2022. október 23., vasárnap

Igehirdetés: 2022.10.23.

 


100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 33.

 

Jézus és a csodák

Olvasmány: Mt 14:13-36

„Akkor újra megszólította őt néhány írástudó és farizeus: Mester, jelt akarunk látni tőled. Ő pedig így válaszolt nekik: Ez a gonosz és parázna nemzedék jelt követel, de nem adatik neki más jel, csak Jónás próféta jele. Mert ahogyan Jónás három nap és három éjjel volt a hal gyomrában, úgy lesz az Emberfia is a föld belsejében három nap és három éjjel. Ninive lakói feltámadnak majd az ítéletkor ezzel a nemzedékkel együtt, és elítélik ezt a nemzedéket, mert ők megtértek Jónás prédikálására; de íme, nagyobb van itt Jónásnál!” (Mt 12:38-41).

 

   Hogyan viszonyuljunk mi keresztyének a csodákhoz? Vannak, akik számára Jézus ma is egyfajta „Nagy Varázsló”, aki által gyógyíthatatlan betegek kapják vissza az egészségüket, daganatok zsugorodnak össze, sőt még olyan apróbb imakérésekre is csodatétellel válaszol, hogy a zsúfolt bevásárlóközpont parkolójában sikerüljön üres helyet találni, vagy előkerül a rég elveszett kedvenc hajcsatjuk vagy töltőtollunk. Mások azonban ezeket a beszámolókat kétkedve hallgatják, mert azt látják, hogy hiába a buzgó imádság, mégsem történik csoda, a hívő embert is érheti baj, betegség vagy valamilyen más csapás. A földön ma is folynak háborúk, ártatlan nők és gyermekek halnak meg, milliók éheznek, járványok pusztítanak. De Isten nem avatkozik közbe, nem történik csoda. Ha pedig Isten hallgat, nem tesz semmit ezek ellen, akkor a csodák immár megszűntek.

1.      Hogyan viszonyulnak Jézus csodáihoz az emberek?

   Jézus hatalmas csodákat vitt véghez, de a csodák hatására mégis csak kevesen hittek benne. De maguk a tanítványok is a hit megerősödése helyett inkább félelemmel telnek meg és csupán egy csodálkozó kérdésre telik tőlük: „Kicsoda ez, hogy a szél is, és a tenger is engedelmeskednek neki?” (Mk 4:41). A magvető példázata szépen bemutatja azt, hogy milyen vegyes hatást váltott ki az emberekből Jézus munkássága.

   A szomszédok és ismerősök, akik Jézust gyerekként is látták, vagy az ő gyerekeikkel együtt játszott, egyszerűen képtelenek elhinni róla, hogy ő lenne a Messiás, a Megváltó. Ők úgy érzik, hogy „túl jól” ismerik, ezért megbotránkoznak Jézus kijelentésén, amikor magát Isten Fiának nevezi. Márk evangéliumában ezt a megjegyzést olvassuk: „Amikor azután eljött a szombat, tanítani kezdett a zsinagógában. Sokan hallgatták, és álmélkodva így szóltak: Honnan kapta ezeket, miféle bölcsesség az, amely neki adatott, és hogyan lehet, hogy ilyen csodák történnek általa? Vajon nem az ácsmester ő, Mária fia, Jakab, József, Júdás és Simon testvére? Nem itt élnek-e közöttünk húgai is? És megbotránkoztak benne.” (Mk 6:2-3).

   Jézus családja számára sem volt egyszerű a helyzet. Számukra még nehezebb volt összeegyeztetni a csodás eseményeket a hétköznapiakkal. Az evangélium megemlít egy esetet, amikor Jézus anyja és testvérei azért indultak el, hogy hazavigyék Jézust, mert úgy vélték, hogy „magán kívül van.” (Mk 3:21).

   A vallási szakértőket pedig az előítéleteik akadályozták abban, hogy felismerjék Jézusban az Isten Fiát. Pedig az írástudóknak és a farizeusoknak kellene a legjobban tudniuk, miről lehet majd felismerni a Messiást, hiszen ők elmélyülten tanulmányozták a próféták írásait. Ennek ellenére egyetlen csoport sem okozott több kárt Jézusnak, mint éppen ezek az írástudók. Kritizálták a teológiáját, az életmódját, sőt azt is, ahogy a barátait megválasztja. Amikor Jézus csodát tesz, ők a sátánnak és a démonainak tulajdonítják a hatalmát.

   Végül pedig ott van a Jézus körül tolongó sokaság is, akik sok csodának a tanúi lehettek. Mégis a bibliai történetekből úgy tűnik, a tömeg sokszor képtelen eldönteni, hogy mit is gondoljon Jézusról. Az egyik pillanatban erővel királlyá akarják tenni, a másik pillanatban pedig megbélyegzik, és ezt mondják róla: „ördög van benne, és bolond” (Jn 10:20).

   Hogy lehet az, hogy olyan sokan nem ismerik fel Jézusban az Isten Fiát, annak ellenére sem, hogy megdöbbentő csodákat tett a tömegek szeme láttára? A választ épp a ma előttünk levő történet adja meg. Amikor vihar támadt és már majdnem elnyelte a hajót, amelyben Jézus utazik, akkor ő rákiált a szélre: „Hallgass, némulj el!” (Mt 14:34). A tanítványok ekkor rémülten a csónak végébe kuporodnak. Döbbenten teszik fel a kérdést, hogy ki lehet ez az ember, aki képes rendre utasítani az időjárást, mint valami rossz gyermeket. Jézusnak ez a csodája kétségtelenül felhívja a tanítványok figyelmét Jézus különleges hatalmára, de ugyanakkor el is bizonytalanítva őket. Egyrészt úgy látják Jézust, mint aki az egésznapi munka következtében elfáradva elalszik a csónak végében. Ez a jelenet Jézus emberi mivoltát domborítja ki. Isten Fia, aki a természeti erők teremtője, most maga is elszenvedi az időjárás viszontagságait. Az esőfelhők alkotója maga is megázik. Aki az égitesteket teremtette, maga is kimelegszik és elfárad a forróságban. Jézus itt épp olyan embernek tűnik, mint bárki más, emberi testben jött a világra, egy család és egy nép tagja, van foglalkozása és vannak testi szükségletei, megéhezik és elfárad hozzánk hasonlóan.

   Másfelől azonban Ő egészen más. Jézusnak ezt a másságát, épp a csodái mutatják meg a leginkább. Jézus csodái láttán többé senki sem maradhat közömbös. Így vagy úgy, mellette vagy ellene, de mindenkinek döntenie kell. Jézus csodái valóban erőteljes reakciókat váltottak ki az emberekből. Saját családja a beszámíthatóságát is megkérdőjelezte. A törvénytudók démoni megszállottsággal vádolták meg. Népe vezetői részéről pedig éles ellenállásba ütközött. Jézus ugyanakkor mégis tömegeket ejtett ámulatba nemcsak hatalmával és csodatevő erejével, de már egyszerűen a szavaival is.

2.      Mi Jézus véleménye a csodákról?

   Az evangélisták beszámolóit olvasva észre kell vennünk, hogy Jézus számára a csodák kévéssé voltak fontosak, munkásságában, küldetésében kisseb szerepet játszottak, mint ahogy azt mi gondolnánk. Semmiképpen nem szabad Jézusra egyfajta „nagy varázslóként” vagy valamiféle „szupermenként” gondolnunk, aki mindig azonnal ugrik és segít, ha valahol valami baj történik a világban. Istennél a csodák nem úgy működnek, mint a kávéautomata, hogy bedobom a pénzt, elmondom a megfelelő imádságot és már érkezik is a válasz. A csodák nem tartoznak a mindennapi dolgaink közé, a csoda éppen azért csoda, mert kiemelkedik a hétköznapok világából.

   Jézus tett csodákat, az evangéliumok több mint harminc csodatételről számolnak be. Jézus személyéről, küldetéséről és tanításáról beszámolva azonban az evangélisták nem növelik, hanem inkább csökkentik a csodák jelentőségét. Sok esetben pedig arról hallunk, hogy maga Jézus volt az, aki egyenesen megtiltotta a csodatétel tanúinak, hogy erről beszéljenek. A négy tanítványának, akik vele voltak a megdicsőülés hegyén és tanúi voltak e különleges csodának ezt mondja Jézus: „Senkinek el ne mondjátok a látomást, amíg az Emberfia halottaiból föl nem támad.” (Mt 17:9). De ugyanez a felszólítás hangzik el a megtisztított leprásnak, vagy Jairusnak is. Ha valaki Jézushoz fordult segítségért, akkor azt sohasem utasította el, de a népe vezetőinek a hitetlenkedő kérésére vagy a tömegnek a szenzációhajhász kérésére sohasem tett csodát.

   Jézus mindig világossá tette, hogy a csodák által keltett ámulat, a szenzációéhség ritkán vezet igazi, az életet megváltoztató hithez. Persze sok olyan ember van ma is, aki azt mondja, hogy ha Jézus ma itt lenne köztünk és csodákat tenne, mint régen, akkor hinnének benne. A nagy orosz író, Fjodor Dosztojevszkij ezt a megjegyzést teszi a csodákkal kapcsolatosan: „Az igazi realista, ha nem hívő, mindig talál magában erőt és képességet arra, hogy ne higgyen még a csodának se, ha pedig a csoda megcáfolhatatlan tényként áll előtte, akkor inkább a saját érzékeinek nem hisz, semhogy lehetségesnek tartsa azt a tényt. Nem a csoda szüli a hitet, hanem a hit a csodát.”

   Jézus csodái nem győzték meg az írástudókat, sőt a csodáit látva, csak még jobban ellene fordultak és ezt mondták: „Ez nem űzheti ki az ördögöket másként, csak Belzebubnak, az ördögök fejedelmének a segítségével.” (Mt 12:24). Amikor pedig szombatnapon meggyógyítja Jézus a sorvadt kezűt, végleg ellene fordulnak: „A farizeusok pedig kimentek, és elhatározták, hogy végeznek vele.” (Mt 12:14). A sokaság pedig, amely mindenhová követte a Mestert, sok esetben, nem a tanítása miatt követte, hanem csak a szenzáció miatt: „Ez a gonosz és parázna nemzedék jelt követel, de nem adatik neki más jel, csak a Jónás próféta jele.” (Mt 12:39). Valóban igaza van Dosztojevszkijnek, amikor azt mondja: „Nem a csoda szüli a hitet, hanem a hit a csodát.” A szkeptikus embert ugyanis valóban nem lehet semmiféle csodával meggyőzni.

   Ahogy láttuk a farizeusok árgus szemekkel figyelték és nyomon követték Jézus minden egyes csodatételét. Olykor a szemüket kibökő bizonyítékokat is tagadták, olykor pedig másféle magyarázatot találtak a látottakra, pl. varázslat történt, vagy Jézus a gonosz hatalmával cselekedett. Az ember alapvetően nem hisz a csodában. Az első században élő emberek éppen olyan furcsának tartották Jézus csodáit, mint a ma élők. Ha Jézus ma tenné meg ugyanezeket a csodákat valószínűleg ma is inkább gyanút, kételyt és megvetést ébresztene, mint hitet.

3.      Mi a célja Jézusnak a csodákkal?

   Így érthetjük meg azt, hogy az a Jézus, aki Isten Fiaként az Atya minden hatalmával bírt, miért tett mégis oly kevés csodát. Amikor pedig mégis Istentől kapott hatalmával élve cselekedett, miért tette, miért éppen ezeket cselekedte meg.

   Jézus csodái közül kiemelkedik az ötezer ember megvendégelésének története. A történet fontosságát mutatja az is, hogy ez az a csodatétel, amit mind a négy evangélista lejegyzett. Jézus megáldotta az öt kenyeret és két halat, majd tovább adta a tanítványainak, hogy osszák szét. Mindenki evett és jóllakott, s végül tízenként tele kosár maradékot szedtek össze, miközben akik ettek, a nőket és a gyerekeket nem számolva, csak a férfiak ötezren voltak. Az első három evangéliumban itt véget is ér a történet, János azonban tovább folytatja: „Miután látták az emberek, hogy milyen jelt tett, ezt mondták: Ez valóban az a próféta, akinek el kellett jönnie a világba. Amikor pedig Jézus észrevette, hogy érte akarnak jönni, és el akarják ragadni, hogy királlyá tegyék, visszavonult ismét a hegyre egymagában.” (Jn 6:14-15). A sokaság azonban nem hagyta békén Jézust és üldözőbe vette, mert újra csodát akartak látni. Jézus így intette a szenzációéhes sokaságot: „Bizony, bizony, mondom nektek, nem azért kerestek engem, mert jeleket láttatok, hanem azért, mert ettetek a kenyerekből és jóllaktatok. Ne veszendő eledelért fáradozzatok, hanem az örök életre megmaradó eledelért, amelyet az Emberfia ad majd nektek, mert őt pecsétjével igazolta az Atya Isten.” (Jn 6:26-27). A sokaság azonban úgy tűnik semmit sem értett Jézus szavaiból, mert továbbra is a csodát követelik tőle: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették a pusztában, ahogyan meg van írva: „Mennyei kenyeret adott nekik enni.” (Jn 6:30-31). Jézus ekkor világossá teszi hallgatói előtt, hogy az ötezer ember megvendégelése több volt, mint egy csoda, valójában messiási jel volt: „Bizony, bizony, mondom nektek, nem Mózes adta nektek a mennyei kenyeret, hanem az én Atyám adja nektek az igazi mennyei kenyeret.” (Jn 6:32).

   A nyilvánvaló és letagadhatatlan csoda, az egyértelmű messiási jel ellenére, amit több mint ötezer ember látott és tapasztalt meg, a történet vége itt is az, hogy csak kevesen kezdenek a csoda hatására hinni. Sőt Jézusnak a csodatételhez fűzött szavait hallva mintha maguk a tanítványok is inkább elfordulni kezdenének Jézustól: „Kemény beszéd ez: ki hallgathatja őt?” (Jn 6:60). János evangélista pedig meg is jegyzi: „Ettől fogva tanítványai közül sokan visszavonultak, és nem jártak vele többé.” (Jn 6:66). A nyilvánvaló csoda ellenére Jézus követői nem többen, hanem kevesebben lettek.

   Az ötezer ember megvendégelésének történetéből érthetjük meg, hogy Jézus természetfölötti hatalma birtokában is, miért volt olyan visszafogott a csodákat illetően és miért csak nagyon ritkán és kivételes alkalmakkor élt ezzel a lehetőséggel. Mert igaz ugyan, hogy a csodák odavonzották és lenyűgözték, sőt ámulatba ejtették az embereket, ám nagyon ritkán indították őket bűnbánatra vagy hálaadásra, igazi és kitartó hitre. Jézus tudott a vízen járni, mégis csak egyszer élt ezzel a lehetőséggel, hogy megmutassa tanítványainak, hogy ő úr a természet erői felett. Jézus feltámasztotta Lázárt, megmutatta a nővérei és a sokaság számára, hogy ő a feltámadás és az élet, de sok más kedves tanítvány esetében nem avatkozott közbe, amikor azok szeretteiket gyászolták. Keresztelő János érdekében sem avatkozott közbe, amikor Heródes letartóztatta. Azok a csodák pedig, amelyeket Jézus jónak látott megtenni, ízelítőt adnak abból, hogy milyen lett volna a világ Isten eredeti szándéka szerint, és felcsillantják a reményt, hogy egy napon majd minden a helyére kerül. A csodák tehát ízelítőt adnak nekünk abból, hogy milyen lesz majd az Isten országa, jelek, amelyek reménységünkben erősítenek minket. Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ökumenikus imahét - Bonyhád 2025

  Ökumenikus imahét - Bonyhád 2025   Nap 2025.01.20. Hétfő 2025.01.21. Kedd 2025.01.22. Sz...