100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 49.
Elizeus
– a méltó utód
Olvasmány: 2Kir 2:1-23
„Fogta Illés leesett palástját,
ráütött vele a vízre, és így szólt: Hol van az ÚR, Illés Istene, hol van ő?
Amikor ráütött a vízre, az kettévált, Elizeus pedig átment rajta. Látták
ezt a jerikói prófétatanítványok, akik átellenben voltak, és ezt mondták: Az
Illésben munkálkodó lélek Elizeusra szállt! És eléje menve a földre borultak
előtte.”
(2Kir 2:14-15)
Illés
nagy és különleges prófétája volt az Úrnak. Amikor elékezettnek látta az időt,
igyekezett gondoskodni arról, hogy legyen méltó utóda, aki az örökébe lépve
folytatja majd a munkásságát. A választása végül egy Elizeus nevű földművesre
esett, akit aztán maga mellé vett és hűséges társa és méltó utóda lett.
Elizeus,
bár Illés tanítványaként mestere nyomdokaiba lépett, sok tekintetben mégis
különbözött tőle. Már a két próféta héber neve is utal erre a különbségre.
Illés neve héberül így hangzik: „Éli-jáhú”,
ami azt jelenti „az Úr az én Istenem”.
Ő volt az, aki egy drámai erőpróbában egyedül kiállt Baál 850 papja ellen, a
király és a nép előtt bebizonyítva, hogy az Úr az Isten. Illés magányos próféta
volt, aki távol élt a néptől, bűnbánatra szólított fel és ítéletet hirdetett
Izrael felett. Elizeust azonban más fából faragták, mint Illést. Elizeus héber
neve: „Elis-sá”, ami azt jelenti „Isten a szabadítás”. Az ő prófétai
működésében máshová került a hangsúly. Ellentétben az aszkéta életmódot
folytató Illéssel, Elizeus az emberek között élt, a szegények és számkivettek
között érezte jól magát.
Prófétai
üzenetének középpontjában az élet, a remény és Isten kegyelme állt. A
szomszédos ország királyától az egyszerű özvegyig bárki felkereshette Elizeust.
Mozgalmas élete során volt kém, csodatevő, királyi tanácsadó és egy
prófétaiskola vezetője is, sőt még forradalmárokat is kiképzett. Sokat utazott
szerte az országban. Jellegzetes védjegye a kopasz feje volt és a vándorbotja,
ami mindig a kezében volt. Csodáinak híre ment, még külföldről is érkeztek
hozzá rangos és befolyásos emberek, nála keresve a gyógyulást különböző
betegségeikből. Prófétai tisztét
mintegy ötven éven át töltötte be, az országban mindenki által tisztelt személy
volt, a legtöbben nemzeti hősként tekintettek rá. Amikor a halálos ágyán
feküdt, Izrael királya is ellátogatott hozzá, térdre esve kétségbeesetten kérve
még utoljára a tanácsát.
Illés
és utóda, Elizeus prófétai küldetését a Baál és az Úr közötti élet-halál harc
összefüggésében kell értelmeznünk. Illés és Elizeus által az Úr legyőzte az
aszályt (1Kir 17), az éhséget (1Kir 18), a szomjúságot (2Kir 2), az adósságot
és a terméketlenséget (2Kir 4), a betegséget (2Kir 5) és a halált (2Kir 4).
Baál tisztelői úgy vélték, hogy az életnek ezek a területei Baál irányítása
alatt állnak. Illés és Elizeus pedig azt mutatta meg, hogy Isten ura az élet
minden területének, ura a teljes teremtett világnak. A próféták által
közvetített áldásokkal az Úr azonban nem csak Izraelt akarta megajándékozni. Naamán,
az arám király hadseregparancsnoka leprás lett és kétségbeesésében Elizeushoz
fordult segítségért, Isten meghallgatta a próféta imádásgát, gyógyulást adott a
pogány hadvezér számára is.
1.
A nép és a
királyok szolgálatában
Elizeus
próféta szolgálata két területre terjedt ki. A Biblia ennek megfelelően
rendszerezi a róla szóló beszámolókat.
Elizeus
szolgálatának egyik meghatározó része volt a nép, és különösen is az egyszerű
emberek, a szegények és az elesettek felé való szolgálata. Így a történetek
egyik részében olyan emberek szerepelnek, akik valamilyen szükséghelyzetben
voltak. Elizeus próféta ugyanis mély érzékenységet tanúsított a szenvedők és az
ínségben levők iránt. Sok esetben csodák által nyújtott segítséget a bajban levő
embereknek. Van, akit élelemmel látott el, másokat gyógyíthatatlan
betegségükből szabadított meg, sőt egy fiatal fiút még a halálból is
visszahozott. Elizeus a szegények felé való szolgálatát mindig a szeretet, a
szelídség és a segítőkészség jellemezte.
Elizeus
szolgálatának egy másik meghatározó csoportját a vezető emberek és királyok
jelentették. Velük szemben már sokkal keményebb hangnemet ütött meg Elizeus
próféta. Aháb király uralkodása óta az izraeli közéletet elborította a
korrupció. Az ország politikailag is egyre kiszolgáltatottabbá vált. A
szomszédos arámok, akik nagyjából a mai Szíria területén éltek, rendszeresen törtek
be az országba és fosztogattak. Elizeus próféta több alkalommal segítségére
volt az izraeli hadseregnek, hogy legyőzessék az arámokat és kiűzhessék az
országból a rablócsapatokat. Különleges látnoki képességét felhasználva a
próféta felderítette a támadó csapatok mozgását és tanácsokkal látta el az
izraeli sereget. Két alkalommal pedig az általa megjósolt csodák tették
lehetővé, hogy az izraeli sereg kitörjön egy lehetetlen helyzetből és
megfutamítsa az ellenséget.
Mindezek
ellenére azonban Elizeus nem volt hajlandó arra, hogy „udvari” prófétaként a
király szolgálatába álljon. Ő nem királyok szeszélyeit szolgálta, hanem mindig
az Élő Istent. Egy alkalommal nyíltan szembe is szállt Izrael királyával: „Semmi
közünk sincs egymáshoz. Eredj apád prófétáihoz meg anyád prófétáihoz! De Izráel
királya így szólt hozzá: Ne mondd ezt! Hiszen az ÚR hívta össze ezt a három
királyt, hogy Móáb kezébe adja őket. Elizeus így felelt: A Seregek élő
URára mondom, akinek a szolgálatában állok, hogy ha nem nézném Jósáfátnak, Júda
királyának a személyét, rád sem néznék, észre sem vennélek!” (2Kir
3:13-14). Máskor pedig ő maga kent fel egy lázadó hadvezért, azért, hogy nyílt
felkelést kirobbantva félreállítsa a királyt.
Elizeus
élete tele volt különleges és csodás eseményekkel. Az ellenséges arám hadvezér,
Naamán meggyógyítása a leprából, a tüzes szekér, ami mesterét, Illést elragadta
a földről, az özvegyasszony olaja, ami megsokasodott, mind-mind olyan
történetek, amelyek az Ószövetség népének legismertebb történetei voltak.
Bizonyos
értelemben Illés és Elizeus egy rendkívüli prófétai nemzedék utolsó képviselői
voltak. Az utánuk következő próféták már nem annyira a látványos csodák által
szolgálták Isten ügyét, mint inkább szóbeli bizonyságtétel által. Illés és
Elizeus azonban a szavak mellett gyakran valami látványos csodával is
megerősítették az Istentől jövő üzenetet. Személyükhöz sok különleges, megmagyarázhatatlan
cselekedet és drámai fordulat kötődik. Általában az ő prófétai hatalmukat
mindenki felismerte, sok esetben még a királyok is kikérték tanácsaikat,
jóllehet máskor meg az életükre törtek és üldözték őket.
A
sors iróniája, hogy míg a kor királyainak és politikai vezetőinek emléke, bár
ők a történelem urainak tekintették magukat, mára elhalványult, addig Izrael
prófétáinak szavai és történetei tovább éltnek és ma is erőteljes üzenetet
képviselnek.
2.
