100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 46.
Jeroboám
– Eljátszott lehetőség
Olvasmány: 1Kir
12:16-33
„Amikor meghallotta egész Izráel, hogy
visszatért Jeroboám, érte küldtek, a közösség elé hívták, és egész Izráel
királyává tették. Nem maradt Dávid háza mögött más, csak Júda törzse.” (1Kir 12:20)
Jeroboám
pályája szépen indult, ígéretes jövő állt előtte, de aztán az Istennel szembeni
engedetlensége miatt minden félresiklott. Gyakran tapasztaljuk ma is, hogy azok
a vezetők, akik ellenzékben még a reformokért harcoltak, mihelyt hatalomra
kerülnek, maguk is éppolyan korrupt módon kormányoznak, mint azok, akiket
leváltottak. Ez történt Jeroboámmal is, volt lehetősége, hogy megállítsa Izrael
romlását, de nem tette, sőt még több bajt hozott népére. Jeroboám nem egyenes
úton került trónra. Mondhatjuk úgy is, a hátsó ajtón sompolygott be. Először
Salamon király magas rangú hivatalnokai között találjuk, fontos feladatot
töltött be, ő volt a kényszermunkások felügyelője Jeruzsálemben.
Egyszer
egy egészen különleges dolog történt vele. A mikor éppen kifelé tartott a
városból, összetalálkozott Ahijja prófétával, aki meglátva Jeroboámot levette a
köpenyét és tizenkét darabra tépte szét és ebből tíz darabot átadott neki. Majd
a próféta közölte Jeroboámmal Isten üzenetét, mely szerint Salamon király
erkölcsi bukása miatt Isten kettészakítja Izraelt. A szemléltető előadás üzenete
az volt, hogy a tizenkét törzsből tíz törzs elszakad majd Salamon fiától és
Jeroboámot választja majd királlyá.
Ez
a drámai prófécia hamarosan véres hatalmi harcokat robbantott ki az országban.
Jeroboám az életét féltve elmenekült az országból és Egyiptomba keresett
menedéket. Csak évekkel később, Salamon halála után tért haza a száműzetésből.
Először a megbékélés útját kereste és szeretett volna kiegyezni Salamon fiával,
Roboámmal. Amikor azonban Roboám ostoba módon az ifjak tanácsára hallgatva
keményen és sértő módon elutasította Izrael vezetőinek a kéréseit, az emberek
elfordultak Roboámtól. Az északi törzsek fellázadtak és felkérték Jeroboámot,
hogy legyen ő a királyuk. Így az ország végérvényesen kettészakadt. Jeroboám
uralkodása tehát Isten jóváhagyásával indult. Ha hallgatott volna Istenre,
akkor megállíthatta volna az ország romlását. De sajnos nem ezt tette. A
hivatalnokból királlyá előlépett Jeroboám nem volt képes az Isten által kapott
elhívásához méltóan uralkodni. Túl büszke és túl féltékeny ember volt. Mivel a
nép vallási központja Jeruzsálemben volt, ami a déli országrész területén feküdt,
így folytonosan attól retteget, hogy alattvalói elpártolnak tőle, amikor
ellátogatnak a jeruzsálemi templomba. Ezt megakadályozandó végzetes döntést
hozott. Megalapította az északi országrész saját vallását és új kultuszi
központokat hozott létre az északi országrész területén. Isten azonban, aki
korábban hatalomra segítette Jeroboámot, nagyon megharagudott ezért és kijelentette,
hogy engedetlensége miatt, Jeroboámra és családjára pusztulás vár: „Ezért
veszedelmet hozok Jeroboám házára, és kiirtom Izráelből Jeroboám férfiutódait,
apraját-nagyját, és teljesen kisöpröm Jeroboám háza népét úgy, ahogy a szemetet
szokták.” (1Kir 14:10).
1.
Egy nemzet
szétesik
Jeroboám
uralomra jutása meghatározó fordulópontot jelentett Izrael népének történetében
és az ország kettészakadásához vezetett. Az előző királyok, Saul, Dávid és
Salamon megszilárdították Izraelben a királyi hatalmat és kiterjesztették az
ország határait, erős kormányzati rendszert építettek ki. Azonban Salamon
halála után ez a folyamat megszakadt. Északon fellángolt az ellenségeskedés
addig hamu alatt izzó parazsa, és az északi törzsek Jeroboám vezetésével
létrehozták a saját országukat.
Jeroboám
uralkodásával végzetes fordulat állt be Isten népének történetében. Az északi
tíz törzs összefogott és elszakadva Dávid házától, Izrael néven egy külön
államot hozott létre. Csupán két törzs, Júda és Benjámin maradt hűséges Salamon
fiához, Roboámhoz. A déli országrész a nagyobbik törzs, Júda nevét vette fel és
Jeruzsálemet tette meg fővárosává, ahol a templom is volt. Az egységes izraeli
nemzet megszűnt létezni. Az egymással szembenálló két országrész között szörnyű
polgárháború tört ki, ami több mint 50 éven át tartott. Végül, bár
békeszerződést kötöttek, az egység már soha többé nem jött létre és az
ellenségeskedés később újra és újra fellángolt.
A
Királyok két könyve ennek a két országrésznek a történetét beszéli el nekünk.
Cselekménye váltakozva követi az északi Izrael, illetve a déli Júda országának
történetét. Az északi országrész története Jeroboám uralkodásával veszi
kezdetét. Megtudjuk, hogy ezek az északi törzsek eredetileg egy reformmozgalmat
szerettek volna elindítani, a Salamon uralkodása idején történt túlkapások
korrigálása céljából. De már az első királyuk, Jeroboám uralkodásakor kiderült,
hogy ez a szándékuk kudarcot vallott. Nem akadt egyetlen olyan király sem, aki
azt tette volna, ami az Isten szemében helyes. Ezért a Biblia Jeroboámtól
kezdve az összes izraeli királyt elmarasztalja. Jeroboám ugyanis megrontotta a
vallási élet tisztaságát, bálványimádást vezetett be, az országban pedig
eluralkodott a korrupció. Uralma alatt az elnyomás és az igazságtalanság, ami
ellen eredetileg fellázadtak az északi törzsek, csak még keményebb lett.
2.
Az elszalasztott
lehetőség
Jeroboámot,
aki Salamon egykori megbecsült hivatalnoka volt, a Dávid háza ellen fellázadt
tíz izraeli törzs ültetette a trónra. Sokat vártak tőle, az adóterhek
könnyítését, reformokat, megújulást, a szétszakadás és a polgárháború felé
sodródó ország megmentését. A Biblia leírásából úgy tűnik, hogy Jeroboámnak
minden lehetősége és esélye meg is volt ahhoz, hogy mindezt véghezvigye. Az
északi tíz törzs teljes bizalmát és támogatását élvezve, bölcs reformokkal,
rendbe tehette volna az ország gazdasági helyzetét, békét, jólétet és
biztonságot teremthetett volna. Korábban
Salamon uralkodása idején, hivatalnokként, tehetségesnek és józan
ítélőképességűnek mutatkozott. Az ekkor szerzett ismeretei alkalmassá tették őt
megfontolt és bölcs uralkodásra. Úgy tűnik a jó képesség, a tehetség mégis
kevésnek bizonyult, mivel Jeroboám nem Istenben bízott, hanem saját magában.
Bár
Isten akaratából lett Jeroboám király, ő maga nem bízott az Istenben. Ahelyett,
hogy az ország rendbetételén és fennálló viszályok megoldásán munkálkodott
volna, csak magával volt elfoglalva. Amikor király lett, még élvezte a nép
bizalmát, lehetősége lett volna igazságos és bölcs uralkodóként orvosolni
azokat a hibákat, amelyeket Salamon elkövetett. Az adóterhek és a robotmunka
csökkentésével, visszaállíthatta volna a jólétet és a békét az országban.
De
Jeroboám betegesen féltette a hatalmát. Állandóan attól retteget, hogy a Dávid
trónján ülő uralkodók előbb-utóbb a maguk oldalára állítják alattvalóit. Úgy
okoskodott, ha a tíz törzs a hitélet gyakorlása céljából továbbra is a zsidó
állam ősi székhelyére, Jeruzsálembe megy, akkor fennáll annak a veszélye, hogy
előbb-utóbb elpártolnak tőle és visszatérnek a Dávid házához való király hűségére.
Ezért
Jeroboám, hogy az uralkodása elleni lázadás lehetőségét mindenképpen kizárja,
egy vakmerő lépéssel két istentiszteleti központot állított fel újonnan alakult
birodalmának határain belül: az egyiket Bételben, a másikat Dánban. A tíz
törzset pedig felszólította, hogy Jeruzsálem helyett ezen túl már csak ezeken a
kijelölt helyeken gyűlhetnek össze istentiszteletre.
3.
A végső
pusztulás útján
Jeroboám
azonban nemcsak elszalasztotta a lehetőséget
arra, hogy rendbe tegye és megmentse országát, de ráadásul Istennel szembeni
engedetlenségével, maga is tovább fokozta pusztulását. Azért, hogy a vallási
reformjait még jobban megerősítse, Jeroboám úgy gondolta, hogy a láthatatlan
Isten jelenlétét valamilyen látható ábrázolással is meg kell pecsételni. Készíttetett
ezért két aranyborjút, és ezeket a kijelölt istentiszteleti központok
szentélyeiben helyezte el. Jeroboám semmit sem törődött az Isten törvényével, csak
a maga hatalmának megerősítése érdekelte.
A
két bálványszobor felállításával Jeroboám immár egyértelműen áthágta az Úr
világos parancsát: „Ne csinálj magadnak semmiféle istenszobrot. Ne imádd és ne tiszteld
azokat" (2Móz 20:4-5). Jeroboám annyira szerette volna a tíz
törzset távol tartani Jeruzsálemtől, hogy kész volt Isten legfontosabb
törvényét is felülírni. Nem érdekelte az sem, milyen nagy veszélynek teszi ki
Izráelt, ha elébük állítja az istenséget szimbolizáló bálványt, amelyet őseik
jól ismertek az egyiptomi szolgaság századaiban. Valószínű, hogy amikor
Jeroboám nem sokkal korábban Egyiptomban tartózkodott, láthatta, hogy az
egyiptomi uralkodók ilyen pogány ábrázolásokkal erősítik a maguk hatalmát.
Ezért maga is ehhez az eszközhöz folyamodott, amikor kiadta parancsát: „Ezért elhatározta a király, hogy készíttet két
aranyborjút. Eleget jártatok már Jeruzsálembe! Itt vannak isteneid, ó, Izráel,
akik fölhoztak téged Egyiptomból!” (1Kir 12:28). Izrael királyaként
tehát Jeroboám nyíltan arra biztatta alattvalóit, hogy hajoljanak meg a bálványok
előtt, és fogadjanak el idegen istentiszteleti formákat.
A
király megpróbálta rávenni a birodalmában élő lévitákat, hogy teljesítsenek
papi szolgálatot az újonnan emelt bételi és dáni szentélyekben. De próbálkozása
nem járt sikerrel, ezért kénytelen volt „a nép köréből” papokká emelni
férfiakat (1Kir 12:31). Sok hűséges zsidó, köztük számos lévita, megrémülve a
kilátásoktól, Jeruzsálembe menekült, ahol Isten törvénye szerint tarthattak
istentiszteletet.
Jeroboám azonban
tovább folytatta a vallási élet átformálását: „Elrendelt Jeroboám egy ünnepet
is a nyolcadik hónap tizenötödik napján, a Júdában tartott ünnepnek
megfelelően, és áldozott az oltáron. Ugyanígy járt el Bételben is; áldozatot
mutatott be a borjúknak, amelyeket készíttetett. Bételben is papokat rendelt az
áldozóhalmokra, amelyeket berendezett.” (1Kir 12:32). Mindezekből
láthatjuk, hogy Jeroboám milyen merészen szegült szembe Istennel, és hágta át
rendelkezéseit. Vakmerő intézkedései azonban nem maradtak következmények
nélkül. Egy bibliai történet beszámol arról, hogy éppen tömjént égetett a
király a Bételben emelt idegen oltár felavatásakor, amikor megjelent előtte az
Isten embere Júdából. Az Úr azért küldte, hogy ítéletet mondjon a királyra: „Ezt
hirdette az Úr parancsára az oltárnál: Oltár! Oltár! Így szól az Úr: Egy fiú
születik majd Dávid családjából, akinek Jósiás lesz a neve, ő majd föláldozza
rajtad az áldozóhalmok papjait, akik most rajtad tömjéneznek, és emberi csontokat
fognak elégetni rajtad! Még azon a napon csodát is tett, és ezt mondta: Ez a
csoda annak a bizonyítéka, hogy az Úr szólott: Íme, ez az oltár meghasad és
kiömlik a rajta levő hamu. Az oltár pedig meghasadt, és kiömlött a hamu az
oltárról. Ez volt az a csoda, amelyet az Isten embere tett az Úr parancsára.” (1Kir
13:2-3, 5).
Jeroboám
azonban e jelek láttára és az Istentől kapott prófétai kijelentés ellenére sem
tért meg, sőt a szíve még inkább megtelt az Istennel szembeni daccal. A király
megpróbálta elhallgattatni az üzenet közvetítőjét. Dühösen „kinyújtotta a kezét... az
oltár mellől, és ezt kiáltotta: Fogjátok el őt!” (1Kir 13:4). Meggondolatlan
tettét gyors megrovás követte. Az Úr követe ellen kinyújtott keze azonnal
tehetetlenné vált, "megbénult". Nem tudta visszahúzni. A király
rémülten könyörgött a prófétának, hogy járjon közbe érdekében Istennél. „Engeszteld
ki Istenedet, az Urat, és imádkozzál értem, hogy visszahúzhassam a kezem! És
Isten embere kiengesztelte az Urat, a király pedig vissza tudta húzni a kezét,
és az olyan lett, mint azelőtt volt.” (1Kir 13:6).
Ezekből
a jelekből Jeroboámnak látnia kellett volna, hogy rossz úton jár. Jeroboám
azonban nem tanúsított bűnbánatot: „hanem továbbra is rendelt papokat a nép
köréből az áldozóhalmokra, és akinek ez tetszett, azt beiktatta, hogy az áldozóhalmok
papja legyen. Izráelt is vétekbe vitte. Ez a dolog volt Jeroboám házának a
vétke, emiatt irtották ki a föld színéről és emiatt semmisítették meg" (1Kir
13:33). Jeroboám huszonkét évig tartó zűrzavaros uralkodása végén Abijjával,
Roboám utódjával vívott küzdelemben végzetes vereséget szenvedett: „Nem
is tudta többé Jeroboám összeszedni az erejét Abijja idejében. Az Úr megverte
őt, és meghalt.” (2Krón 13:20).
Az
uralkodása alatt elkezdődött hitehagyás egyre erősödött, míg végül Izráel
országának teljes összeomlását okozta. Még Jeroboám halála előtt ezt mondta
Ahijjá, az idős silói próféta, aki hosszú évekkel előbb megjövendölte Jeroboám
trónra jutását: „Megveri az Úr Izráelt, és ingadozni fog, mint a nád a vízben. Kitépi
majd Izráelt ebből a jó földből, amelyet őseiknek adott, és elszórja őket az
Eufráteszen túlra, mivel bálványoszlopokat csináltak az Úr bosszantására. És
kiszolgáltatja Izráelt a vétkek miatt, amelyeket Jeroboám elkövetett, és amelyekkel
Izráelt is vétekbe vitte.” (1Kir 14:15-16).
Az
Úr azonban nem mondott le addig Izráelről, amíg minden lehetőt meg nem tett,
hogy újra hűségre bírja. A hosszú, sötét évek alatt, amikor egyik uralkodó a
másik után vakmerően egyre mélyebb bálványimádásba sodorta Izráelt, Isten egyik
üzenetet a másik után küldte bűneibe visszaeső népének. Prófétái által megadott
minden lehetőséget arra, hogy feltartóztassák a hitehagyás áradatát és
visszatérjenek hozzá. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése