100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 47.
Illés
– a csodatevő próféta
Olvasmány: 1Kir
17:1-24
„Az ÚR meghallgatta Illés szavát, a
lélek pedig visszatért a gyermekbe, és az föléledt. Illés ekkor fogta a
gyermeket, levitte a felső szobából a házba, odaadta az anyjának, és ezt mondta
Illés: Nézd, él a fiad! Az asszony így felelt Illésnek: Most már tudom,
hogy te Isten embere vagy, és hogy igaz a te szádban az ÚR igéje!” (1Kir 17:22-24)
A
Bibliában három olyan személyt ismerünk, akik nevéhez különösen is sok
csodatétel kötődik: Mózes, Illés és Jézus. S bár ők különböző korokban éltek,
egyszer mégis mind a hárman együtt voltak, mégpedig a megdicsőülés hegyén,
amikor Jézus haláláról és feltámadásáról beszélgettek. Életük során mind a
hárman tapasztalták a csodák erejét, de azok korlátait is.
Ma
Illés próféta személyét vizsgáljuk meg közelebbről. A Biblia nyolc csodatételét
örökíti meg Illés prófétának. Ezek némelyike, mint például a Baal papjaival
vívott párviadal, hatalmas tömegek előtt játszódott le. Míg más csodatételeknek,
mint például az özvegyasszony fia feltámasztásának, csak néhány tanúja volt. Bár
Illés által az Úr sok csodatételt véghezvitt, de azt is meg kellett
tapasztalnia, hogy a csodák önmagukban nem tudnak hitet támasztani. Illés
próféta éppen az után esett mély depresszióba, és akkor vett erőt rajta a
félelem, amikor legnagyobb csodáját vitte véghez. De ekkor fedte fel előtte Isten
az ő jelenlétét is. Illés számára az Úr nem valami látványos csoda által
demonstrálta erejét, hanem egy „halk és szelíd hang” által. (1Kir 19:12).
Az
Ószövetség utolsó könyvében, Malakiás próféta megjövendölte, hogy a Messiás
érkezését megelőzi majd Illés ismételt eljövetele. Erről a jövendölésről Jézus
kijelentette, hogy Keresztelő Jánosban teljesedett be. A Jézus korabeli
zsidóság nagy tisztelettel emlékezett Illés prófétára és várta az ő
visszajövetelét. Az ortodox zsidóság körében mindmáig megmaradt ez a hiedelem. Szokás
például, hogy bizonyos ünnepek alkalmával hagynak egy üres helyet az asztalnál
a csodatevő próféta számára, akinek az eljövetele bármikor bekövetkezhet.
1.
Isten
követeinek új nemzedéke
Bár
Salamon uralkodása jelentette Izrael aranykorát, végül a király a nagyravágyása
és a pogány feleségei miatt elfordította a szívét Istentől. Salamon király hatalmas
és pazarló építkezései miatt súlyos adóterheket volt kénytelen kiróni a népre,
sokakat pedig kényszermunkára kötelezett. De a legnagyobb bajt a király
erkölcsi és hitbeli bukása okozta, mellyel aláásta a nemzet lelki egységét. Az
Istennel kötött ragyogó szövetség látomása hamarosan elhalványult. Salamon
halála után pedig az ország két királyságra szakadt szét és egyre gyorsuló tempóban
haladt a pusztulása felé. A két királyságnak összesen 39 uralkodója és vagy
kéttucatnyi prófétája volt. Bár a Biblia név szerint beszámol valamennyi
uralkodóról, történetük elhalványul Salamon uralmához képest. Isten most új
hősök nemzedékéhez, a prófétákhoz fordul. Míg korábban Isten azt tervezte, hogy
a királyok lesznek eszközei abban, hogy a néphez szóljon, ezt a szerepet, most
a próféták vették át. A királyok erkölcsi bukása után, Izrael történetének ebben
az időszakában a próféták játszanak egyre fontosabb szerepet.
Az
Ószövetség összes prófétai könyve a királyság vagy annak bukást követő időszakából
való. A prófétai tiszt ekkor tehát úgy jelenik meg Izraelben, mint a királyi
tiszt ellenpontja. A prófétáknak a királyokkal ellentétben nincs dinasztiájuk.
Isten azért hívja el őket, hogy a fontos történelmi helyzetekben az ő szavát
elvigyék a vezetőkhöz és a néphez. Izraelben ezért nem a királyé, hanem mindig
Istené az utolsó szó és neki van a legnagyobb tekintélye. Így a próféták
gyakran kerülnek összeütközésbe az éppen hatalmon levő királlyal. Bár gonosz és
istentelen királyok követik egymást, Isten mégis türelmes és nem veti el
azonnal a népét. Az ország akkor jut el a mélypontra, amikor Aháb kerül a
trónra, aki egy idegen asszonyt vett feleségül, Jézabelt. Ő honosította meg a
Baál-tiszteletet az országban. Ez arcátlan és nyílt lázadás volt Isten ellen. Ennek
a korszaknak prófétái közül kiemelkedik Illés, aki az egész Ószövetségnek az
egyik legtitokzatosabb prófétája volt. Illés személye és története jól
szemléltetik azt a fordulatot, ami ebben az időben következett be Izrael
történetében. Míg Salamon király ékszereket és finom ruhákat hordott, és
aranyozott palotában lakott, addig Illés durva teveszőr ruhát viselt, a pusztában
aludt, és alamizsnáért könyörgött. Olyan korban lép színre, amikor Izrael
országa gazdasági és politikai értelemben még virágzik, de lelkileg már
megindult a hanyatlás útján. Ezt az Istentől való eltávolodást jól mutatja
annak ténye, hogy Illésnek az Isten prófétájaként gyakran kell menekülnie és
bujdosnia a király elől. Bár a király halálra keresteti Illést, Isten mindig
újabb és újabb csodákkal segíti prófétáját. Amikor bujdosása idején megéhezik,
Isten hollókat küld, hogy táplálják. Amikor elfogy az ivóvize, Isten különös
módon egy szegény özvegyasszony házába küldi őt, aki megosztja vele az utolsó
falatját. Ez az özvegyasszony, aki még
csak nem is izraelita, Sareptában él, a gonosz Jezábel királyné szülőföldjén,
amely veszélyes terület a próféta számára, Isten mégis ide küldi őt. Illés
tehát a pogányok között is szolgált. Később, az Újszövetségben, Jézus úgy utal
erre a történetre, mint ami azt bizonyítja, hogy Istennek a pogányokkal is
terve van.
2.
Illés, egy
különleges próféta
Illés
korának különös és igen megosztó alakja volt. Az emberek vagy gyűlölik, vagy
odavannak érte. Tisbei, a neve előtagja, nem egy helységnévből származik, hanem
abból a héber szóból, amelynek jelentése: „jövevény”. Tehát Illés, nem a saját
törzse számára kijelölt területen él. Valószínűleg nem is ott, ahol született. Isten
prófétájaként ott kell jelen lennie, oda kell mennie, ahova Isten hívja őt. Igen
keveset tudunk róla. Elhívása történetét nem ismerjük. Mintha a személyénél
sokkal fontosabb lenne a küldetése. Néha olyan, mintha a földből nőne ki, hirtelen
ott terem Ahábnál, utána pedig hiába keresteti őt a király, eltűnik, sehol nem
találják. Mintha egy ember feletti lény lenne. Első olvasatra olyannak tűnik,
mint a mesebeli varázslók, azt mondja, hogy ne legyen eső, és nem lesz eső. Egy
nap pedig azt mondja, hogy legyen eső, és lesz eső. Ráadásul, ha varázsló,
akkor gonosz varázsló, mert a szárazság senkinek nem jó, sem embernek, sem
jószágnak, sem növénynek. Három évig aszály van. Mennyi pusztulást, mennyi
szenvedést hordozhatott ez az időszak. Sokan ezért nem igazán szerették, mert
nem értették, hogy miért történt mindez és a prófétát tették felelőssé a
csapásokért.
Illés,
bár Isten nevében, sok csodát vitt véghez, mégis többször megfutamodott és
gyakran erőt vett rajta a kétely és a félelem. Komor próféta volt, akit hol a
depressziós roham, hol pedig az önmagában való kételkedés gyötört. Isten
azonban mindig mellette állt és bátorította őt. Illés történetei arra mutatnak
rá, hogy Isten nem feledkezik meg az övéiről.
Izrael sorsa azon múlik, hogy hallgat-e a nép a prófétákra, az Isten
követeinek új nemzedékére. Illés magányos ember volt. Olyan küldötte volt
Istennek, akinek nem igazán voltak társai. Volt ugyan egy szolgája, de lelki
társa, szolgatársa nem volt. Egy igazi magányos harcos, pusztai remete. Hosszú
hónapokig élt teljesen egyedül kint a pusztában. Nem véletlen, hogy az
Újszövetség Keresztelő Jánost Illés alakjával köti össze, hiszen mindkét próféta
magányosan élt a pusztában. Mindketten Isten megtérésre hívó szavát hirdették. Mindkét
ember egy külön világ, egy külön sziget volt.
Azt
is láthatjuk a történetből, hogy Illés, Istennek ez a különleges prófétája
milyen hatalmas magasságokat és mélységeket járt be. Volt, amikor nagyon
népszerű volt az emberek között. Isten nagyon erőteljesen cselekedett általa. Volt,
amikor ő maga személyes válságba került. Volt olyan pont az életében, amikor
elcsüggedve, kiégve, saját küldetésében csalódva meghalni kívánt, és azt kérte
Istentől: „vedd el az életemet!” (1Kir 19:4). Elrejtőzött a világ elől,
mert nem akart embert látni maga körül. Olyan magasságok és mélységek ezek,
amelyek talán nem részei az átlagember hétköznapi életének. Jakab apostol mégis
azt mondja róla: „Illés ugyanolyan ember volt, mint mi, és amikor buzgón imádkozott
azért, hogy ne legyen eső, nem is volt eső a földön három évig és hat
hónapig. Aztán ismét imádkozott, és az ég esőt adott, és a föld meghozta
termését.” (Jak 5:17).
A
bibliai hősöket mi gyakran idealizáljuk, elérhetetlen magasságban lakozóknak
látjuk őket, csodáljuk a hitüket, a hősiességüket. Ugyanakkor úgy véljük, hogy
ma már nem nagyon vannak csodák, nem nagyon láthatóak Isten tettei. Látnunk
kell azonban, hogy a Biblia hozzánk hasonló egyszerű emberekként mutatja be
őket. De látnunk kell azt is, hogy az élő Isten ma is hatalmasan cselekedhet
szolgái által. Így lássuk hát Illés példáját is. Illést, aki imádkozik, és
Isten meghallgatja őt. Illést, aki ember, aki fél és menekül az őt üldöző
király bosszúja elöl. Az ő példája hitre, odaszánásra, imádságra hív minket.
3.
Leszámolás a
hegytetőn
Illés
történetei közül kiemelkedik a Karmel hegyi istenítélet története. Drámaiságát
tekintve kevés jelenet vetekszik azzal a történettel, amely itt a Karmel hegyén
játszódott le, ahol a jó és a gonosz erői csaptak össze egymással. Illés itt Isten
egyetlen hűséges és igaz prófétájaként egymaga száll szembe az Istentelen és
gonosz királlyal és annak 850 papjával. Illés már a megjelenésével is nagy
feltűnést keltett, amikor a fekete teveszőr ruhájában végigvonult a fényűző
királyi város, Samária utcáin. Már az öltözete és kinézete is éles ellentétet
mutatott Baal papjaival szemben, akik elegáns és kényelmes fehér vászon köntöst
viseltek.
Illés
ekkor népszerűtlen ember volt a királyi udvarban, mivel három évvel korábban
kihirdette Isten ítéletét: „Az élő ÚRra, Izráel Istenére mondom, akinek
a szolgálatában állok, hogy ezekben az esztendőkben nem lesz sem harmat, sem
eső, amíg én azt nem mondom.” (1Kir 17:1). Ez a jövendölés nyílt
szembeszegülés volt Baál követőivel, akik abban hittek, hogy az ő istenük képes
az időjárást irányítani és tőle függ az eső, a jó idő és a bőséges termés.
Mivel a következő három évben Illés jövendölése szerint valóban nem esett egy
csepp eső sem, a király országos körözést adott ki Illés ellen, mivel őt tették
felellőssé a szárazságért és az éhségért. Ezzel tulajdonképpen még a
bálványimádó gonosz király is elismerte, hogy Baal tehetetlen és csak Illés
Istenének van hatalma, hogy újra esőt adjon. Illést azonban három esztendőn
keresztül a király embereinek nem sikerült kézre keríteniük. A három év
leteltével viszont maga Illés jön el a királyhoz, hogy nyilvánosan emlékeztesse
őt Isten szavaira.