A különc
próféta
Elizeus
nehéz időben volt az Úr prófétája. Aháb király romlottsága és bálványimádása
miatt Izrael országa lelkileg egyre távolabb került az Élő Istentől. De a belső
romlás mellett megjelent a külső fenyegetés is. A szomszédos északi királyság,
Arám folytonos támadásai egyre gyengítették Izrael államát. Ebben a helyzetben
egy meglehetősen furcsa történetről számol be a Biblia. Az ellenséges Arám
királyság legfőbb hadvezére, aki már több sikeres hadjáratot is vezetett Izrael
ellen, most ellátogat Elizeushoz, hogy a próféta gyógyítsa meg őt betegségéből.
Vajon
mit tesz ekkor Isten embere? Elutasítja az ellenséges hadvezér kérését vagy
segít rajta? A szentíró arról a meglepő fordulatról számol be, hogy Elizeus
próféta közbenjárására meggyógyul Naámán.
Isten
prófétájaként Elizeusnak nem a honfitársait kellene segítenie? Miért tesz jót
mégis a próféta az ellenség egyik magas rangú tábornokával?
A
történetből megtudjuk, hogy Elizeus híre olyan messze földre eljutott, hogy még
az ellenséges pogány uralkodó is számon tartja az izraeli prófétát, és kész
arra, hogy a leprássá lett hadvezérének hivatalos felhatalmazást adva elküldje
őt Izrael királyához, annak közbejárását kérve a próféta jóindulatának
megnyerésére. Naamán pedig, aki büszke hadvezérként sok csatát vívott Izrael
ellen, most kész volt megalázkodva felkeresni Isten emberét, Elizeust.
Elizeus,
aki korábban mindig kedvesen és segítőkészen fogadta a hozzá forduló
szegényeket és elnyomottakat, most igen különös módon viselkedik. A próféta
sokkal nyersebb bánásmódban részesíti a hatalmasokat, legyen szó akár a saját
királyáról, akár az ellenséges hadvezérről. Különc viselkedése először
megbotránkoztatja a nagyhatalmú és büszke Naamánt. A bizarr gyógykezelés,
valamint az a tény, hogy minden fizetséget és ajándékot visszautasított, mélyen
megsértette Naamán önérzetét. De Elizeus minden különcségével együtt arra
szeretett volna rámutatni, hogy a gyógyulás Isten műve és nem emberi
varázserővel vagy titkos sámántechnikával véghezvitt tett. A pogány hadvezér
számára minden kétséget kizáróan így bizonyította be a próféta, hogy Izrael
Istene az ÚR, az egyedüli Isten. Akinek a lehetetlen is lehetséges, aki a
gyógyíthatatlan betegségből, a leprából is meg tudja szabadítani az embert.
Isten azonban mindenkitől engedelmességet és alázatot követel, még egy olyan
tábornoktól is, aki magas kitüntetésekkel és nagy vagyonnal rendelkezik.
Ebben
a történetben Elizeus az Arám királynak, vagyis Izrael ellenségének tett
szívességet. Ez azonban egy prófétai jel is volt egyben.
Az
Újszövetségben arról olvasunk, hogy Jézus is utal erre a történetre: „És
sok leprás volt Izráelben Elizeus próféta idejében, de egyikük sem tisztult
meg, csak a szír Naamán.” (Lk 4:24-28). Isten munkáját mi nem
szoríthatjuk a magunk által felállított keretek közé és nem manipulálhatjuk őt.
A feltételeket ő szabja, mi pedig engedelmességgel tartozunk neki.
Naamán
gyógyulása után hazatért és annyi földet vitt magával Izraelből, amennyit csak
két öszvér elbírt, azért, hogy majd otthon a saját országában ezen a „földön”
imádhassa az Élő Istent. Csodálatos példája ez annak, hogy Isten terve szerint
Izrael áldást hoz a népeknek. A szomorú az, hogy mindeközben sajnos Izrael
egyre inkább olyanná válik, mint az őt körülvevő pogány nemzetek, mert királya
és a nép nem hajlandó Istennek engedelmeskedni.
3.
Elizeus a
méltó utód
A
királyok második könyvének tartalma egyetlen mondatba összefoglalható: „Abban
az időben kezdte az ÚR megcsonkítani Izráelt.” (2Kir 10:32). A királyok
első könyvében megkezdődött romlás mostanra annyira felgyorsult, hogy a trónon egyik
rossz király követte a másikat. Ezen a lejtőn egyedül a próféták voltak azok,
akik Isten üzenetét hirdetve próbálták megállítani a romlást.
Illés
nyomába lépve Elizeus vette fel mestere palástját, azaz folytatta szolgálatát.
Elizeus kétszeres részt kért az Illésben lakozó lélekből. Kérése minden
bizonnyal teljesült, mert a Biblia feljegyzi, hogy Elizeus mintegy kétszer
annyi csodát tett, mint Illés. Sőt Elizeus sok csodája hasonlóságot mutat Jézus
későbbi csodatételeivel, és azt bizonyítja, hogy Isten törődik az egyszerű
emberek szükségleteivel.
Elizeus
akkor lépet színre, amikor az idős Illés életének nyomorúságos időszakát a
barátság és a bátorítás fényével tudta beragyogni. A kármel-hegyi összecsapás
alkalmával Isten minden kétséget kizáróan bebizonyította, hogy ő az Úr. Izrael
ördögi királynője, Jezábel mégis elhatározta, hogy megöleti Illés prófétát,
akin ekkor a félelem és a teljes csüggedés vett erőt. Kifáradva és elcsüggedve
azért könyörgött, hogy Isten vegye el az életét.
Ekkor
parancsolta meg Isten Illésnek, hogy keresse meg Elizeust és kenje fel őt, mint
prófétai tisztének örökösét. Tíz éven át, amíg Illés Isten jelenlétébe nem
vitetett, Elizeus a segédjeként és barátjaként szolgálta az idős prófétát. Aztán,
mint Isten szolgája magára vette a próféta palástját.
Ezek
után Elizeus, aki Isten kezében engedelmes eszköznek bizonyult, nem kevesebb,
mint nyolc csodát vitt véghez. Egy szűkölködő özvegyasszonyt ellátott egy soha
ki nem ürülő olajos korsóval, egy halott fiút életre keltett, egy mérgező
tökfőzeléket ártalmatlanná tett, az éhező tömeget kenyérrel látta el, meggyógyított
egy hadseregparancsnokot, sőt egy fejszevasat ellenállóvá tett a gravitáció
törvényével szemben, hogy az képes legyen a vízen úszni. Olvasott az ellenséges
király gondolataiban és megnyitotta a szolgája szemét, hogy láthassa Isten
angyalait és ugyanezen látványosság felé bezárta az ellenség szemét. Mindegyik
esetben Isten hatalma munkálkodott Elizeus prófétán keresztül, hogy megmutassa
hatalmát és bűnbánatra, megtérésre hívja népét.
Sajnos
azonban Isten népe a nyilvánvaló csodák ellenére sem tért meg. Az izraeliták úgy
tűnik „lelki rövidlátásban” szenvedtek. A rövidlátás nem más, mint pontatlan
fókuszálás.
A
rövidlátásban szenvedő ember szeme előtt a kép homályosan vagy elmosódva
jelenik meg, ennek oka az, hogy a szem képtelen a fényt élesen fókuszálni. Ezt
a betegséget könnyen fel lehet ismerni és viszonylag egyszerűen korrigálható.
Azonban a „lelki rövidlátás” már sokkal veszélyesebb. Tünetei: élesen látjuk a
mindennapi élet problémáit, akadályait és nehézségeit, de Isten hatalmának és
gondviselő szeretetének kimeríthetetlen tárházát, mellyel ezeket a problémákat
meg tudja oldani, már nehézkesen vesszük észre. Elizeus próféta szolgája is
ilyen lelki rövidlátásban szenvedett, amikor a problémára fókuszált.
A
szolga csak a várost ostromló szíriai hadsereget látta, míg Elizeus próféta az
angyalok seregeit is, akik szintén ott voltak, hogy a segítségére legyenek
Isten népének. Ezért így szólt Elizeus bátorító üzenete: „Ne félj, mert többen vannak velünk,
mint ővelük! Majd Elizeus így imádkozott: URam, nyisd meg a szemét, hadd
lásson! És az ÚR megnyitotta a szolgának a szemét, és az meglátta, hogy tele
van a hegy Elizeus körül tüzes lovakkal és harci kocsikkal.” (2Kir
6:16-17). Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése