2022. december 4., vasárnap

Igehirdetés: 2022.12.04.

 


Jézus tanítása a várakozásról

Olvasmány: Mt 24:37-51

„Ki tehát a hű és okos szolga, akit azért rendelt szolgái fölé az úr, hogy a maga idejében eledelt adjon nekik? Boldog az a szolga, akit ilyen munkában talál ura, amikor megjön! Bizony mondom nektek, hogy egész vagyona fölé rendeli őt.” (Mt 24:45-47).

 

   Adventben vagyunk. Az advent szó az „adventus Domini” latin kifejezés rövidítése, ami azt jelenti: „az Úr eljövetele.” Vagyis, akik Jézus Krisztusban hiszünk, várjuk az Ő ígéretének beteljesedését, amely arról szól, hogy ennek a világkorszaknak a végén majd hatalommal és dicsőséggel újra visszatér a mi Urunk és a benne hívőket magához veszi az Ő mennyei dicsőségébe. Mi tehát nem a világ végét várjuk, hanem azt a Jézust várjuk vissza, aki egyszer már eljött hozzánk, értünk áldozta magát, meghalt és feltámadt, él és uralkodik örökkön örökké. Jézus az ő második eljövetelekor, mint a világ bírája jelenik majd meg. Hitvallásunk, a Heidelbergi Káté megkérdezi: „Milyen vigasztalásod van abból, hogy Krisztus visszajön „ítélni élőket és holtakat?”  Majd így felel: „Az, hogy minden háborúságomban és üldöztetésemben felemelt fővel várom Őt az égből ítélő bírámul, aki előbb érettem Isten ítélőszéke elé állt és rólam minden kárhoztatást elvett, hogy Ő mind a maga ellenségeit, mind az enyéimet örök kárhozatra veti, engem pedig minden választottaival együtt a mennyei örömbe és dicsőségbe magához vesz.” (H. K. 52. k.-f.)

   Ebben a példázatban Jézus arra tanít minket, hogy miképpen várakozzunk. Felhívja a figyelmünket, hogy az Őt váró tanítványoknak felelős életet kell élniük. Tudjuk ugyanis, hogy amikor a mi Menyei Gazdánk eljön, akkor majd számadásra hívja szolgáit. Mi tehát neki vagyunk felelősek, és ennek a felelősségnek a jegyében kell eltöltenünk a várakozás, az advent idejét, vagyis az egész földi életünket.

   Milyen felelőssége van az adventi, a várakozó embernek? Ez a felelősség egyrészt azt jelenti, hogy az ember vállalja a tetteit és azoknak a következményeit. Másrészt a felelősség azt is jelenti, hogy a reánk bízott értékekkel el kell majd számolnunk. Ebben a példázatban Jézus pontosan erről beszél. Arról, hogy lesz elszámoltatás! A példázatbeli gazda bizonytalan időre elutazik, és addig a gazdaságát és az egész vagyonát rábízza a szolgáira. A szolgák tehát felelősséggel bízattak meg. Így tehát nem mindegy, hogy mivel töltik ezek a szolgák a gazda távollétében az időt. Nem mindegy, hogy miképpen gazdálkodnak a rájuk bízott javakkal. A hű szolga nem azt számítgatja, hogy mennyi idő van még hátra, hanem végzi mindennap azt, amivel megbízták. Így bármikor érkezik is vissza a gazda, őt készen találja. Ezért mondja Jézus: „Boldog az a szolga, akit ilyen munkában talál ura, amikor megjön!”  (Mt 24:46). A felelőtlen az, aki úgy tesz, mint a gonosz szolga, aki együtt mulatozik a részegesekkel, mert azt gondolja, hogy ma még úgysem jön vissza az ő ura. De egyszer csak váratlanul megjelenik a gazda, és számadásra hívja őt. Akkor pedig már túl késő lesz, már nem marad elég ideje a mulasztásai rendezésére, így a gazda ítéletre juttatja őt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Bibliaóra: 2025.03.18. Kedd 18:00 - Téma: Az Imádság

  A z imádság A Heidelbergi Kátéban a tízparancsolat után az imádság következik. Valójában a törvény vezet el bennünket az imádkozásho...