Illés
próféta kihívás elé állította a királyt és az ország népét. Izrael válaszút elé
érkezett. Az északi országrész, Izrael királyai Jeroboámtól kezdve mind
gonoszak és bálványimádók voltak. Aháb király azonban mindközül kiemelkedett.
Pogány származású feleségével, a hírhedt Jezábellel közösen arra törekedtek,
hogy az Úr összes még élő papját és követőjét elpusztítsák és mindenkit a Baál
tiszteletére kötelezzenek. A gyilkos hadjárat célja az igaz hit teljes
megsemmisítése volt. Illés, akinek már a neve is azt jelenti: „Az Úr az én Istenem”, természetesen az
első számú közellenség lett a király és a királynő szemében.
Amikor
a hosszú bujdosás után Illés újra nyíltan fellép, egy mindent eldöntő
összecsapásra hívja ki a Baál papokat, amelyben majd bebizonyosodik, hogy ki az
igaz Isten. Az egyik oldalon ott áll Baál 850 főt számláló papságának díszes és
népes tábora, a másik oldalon pedig Isten egyetlen magányos és egyszerű
prófétája, Illés. Az összegyűlt sokaságot arra kéri Illés, hogy döntsenek: „Meddig
sántikáltok még kétfelé? Ha az ÚR az Isten, kövessétek őt, ha pedig Baal, akkor
őt kövessétek!” (1Kir 18:20).
Illés
nagyvonalúan megengedte, hogy a pogány papoké legyen az első forduló. Ők
bizonyíthatják be először, hogy istenük, Baál válaszol az imádságukra és tüzet
küld az égből. Baál prófétái mind egytől-egyik ott táncoltak az oltár körül, és
kiáltoztak az istenükhöz, Illés pedig a háttérből szemlélte a látványosságot,
majd gúnyolódásával tovább hergelte és végül őrjöngésbe hajszolta a Baál
papokat: „Kiáltsatok hangosabban, hiszen isten ő! Talán elmélkedik, vagy a
dolgát végzi, vagy úton van, vagy talán alszik, és majd fölébred.”
(1Kir 18:27). Baál papjai végső elkeseredésükben kardokkal vagdosták magukat és
vérüket csorgatták a földre, de istenük továbbra is néma marad.
Amikor
Illésre került a sor, már mindenki számára nyilvánvalóvá vált, hogy Baál egy
hamis isten, aki néma és tehetetlen bálvány csupán, nem tud segíteni a bajban.
Illés azonban azt is bebizonyította, hogy az Úr az élő Isten, aki hallja
szolgája imádságát, válaszol és cselekszik. Illés szavára tűz szállt le az
égből és mindenestől megemésztette az oltárra helyezett áldozatot.
Illés
által Isten már korábban is sok csodát véghezvitt, de a Karmel hegyi
istenítélet volt a legnagyobb csoda, amelynek sok ezer tanúja volt. Ez volt Isten utolsó figyelmeztetése a lázadó
királyság számára. Illéssel új korszak kezdődött el. Mivel Izrael uralkodói és
papjai egyre romlottabbá váltak, Isten a próféták igehirdetése és az általuk
véghezvitt csodák által, igyekezett bűnbánatra és megtérésre ösztönözni népét. Míg
korábban a királyok voltak azok, akik arra lettek elhívatva, hogy szavaikkal és
tetteikkel is Istent képviseljék a nép előtt, most fokozatosan a próféták
vették át ezt a szerepet. Sőt idővel Izrael történetében a próféták jelentősége
jóval meg is haladta a királyokét. Az igaz próféták, mint Illés is, egyedül Istennek
tartoztak felelősséggel.
A
királyoknak persze voltak saját alkalmazásukban álló prófétáik, akik azt
hirdették, amit az uralkodó hallani kívánt.
Isten
igaz prófétái azonban mindig arról tettek bizonyságot, hogy Isten a történelem
Ura, aki munkálkodik és lerombolja a gonoszok uralmát. Néha úgy tűnik, hogy
Isten hallgat, azonban „Az úr csodásan
működik, de útja rejtve van.” Olykor pedig úgy tűnik, hogy Isten lassú, de Ő
egyszerűen csak hosszútűrő és kegyelmes. Néha pedig azt is megtapasztalhatjuk,
hogy Isten közvetlen és látványos módon beavatkozik a dolgokba és megmutatja
hatalmát és dicsőségét, mint pl. Illés által a Karmel hegyen. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése