100
TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 31.
Jézus és Heródes
Olvasmány: Mk 6:14-29 / Mt 14:1-12
„Hallott erről
Heródes király, mert Jézus neve ismertté vált; és azt beszélték, hogy
Keresztelő János támadt fel a halálból, és ezért vannak benne a csodatevő
erők. Mások pedig azt mondták, hogy Illés ő, ismét mások azt beszélték,
hogy olyan, mint valamelyik próféta. Amikor Heródes ezt meghallotta, így
szólt: Az a János támadt fel, akit én lefejeztettem.” (Mk 6:14-16).
A mai történetben különböző hatalmakról és
hatalmasságokról hallunk. Van benne kaland és tragédia, de romantika és asszonyi
bosszú is. Keresztelő János, aki ugyan népszerű próféta volt a maga idejében,
de mivel megsértette Heródes királyt azzal, hogy a testvére feleségével való
viszonyát kritizálni merészelte, börtönbe került. A hatalom sohasem viseli jól, ha valaki nyíltan
leleplezi annak hibáit és bűneit. De a történetből azt is megtudjuk, hogy a
szálakat a héttérből valójában Heródiás, a vérig sértett asszony mozgatta. Maga
Heródes vegyes érzelmekkel viseltetett Keresztelő János iránt. Olykor szívesen
hallgatta a próféta beszédét és megfontolta szavait. Kétségtelenül volt tehát
benne egyfajta tiszteletteljes félelem Keresztelő János iránt. Máskor azonban,
a saját elhamarkodott esküje és a mulatozó vendégsereg miatt mégis engedett a
nyomásnak és elrendelte a próféta kivégzését. Heródes a saját csapdájába esett,
a hírnév, a hatalom megtartása, a látszat fenntartása fontosabbá lett számára,
annál, amit a lelkiismerete súgott.
A történet megértéséhez szükséges néhány
dolgot tudnunk a Heródes dinasztiáról. A Heródes család úgy jelenik meg a
Bibliában, mint akik az események mellékszereplői. Persze a legtöbb korabeli
ember számára ők voltak a főszereplők. A rómaiak képviseletében uralkodtak és
csaknem abszolút hatalmat élveztek. A korabeli keresztyének azonban magasabb
hatalmat tiszteltek, Jézus Krisztust, akit a Heródesek, saját hatalmi
féltékenységükben megpróbáltak elpusztítani. Az Újszövetségben három különböző
uralkodóval találkozunk, akik a Heródes nevet viselték. Mind a hárman
összeütközésbe kerültek Jézussal és a tanítványaival.
Az első volt nagy Heródes, akinek az uralma
idején születtet maga Jézus is. Az ő udvarában látogattak el a napkelti
bölcsek, amikor az égi jel által megjövendölt új királyi gyermeket keresték. Nagy
Heródes parancsára rendezték a katonái a betlehemi vérfödőt, amikor minden két
évnél fiatalabb fiúgyermeket megöltek. Később Heródes hatalmi féltékenységében
saját fiai közül is többeket kivégeztetett.
Nagy Heródest, a családi mészárlást túlélő
egyik fia követte a trónon. Ő Heródes Antipás néven uralkodott, de apja
birodalmának már csak egy kis részét örökölte meg, Galileát. Ő volt a
Keresztelő Jánost kivégeztető Heródes.
A harmadik Heródes, az unoka, I. Heródes
Agrippa, egy nemzedékkel tovább vitte a családi modellt. Ő volt az, aki üldözni
kezdte a Jeruzsálemben kialakuló első keresztyén gyülekezetet, kivégeztette Jakabot
és börtönbe zárta Péter apostolt. A Biblia szerint hirtelen halállal halt meg,
mert „nem
Istennek adta a dicsőséget.” (ApCsel 12:23).
1.
Hatalmi
kontraszt
Két végletesen eltérő hatalom
megnyilvánulását láthatjuk itt az evangélium szövegében. Az egyik típust
Heródes, Galilea kormányzója testesíti meg. Gazdag és könyörtelen ember, akinek
több légiónyi római katona állt a rendelkezésére, hogy végrehajtsák minden
parancsát. Az általa uralt területeken mindenféle lenyűgöző építészeti
emlékműveket hagyott maga után.
Márk evangélista arról is beszámol, hogy
Heródes miként élt vissza a hatalmával. Előbb elcsábította testvérének,
Fülöpnek a feleségét, majd bebörtönözte Keresztelő Jánost, aki kritizálni
merészelte őt. Végül pedig egy mulatozás közben tett meggondolatlan ígérete
következtében parancsot adott Keresztelő János lefejezésére. Ha érzett is némi
bűntudatot Heródes a kegyetlen parancs kiadásakor, a jog és igazságosság
megtartásánál, mégis fontosabbnak tartotta, hogy megőrizze a magáról
kialakított képet.
Jézus éppen ellenkező módon használta a
hatalmát, mint Heródes. Őt nem a hatalom megszerzése és megtartása vezérelte.
Jézus azért indult el, hogy segítséget nyújtson a szenvedőnek, felkarolja az
elnyomottakat. Miután a pusztában visszautasította a sátánnak az evilági
uralomra tett ajánlatát, Jézusnak eszébe sem jutott, hogy hatalmi ábrándokat
kergessen. Ő Isten szolgálatára törekedett, és nem az emberek téves elvárásainak
akart megfelelni.
Heródes fényűző palotát építtetett magának
Jézus szülőföldjén, Galileában. Jézusnak, viszont „nem volt hová a fejét
lehajtania.” (Mt 8:20). Míg
Heródes előkelő vendégeivel lakmározott és mulatozott, addig Jézus a köznépből
való követőivel együtt a vidéket járta. Jézus is rendezett „lakomát”, amikor az
ötezer főnyi éhes sokaságot csodálatos módon ellátta étellel. Jézusnak a szeretetről
és a megbocsátásáról szóló egyszerű üzenete egy egészen másfajta hatalomról
tanúskodott, mint ami Heródest jellemezte. Márk evangélista azt is feljegyezte,
hogy a tömeg Jézus nyomába eredt Galileában, és ahol csak megjelent Jézus, ott
újra és újra összefutott a sokság, amelyben sok beteg is volt, akik Jézus
érintése által meggyógyultak.
Jézus megvetően „rókának” nevezte Heródest: „Még
abban az órában néhány farizeus ment oda hozzá, és így szóltak: Menj, távozz el
innen, mert Heródes meg akar ölni. Ő ezt mondta nekik: Menjetek, mondjátok
meg annak a rókának: Íme, ma és holnap ördögöket űzök ki, és gyógyítok, de
harmadnap bevégzem küldetésemet.” (Lk 16:31-32). Amint azonban elterjed
Jézus csodáinak a híre, Heródes egyre jobban vágyott arra, hogy találkozzon
vele. Erre a találkozásra végül csak Jézus bírósági tárgyalásakor került sor.
Heródes ekkor valami csodás jelet várt Jézustól, aki azonban, néma maradt,
ezért Heródes kiszolgáltatta Jézust az idegen, római hatalomnak, hogy azok
végezzenek vele.
Keresztelő János lefejezése és Jézus
elítélése és kivégzése jól mutatja azt a hatalmi kontrasztot, ami Jézus és
Heródes között fennállt. Az egyik
oldalon egy hatalmát betegesen féltő diktátort látunk, aki magát isteníti, a
másik oldalon meg az Isten Fiát, aki önmagát áldozza fel az emberért. Nézzük
meg most közelebbről is, hogy mi a különbség a két hatalom között.
2.
Dicsőség
helyett alázat
A Biblia itt
két királyt mutat be nekünk, akik gyökeresen különböznek egymástól. Egy
királynak a jellemzésére általában a „dicsőséges” és a „hatalmas” jelzőt
használják. A korabeli történészek így beszéltek Heródesről. Jézussal
kapcsolatosan azonban az evangélisták inkább az „alázatos” szót használják. Isten
Fiának eljövetele nem a dicsőségének ragyogásában valósul meg, hanem
alázatosságban. A Szentlélek titokzatos munkája által, egy szűz méhében
fogantatva lett emberré. Isten legnagyobb alázatáról tesznek bizonyságot az
Isten Fia eljövetelének körülményei. Pál apostol így ír erről a titokról: „Aki
Isten formájában lévén nem tekintette zsákmánynak, hogy egyenlő Istennel, hanem
megüresítette önmagát, szolgai formát vett fel, emberekhez hasonlóvá lett, és
emberként élt; megalázta magát, és engedelmes volt mindhalálig, mégpedig a
kereszthalálig.” (Fil 2:6-8). Jézus idejében a zsidó nép egy dicsőséggel
megjelenő Messiást várt, aki elűzi a rómaiakat.
Jézus személyében egy olyan Messiás érkezett,
aki egészen másfajta dicsőséget hordozott, az alázat dicsőségét. Isten Fia a
lehető legegyszerűbb körülmények között érkezett meg. A ragyogó királyi palota
helyett istállóban született meg. Díszes öltözetű szolgák helyett, csupán
néhány pásztor érkezett a fogadására. Nem a nemesek és előkelők között találták
meg a napkeleti bölcsek, hanem az állatok között a jászolban, a szalmán fekve.
Jóllehet a születéséről égi jel adott hírt, és angyalsereg hirdette a betlehemi
éjszakában eljövetelét, mégis csak kevesen vették észre. Saját hazájából nem
érkeztek királyi követek, csak a távoli napkeletről néhány bölcs. A vallási
vezetők helyett pedig csupán néhány írástudatlan pásztor vette a fáradságot,
hogy elmenve Betlehembe köszöntse az isteni gyermeket. A történetben hiába keresnénk
a pompát és a gazdagságot. De találunk
helyette egy egyszerű ácsmestert és a feleségét, akik hosszú utat tesznek meg
gyalog és szamárháton, egy gyermeket, aki a meleg szoba helyett a hideg
istállóban születik meg, bölcső helyett a jászolban a szalmán fekszik,
megvetett és mindenki által lenézett pásztorokat, akikhez mégis angyalok jönnek
látogatóba, tudósokat, akik a pogány világ sötétségéből jönnek, hogy hódoljanak
egy gyermek előtt. A rómaiak népszámlálása családok ezreinek az életét forgatta
fel. Egy hatalmát betegesen féltő zsarnok, megijedt egy gyermek születésének a
hírétől és elküldte katonáit, hogy csecsemőket gyilkoljanak. Ennek
következtében egy hithű zsidó család arra kényszerült, hogy hazáját elhagyva,
idegen földre meneküljön. Az egyik oldalon fékezhetetlen hatalom és
dicsőségvágy, a másik oldalon pedig alázat és szerénység.
3.
Elzárkózás
helyett megközelíthetőség
A királyok és hatalmasok az egyszerű halandó
számára minden időben megközelíthetetlenek voltak. Nem lehetett csak úgy
besétálni a királyi palotába és beszélgetni az uralkodóval. A király személyét
továbbá mindig tiszteletteljes félelem övezte. De a zsidóság ezt a félelmet és
a megközelíthetetlenséget társította az Isten imádatához is.
Mózes nem közelíthetett az égő csipkebokorban
megjelenő Istenhez. Ézsaiás
prófétának az ajkát forró parázzsal tisztították meg, amikor Istenhez
közeledett. A nép nem közeledhetett a hegyhez, ahol Mózes Istennel
beszélgetett, akik pedig mégis megtették, azok halállal lakoltak. Aki pedig a
szövetség ládájához közeledett illetéktelenül, azt azonnal halállal sújtotta az
Úr.
Ehhez képest Isten Fia, Jézus meglepő módon
kiszolgáltatott csecsemőként érkezett meg ebbe a világba. Egy olyan vallási közegbe
és egy olyan nép közé jött el Jézus, ahol egy elkülönített szentélyt tartottak
fenn az Isten számára, és az Isten nevét pedig ki sem merték ejteni a szájukon.
El tudunk-e képzelni az újszülött gyermeknél kevésbé félelmetes dolgot?
Keze-lába bepólyálva, teljesen kiszolgáltatott, a szülei gondoskodására szorul.
A gyermek Jézus személyében az Isten megtalálta a legjobb módját annak, miképp
lépjen kapcsolatba az emberekkel úgy, hogy a félelem legcsekélyebb lehetőségét
kizárja. Isten Fia, aki minden hatalom birtokosa, istenségét elrejtve jött el
közénk. Míg tehát Heródes a palotája biztonságába rejtőzködve és a nép számára
megközelíthetetlen távolságban élte az életét, addig Jézus az egyszerű emberek
között élt, bárki számára elérhető és megközelíthető volt. Míg a földi
királyokkal kapcsolatosan az emberekben a félelem és a megközelíthetetlenség
érzése uralkodott, addig Jézus által az Isten képes volt áthidalni a közte és
az emberiség között tátongó hatalmas szakadékot. Heródes számára
elképzelhetetlen volt, hogy a királyi palotáját kunyhóra cserélje. Ő a gazdagok
és a hatalmasok luxusvilágát élvezve, el sem tudta képzelni, milyen lehet az
országában élő egyszerű emberek élete. De ami egy földi uralkodó számára
elképzelhetetlen, Isten számára nem volt az.
A szeretet legyőzi az akadályokat, áldozatot hoz. Krisztus az Ő végtelen hatalma és a határtalan örökkévalóság világából jött el az idő korlátai közé, azért, hogy egy legyen közülünk. Isten a földre jött, mert ez volt az egyetlen módja annak, hogy elérje a célját, megközelíthetővé tegye magát az ember számára.
4.
Uralkodás
helyett szolgálat
Heródes visszaélt a hatalmával, kegyetlen
zsarnok volt. Vele ellentétben Jézus arra használta a hatalmát, hogy másoknak
szolgáljon. Ahelyett, hogy mások szolgáltak volna neki, ő magát szolgáltatta ki
az embereknek. A kiszolgáltatott szót mi általában azokra értjük, akik
alulmaradtak a küzdelemben, akik igazságtalanság áldozativá váltak. A Bibliát olvasva
mégis azzal szembesülhetünk, hogy Isten kész volt magára vállalni ezt a
kiszolgáltatott állapotot. Sőt az egész evangéliumot áthatja az a jó hír, hogy
Isten mindig a kiszolgáltatottak oldalán áll. Mária dicsőítő énekében ezt
hirdeti: „Hatalmasokat döntött le trónjukról, és megalázottakat emelt
fel; éhezőket látott el javakkal, és bővelkedőket küldött el üres kézzel.”
(Lk 1:51-53). A saját munkájáról maga Jézus is így beszél: „Nem
az egészségeseknek van szükségük orvosra, hanem a betegeknek. Nem azért
jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem a bűnösöket megtérésre.” (Lk
5:31-32). A názáreti zsinagógában pedig így tett bizonyságot az ézsaiási
próféciát idézve: „Az Úrnak Lelke van énrajtam, mert felkent engem, hogy evangéliumot
hirdessek a szegényeknek; azért küldött el, hogy a szabadulást hirdessem a
foglyoknak, és a vakoknak szemük megnyílását; hogy szabadon bocsássam a
megkínzottakat.” (Lk 4:18-19). Míg Heródest szolgák hada vette körül,
akik minden kívánságát teljesítették, addig Jézusnak az egész földi életét a
kiszolgáltatottság jellemezte. Míg Heródes palotában született, addig Jézus születésekor
a fogadóban sem volt hely, így maradt az istálló és a jászol. A gyermek Jézust
röviddel a születése után a szülei Egyiptomba vitték, ahol idegen földön, menekültként,
kiszolgáltatott helyzetben telt gyermekkora.
De Jézusnak egész életében el kellett
szenvednie a megvetést és a kitaszítottságot. Szülőföldjén elutasították,
népének vallási vezetői pedig az életére törtek, kiszolgáltatták a római
helytartónak és azt kérték tőle, hogy feszíttesse keresztre. Isten Fia pedig
mindezt mégis önként vállalta miattunk, értünk és helyettünk!
Az ige ma minket is megkérdez. Mi jellemzi ma
azt a hatalmat, amelyhez az emberek többsége vonzódik? De ami még lényegesebb:
mi keresztyének, milyen hatalmat tartunk vonzónak? Mi kinek a hatalma mellett
tesszük le a voksunkat? Heródesé vagy a Jézusé mellett? A hatalma féltésében
mindent elpusztítni kész erő, vagy a hatalmáról önként lemondani is kész erő
mellett? Az önmagát dicsőítő hatalom, vagy
az önmagát értünk feláldozó hatalom mellett? Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése