Joáb
– Dávid hadvezére
Olvasmány: 1Kir
2:28-35
„Én ugyan már fölkent király vagyok,
de gyenge; ezek az emberek, Cerújá fiai hatalmasabbak nálam. De megfizet az ÚR
a gonosztevőnek a maga gonoszsága szerint! (2Sám 3:39).
A
háború kegyetlenné teszi mindazokat, akik részt vesznek benne. A híres harcosok
ezért könyörtelenek és kegyetlenek. Ilyen ember volt Jóáb is, Dávid egyik
leghíresebb hadvezére. Testvéreiével Abisajjal és Aszáéllal együtt Dávid
katonái voltak. Erőszakos emberek, akik egész életükben nem tettek mást, mint
gyilkoltak és végül maguk is erőszakos halállal haltak meg. A három fivér
rokonságban állt Dáviddal. Már akkor csatlakoztak a jövendő királyhoz, amikor
az még Saul elől bujkált, mint törvényen kívüli.
Joábot és
testvéreit a bosszúállás éltette. Dávid többször is elítélte Jóábnak az
erőszakos tetteit, de nem mert ellene nyíltan fellépni. Nyilvánvaló, hogy amíg
nem erősödött meg Dávid uralma, addig nagy szüksége volt olyan erős és hűséges
harcosokra, mint Joáb és a fivérei, még akkor is, ha azok erőszakosságát
sokszor helytelenítette. Kétségtelen,
hogy Jóáb kiváló katona, jó politikus és zseniális hadvezér volt, aki sok
csatát megnyert Dávid számára. Dávid a nehéz helyzetekben gyakran volt
kénytelen a segítségét igénybe venni, és vele intézte el az ún. „piszkos
ügyeket” is. Például a Betsabéval való házasságtörő kalandja után Dávid Jóábot
bízta meg azzal, hogy feltűnés nélkül tegye el láb alól az asszony férjét,
Uriást.
Joáb pedig
készségesen összejátszott a királlyal ebben az ügyben. Figyelemre méltó azonban,
hogy amíg Dávid bűnbánatot gyakorolt, addig Joábban semmiféle erkölcsi dilemma
nem merült fel. Talán arra hivatkozott, hogy ő csak parancsot teljesített, de
egyébként sem okozott neki soha lelkiismeret furdalást az ártatlanok megölése.
Joáb és
testvérei elszántan ragaszkodtak Dávidhoz, aki azonban nagy árat fizetett
ezért. Dávid képtelen volt irányítani vagy fegyelmezni a testvéreket. Amikor
fia Absolon lázadást robbantott ki, Dávid Joábnak és Abisajnak köszönhette,
hogy megmenekült és visszakaphatta a trónját, de fia életét nem tudta
megmenteni. Joáb nem ismert mást, csak a bosszút. Dávid határozott parancsa
ellenére hidegvérrel megölte Absolont. Dávid ezért mellőzte Joábot és egy másik
parancsnokra bízta a hadsereg vezetését. A kegyvesztett Joáb azonban nem
nyugodott bele a helyzetébe, csellel meggyilkolta új riválisát és ismét átvette
a hadsereg irányítását. Úgy tűnik Dávid, nemcsak képtelen volt féken tartani
Joábot, de nem is tudott tőle megszabadulni.
Joábról és
fivéreiről tulajdonképpen semmi szépet nem tudunk elmondani, az erőszak és a
gyilkolás emberei voltak ők. Véreskezű hadvezérek, akik háborús pályafutásukban
sikeresek és megállíthatatlanok voltak. Mivel Dávid Joábot tette meg legfőbb
hadvezérévé és erősen támaszkodott rá és fivéreire, így megállíthatatlanul
sodródott is velük. Talán éppen ezért mondta Isten később Dávidnak, amikor
templomot akart építeni: „Nem építhetsz
házat az én nevem tiszteletére, mert háborúskodó ember voltál, és sok vért
ontottál.”
(1Kron 28:3).
1.
Joáb,
nagyhatalmú rokon
Joábbal
kapcsolatban többször is hangsúlyozza a szentíró, hogy rokoni kapcsolatban állt
Dáviddal. Megtudjuk, hogy Dávidnak a hat bátyján kívül két nővére is volt: „és
nővéreiket: Cerúját és Abígajilt. Cerújá fiai voltak: Abísaj, Jóáb és Aszáél,
ezek hárman. Abígajil szülte Amászát, Amászának az apja pedig az izmaeli
Jeter volt.” (1Krón 2:16-17). A
két nővér fiai Dávid szolgálatában álló harcosok voltak, akik gyakran egymással
is versengtek. A legnagyobb karriert közülük kétségtelenül Joáb futotta be, aki
Dávid csapatainak parancsnoka lett. Hogy milyen is volt valójában Joáb jelleme,
arról akkor kapunk először képet, amikor Dávid Júda királya lesz, Joáb pedig az
első számú hadvezér.
Miután
Saul és Jonathán odaveszett a csatában és Júda törzse Dávidot tette királlyá, az
északi ország rész felett Saul egykori hadvezére, Abnér vette át az uralmat. Megtudjuk,
hogy Abnér és Joáb viszonya nem volt éppen felhőtlen. Abnér már számtalan
hajtóvadászaton vezette katonáit Dávid nyomában, és most esze ágában sem volt
királyául fogadni azt, akit mindeddig üldözött. Ezért Saul negyedik fiát, Isbósetet
ültette Izráel trónjára, majd hadat indított Júda és Dávid ellen. Egy ütközet
alkalmával Joáb öccse, Aszáél meggondolatlanul üldözőbe vette Abnért, aki újból
és újból figyelmeztette, de a heves ifjú nem hallgatott rá. Végül Abnér
önvédelemből megölte őt. Ezt Joáb képtelen volt elfelejteni. Az idő múlásával
Abnér felmérte, hogy a gyengekezű király, Isbóset vezetése alatt semmire nem
mennek, ezért átállt Dávidhoz. Majd felajánlotta, hogy a többi törzset is
ráveszi az átpártolásra. Ezekre a titkos tárgyalásokra Joáb távollétében került
sor. Amikor Joáb visszatérve értesült a fejleményekről, mindez teljesen
felkavarta őt. Joábot megdöbbentette és megijesztette a változás, amit nem ő
kezdeményezett. Úgy érezte, hogy kicsúszik a keze közül az irányítás. Dávid
előtt kijelentette Abnér szándékáról, hogy az hamis, majd galádul megölte a riválisát.
Végül pedig Dávid előtt azzal igazolja Joáb a tettét, hogy csakis a király
érdekében cselekedett.
Dávid
ekkor, nem mert szembeszállni a nagyhatalmú rokonnal és kijelentette: „Én
ugyan már fölkent király vagyok, de gyenge; ezek az emberek, Cerújá fiai
hatalmasabbak nálam. De megfizet az ÚR a gonosztevőnek a maga gonoszsága
szerint! (2Sám 3:39).
Ez
a történet Joáb jellemének egy lényeges pontjára hívja fel a figyelmünket.
Láthatjuk, hogy mi volt a valódi mozgatórugója Joáb cselekedeteinek. Valójában csakis
magával törődött és a saját hatalmát igyekezett megőrizni, galád tetteit pedig
azzal igazolta, hogy mindent Dávid és a királyság érdekében cselekedett.
2.
Joáb, a
cinkostárs
Amikor
Joáb galád módon végzett Abnérral, ahogy láttuk, Dávid nem volt olyan
helyzetben, hogy bármit tehetett volna ellene. Dávid ugyan nyilvánosan meggyászolta
Abnér halálát, és Joáb tettétől is elhatárolta magát, de ennél többet nem
tehetett ellene. Joáb pedig, aki nagyon ravasz ember volt, az esetleges későbbi
megtorlásnak azzal igyekezett elejét venni, hogy megpróbált a király kegyeibe
férkőzni. Joáb arra törekedett, hogy nélkülözhetetlenné tegye magát. Ezért kész
volt a piszkos munkát is elvégezni Dávid helyett. Viszont ha valaki mindenáron
pótolhatatlanná akar válni, és nem arra összpontosít, hogy azt tegye, ami
helyes, gyakran összeütközésbe kerül saját lelkiismeretével. Ez többször igazolódott
be Dávid életében is. A Bethsabéval való házasságtörése és Uriás ellen
elkövetett bűne miatt, Isten ugyan megbocsátott neki, csakhogy ezután már képtelen
volt fegyelmezni a fiait.
Joábról
megtudjuk, hogy neki is ugyanaz a problémája, mint Dávidnak. A kezéhez tapadt
Abnér vére, így képtelen volt helyesen cselekedni, amikor megmenthette volna
egy tisztességes katonája, Uriás életét. Joáb elvégezte a piszkos munkát,
mindent Dávid parancsa szerint rendezett el. A leírásból azonban kitűnik az is,
hogy nem Uriás volt az egyetlen áldozat. Joáb más harcosokat is elküldött, hogy
a helyzet hitelesebbnek látszódjon. Isten könyörületes, megbocsát, ha az ember
megtér, amint Dávid életéből is látjuk. Ám a bűnösnek cipelnie kell a
hitelvesztés és a kikezdett becsület következményét.
De
azt is láthatjuk, hogy míg ebben az esetben Joáb engedelmesen teljesítette
Dávid parancsát, más esetben már nem így járt el. Ha elolvassuk Absolon lázadásának
történetét, abból világosan kiderül, hogy Joáb a király határozott tiltása
ellenére ölte meg Absolont. Joáb tehát ebben az esetben semmit sem törődött
Dávid parancsával. Érdekes megfigyelni,
hogy Dávidnak még a törvénybe ütköző parancsait is teljesítette Joáb, de egy
pillanatig sem habozott a király kifejezett akaratának ellenszegülni akkor, amikor
abból személyes előnye származott. Hiszen Absolon győzelme esetén, valószínűleg
Joáb elvesztette volna a hatalmát. Ismét kitűnik, hogy Joáb kizárólag a saját
érdekeit tartotta szem előtt.
Isten Igéje Jóáb példáján figyelmezet
minket, arra hogy milyen könnyű az önzés csapdájába esni.
3.
Joáb, a
cselszövő politikus
Amikor
Absolon megölette bátyját, Ammont, majd elmenekült az országból, Dávid ismét
nehéz helyzetben találta magát. Ammon ugyanis megerőszakolta a féltestvérét,
Támárt, Absolon húgát. De a király képtelen volt igazságot szolgáltatni, mintha
lebénította volna őt saját bűnének az emléke. Absolon viszont nem habozott
kézbe venni az ügy elintézését, és csalárd módon
bosszút állt a húgán esett erőszakért. Mellesleg Ammon halála után Absolon arra
is számíthatott, hogy ő lesz a trónörökös. Dávid szíve majd megszakadt. Siratta
halott fiát, ugyanakkor hiányzott neki szeretett fia, Absolon is, és azt is jól
tudta, hogy bizonyos szempontból az ő bűnére vezethető vissza ez az egész tragédia.
Eközben pedig Joáb úgy határozott, hogy ő is közbelép. Fortélyosan egy bölcs
asszony segítségét kérte. Joáb itt cselszövő és ravasz politikusként jelenik
meg előttünk. Az asszony szájába adott történetből arra következtethetünk, hogy
Joáb vallásos ember. Ám ha mégoly helytálló is volt teológiai ismerete, sajnos ez
csak elméleti tudás maradt. Életét nem a megbocsátás, hanem a bosszú
jellemezte. A vallást is politikai célokra használta fel. Joáb felmérte Absolon
esélyeit, és igyekezett a jövendő király bizalmába férkőzni. Miközben Dávid hű
emberének vallotta magát, minden eshetőségre felkészülve igyekezett Absolonnál
is jó pontokat szerezni.
Joáb
azonban méltó ellenfélre talált Absolonban, aki meg sem köszönte neki, hogy
hazahozatalát elrendezte. Habozás nélkül értésére adta, hogy ő is van olyan
„minden hájjal megkent” és veszélyes, mint Joáb. Absolon ugyanis felégette Joáb
mezejét, így kényszerítve arra, hogy elintézze számára a királlyal való
találkozás lehetőségét. Így tulajdonképpen Joábnak köszönhetően alakult ki az a
helyzet, ami idővel kirobbantotta a belháborúhoz vezető felkelést.
Isten
Igéje arra figyelmeztet, hogy könnyen válhat a személyes ambíció, a büszkeség
és az hatalomvágy cselekedeteink mozgatórugójává.
4.
Joáb, a kard
embere
A
következő jelenetben Joáb már kegyvesztettként van előttünk. Egy időre elvették
tőle az első számú katonai vezető szerepét és azt Amásza kapta meg. Amásza Joáb
unokatestvére volt. Ő eredetileg Absolon hadvezére volt, de Dávid megígérte
neki, hogy ha mellé áll ő maradhat a vezér. Nyilvánvaló, hogy miután Joáb
semmibe vette Dávid parancsát és megölte a fiát, Absolont, a király meg akart
szabadulni tőle. Végtére is Joáb cselszövése tette lehetővé Absolon lázadását
is. Dávid választását nyilvánvalóan nem csupán Joáb iránti haragja motiválta,
de Amásza kinevezése egyben politikai lépés is volt, amivel Dávid megbékélési
szándékát kívánta jelezni Absolon híveinek.
Dávid
tehát végre határozottan fellépett Joáb ellen. Amikor Seba vezetésével egy
újabb felkelés tört ki, Dávid elküldte Amászát a seregeinek összegyűjtésére.
Amásza azonban nem végzett időben a feladattal, ezért Dávid Abisaiért, Joáb
testvéréért küldetett. Dávid tehát ebben a válságos helyzetben sem kért
segítséget Joábtól, továbbra is mellőzte őt.
Joáb
azonban nem nyugodott bele a helyzetébe. Abnér meggyilkolásához hasonlóan most Amászával
is leszámolt. Joáb ismét orvul és hidegvérrel gyilkolt, a saját unokatestvérét
tette el láb alól, egyszerűen azért, mert mellőzték őt. Jól láthatjuk Joáb
kétszínűségét és céltudatosságát, ahogy Amaszát tőrbe csalta, majd tettét ismét
azzal igazolta, hogy Dávid és az ország érdekében cselekedett.
Való
igaz, hogy Jóáb azzal, hogy önkényesen átvette a hadsereg irányítását,
megoldotta a helyzetet, sikerült levernie a lázadást és ismét megerősítette
Dávidot a trónján. Valójában azonban ismét csak a maga érdekében cselekedett.
5.
Joáb, a lázadó
Joáb
aki kezdettől fogva Dávid mellett ált, végül elárulta őt. Az időzítés
tökéletesnek tűnt. Dávid már megöregedett, éjjelente a hidegtől szenvedett. Egy
szép fiatal lányt hozatnak hozzá, hogy szolgálatára legyen. A bibliai beszámoló
kiemeli, hogy Dávid nem lép intim kapcsolatba vele, ami újabb utalás a király
gyengeségére. Dávid legidősebb életben lévő fia, Adónia úgy gondolja, hogy
eljött az ő megkoronázásának ideje. A bibliai leírás alapján kétség sem férhet
hozzá, hogy a puccsnak valójában Joáb volt a főszervezője. Ismét önkényesen
előreszaladva cselekszik, azt gondolva, hogy már elhagyta az ereje az öreg
királyt, és nem tehet ellene semmit. Ekkor azonban kiderül, hogy Dávid Betsabé
és Nátán próféta segédletével mégiscsak képes cselekedni. Keresztülhúzza Joáb
és Adónia terveit, amikor nyilvánosan bejelenti, hogy Salamont választja
társuralkodónak.
Úgy
tűnik, Joáb teljes egészében kihagyta Istent a számításból. Komoly teológiai
ismeretekkel rendelkezett, de mintha semmi jelentőséget nem tulajdonítana Isten
létének. Azt hiszi, mindent megtehet, amit csak akar, anélkül, hogy számolnia
kellene a következményekkel. Elfelejti, hogy Isten nem olyan, mint Dávid, nem
lehet megtéveszteni. A büntetés ugyan nem éri utol rögtön, de láthatjuk, hogy
igazolódik be, amit a Biblia így tanít: „Istent nem lehet megcsúfolni. Hiszen amit
vet az ember, azt fogja aratni is.” (Gal 6:7). Salamon először nem
bünteti meg Joábot azért, mert Adóniával szövetkezett. Joáb tehát ismét kap egy
esélyt, hogy bűnbánatot tartson és rendezze a dolgait.
Joáb
azonban nem mutatott megbánást, hanem újabb összeesküvésben vett részt. Amikor
ez is kudarcba fulladt, felmérve a helyzet súlyát, a szentélybe menekült. De
megfeledkezett arról, hogy csak azok találhattak menedéket az oltárnál, akik
nem előre megfontolt szándékkal gyilkoltak. A meg nem vallott bűnei így végül
utolérték. Aki kardot fog, végül valóban kard által vész el.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése