100
TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 60.
Egy nép születése
Olvasmány: 2Móz 3:1-22
„Bizony,
eljutott hozzám Izráel fiainak segélykiáltása; látom is, hogy mennyire sanyargatják
őket az egyiptomiak. Most azért menj! Elküldelek téged a fáraóhoz: vezesd ki
népemet, Izráel fiait Egyiptomból!” (2Móz 3:9-10).
József története azzal ért véget, hogy apja
és testvérei egész családjukkal Egyiptomba költöztek. Egyiptom kormányzójaként József
azt is elintézte, hogy a legjobb földön telepedhettek le. Jákob családja ekkor még
csak 70 tagot számlált. Mózes második könyvében folytatódik a történet, de
nagyot ugrunk az időben. Mózes története mintegy 350 évvel később játszódik.
Közben gyökeresen megváltozott a zsidók helyzete Egyiptomban. A 70 tagú család
az eltelt idő alatt igencsak megsokasodott: „Izráel fiai pedig szaporodtak,
gyarapodtak, megsokasodtak, nagyon-nagyon megerősödtek, és megtelt velük az
ország.” (2Móz 1:7). Az egykor szívesen látott vendégként érkezett
családból nagy nép lett, akiket az egyiptomiak rabszolgákká tettek és a hatalmas
építkezésekre vezényeltek. De a rabszolgasorba döntött és sanyargatott nép
ennek ellenére tovább szaporodott, úgyhogy az egyiptomiak félni kezdtek tőlük: „Új
király került azonban Egyiptom élére, aki már nem ismerte Józsefet, és ezt
mondta népének: Lám, Izráel fiainak népe nagyobb és erősebb, mint mi. Gyertek,
bánjunk csak okosan vele, nehogy még jobban megsokasodjon!” (2Móz
1:8-10).
Az egyik különösen is kegyetlen fáraó pedig
elrendelte, hogy minden izraelita fiúcsecsemőt öljenek meg, ezzel pedig akaratlanul
is a történelem egyik legkülönösebb történetét indította el. Az újszülött Mózest
az édesanyja pontosan e parancs miatt rejtette el egy vízhatlan kosárban a
folyó szélén a nádasban. Így találhatott ott rá a fáraó lánya fürdőzés közben a
kisgyermekre, akit aztán a sajátjaként nevelt fel. Így Mózes, a fáraó lányának
a pártfogoltjaként a kor legkiválóbb oktatásában részesült. De egyiptomi
neveltetését ellensúlyozta, hogy élete első éveiben a vérszerinti anyja is vele
lehetett. A történet iróniája, hogy a fáraó lánya éppen Mózes anyját fogadta
fel dajkaként, hogy szoptassa a gyermeket. Így a zsidók kiirtására parancsot
adó kegyetlen fáraónak a lánya épp az ellenkezőjét teszi annak, amit apja
parancsolt. A fáraó palotájában növekszik fel az, aki a zsidó nép megmentője és
szabadítója lesz. Mózes tehát így készülhetett fel a feladatára, hogy a
rabszolganépből majd nemzetet kovácsoljon. Ám addig még Mózesnek is sokat
kellett formálódnia, hogy Isten népének vezetőjévé válhasson. Mózes hetyke és
önhitt ifjúként hagyta el Egyiptomot, amikor egy rabszolgahajcsár megölése
miatt menekülni kényszerült. Hosszú pusztai bujdosás során tanult Mózes
alázatot, és találkozott az Úrral, aki megjelent neki, elhívta és megbízta a
szabadítás nagy feladatával. Mózes csak negyven évvel később tért vissza
Egyiptomba. Kezében csak egy bot volt, de vele volt Isten, aki ezt a parancsot
adta neki: „Most azért menj! Elküldelek téged a fáraóhoz: vezesd ki népemet,
Izráel fiait Egyiptomból!” (2Móz 3:10).
1.
Az Úr csodásan
működik
Istennek terve véghezviteléhez először is egy
vezetőre volt szüksége. Az előzményekből láthatjuk, hogy kétségtelenül Mózes az
Isten kiválasztott embere. De amikor eljött az idő, és Isten megbízta a nagy
feladattal, ő vonakodott: „Ki vagyok én, hogy elmenjek a fáraóhoz, és
kivezessem Egyiptomból Izráel fiait?” (2Móz 3:11). Mózesnek komoly
kétségei voltak saját vezetői képességeit illetően. Először a saját
alkalmatlanságára hivatkozva állt ellen Isten hívásának, majd a nép
bizalmatlanságára, saját beszédhibájára, sőt gyávaságára is hivatkozott.
Több szempontból is ironikus Isten
választása. Hiszen Mózes életének első felét a fáraó udvarában töltötte, majd
elmenekült onnan. Élete másik részét, negyven esztendőt, pedig Mózes a
pusztában töltött. Isten itt a pusztában hívta el és küldte vissza Egyiptomba.
Ám úgy tűnik, Mózes vonakodott vállalni ezt a nagy feladatot. Isten elhívása egészen
rendkívüli módon adatik Mózes számára. Először egy tűzben lángoló bokrot látott,
ami mégsem égett el, majd a semmiből egy mennyei hang szólította meg, maga a
láthatatlan és kiábrázolhatatlan Isten szólt hozzá: „Én vagyok atyádnak Istene,
Ábrahám Istene, Izsák Istene és Jákób Istene.” (1Móz 3:6). Isten ezzel
a bemutatkozással egyben az ősatyáknak adott ígéretekre is emlékeztette Mózest.
Amikor elérkezett a cselekvés ideje, Isten
maga választotta ki és hívta el Mózest, hogy ő legyen az, aki majd kivezeti
népét Egyiptomból, a rabszolgaság földjéről, az ígéret földjére, ahol szabadság
várt rájuk. Mózes rendkívüli feladatot kapott. Meg kellett nyernie a rabszolgák
bizalmát, és fel kellett ébresztenie bennük a reményt, hogy elhiggyék, képesek
ledobni a láncaikat. Be kellett bizonyítania, hogy Isten nem feledkezett meg
róluk. Amikor eljött az idő, Isten látványosan megmutatta hatalmát és erejét,
ami térdre kényszerítette a kegyetlen fáraót, és egyben meggyőzte az
izraelitákat, hogy Isten valóban törődik velük. Isten munkája olykor
láthatatlan, mégis megállíthatatlanul halad előre. Még ezekben a valószínűtlen
eseményekben, a hosszú, elnyomással teli, néma robottal terhes évtizedekben is
tovább munkálkodott.
Isten olykor különös módon cselekszik. A bibliai
szöveg itt is tele van iróniával. A fáraó rendelete szerint a Nílus kell, hogy
elnyelje a pusztulásra ítélt fiúgyermekeket, Mózes számára mégis a Nílus lesz a
menekülés helyévé. Mózes édesanyja ott rejti el a csecsemőt, ahol biztos nem
keresnék a fáraó emberei. A fáraó saját családjának egyik tagja lesz az, aki
aláássa a hatalmas birodalom biztonságát azáltal, hogy a későbbi szabadítót
veszi oda a királyi udvarba. A királyi hercegnő egy egyszerű héber gyereklány
tanácsára cselekszik, amelynek következtében Mózes anyja a fáraó pénzéért teszi
azt, amit legjobban szeretne tenni: szoptatja gyermekét. Mózes a fáraó
udvarában kapja meg azt az oktatást, felkészülést, amely későbbi feladatához
elengedhetetlen. Végül a fáraó olyan nevet ad a fiúnak, amely név előre vetíti
azt, amit Mózes fog tenni a Vörös-tengeren keresztül menekülő néppel: „A
vízből húztam ki.” (2Móz 2:10/b).
Isten mindig a gyengét, a kicsinyt, a
megvetettet választja ki és használja fel. Egy asszonyt, aki rejtegette a
gyermekét, majd kreatív megoldást talált. Egy kislányt, akinek elég
lélekjelenléte volt, amikor az események nem a tervek szerint haladtak. Egy
szurokkal bekent gyékénykosarat a Nílus parti nádasban. Egy héber fiatalembert
a fáraó udvarában. Egy konfliktust, ami éppen Mózes szeme előtt történt.
Pusztai életet Midjánban, ahol majd népét fogja vezetni. Látszólag
eseménytelenül telnek a rabszolgaság évei, valójában Isten apró lépésekkel,
bölcsen érleli meg terveit, és készíti elő szövetséges népe szabadulását. Ahogy
egyik szép dicséretünkben olvashatjuk: „Az
Úr csodásan működik, de útja rejtve van.” Mária, Jézus édesanyja ugyanezt az
igazságot így vallja meg Istent magasztaló énekében: „Hatalmas dolgot cselekedett
karjával, szétszórta a szívük szándékában felfuvalkodottakat. Hatalmasokat
döntött le trónjukról, és megalázottakat emelt fel.” (Lk 1:52). A történet ott is sokban hasonló. Egy
otthonát kényszerből elhagyó állapotos anya, akinek nincs hol megszállnia, egy
gyermek a bölcsőben teljesen kiszolgáltatva e világ minden erőinek, a fiúgyermekek
halála Betlehemben, menekülés Egyiptomba.
Ezek is mind
valószínűtlen események, Isten mégis a világ szabadulását munkálja általuk: olyan
láthatatlan, olyan törékeny, olyan esetlegesnek tűnő, olyan lassú módon. De
Isten mégis, ily módon, megállíthatatlanul munkálkodik, mielőtt
nyomorúságunkban kiáltanánk hozzá, még mielőtt bármit is látnánk, értenénk, felfognánk
belőle. Mert ő meghallgat, emlékszik a velünk kötött szövetségre, ránk tekint
és ismer minket.
Miről beszél
ez az isteni irónia? Hogyan munkálkodik Isten? Pál apostol ezt a választ adja a
Korinthusiaknak írott levelében: „azokat választotta ki az Isten, akik a
világ szemében bolondok, hogy megszégyenítse a bölcseket, és azokat választotta
ki az Isten, akik a világ szemében erőtlenek, hogy megszégyenítse az erőseket,
és azokat választotta ki, akik a világ szemében nem előkelők, sőt lenézettek;
és a semmiket, hogy semmivé tegye a valamiket.” (1Kor 1:27-29).
2.
Egy nép
születése
Isten tovább munkálkodik terve végrehajtásán,
amit Ábrahám kiválasztásával kezdett el, s amelyen keresztül majd a világ
megváltásán fog munkálkodni. Ábrahám kora óta eltelt négyszáz év és Ábrahám
leszámozottai most Egyiptomban élnek. Ábrahám unokája, Jákob ugyanis a nagy
éhség idején egész családjával oda költözött. Ábrahám dédunokájának Józsefnek
köszönthetőem nem csak az éhség elől menekültek meg, de ráadásul Egyiptom
legjobb földjén telepedhettek le. Az elmúlt négyszáz év során aztán ez a népes
család nagy néppé sokasodott. Isten ígérete Ábrahámnak a számos utódot illetően
így valóban beteljesedett. De az ígéret másik fele, amely arról szólt, hogy
földet és hazát kapnak, még váratott magára. Ábrahám leszármazottainak ugyanis pillanatnyilag
még nem volt saját hazája. Sőt a történet elején úgy tűnik, hogy ez az ígéret
még nagyon messze áll a beteljesüléstől. Megtudjuk, hogy új fáraó került a
trónra, aki nem ismerte Józsefet, és aki már nem ápolt baráti viszonyt ezzel a
néppel. Sőt a már megsokasodott néppel szemben egyre ellenségesebben lépett fel,
végül pedig mindent megtett az elpusztításukra.
Kegyetlen és durva rabszolgamunkának vetette
alá őket, embertelenül bánt velük. Ennek a sanyargatásnak a csúcspontja, amikor
a fáraó kiadja a parancsot a zsidó fiúgyermekek elpusztítására. A történet fő
kérdése innentől kezdve az, hogy vajon képes-e a zsarnokság gátat vetni Isten
tervének? Megakadályozhatja-e Istent abban, hogy betöltse ígéretét? Úgy tűnik,
hogy mindaz a nyomorúság és üldöztetés, amivel a fáraó és az egyiptomiak
sújtották Ábrahám leszármazottait, nem megtörte, hanem csak még jobban
megerősítette őket. Ironikus módon épp az egyiptomiak által a zsidó rabszolgák
elpusztítására indított kegyetlen üldözések által született meg Izrael népe.
Épp a szenvedés és az elnyomás kovácsolta őket igazán egy néppé. De az Istennel
való kapcsolatuk is ekkor kezdett megerősödni: „Izráel fiai pedig sóhajtoztak és
kiáltoztak a szolgaság miatt, és a szolgaság miatti segélykiáltásuk feljutott
Istenhez. Isten meghallotta panaszkodásukat, és visszaemlékezett Isten a
szövetségére, amelyet Ábrahámmal, Izsákkal és Jákóbbal kötött. Rátekintett
Isten Izráel fiaira, és gondja volt rájuk Istennek.” (2Móz 2:23-25). Isten,
aki egykor ígéretet tett Ábrahámnak, most az ígéretéhez való hűségét bizonyítva
kijelenti Mózesnek: „Elküldelek téged a fáraóhoz: vezesd ki népemet, Izráel fiait
Egyiptomból!” (2Móz 3:7-10). Isten tehát megígéri, hogy megmenti Ábrahámnak
az Egyiptomban élő leszármazottait, kiemeli őket a rabszolgaságból és elvezeti
őket arra a földre, amelyet megígért nekik. A zsidó nép megszületésének
történetében Isten neve így fonódik össze az Egyiptomból való szabadítás csodás
eseményeivel. Isten így erősíti meg ígéretét: „Én vagyok az ÚR, és
megszabadítalak benneteket az egyiptomi kényszermunkától, és megmentelek
benneteket a nekik végzett rabszolgamunkától; megváltalak benneteket kinyújtott
karral és súlyos ítéletekkel. Népemmé fogadlak titeket, én pedig Istenetek
leszek, és megtudjátok, hogy én, az ÚR vagyok a ti Istenetek, aki
megszabadítalak benneteket az egyiptomi kényszermunkától.” (2Móz
6:6-7).
Az ősatyák ismerték a mindenható Istent. De
Mózesnek Isten egészen különlegesen módon nyilatkoztatta ki magát, úgy hogy
személyes nevét összekapcsolta mindazokkal a csodákkal, amelyeket tett népéért.
Ő volt az, aki elhívta Ábrahámot, szövetséget kötött vele, és egy egész nép
történetét indította el egyetlen gyermek révén, akit a pátriárkának és meddő
feleségének ígért. Ő az, aki az emberi gonosz szándékot is felhasználta, hogy
József végül Egyiptom második emberévé emelkedjen. Ő az, aki népét elvezette
Egyiptomba, hogy megmeneküljenek az éhségtől. És most ő az, aki megígéri, hogy
kiszabadítja a népét a rabszolgaságból.
Isten tervének megvalósulásában, az
izraeliták Egyiptomból való kivonulásában, azonban, ott áll akadályként a
fáraó, aki saját hatalmát korlátlannak hiszi. Amikor Mózes és Áron arra kéri a
fáraót, hogy engedje el Izrael fiait, hogy a pusztában ünnepelhessenek, a fáraó
így válaszol: „Kicsoda az az ÚR, hogy hallgassak a szavára és elbocsássam Izráelt?
Nem ismerem az URat, úgyhogy nem is bocsátom el Izráelt.” (2Móz 5:2).
Ezzel aztán kezdetét veszi a fáraó és az Isten közötti konfrontáció. Mindketten
az Izrael feletti uralmat akarják. Mindketten Izrael szolgálatát és hűségét
igénylik. A csapások során derül majd fény arra, hogy ki birtokolja a legfőbb
hatalmat.
Isten elküldi követeit, Mózest és Áront, hogy
szembeszálljon a fáraó zsarnokságával, aki viszont megkeményíti a szívét és nem
hajlandó elismerni Isten hatalmát és elengedni a népet. A tízcsapáson keresztül
szembesül majd a fáraó azzal a ténnyel, hogy az Úr az Isten. Ezek a csapások
olyan kivételes események, amelyek által Isten munkálkodik, hogy kinyilvánítsa
hatalmát a teljes teremtett világ felett, úgy hogy maga a fáraó és Egyiptom
egész népe felismerhesse.
Egy nép születése történetének lehetünk tehát
a tanúi Mózes 2. könyvében. Kiemelkedően fontos szakaszt ír le itt a Biblia
Isten népének az életéből. Azt hogy Isten miként szabadítja meg őket hatalmas
kézzel az egyiptomi rabszolgaságból. Figyelemre méltó az is, hogy Mózes az első
olyan személy, akiről a Biblia feljegyzi, hogy csodákat tett. Olyan bensőséges
viszonyban volt Istennel, mint senki más. Az Ószövetség egy tekintélyes
részének Mózes volt a szerzője. A zsidó nép pedig a történetében úgy tekint rá,
mint a nép szabadítójára. Ő vezette ki népét a rabszolgaságból a szabadságba, Egyiptomból
az ígéret földjére. Ekképpen Mózes a Messiásnak, az eljövendőnek az előképe,
Jézus Krisztus előfutára. Jézus is három tisztséget töltötte be. Próféta volt,
aki Isten üzenetét hirdette, pap, aki közbenjárt a népért, valamint király, aki
a népét a szolgaságból a biztonságba vezette. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése