HISSZÜK ÉS VALLJUK
3.
Hitvallásaink
Századok folyamán az egyházban úgynevezett hitvallásos
iratok vagy hitvallások születtek. Ezek olyan írások, melyekben az egyház a
hitét fejezi ki. Mondhatnánk: ezek a Biblia tartalmának rövid összefoglalásalt.
Ezek a hitvallásos iratok azt mondják el, amit a Biblia tanít. A legtöbb
hitvallásos irat olyan korban született, amikor tévelygések ütötték föl
fejüket. Ezekkel szemben kellett az egyháznak a bibliai tant tisztán megőrizni.
Így keletkeztek már egész korán az úgynevezett egyetemes hitvallások: az
Apostoli Hitvallás, a Niceai Hitvallás és Athanáziusz Hitvallása. A reformáció
idején jöttek létre az úgynevezett reformátori hitvallásos iratok: a
Heidelbergi Káté és a II. Helvét Hitvallás.
A hitvallásos iratok a Bibliára támaszkodnak. "Őrizd meg, ami rád van bízva'' (2Tim 6,20). Megvallani azt jelenti, hogy ugyanazt mondani, mint amit a Biblia mond.
·
Egyetemes
hitvallások
(az összes keresztyén egyházé, a római
katolikus egyházé is)
1.
Az Apostoli Hitvallás, vagy más néven a Hiszekegy, Kr. u. 2. sz. keletkezett.
2. Niceai hitvallás Kr. u. 325.
3. Athanáziusz Hitvallása Kr. u. 333.
·
Reformátori
hitvallások
(a mi egyházunk hitvallásos iratai, és
még néhány más egyházé is)
1.
Heidelbergi Káté. Felosztása: 52 úrnapja, 129 kérdés és felelet. Olevianus
Gáspár és Ursinus Zakariás írta 1563-ban .
2. ll. Helvét Hitvallás. Bullinger Henrik a szerzője.
Bibliatanulmány:
Jn 4,1-6
János ebben a részben a tévtanitoktól óv, és hamis prófétáknak nevezi őket.
1.
Miért írja János, hogy „szeretteim”? (1. v.)
2. Mit kell vagy nem kell tenni a keresztyénnek az 1. vers szerint?
3. Mit vall az a Lélek, amelyik Istentó'l van? (2. v.)
4. Mit vall az antikrisztus lelke? (3. v.)
5. Mit jelent: Jézus megjelent testben”? Mikor történt ez?
6. Mit jelent a 4. vers? Mondd el saját szavaiddal!
7. Mi a különbség az igazság lelke és a tévelygés lelke között? (6. v.)
Kérdések
1.
Sorold fel a három egyetemes és a két református hitvallást.
2. Mi volt Ruth hitvallása? (Ruth 1,16/b.)
3. Mi volt Péteré? (Máté 16,16)
4. Mi az etióp kincstárnoké? (ApCsel 8,37/b.)
5. Mi a különbség a Biblia tekintélye és a hitvallások tekintélye között?
6. Meg lehet-e változtatni a hitvallásokat?
7. Miért idézik gyakran a Heidelbergi Kátét, és szinte alig a II. Helvét
Hitvallást?
8. Mit tudsz Kálvin Institutiójáról?
Az
ige
„Ha
tehát száddal Úrnak vallód Jézust, és szíveddel hiszed, hogy Isten
feltámasztotta őt a halálból, akkor üdvözülsz. Mert szívvel hiszünk, hogy
megigazuljunk, és szájjal teszünk vallást, hogy üdvözüljünk.” (Róm 10,9-10)
„Szeretteim,
ne higgyetek minden léleknek, hanem vizsgáljátok meg a lelkeket, hogy azok az
Istentől valók-e, mert sok hamis próféta jött el a világba.” (1 János 4,1)
Imádság
Saját
érzéseim, ha elragadnak,
saját elképzeléseim, ha tévútra visznek,
vezess engem vissza, Uram,
Önmagadhoz úgy,
ahogy a hitben előttem járó
egyházatyák és reformátorok
összefoglalták és keretbe fogták
világos hitvallásként
a Tőled jövő, a Rólad szóló üzeneteket.
Taníts,
kérlek, hogy mindezekben
a kikristályosított bizonyságtételekben
egyre inkább felismerjem,
a magam életére nézve is megszeressem
a Te örökkévaló életrendedet!
Vezess,
Uram,
az elődök hite által engem,
hitben és ismeretben
naponként egyre közelebb
teremtő, gondviselő,
és Krisztusban kegyelmes Önmagadhoz!
Ámen.
Mi az igaz
hit?
„Az igaz hit ismeret, amelynél fogva igaznak
tartom mindazt, amit Isten az ő igéjében nekünk kijelentett. Ám egyúttal
szívbéli bizalom is, amelyet a Szentlélek ébreszt bennem az evangélium által,
hogy Isten nemcsak másoknak, hanem nekem is bűnbocsánatot, örök igazságot és
üdvösséget ajándékoz, ingyen kegyelméből, egyedül Krisztus érdeméért.”
(Heidelbergi Káté 21. k.-f.).
„Mert szívvel hiszünk, hogy megigazuljunk, és
szájjal teszünk vallást, hogy üdvözüljünk.” (Róm 10:10) |
HISSZÜK ÉS VALLJUK (3.)
Hitvallásaink
„Ha tehát száddal Úrnak vallod Jézust,
és szíveddel hiszed, hogy Isten feltámasztotta őt a halálból, akkor üdvözülsz.
Mert szívvel hiszünk, hogy megigazuljunk, és szájjal teszünk vallást, hogy üdvözüljünk.”
Rm
10:9-10
A „Hisszük és valljuk” címmel elkezdett sorozatunkban a következő téma a
hitvallásaink címet viseli. A keresztyén egyház kétezer éves története során
számos hitvallás vagy úgynevezett hitvallási irat keletkezett. Ezek olyan
írások, amelyekben a keresztyénség egy-egy nehéz vagy éppen örömteli
helyzetben, történetének egy-egy fordulópontján megvallotta hitét. A
Hitvallási iratok a Biblia igazságainak rövid összefoglalásai. A legtöbbször
akkor keletkeztek hitvallási iratok, amikor valamilyen hamis tanítás ütötte fel
a fejét, és szükségessé vált a tiszta bibliai tanítás megvédése. Így
keletkeztek már egész korán az úgynevezett egyetemes hitvallások: az Apostoli
Hitvallás vagy a Nicea-Konstantinápolyi Hitvallás. A reformáció idején
keletkeztek az úgynevezett reformátori hitvallások, amelyek közül mi magyar
reformátusok a Heidelbergi Kátét és a II. Helvét Hitvallást fogadtuk el és
valljuk a magunkénak.
De a modern
korban is keletkeztek új hitvallási iratok. Ilyen volt pl. a Bármeni Hitvallás,
amely 1934-ben keletkezett, amikor Németországban Adolf Hitler hatalomra
kerülve önmagát tekintette mindenki és minden legfőbb urának, a vele
szembeszálló hitvalló egyház tagjai bátran megvallották, hogy az egyháznak
egyetlen ura van, Jézus Krisztus, és csak neki tartoznak engedelmességgel, s elvetették
azt a tanítást, amely szerint az egyháznak az államhatalom szolgálatába kellene
állnia.
Hasonló módon gondolkodtak azok a Kárpátalján szolgáló református lelkészek,
akik látva azt, hogy a „felszabadító” szovjethatalom üldözi a keresztyénséget,
és a kárpátaljai magyarság kiirtására törekszik, a teljes férfilakosságot
szibériai munkatáborokba hurcolja, tiltakozó levelet írtak Sztálinnak, amelyben
hitüket is megvallották: „Hatalmas
Sztálin! Isten a német fasizmust sok orosz és más nép fiainak vérével törte le.
Te a győzelem dicsőségét is magadnak tulajdonítottad. Mindenben Isten helyére
helyezted magad. Hatalmas búzamezők mellett nagy táblákon hirdette a dicsekvő
felírás: Isten nélkül és imádság nélkül, de műtrágyával és traktorral! Ezért az
Úr meg fog alázni, mint Nabukodonozort. Saját fiaid fognak megvetni téged. Amíg
időd van, szállj magadba, adj dicsőséget a felséges Istennek! Ez a népednek is
a javára lesz. A gőgös Belsazár egy éjszaka birodalmával együtt elveszett.”
1956-ban az
egyházat üldöző kommunista diktatúrával szembeszálló magyar reformátusok készítették
el a maguk hitvallását, „Magyar Református Hitvalló Nyilatkozata” címmel. Hadd
idézzek ebből a nyilatkozatból egy részletet: „Valljuk, hogy az egyház azért van, hogy a világot evangelizálja. Az
egyház a misszió szolgálatról, soha semmilyen körülmények között nem mondhat
le. Amennyiben lemond, létének értelmét adja fel. E küldetés tartalmilag Isten
Igéjének hirdetését jelenti, amelynek középpontjában Jézus Krisztus
kereszthalálának és feltámadásának ténye áll. Ezt a szolgálatot be kell
töltenie az egyháznak, akár igényli a világ akár nem, akkor is, ha esetleg a
világ illetve az államhatalom akadályozná, vagy esetleg megtiltaná azt.”
A hitvallási iratok, tehát mindig egy aktuális helyzetben, a Bibliára
támaszkodva cáfolják meg a hamis tanításokat, s tesznek bizonyságot az
igazságról.
A ma előttünk levő igeszakaszban Pál apostol arról ír a római keresztyéneknek,
hogy milyen fontos jelentősége van a hitünk megvallásának. A hit és a hit
megvallása szorosan összefügg és nem választható el egymástól: „Ha
tehát száddal Úrnak vallod Jézust, és szíveddel hiszed, hogy Isten
feltámasztotta őt a halálból, akkor üdvözülsz.” (Rm 10:9). Hit és
hitvallás elválaszthatatlanul összekapcsolódnak és feltételei az üdvösségnek.
Szépen egymás mellé kerül a hit és a hitvallás, és mind a kettőnek az alapja:
Jézus Krisztus. Cseri Kálmán egyik igehirdetésében így fogalmaz: "Ha felszólító formában kellene
összefoglalnunk ennek az igének a mondanivalóját, akkor azt mondanánk: hidd és
mond! Ebben a felszólításban benne van az egész keresztyén, Krisztust követő
élet programja."
Az üdvösség feltétele tehát az, hogy valaki higgye: Jézus feltámadott, és ha
valóban hiszi, akkor erről beszélni is fog másoknak. Ma erről a két dologról
szeretnék szólni, hogy mit jelent hinni és mit jelent hitvallást tenni.
1.
Mit jelent
hinni?
Hogy mi az igaz hit, azt Káténk fogalmazza meg nagyon szépen és tömören: „Az
igaz hit ismeret, amelynél fogva igaznak tartom mindazt, amit Isten az ő
igéjében nekünk kijelentett. Ám egyúttal szívbéli bizalom is, amelyet a
Szentlélek ébreszt bennem az evangélium által, hogy Isten nemcsak másoknak,
hanem nekem is bűnbocsánatot, örök igazságot és üdvösséget ajándékoz, ingyen
kegyelméből, egyedül Krisztus érdeméért.” (H.K. 21. k-f.).
Különös dolog a hit. Az evangélisták által leírt húsvéti történetekben azt
olvassuk, hogy Jézus feltámadásának tényét senki sem hitte el első hallásra.
Akik találkoztak a Feltámadott Urral azonnal elfutottak a hozzájuk legközelebb
állókhoz és lelkendezve elmondták a hírt: Jézus él, feltámadott, láttam őt,
beszéltem vele, ezt és ezt üzente. De senki sem hisz a bizonyságtevők szavának.
Nem hiszi el az asszonyok szavát a tíz tanítvány, akik a bezárt ajtók mögött
gyűltek össze. Majd később a tíz tanítványtársa bizonyságtételének sem tud
hinni Tamás, aki a Feltámadott első megjelenésénél nem volt köztük.
Akik viszont találkoztak a Feltámadottal, azoknak nem kellett tovább
bizonygatni semmit, hanem azok azonnal hittek, majd megszólaltak és hirdették
másoknak is. Itt értjük meg, hogy miért olyan jelentős Krisztus feltámadásának
eseménye. Azért, mert az Ő feltámadása hitelesítette mindazt, amit korábban
tanított és tett. A tanításain és a csodáin ámuldoztak és csodálkoztak, de még
nem tudtak hinni benne. Jézus feltámadásával azonban nyilvánvalóvá lett, hogy Ő
valóban Isten Fia. Csakugyan Ő a Messiás, tehát minden igaz, amit éveken
keresztül mondott és cselekedett. A Mindenható Istennek a küldetésben járt és
az Ő teljhatalmával felruházva vitt véghez mindent, következésképpen az Ő szava
Isten Igéje, maga az Élő Isten üzenete.
Azzal, hogy Jézus feltámadott a halálból, hitelesítette mindenki számára az Ő
kereszthalálát, annak érvényességét, helyettes elégtétel jellegét, ezzel egy
egészen új igazság ragyogott fel. A zsidó vallásosság ugyanis, amelyben Pál is
korábban benne élt, tipikus törvényvallás volt. Vagyis úgy gondolkoztak,
hogy az üdvösséget ki kell, és ki lehet érdemelni. Vagyis az üdvösségért az
embernek meg kell dolgoznia. Az üdvösséget a mi jó cselekedeteink jutalmaként
kapjuk. Ha mi betartjuk Isten törvényét, akkor jár nekünk az üdvösség. Ez
volt a zsidó vallásosság alapgondolata, ugyanakkor a legbuzgóbb törvénytisztelő
ember sem tudhatta biztosan, hogy sikerült-e mindnet tökéletesen megtartani és
így nem volt békességük és bizonyosságuk. Ezért megy a nagytekintélyű
törvénytudó, Nikodémus is Jézushoz, mert ő sem bizonyos abban, hogy van-e
üdvössége és bejuthat-e Isten országába. S itt ragyog fel az az evangélium,
amit Jézus hirdet, mely szerint az üdvösséget mi semmi módon nem szerezhetjük
meg, mert azt Jézus szerezte meg a számukra és azt csak ajándékba lehet kapni
tőle. Az üdvösség ajándék, amelynek árát Jézus fizette meg. Nem kell tehát
nekünk erőlködnünk, mert ezt semmiféle buzgósággal és kegyességgel el nem
érhetjük, meg nem szerezhetjük, mert ezt csak elfogadni lehet. Az elfogadás
módja pedig a hit. A hit az a kinyújtott kéz, amellyel az Isten felkínált
kegyelmét és ajándékát hálásan elfogadom, elkezdem használni és másokkal is
megosztani.
Ezért mondja tehát az apostol: „Mert szívvel hiszünk, hogy megigazuljunk,
és szájjal teszünk vallást, hogy üdvözüljünk.” (Rm 10:10). Ez a valódi,
vagyis a biblikus hit. Azt jelenti, hogy komolyan veszem, hogy teljesen
tehetetlen vagyok arra, hogy megváltoztassam magamat. Isten azonban felkínálja
a számomra mindazt, amire szükségem van, magát az üdvösséget kínálja. Én semmit
sem tehetek érte, de hálás szívvel elfogadhatom. Ha ez az enyém, akkor biztos,
hogy meg is fogok szólalni, és ezt az örömhírt másokkal is megosztom. Ha valaki
hiszi, hogy Jézus feltámadott, akkor keresi a vele való közösséget. Akkor
egészen természetes az, hogy az Ő jelenlétében él.
2.
Mit jelent
hitvallást tenni?
Pál apostol világosan rámutat arra, hogy akinek igaz a hite, biblikus hite van,
vagyis „szívvel hisz”, az meg is fog szólalni vagyis „szájjal tesz vallást” a
hitéről. Ez a hitvallástétel nem feltétele az üdvösségnek, de jele és pecsétje
az igazi hitnek. Kálvin János egy egyszerű képpel magyarázza ezt: „Lehetetlen, hogy tűz legyen ott, ahol sem
láng nincsen, sem meleget nem lehet érezni. Éppen így lehetetlen, hogy igazi
hit legyen ott, ahol az illető a Feltámadott Krisztusról soha nem tud beszélni
és őt nem tudja felmutatni." Itt derül ki, hogy mennyire nem magánügy
a Krisztusban való hit, mennyire nem a hívő keresztyén személyes titkai közé
tartozik, hiszen úgysem lehet titokban tartani azt, amivel valakinek tele van a
szíve. Mert, ha valaki a feltámadott Krisztusban hisz, akkor azzal a hittel van
tele a szíve, akkor nem tud hallgatni, hanem erről bizonyosam beszélni fog és
valamilyen formában hirdetni fogja Krisztust.
Amikor Pál apostol ezt írja: „Ha tehát száddal Úrnak vallod Jézust” (Rm
10:9/a), akkor tulajdonképpen az őskeresztyén egyház egyik rövid hitvallását
idézi. A zsidók számára Isten neve szent, ezért ki sem ejtették a szájukon,
hanem helyette azt mondták: „ÚR”. Amikor tehát valahol a Bibliában az „ÚR”
kifejezést olvassuk, akkor mindig az egy igaz, élő Istenre kell gondolnunk.
A pogányoknál
viszont más értelemben használták ezt a kifejezést. A különböző birodalmak
uralkodói, így a római császárok is magukat „Küriosznak”, úrnak nevezték és
isteni eredetűnek gondolták és állították magukat, ezért istennek kijáró
tiszteletet és imádatot is követeltek maguknak. Az őskeresztyén egyház
valószínűleg, mind a pogány mind a zsidó összefüggést szem előtt tartva fogalmazza
meg a maga hitvallását: „Jézus Krisztus ÚR!”. Vagyis ha
valaki Úrnak vallja Jézust ezzel az Ő örök istenségéről tesz vallást. Akkor
hiszi, hogy Jézus Isten, hogy Jézusban maga a mindenható Isten hajolt le
hozzánk, és az Ő hatalmával cselekedett. Ha pedig pogány gondolkozással
rendelkezik, akkor hiszi, hogy Jézus az ura a "mindenható" császárnak
is, és egyedül csak Jézust illeti meg az imádat, és csak előtte hódolunk, Őt
tartjuk egyedüli Úrnak.
Tömör, sokatmondó, mindent magába foglaló hitvallás volt ez: „Jézus
Krisztus Úr!” Ezért a hitvallásért sokakat üldöztek és sokakat meg is
öltek. Sok keresztyén kész volt a mártírhalált is vállalni, de nem volt
hajlandó hitét megtagadni, és Jézus Krisztuson kívül mást Úrnak elismerni. S
akinek az életében valóban Jézus az Úr, annak ez az életén, a szavain, a
bizonyságtételén is meglátszik.
Amikor tehát valaki „szívével hisz” és „szájával megvallja”, hogy Jézus az ÚR,
akkor azt is megtapasztalja, hogy Isten Igéje munkálkodik benne és általa. A
Márk evangéliuma végén találjuk ezt az összefoglalót az apostolok
igehirdetéséről: „Azok pedig elmentek, hirdették az igét mindenütt, az Úr pedig együtt
munkálkodott velük, megerősítette az igehirdetést a nyomában járó jelekkel.” (Mk
16:20). A feltámadott és mennybe ment Jézus a Szentlélek által továbbra is
együtt munkálkodik az apostolokkal. Amikor azok a hitükről bizonyságot tesznek,
az evangéliumot hirdetik, ott Krisztus jelen van, ott emberi életek változnak
és gyógyulnak meg. Ez pedig így van ma is, ha valaki őszintén meg meri vallani
a hitét, komolyan veszi azt, hogy Jézus az ÚR, akkor tapasztalni fogja, hogy a
bizonyságtétele nem marad hatástalan, mert Isten ma is együtt munkálódik
azokkal, akik megvallják hitüket. Jézus szava bíztat bennünket: „Aki
vallást tesz rólam az emberek előtt, arról én is vallást teszek mennyei Atyám
előtt.” (Mt 10:32). Ámen.
"Hisszük és valljuk"
Felkészítő a református keresztyén életre, (Kiadja: A Tolnai református
Egyházmegye, Felelős kiadó: Rácz József, Szerkesztette: Judák Endre)
Fekete Károly: "A Heidelbergi
Káté Magyarázata" (Kálvin Kiadó, Budapest 2013)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése