2022. október 16., vasárnap

Igehirdetés: 2022.10.16. Jézus és a farizeusok

 


100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 32.

 

Jézus és a farizeusok

Olvasmány: Mt 15:1-19 / Mk 7:1-23

„Ti is ennyire értetlenek vagytok? Nem értitek, hogy ami kívülről megy be az emberbe, az nem teheti tisztátalanná, mert nem a szívébe megy, hanem a gyomrába, és az árnyékszékbe kerül? Jézus ezzel tisztának nyilvánított minden ételt, és hozzátette: Ami az emberből kijön, az teszi őt tisztátalanná. Mert belülről, az ember szívéből jönnek elő a gonosz gondolatok, paráznaság, lopás, gyilkosság, házasságtörés, kapzsiság, gonoszság, csalás, kicsapongás, irigység, rágalmazás, gőg, esztelenség. Ezek a gonoszságok mind belülről jönnek, és teszik tisztátalanná az embert.” (Mk 7:17-23).

 

   Az evangéliumok beszámolói szerint Jézus tanítása és csodatételei, amennyire lázba hozták a népet, épp annyira feldühítették a farizeusokat és a vallási vezetőket. Láthatjuk azt is, hogy bár a sokaság néha nehezen értette meg Jézus tanítását, de amikor a betegeket meggyógyította Jézus, mindig ott tolongtak körülötte. A vallási és politikai elit azonban élesen szembehelyezkedett Jézussal. Azt azonban képtelenek voltak megakadályozni, hogy Jézus tömegeket vonzzon magához. Különösen a farizeusok fáradoztak azon, hogy csapdába csalják Jézust, és valami olyan vétségen kapják, ami miatt a nép vagy a kormányzat majd ellene fordul. Akkoriban a zsidók szigorú szabályokba foglalták, hogy mit szabad és mit nem szabad tenni szombaton. A vallási vezetőket ezért felháborította, hogy Jézus megtörte a „szent” hagyományt.

   A farizeusok Jézus szemére vetették, hogy ő szombaton is gyógyított, ám Jézus nem volt hajlandó a hagyományokat a szükséget szenvedők megsegítése fölé helyezni. Az evangéliumok bemutatják, hogy miképpen viszonyult Jézus a szombathoz és hogyan vélekedett a törvényeskedő magatartásról. A szigorú vallásosságukról ismert farizeusok buzgón igyekeztek megtartani az ószövetségi törvényeket. Jézus azonban átlátott a farizeusok kegyeskedő viselkedésén és mindig le is leplezte képmutatásukat. Szemükre vetette, hogy csupán a külsőségekre figyelnek, miközben elhanyagolják a belülről fakadó, sokkalta nagyobb veszélyeket.  Jézus meglepően élesen reagált a farizeusok képmutató magatartására. Ők ugyanis miközben a szabályok aprólékos megtartására helyezték a hangsúlyt, az evangélium lényegi üzenetét veszítették szem elől. A törvény megtartásának látványos külsőségei senkit sem visznek közelebb Istenhez, sőt inkább önteltséghez, klikkesedéshez és önigazultsághoz vezetnek. Amikor Jézus a szombat szent napján, nyilvánosan, betegeket gyógyított, tisztában volt vele, hogy ezzel mennyire megbotránkoztatja a szigorú farizeusokat, mégis megtette. Azt hangsúlyozta ezzel, hogy a szenvedők iránti együttérzés fontosabb, mint a hagyomány. Nyilvánvaló, hogy a farizeusokat jobban érdekelte a szabályok megtartása, mint a betegek gyógyítása. A képmutatás, a törvényeskedés kísértése a keresztyén emberek életében is jelen van. Isten Igéje ma minket is megkérdez. Mi hogyan különböztetjük meg egymástól a jelentéktelen szabályokat azoktól az elvárásoktól, amelyek Isten szemében valóban fontosak?

1.      Jézus és a Törvény

   Jézus már a tanítói munkássága legelején, a Hegyi Beszédben világossá tette, hogy ő nem azért jött, hogy felforgassa a társadalmi rendet, vagy, hogy eltörölje a Tórát: „Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy érvénytelenné tegyem a törvényt vagy a próféták tanítását. Nem azért jöttem, hogy érvénytelenné tegyem, hanem hogy betöltsem azokat.” (Mt 5:17-18).

   A farizeusok és az írástudók a lehető legszigorúbb módon törekedtek Isten Törvényének megtartására és annak betartatására. Ezért az Isten által adott törvényt ők még további 613 szabállyal egészítették ki, amiből 248 parancs és 365 tiltás volt, s mindezt még megtoldották 1521 törvényértelmezéssel, amelyek kiigazítások és pontosítások voltak. A farizeusok egymással versengve igyekeztek mindezeket a törvényeket és szent hagyományokat megtartani. Isten nevét például ki sem merték ejteni a szájukon, nehogy véletlenül megszegjék a harmadik parancsolatot. Leszegett fővel jártak az utcán, nehogy véletlenül egy nőre tekintve kísértésbe essenek, emiatt gyakran nekimentek valaminek és balesetet szenvedtek. A szombat napjának megszentelésére pedig a legkínosabban ügyeltek, ezért külön 39 pontba összefoglalták, hogy mi számít munkának és mi nem, nehogy beszennyezzék a szombatot. A farizeusok és az írástudók úgy gondolták, hogy a törvény megtartása által lehetséges üdvözülni, s ezért magukat jó és igaz embereknek tartották. Számukra éppen azért volt megbotránkoztató Jézus viselkedése és tanítása, mert Jézus pontosan arra mutatott rá, hogy a magunk erejére támaszkodva lehetetlen a törvényt tökéletesen megtartani. Az írástudókat pontosan ezért nevezte Jézus képmutatóknak, mert olyan igát raktak az emberekre, amit saját maguk sem voltak képesek megtartani.

   A farizeusok betű szerinti szőrszálhasogató törvényértelmezése helyett Jézus az Isten törvényének igazi értelmére mutatott rá. A bűn gyökeréhez vezetett vissza. A gyilkos tett előzménye, a harag, és a sértő szavak, a házasságtörésnek pedig a szem kívánsága az előzménye.

   A zsidó rabbik a férfi számára megengedték a válást, így a zsidó férfi elbocsáthatta a felségét akár azért is, mert az odaégette a vacsorát. Jézus azonban világossá tette, hogy mi volt Isten eredeti és megmásíthatatlan rendelése: „Ezért hagyja el a férfi apját és anyját, ragaszkodik feleségéhez, és lesznek ketten egy testté. Úgyhogy már nem két test, hanem egy. Amit tehát az Isten egybekötött, ember azt el ne válassza.” (Mt 19:5-6).

   Ezek után nem csodálkozhatunk azon, hogy a szigorú vallási elvek szerint élő farizeusok megbotránkoztak Jézus szavain. Jézus tanítása ugyanis valóban más. Más, mint amit a Jézus korabeli egyszerű emberek vártak vagy gondoltak. Más, mint amit a vallásos zsidó a törvény alapján remélt. Más, mint amit a mai romlott és erkölcstelen világ vár. Más, mint amit mi vallásos, és magunkat keresztyénnek vallók hagyományosan gondolnánk.

   Jézus nem volt sem liberális sem konzervatív. Ő nem szigorúbban, vagy lazábban akarta értelmezni Isten törvényét, számára Isten Törvénye szent volt, ezért szerinte csak egyetlen helyes hozzáállás lehetséges: „Ti azért legyetek tökéletesek, miként a ti mennyei Atyátok tökéletes.” (Mt 5:48). Ő nem elégszik meg kevesebbel, nem elég a 99%, ő mindnyájunktól 100%-ot kér: „Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes elmédből és teljes erődből!” (Mk 12:30). Ezt azonban egyetlen embernek sem sikerült megtartania, sem Mózesnek, sem a prófétáknak, sem az apostoloknak, sem a szenteknek.

   Jézus nem elkeseríteni akar bennünket, és nem ítélkezni felettünk, hanem az abszolút kegyelem szükségességére rámutatni. Ugyanaz a Jézus, aki a Hegyi Beszédben tökéletességet követel, megbocsát a házasságtörő asszonynak, akit a törvény szerint meg kellene kövezni, hitre vezeti és az evangélium hirdetőjévé teszi a samáriai asszonyt, akinek pedig öt férje volt, s akivel éppen együtt élt az nem volt a férje. Jézus Isten országába hívja a kereszten mellette megfeszített gonosztevőt, s a keresztyéneket gyűlölő és üldöző Sault állítja szolgálatba, hogy a pogányok apostola legyen.

2.      A botránkoztató Jézus

   A Hegyi Beszéd szavait olvasva láttuk azt, hogy Jézus tanítása valóban más. Más, mint a korabeli vallásos emberek, az írástudók tanítása. Más, mint amit a nép vár, és hallani szeretne. Nem véletlen, hogy ezt a megjegyzést olvassuk az evangéliumban Jézussal kapcsolatosan: „A sokaság álmélkodott tanításán, mert úgy tanította őket, mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint az írástudóik.” (Mt 7:29). Ha figyelmesen olvassuk az evangélisták beszámolóit, akkor különös dolgokat fedezhetünk fel bennük. Például azt, hogy Jézus személyét különös módon valamiért vonzónak találták olyan emberek, akik egyébként távol álltak a vallástól és a jó erkölcstől. Miközben a korabeli hívő és vallásos életet élő emberek, a farizeusok és az írástudók megbotránkoznak Jézus személyén és tanításán, addig a vámszedők, parázna nők, a kitaszított és megvetett leprások, ördögi lélektől megszállottak egyre nagyobb számban fordulnak hozzá segítségért, gyógyulásért és szabadulásért. A köztiszteletben álló jómódú zsidó polgárok hűvösen és tartózkodva fogadják Jézust. Az Isten törvényét ifjúságától megtartó gazdag ifjú fejét rázva és megszomorodva hagyja ott Jézust. A Jézussal szimpatizáló Nikodémus is csak értetlenkedni tud az újjászületés szükségességéről mondott szavain. Kétségetlen, hogy Jézus tanítása elég vegyes fogadtatásra talált az első századi zsidóság körében. Az emberek szívesebben hallgatták Keresztelő Jánost, aki a világtól elvonulva a pusztában tartózkodott, szigorú aszketikus életet élt, és Isten ítéletéről és haragjáról prédikált. Viszont Jézusnak az Isten szeretetéről és kegyelméről szóló beszéde úgy tűnik nem volt kedvére való az akkori hallgatóságnak. Jézus egy alkalommal ezt a megjegyzést tette: „Mert eljött Keresztelő János, aki nem eszik kenyeret, nem iszik bort, és azt mondjátok: Ördög van benne. Eljött az Emberfia, aki eszik és iszik, és azt mondjátok: Íme, falánk és részeges ember, vámszedők és bűnösök barátja.” (Lk 7:33-34). Így míg a társadalom perifériájára szorultak általában vonzódtak Jézushoz, a vallásosak megbotránkoztak szavain és cselekedetein.

   Fontos megértenünk, hogy az a csapda, amibe a farizeusok beleestek, a törvénykezés kísértése, minket is fenyeget. A kegyelem megértése és elfogadása helyett szívesebben foglalkozunk mi is a bűnnel és az ítélettel. A kegyelem megfoghatatlan és érthetetlen a számunkra, míg a bűn konkrét, látványos, és könnyen pellengérre állítható. Nekünk jobban tetszik az az Isten, aki csak parancsol és engedelmességet vár, mint aki szeretetével egészen megragad, és egészen magához kapcsol.

   A Jézus korabeli zsidó társadalom egyfajta szentségi alapon felépített kasztrendszer volt, és a farizeusok nap, mint nap gondosan ügyeltek arra, hogy ez a rendszer fennálljon. Úgy tartották, hogy Istenhez egy magasba nyúló létra fokain felfelé haladva lehet eljutni. Még a jeruzsálemi templom építészeti struktúrája is ezt a gondolatot tükrözte. Az idegenek és samáriaiak csak az úgynevezett „pogányok udvarába” léphettek be. Ezt követte eggyel beljebb a zsidó nők számára kijelölt terület. A zsidó férfiak viszont ennél beljebb is mehettek, ám a megszentelt területre már csak papok mehettek be. A szentek szentjébe pedig egyedül a főpap, de ő is csak egyszer egy évben. A mindennapi életben a kézmosásra, önmaguk tisztán tartására vonatkozó szabályaik mind azt a célt szolgálták, hogy Isten elfogadja őket. Hiszen maga Isten határozta meg, hogy csak a hibátlan állatokkal áldozhatnak, a hibásakat és tisztátalanokat viszont be sem lehet oda vinni.

3.      Jézus és a bűnös ember

   Jézus a vallási kasztrendszernek ebbe a világába csöppent bele. S a farizeusok legnagyobb megrökönyödésére neki nem jelentett gondot, hogy gyerekekkel, nőkkel, bűnösökkel, vámszedőkkel vagy samáriaiakkal szóba álljon, vagy házukban asztalhoz telepedjen. A tisztátalanokat, vagyis leprásokat, vérzéses betegeket, nyomorékokat és megszállottakat pedig, akiket a farizeusok messziről elkerültek, gond nélkül megérintette vagy engedte, hogy ők érinthessék meg. Jézus tömegesen gyógyított betegeket, kezét rájuk tette, hozzájuk ért, de sohasem aggódott amiatt, hogy általuk beszennyezheti magát.

   Jézus a farizeusokkal ellentétben Istennek a bűnöst kizáró szentsége helyett a befogadó szeretetére és irgalmára tette a hangsúlyt. Feltűnő módon kereste a pogányok társaságát, egy asztalhoz ült a bűnösökkel, és számtalanszor megérintette a betegeket. Jézus így alapjaiban kérdőjelezte meg a zsidók jól bejáratott vallási kasztrendszerét. Nem csoda, hogy ezek után olyan mélységes haraggal és dühvel fordultak a vallási vezetők ellene.

   Jézus egyik példázatában például a kegyest a farizeust és a bűnbánó vámszedőt állítja szembe egymással. A hetente kétszer böjtölő, rendszeresen adakozó farizeus buzgón hálálkodik Istennek, szinte már dicsekszik, amiért ő jobb ember, mint a rablók, gonosztevők, paráznák, a távolabb álldogáló vámszedőről nem is beszélve. Ezzel szemben a vámszedő még a tekintetét sem meri az ég felé emelni, s a lehető legegyszerűbb imádságban alázatosan megvallja: „Istenem, légy irgalmas nekem, bűnösnek!” (Lk 18:13). Jézus pedig világosan kimondja a történet tanúságát: „Mondom nektek, ez megigazulva ment haza, nem úgy, mint amaz.” (Lk 18:13).

   Ezek szerint Isten előtt nincs különbség a törvény szigorú megtartója és a rabló, gonosztevő és házasságtörő között? Természetesen nem! Tévedés lenne ezt a kettőt így egybemosni. A cselekedetek Isten előtt nagyon is számítanak, de Isten nem a látszat alapján ítél: „Mert nem az a fontos, amit lát az ember. Az ember azt nézi, ami a szeme előtt van, de az ÚR azt nézi, ami a szívben van.” (1Sám 16:7). Az emberek többsége általában a gazdagokra, a szépekre, a sikeresekre, a híres emberekre néz föl. Ám a kegyelem másfajta logika szerint gondolkodik. Isten szereti a szegényeket, a szenvedőket, az üldözötteket, Ő nem személyválogató.

   Ezt erősítik meg Jézus példázatai is, hiszen azoknak pozitív főszereplői általában a szegények és az elnyomottak. A gazdag emberrel szemben Jézus a szegény koldust, Lázárt nevezi meg a menny örököseként. Jézus arra hív, hogy fogadjuk be az idegeneket, ruházzuk fel a mezíteleneket, adjunk enni az éhezőknek, ápoljuk a betegeket és látogassuk meg a szenvedőket. Augustinus egyházatya egy imádságában így fogalmazta meg Jézus tanításának lényegét: „szeretted a szerethetetlent, s ezzel szerethetővé tetted azt.” Jézusban ez a szerető Isten jött közel hozzánk. Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon:

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon: ·         December 1. – Advent 1. vasárnapja 10:00 óra –  istentisztelet úrvacsorával ...