100
TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 86.
Az
ország újjáépítése
Olvasmány: Neh
2:1-20
„Én azonban így válaszoltam nekik: Maga
a menny Istene vezet bennünket sikerre, és mi az ő szolgáiként kezdjük el az
építést.” (Neh 1:20)
Nehémiás könyve
arról az időszakról számol be, amikor az újonnan felépített templom már állt,
de Jeruzsálemet még mindig omladozó falak vették körül. Nyilvánvaló volt, hogy
még sok munka van hátra. A városfal újjáépítésének a feladatára Isten Nehémiást
választotta ki, aki a Perzsiából visszatérő zsidók harmadik, egyben utolsó
csoportját vezette. Annak ellenére, hogy a helyreállítás érdekében kifejtett
erőfeszítések jelentős ellenállásba ütköztek, Nehémiás vezetésével mégis 52 nap
alatt elvégezték a munkát. Nehémiás buzgalma nemcsak a város újjáépítésére,
hanem a városlakók életének megreformálására is kiterjedt. Ez a feladat egy
igazán nagy formátumú vezetőt kívánt. A helyzet megértéséhez tudnunk kell, hogy
az ókorban egy város csak akkor számított biztonságosnak, ha falak vették
körül. Ami Jeruzsálemet illeti, a korábbi perzsa uralkodó kegyeinek
köszönhetően a templom újra felépülhetett, viszont a városfal visszaépítése a
szomszédos pogány népek vádaskodása miatt elmaradt. Ekkor jelent meg Nehémiás,
aki a perzsa király főpohárnokaként kellő hatalommal és befolyással bírt ahhoz,
hogy újjáépíthesse a város erődítéseit is. Megtudjuk róla, hogy mielőtt
belevágott volna ebbe a feladatba, négy hónapon keresztül imádkozott Istenhez,
közbenjárva népéért. Amikor pedig elérkezettnek látta az időt, tervekkel a
szívében a király elé tárta kívánságát.
De Isten
kegyelme munkálkodott a pogány uralkodó szívében is, és jó indulatra indította
Nehémiás iránt, így nemcsak engedélyezte neki a hazatérést, de politikai és
anyagi támogatásáról is biztosította. Nehémiás pedig miután megérkezett
Jeruzsálembe, először is megszemlélte a város és a falak állapotát. Majd ezzel
a hittel és teljes meggyőződéssel gyűjtötte maga köré honfitársait: „Maga
a menny Istene vezet bennünket sikerre, és mi az ő szolgáiként kezdjük el az
építést.” (Neh 1:20).
Azonban, ahogy
korábban Ezsdrás újjáépítési erőfeszítése, úgy most Nehémiás munkája is
ellenállásba ütközött, mind kívülről mind belülről. Ahogyan a fal emelkedett,
úgy növekedett a környező népek vezetőinek ellenállása. Nehémiás azonban
imádságos szívvel minden problémára megtalálta a megoldást. A gúnyolódásra
imádsággal válaszolt, az erőszakos fenyegetésre kellő felkészültséggel és
megfontoltsággal reagált, az elkedvetlenítésre, pedig Isten hatalmába vetett
személyes hittel és példamutatással.
Nehémiás,
valahányszor újabb kihívásokkal találkozott, nagy hozzáértéssel, jó üzleti
érzékkel, bátorsággal és Istenbe vetett bizalommal oldotta meg a problémákat,
még akkor is, ha rögtönöznie kellett. Munkacsoportokat hozott létre és
mozgósított, felvette a harcot az ellenséggel, megreformálta a bírósági
rendszert, megtisztította a vallási életet, és amikor szükséges volt, lelkesítő
beszédekkel szólította harcra embereit. S mindezt abban a rövid időben tette,
amig átmenetileg felmentést kapott a perzsa udvarban betöltött közigazgatási
feladatai alól. Nehémiás buzgalma nemcsak a város újjáépítésére, hanem a
városlakók lelki életének megújítására is kiterjedt.
1.
Isten egy új
vezetőt ad
A zsidók
babiloni fogságból való hazatérése után már több évtized eltelt, több megtorpanás
után végül felépült a templom, azonban még sok tennivaló maradt. A szent város,
Jeruzsálem még mindig romos volt és csak gyéren lakott. A hazatérők nagy része
ezért inkább a környező falvakban élt. Az idegenekkel való keveredés és a
vegyes házasságok miatt a zsidóság kulturális és vallási öröksége így veszélybe
került.
A nagy kérdés az
volt, hogy mikképpen lehetne megállítani a további lecsúszást? A Babilonba
száműzött zsidók közül nem mindenki tért haza. Az ott maradottak közül néhányan
egész magas pozícióba kerültek a perzsa államigazgatás rendszerében. Egykor
ilyen szerepet töltött be Dániel is. Most Nehémiáson volt a sor. Dánielhez
hasonlósan Nehémiás is magas rangra emelkedett és idegenként is sikeres pályát
futott be. Amikor Nehémiás fülébe jutottak a Jeruzsálemről szóló csüggesztő
hírek, úgy érezte, hogy tennie kell valamit. Mivel közvetlenül a király
szolgálatában állt, így sikerült engedélyt kérnie a hazatérésre, továbbá
királyi felhatalmazást kapnia a város falainak újjáépítésére.
Nehémiás Izrael
olyan kiemelkedő vezetőinek a sorába tartozott, mint Mózes, Sámuel vagy Dávid.
Napjaink vezetői közül sokan ma is ihletet merítenek Nehémiás vezetői és
menedzseri képességeinek tanulmányozásából.
Nehémiás nem
volt próféta, inkább egy államigazgatásban dolgozó kormányhivatalnok, de
mindenképpen imádkozó és Bibliát olvasó ember volt. Amikor a király előtt
megjelent, egy gyors imában Isten segítségét kérte a sorsdöntő beszélgetéshez.
Nehémiás nem prófétai könyvet írt, műve inkább emlékiratnak tekinthető,
ugyanakkor spontán imádságait is lejegyezte, melyek az Istenbe vetett hit
gyönyörű bizonyságtételei. Nehémiás emlékiratai ékes bizonyítékot szolgáltatnak
arra, hogy milyen ereje van az imádságnak Isten gyermekei életében. Nehémiás
nem azért imádkozott, hogy magának kérjen kényelmes életet, hanem népéért és
azért, hogy ő maga pedig minden helyzetben használható és készséges eszköz
lehessen Isten akaratának véghezvitelében.
Nehémiásnak a
perzsa udvarban eltöltött évek során lehetősége volt felkészülnie erre a vezetői
szerepre. Szemmel láthatólag nem jelentett számára nehézséget sem az építkezés
irányítása, sem pedig a szomszédok ellenséges hozzáállásának kezelése. A
bibliai leírásból egy kiemelkedő vezető képe rajzolódik ki előttünk, akit
szenvedélyes szónoki képesség, imádkozó lelkület, szervezőkészség, elszántság,
Istenbe vetett bizalom, gyors és határozott problémamegoldás jellemez. Nehémiás
azonban több volt, mint jó menedzser. Ő Isten embere volt. Soha, semmit nem
tett imádság nélkül. De imádságát mindig követte a cselekvés, mert nemcsak az
imádság, de a tettek embere is volt. Olyan vezető volt, akit nem az önzés, a
haszonszerzés vezérelt. Ha a maga hasznát leste volna, akkor sohasem hagyta
volna ott a Perzsa udvarban betöltött fontos pozícióját, hogy egy ilyen kényes
és kockázatos vállalkozásba fogjon. Nehémiás olyan vezető volt, aki Isten
jelenlétében élve, magát teljesen odaszánta népe szolgálatára.
De azt is megtudjuk
Nehémiásról, hogy kiváló szónok is volt. A megfelelő időben bátran előállt és
bátorítani tudta a rábízottokat. Nemcsak azért volt jó vezető, mert kitűnő
politikai kapcsolatokkal rendelkezett, de ugyanakkor Istenben bízó imádkozó
ember is volt, és azért is, mert merész optimizmusával lelkesíteni tudta népét.
Lelkesítő szavait pedig hiteles személyisége, erkölcsi ereje és tartása
támasztott alá.
2.
Az ország
újjáépítése
Nehémiás könyvén
keresztül bepillantást nyerhetünk az ország újjáépítésébe, aminek kétségtelenül
Nehémiás volt a motorja. Jó szervező és vezető volt, nyilván azért kerülhetett
„csúcspozícióba” a Perzsa Birodalomban is, amely a világ egyik leghatalmasabb
birodalma volt akkor. Nehémiást, azonban a szépen induló karrier helyett a
szülőföldje felé vonzotta a szíve. Egy a messzi és sok baj sújtotta városba, amely
bizony meglehetősen távol esett a hatalom központjától. Nehémiás azonban a
népéért kész volt az egész karrierjét, sőt életét kockáztatva a király elé tárni
a kérését. Jeruzsálembe megérkezve pedig azonnal, még az éj leple alatt bejárta
a várost és felmérte a helyzetet, majd munkához is látott.
Amit tapasztalt,
az nagyon elszomorító volt. Majdnem száz év telt el azóta, hogy a foglyok első
csoportja hazatért Babilonból Jeruzsálembe. Bár a templomot már újjáépítették,
a városban mégis csak alig néhányan laktak. Mivel az a kevés zsidó lakos is
egyre jobban összekeveredett az idegen népekkel, fennállt annak a veszélye,
hogy elvesztik identitásukat. Ennek a romlásnak és bajnak az egyik jelképes
kifejtése volt az, hogy a város körül nem voltak falak. A falra pedig mind
lelki mind pedig fizikai értelemben szükség volt. Falak nélkül a zsidóságot
egyrészt a szomszédos népekkel való keveredés, az asszimiláció veszélye
fenyegette. De akkoriban egy fal nélküli város könnyű préda volt a rablóbandák
számára is. A zsidóság, hogy nagyobb biztonságban érezze magát, Jeruzsálemben
való letelepedés helyett, inkább szétszóródott a környező vidék falvaiban, ahol
az oda korábban betelepült pogányok között voltak kénytelenek élni. A vegyes
házasságok révén aztán lassan összekeveredtek velük és fokozatosan kezdték
elveszíteni anyanyelvüket, kultúrájukat és vallásukat. A fal jelentette az
egyetlen esélyt, hogy Jeruzsálem zsidó város maradjon, hiszen a városfal
biztonságot nyújt és lehetővé teszi a ki-be közlekedők ellenőrzését.
De mi tartotta
vissza a zsidó népet közel 100 éven keresztül attól, hogy helyreállítsa a
lerombolt falakat? Miért vártak ennyi időt egy ilyen fontos feladat
elvégzésével? Az egyik nagy akadályt a helyiek, azaz a babiloni fogság idején
betelepült pogány népek ellenállása jelentette.
A zsidósággal
szomszédos népek ugyanis kezdettől fogva féltékenységgel és irigységgel
tekintettek a hazatérő zsidókra. Erőskezű és nagyhatalmú vezetőik igyekeztek
minden eszközzel megakadályozni Jeruzsálem falainak újraépítését és a zsidóság
megerősödését.
A másik ok pedig
talán az lehetett, hogy a zsidóság részéről mindeddig hiányzott egy olyan
erőskezű vezető, mint amilyen Nehémiás volt. Most azonban végre megvolt a
megfelelő ember, így Isten segítségével befejeződött az elkezdett, de
félbemaradt munka. Jeruzsálem falainak felépülésével elérkezett az az időszak,
amikor az izraeliták végre újra szabad népként élhettek a saját hazájukban.
3.
A lelki
építkezés
Nehémiás
könyvének 8. fejezete beszámol arról az időszakról is, amikor a zsidóknak már
sikerült befejezniük a falak helyreállításának hatalmas munkáját. Ekkor végre
biztonságban tudhatták magukat az ellenségeiktől és ebből az alkalomból egy
nagy ünnepet rendeztek. Ezsdrás pap, a nép vallási vezetője ekkor felolvasta az
összegyűlt tömeg előtt az Istennel kötött szövetség törvényeit. A nép a
megindultságtól zokogásban tört ki. Ekkor állt elő Nehémiás, a nép politikai
vezetője, aki bátorító szavaival lelkesítette a népet, hogy ne csüggedjenek, s
a múlt bűnei miatti bánkódás helyett a jövő felé tekintsenek és annak építésén
munkálkodjanak. Nehémiás, aki kiváló szónok volt, Isten törvényének
fontosságára hívta fel a nép figyelmét. A zsidóság számára ekkor egy új korszak
kezdődött. Ugyanis itt kezdődik el az a folyamat, amely a zsidóságot a „Könyv
népévé” tette. Az izraeliták korábban három erőforrásából merítettek. Isten
törvénye mellett ott volt a templom felséges épülete, amelyben Istent imádták,
valamint egy-egy kiemelkedő vezetőjük, mint amilyen Mózes, Józsué, a bírák vagy
Dávid király volt. Mindez azonban nem mentette meg a népet a bukástól. A Dávid
után következő királyok jó része hűtlenné lett Istenhez és romlásba vezette az
országot.
És mivé lett a
templom? Még bálványokat is elhelyeztek benne, míg végül Isten engedte, hogy a
babiloniak minden fenségessége ellenére elpusztítsák. A babiloni fogságból
hazatérő zsidóság egyik legfontosabb feladatának tekintette ugyan a templom
felépítését, de tanultak a leckéből és tisztában voltak azzal, hogy egy szent
helyhez vagy épülethez való ragaszkodás, nem helyettesítheti az Isten iránti
hűséget. A templom továbbra is fontos szerepet töltött be a vallási életben, de
megértették, hogy nem lehet ezzel bebiztosítani magukat. Mivel a fogság utáni
Izrael továbbra is perzsa uralom alatt élt és még hosszú időn keresztül nem
volt saját királya, így a vezetők szerepe sem volt már olyan erőteljes, mint
korábban. Az izraeliták az új erőforrásukat az Isten szavában találták meg.
Most már a templom és a vezetőik helyett, egyedül az Isten törvénye volt az,
amiben reménykedhettek.
A Nehémiás
vezetésével felépült kőfalnál is erősebb, védelmet és biztonságot nyújtott a
nép számára az Isten szava. Ettől kezdve a zsidóság valóban, mint a „Könyv népe”
lett ismerté az egész világon. Mivel továbbra is idegen uralom alatt kellett
élniük, ezért a politikai vezetés szerepe másodlagossá vált a számukra. A
templom, bármilyen fontos szerepet töltött is be, de soha többé nem jelentette
Isten jelenlétének garanciáját. Az izraeliták ezért egyre buzgóbban
tanulmányozták Isten törvényét és igyekeztek megtartani annak szavait. Nehémiás
példája nyomán egy új vezető típusa emelkedik ki, ez pedig az írástudóé. Az
írástudók a Szentírásban járatos tanítók és vezetők voltak. Izrael népe többé
már nem az uralkodóiban és nem is a vallási rituálékban látta erőforrását,
hanem Isten igéjének tanulmányozásában. Az a nép, amely Nehémiás könyvében előttünk
van, nagyon hasonlít ahhoz a néphez, amellyel 400 évvel később találkozunk,
amikor Jézus megszületik. Maga Jézus is, Nehémiáshoz hasonlóan kiváló szónok
volt, aki vándortanítóként járva az országot, minden alkalmat megragadott, hogy
Isten Igéjét hirdesse népének. Talán nem véletlen az sem, hogy hogyan zárult le
Isten kijelentése.
Nemémiás
kortársra volt Malakiás próféta, aki az utolsó ószövetségi könyv szerzője.
Ezután egy négy évszázados prófétai csönd következett, ami egészen Jézus
eljöveteléig tartott. Itt a Nehémiás könyvében leírt események idején Izrael
jövője még elég bizonytalannak tűnik. Az izraeliták ugyan újra a saját
földjükön élhettek, továbbá a templomot is újjáépítették, a nép léte mégis
bizonytalannak tűnt. Az új templomnak már nem volt olyan dicsősége, mint a
korábbinak volt. Izrael politikai helyzete
szintén nagyon bizonytalan volt. Így komoly kétségek merülhetnének fel
az olvasóban Izrael jövőjét illetően.
A próféták
azonban mégis reménységet adnak, amikor „Dávid Fiának”, „Sion hegyének” és „Izraelnek,
mint Isten szolgájának” a jövőjéről beszélnek. Jeremiás próféta „új
szövetségről” beszél, Ezékiel próféta egy „új templomról” ír. Ézsaiás próféta a „szenvedő szolga” eljövetelét hirdeti. A Messiás
el fog jönni, Izrael őszintén meg fog térni, és a nép egyedül Istent imádja
majd. Ez lesz majd a megváltás ideje a
nemzetek számára. Isten tehát nem felejtette el ígéretét. Meg fogja újítani Izraelt,
és aztán a népeket magához fogja vonni, ahogy Ábrahámnak megígérte. Ebben a
folyamatban az egész teremtett világnak meg kell újulnia. Isten királysága
létre fog jönni az egész földön. Ezzel a reménnyel fejeződik be az Ószövetség. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése