100 EMBER AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 52.
Cidkijjá
– a keserves vég
Olvasmány: 2Kir 24:1-20
„A káldeusok egy csapata azonban
üldözőbe vette a királyt, és utolérte Jerikó síkságán; ekkor egész csapata
szétszóródott mellőle. El is fogták a királyt, és elvitték Babilónia
királyához Riblába, ahol ítéletet tartottak fölötte. Cidkijjá fiait a
szeme láttára ölette meg, azután Cidkijját megvakíttatta, majd bilincsbe
verette, és úgy vitette el Babilonba... Felgyújtotta az ÚR házát és a királyi
palotát, fölperzselte Jeruzsálem minden házát és valamennyi nagy palotáját. A
nép maradékát… fogságba hurcolta” (2Kir 25:5-7,10)
A
királyok első könyve az izraeli királyság kettészakadásáról számolt be. A
Királyok második könyve még ennél is nagyobb tragédiáról tudósít, az ígéret
földjének legsötétebb napjait beszéli el. Megtudjuk, hogy elsőként az északi
királyság, Izrael esett el, és került idegen megszállók kezére. Majd Júda, a
déli királyság is erre a sorsra jutott. Már a legelső fejezettől érzékelhetjük
az északi országrész egyre mélyülő válságát. Nem akadt egyetlen északi király
sem, aki az Isten útján járt volna. Az ország politikai élete intrikák és véres
felkelések végtelen örvényébe süllyedt. Ebben az időben Illés és Elizeus
próféta hirdette Isten Igéjét egyre keményebben ostorozva a királyokat. Bár Isten
ítéletét hirdették, de Isten megtérésre hívó kegyelmeként sok csoda is történt
általuk. Mivel Izrael mégsem tért meg, így végül az asszírok keze által végleg elpusztult
a tíz törzs alkotta északi királyság. Az ígéret földjén már csak két törzs
maradt, a kicsiny déli királyság, Júda területén.
Ekkor
Szanhérib, Asszíria királya Júda ellen fordult és seregei benyomultak az
országba, egyenesen Jeruzsálem kapujáig jutottak. Ekkora már Júda minden vidéki
falva és városa elpusztult, több mint 200.000 embert hurcoltak el, és csak
Jeruzsálem maradt talpon. Az asszírok gúnyosan „kalitkába zárt madárnak”
nevezték Ezékiást, Júda királyát.
Ezékiás azonban az Úrhoz imádkozott, aki megkönyörült rajta és a maradék
népen. Júda királysága így még 135 éven
át fennmaradhatott.
Úgy
tűnik azonban, hogy bár Júda kapott kegyelmi időt, de semmit nem tanult az
északi királyság, Izrael pusztulásának drámai leckéjéből. A legtöbb király, aki
Ezékiást követte, nem engedelmeskedett Istennek. Így a következő megszálló
hatalom, Babilon végül a földig rombolta Jeruzsálemet. A királyok második könyve
azzal a komor képpel zárul, hogy a nép maradékát idegen hatalom hurcolja
rabszolgaként egy távoli országba. Isten háza, a jeruzsálemi templom immár
romokban hever, kincseit pedig szintén Babilonba szállítják el. Mire a harcok
véget értek, Izrael népe úgy szétszóródott az egész föld színén, hogy csak
mintegy 2500 év elteltével volt képes független nemzetként újraegyesülni.
Bár
az Isten által küldött próféták egész idő alatt ékesszóló szavakkal
figyelmeztették az izraelitákat arra, hogy mi történik azzal a néppel, amely
hátat fordít Istennek, úgy tűnik mindez kevés volt. A próféták szavánál már csak egy dolog
lehetett hatásosabb: a történelem tragikus szemléltető leckéje. A zsidóság
számára az asszír és babiloni elnyomás sötét korszaka szolgáltatta ezt a történelmi
a leckét.
Ma
az utolsó Júdai király, Cidkijjá története és az ország keserves vége van
előttünk.
1.
Cidkijjá – a
gyengekezű uralkodó
Júda
országa tovább maradt fenn, mint Izrael, de a lejtőn ő sem volt képes megállni.
Néhány istenfélő királynak, sikerült ugyan egy rövid időre megállítani a
hanyatlást, de a reformjaik sajnos nem maradtak tartósak. Amint ezeknek a jó
királyoknak az uralma véget ért, az utódaik idején ismét az erkölcstelenség és
a bálványimádás borította el az országot. A próféták időről időre
figyelmeztették a népet Isten ítéletére, ám csak kevesen hallgattak rájuk. Így
már nem lehetett tovább elkerülni Júda bálványimádásának és kicsapongásának
hosszú távú következményeit. Ekkor Nabukadneccár személyében és a Babilónia
seregeinek képében Isten ítéletének sötét fellege borította be a népet. Mivel
Júda nem volt hajlandó tanulni északi testvére, Izrael példájából, így át kellett
élnie ugyanazokat a csapásokat. Rájuk is halál, pusztulás, fogsága hurcolás és
száműzetés várt.
A
déli országrész, Júda sorsa a gyengekezű Cidkijjá uralkodása alatt
pecsételődött meg véglegesen. A babiloni király, Nabukadneccár ekkor már
meghódította és az uralma alá hajtotta Júdát, de még nem pusztította el
teljesen az országot. Cidkijjá a babiloni uralkodó bábkirályaként került a
trónra. Benne testesült meg mindaz, ami rossz volt Júdeában. Először hűségesküt
tett Babilonnak, majd 11 évi uralkodását arra használta, hogy megpróbálta
kijátszani a hűbérurát.
Cidkijjá
uralkodása idején élt Jeremiás próféta, akinek erős jelleme éles ellenpontot
jelentett a király gyengeségével szemben. A gyengekezű és ingatag Cidkijjá nem
tudta eldönteni, hogy kit lásson Jeremiásban, az igazság prófétáját vagy a
bajkeverő árulót. A király hol magához hívatta és tanácsát kérte Jeremiásnak,
hol pedig árulónak bélyegezte és üldözte a prófétát. Amikor Jeremiás nyíltan
rámutatott Cidkijjá helytelen politikájára, a király haragjában megverette és
börtönbe vetette a prófétát. Később azonban, amikor nehéz helyzetbe került a
király, mégis rendszeresen magához hívatta Jeremiást, hogy titokban
tanácskozzon vele. Sajnos azonban a próféta tanácsait a király a legtöbb
esetben figyelmen kívül hagyta.
Júda
keserves árat fizetett Cidkijja gyenge és ingatag vezetéséért: „Azt tette,
amit rossznak lát az ÚR… Cidkijjá azután fellázadt Babilónia királya ellen.”
(2Kir 24:18-20). Erre a lázadásra válaszul pedig a babiloni sereg ostrom alá
vette Jeruzsálemet és 18 hónapig tartotta ostromzár alatt, végül pedig földi
rombolta. Cidkijját a babiloniak úgy kezelték, mint árulót, és kegyetlen
bosszút álltak rajta. A fiait a szeme láttára kivégezték, majd kiszúrták a
szemét, hogy a fiai halála legyen az utolsó emléke, amit a saját szemével
látott. Cidkijjá volt Júda utolsó királya. Uralma azzal ért véget, hogy
megvakítva és láncra verve Babilonba hurcolták.
Júda
utolsó lázadása Babilon ellen így kudarcba fulladt. Jeruzsálem 18 hónapon át
tartó ostrom után elesett, a várost és a templomot lerombolták. Az ostrom
túlélőit fogságba hurcolták. A babiloni fogság a zsidó történelem egyik
legtragikusabb korszaka. Mindez Isten ítélete volt, amit prófétái által már
korábban kijelentett: „Én olyan veszedelmet hozok Jeruzsálemre és
Júdára, hogy belecsendül mind a két füle annak, aki csak
hallja! Jeruzsálemet is azzal a mérőzsinórral mérem, amellyel Samáriát, és
azzal a mérőónnal, amellyel Aháb házát. Kitörlöm Jeruzsálemet, ahogy kitörlik a
tálat: kitörlik, és aztán leborítják. Eltaszítom örökségem maradékát.
Ellenségei kezébe adom, minden ellenségének a prédája és martaléka
lesz, mivel azt tették, amit rossznak látok, és folyton bosszantottak
attól a naptól fogva, hogy őseik kivonultak Egyiptomból, egészen mindmáig.”
(2Kir 21:12-15).
Júda
történetének utolsó néhány évtizede olyan volt, mint egy rémálom. Egyik gonosz
király rémuralmát követte a másik, míg végül a babiloniak mindennek véget
vetettek, lerombolták Jeruzsálemet és a templomot. A földdel tették egyenlővé, az
embereket pedig megölték vagy fogságba hurcolták. A babiloni fogságban senyvedő
túlélők pedig 70 évig merenghettek sorsuk felett. De Isten az ő kegyelméből
gondoskodott arról is, hogy a romlás és a pusztulás közepette a remény sugara
is felragyoghasson. A próféták meghirdették, hogy a fogság 70 évének letelte
után lesz hazatérés!
2.
Cidkijjá - a
hamis megtérés
Cidkijja
király igencsak szorult helyzetbe került amikor Nebukadneccár babiloni király Kr.e.
588-ban felvonult Jeruzsálem és Júda ellen. Nem ez volt az első hadjárat Jeruzsálem
ellen, már többször ostromolták idegen hatalmak, de korábban mindig megmenekült
a város.
Az
ostrom szorításában Cidkijjá király úgy gondolta, hogy ha egyezséget köt
Istennel, akkor a város ismét meg fog menekülni a végső pusztulástól. Cidkijja
király ezért látszólag megtért Istenhez és kötelezte Jeruzsálem egész népét, hogy
engedjék szabadon a héber rabszolgákat, ami a király parancsa szerint meg is
történt. Cidkijjá kezdeményezésének hátterében az a mózesi törvény állt, amely
szerint, ha valaki annyira eladósodott, hogy végül adósának rabszolgájává lett,
a hetedik évben szabadon kellett engedni (2Móz 21:2). A törvény nem engedte,
hogy Izrael közösségében, Isten népében a végletekig ki lehessen szipolyozni,
tönkre lehessen tenni egy elszegényedett családot. Cidkijjá tehát úgy tűnik
most egy válságos helyzetben, Mózes törvényének, az Úrral való szövetségnek akart
érvényt szerezni.
A
Biblia azonban Jeremiás próféta könyvében világosan bemutatja, hogy Cidkijjá és
a nép vezetői eddig teljesen semmibe vették az Úr törvényét. Nem kell tehát sokat
töprengeni azon, hogy vajon mi volt az oka ennek az új keletű nagy buzgóságnak.
Jeruzsálem ostroma halálos fenyegetettséget jelentett. A kicsiny Júdának semmi
esélye nem volt a bosszúszomjas szuperhatalom ellen. Egyetlen reménységük, hogy
az Úr, Izráel Istene ismét csodát tesz. Volt már erre példa Izrael
történetében, és most Cidkijjá király is egy hasonló csodában reménykedett. Azt
remélte, hogy ha most Isten törvényéhez igazítják életüket, ha felszabadítják
az elszegényedett, rabszolgává lett, a végletekig kihasznált nemzettársaikat,
talán majd Isten is könyörületre indul. A megtérés hátterében tehát nem az
őszinte bűnbánat állt, hanem a félelem.
Vajon
lehet-e Istennek kedves az ilyen megtérés? Hiteles, elfogadható-e, ha valaki
ilyen kritikus helyzetben kezd el engedelmeskedni az Igének?
Mennyire
őszinte dolog az, ha valaki csak azért kezd el hinni, mert kiment a lába alól a
talaj. Lehet-e hiteles, valódi, maradandó a megtérés a bajban? Lehetséges-e,
hogy Cidkijjá és a jeruzsálemi vezetők megtérése valóságos, szívből fakadó? Azt
kell válaszolnunk, hogy elvileg lehetséges lenne, de ebben az estben sajnos nem
volt az.
A
krízisnek kétségtelenül döntő szerepe lehet a megtérésben, amennyiben a
megtérés valóban azt jelenti, hogy életünk felett elismerjük Isten uralmát, és
ennek következtében egész lényünkkel felé fordulunk és neki élünk.
A
még meg ne tért ember azt gondolja, hogy élete eseményeit és folyamatait ő
kontrollálja, ő tartja kézben. Azt tartja normális, helyénvaló, egészséges
életnek, amiben egyedül az övé az irányítás. Sajnos sokan keresztyénként is ugyanebben
a világképben élnek, azzal a különbséggel, hogy Istennek is találnak benne
helyet. Isten feladata lesz a problémák megoldása, hiszen így mehetünk tovább
mi a saját magunk által elképzelt úton. A középpontban továbbra is az ember,
vagyis az „ÉN” áll.
Bármilyen
természetű válság szerepe az lehet, hogy felismerjük és elismerjük a valóságot,
vagyis, hogy nem mi vagyunk az Úr. Nem mi tartjuk kezünkben a folyamatokat. Nem
mi vagyunk az univerzum középpontja. Nem mi tartjuk fenn az életet. Van valaki,
aki nagyobb, mint mi. Aki jobban ismeri a dolgokat, mint mi. Vannak korlátaink.
Vannak rajtunk túlmutató események. Vannak dolgok, amelyekről bennünket nem
kérdeznek meg. Van valaki, aki magához hív, aki szeretete és hatalma
elismerésére hív. Akinél megtalálhatjuk az igazi helyünket. Ő a Teremtő, az Úr,
mi pedig a keze alkotása vagyunk.
A
krízisből, a válságos helyzetből, tehát nagyon is lehetséges az Istenhez
fordulás! Minden azon áll vagy bukik, hogy mi következik akkor, amikor
megszűnik a baj, hogy mi marad a megtérésből, amikor rendeződnek a dolgok. Nagy
kegyelem az, ha valaki a baj idején képes a büszkeség és a megátalkodottság helyett
megalázkodni, elismerni Isten uralmát, és alárendelni magát neki.
Cidkijjá
és a jeruzsálemi vezetők újat kezdtek Istennel. Megerősítették az Úrral való
szövetséget. Szabadon engedték addig kisemmizett testvéreiket. Megtértek. És ez
a megtérés lehetett volna valódi, őszinte is. A történet folytatásából azonban
kiderül, hogy sajnos nem volt az. Jeremiás próféta könyvében ugyanis ezt
olvassuk: „De azután visszakényszerítették a szabadon bocsátott rabszolgákat és
rabnőket, és erőszakkal újra rabszolgákká és rabnőkké tették őket.” (Jer
34:11). Egészen furcsa helyzet állt elő. Megtértek, majd megtértek a
megtérésből. A kétszer 180 fokos fordulat, vagyis nincs különbség az első és az
utolsó állapotuk között. A dolgok hátterében, valószínűleg az állt, hogy
Nebukadneccár hadseregének szorítása egy időre meggyengült, mert az egyiptomi
hadsereg betört Júdába. Ekkor úgy tűnt, mégsem elveszett a helyzet, Egyiptom
segítségével megszabadulhatnak Babilontól. Cidkijjá és a vezetők most
rádöbbentek arra is, hogy miután Isten törvényének engedelmeskedve szabadon
engedték a rabszolgákat, ennek a megtérésnek bizony anyagilag is mérhető ára
volt. A rabszolgáikat elvesztő gazdagok most hirtelen meggondolták magukat,
megbánták az Úrral megújított szövetséget, kihátráltak a hitben megélt
engedelmességből. Az ő megtérésüknek csak pragmatikus okai voltak, és amikor
ezen okok megszűnni látszottak, gyorsan visszakoztak. Ez utóbbi döntésük által
lepleződik le a bajban történt megtérésük olcsó, hamis, felszínes volta.
Ára
van Krisztus követésének! Megfogható, húsbavágó, akár anyagilag is mérhető ára.
Vannak, akik ezt felismerve úgy döntenek, hogy nem folytatják. Nem akarnak
Isten Igéje szerint élni. Ezért visszafordulnak. Kipróbálták Istent, de aztán
elfordulnak tőle. Tudatosan elfordulnak az Úrtól. Vannak emberek, akik
hűségesek maradnak, kitartanak és vannak akik visszatérnek a megtérésük előtti
állapotukhoz.
Kísértetiesen
mai ez a történet. Ki fog életben maradni, tehetjük fel a kérdést, a gazdasági
válság közepette? Kié a jövő? Azoké, akik „látszatkeresztyének”, akik másokat
eladósítva, a népet a végletekig kihasználva, hatalmas vagyonokra tesznek
szert? Nem, mert a jövő azoké, akik hallgatnak az Igére, akik engedelmeskednek,
akik valóságosan megtérnek. A jövő azoké, akik a megtérés gyümölcseit termik,
akiknek az élete valóban megváltozik. Akik felkészülnek az Úr eljövetelére. A
jövő Jézus Krisztusé, aki eljött, aki Lelke által folyamatosan jelen van,
munkálkodik a benne bízók által, és aki egy napon visszajön ítélni élőket és
holtakat. Ha az ő kezében a jövő, ha egyedül benne és hozzá kapcsolódva van
élet, akkor a mi feladatunk ma annyi, hogy őszintén, hitelesen, valóságosan
igazítsuk életünket hozzá. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése