2022. október 1., szombat

Igehirdetés: 2022.10.02. Jézus és az Isten országa

 


100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 30.

 

Jézus és az Isten országa

Olvasmány: Lk 17:20-37

„A farizeusok megkérdezték tőle, mikor jön el az Isten országa. Ezt válaszolta: „Isten országa nem jön el szembetűnő módon. Nem lehet azt mondani: nézd, itt van vagy amott. Isten országa köztetek van.” (Lk 17:20-21).

 

   Az embereket mindig is foglalkoztatta az a kérdés, hogy mikor jön el a világ vége. A vallásos emberek esetében a végítélet várásával aztán szorosan összekapcsolódott Isten országa eljövetelének a várása is.

   Ez a kíváncsiskodó kérdés bújik meg a Jézus korabeli legvallásosabb csoport, a farizeusok által feltett kérdés mögött is: „mikor jön el az Isten országa.” (Lk 17:20/b).

   De ez a kérdés sok ma élő keresztyén ember számára is izgalmas témát jelent. A világ tragikus eseményeit látva vagy egy-egy fontosabb világpolitikai esemény kapcsán ma is sokan vélik az „utolsó idők” jeleit felfedezni. Például egyesek biztosak abban, hogy hamarosan mindnyájunk homlokára egy számot pecsételnek majd, vagy valamit beültetnek a bőr alá, így ez lesz a vadállat jele, amelynek a segítségével lehet majd vásárolni. Az atomháborúval való fenyegetőzés immár napi téma a hírekben, így egy újabb világháború kitörése és a végidők apokaliptikus borzalmai egyre közelebbinek látszanak. Ugyanakkor a bibliai próféciák alapján azt is remélik sokan, hogy az utolsó pillanatban majd angyalok seregeinek élén visszatér a földre Jézus Krisztus.

   A világ geopolitikai változásait látva vannak, akik úgy döntenek, hogy érdemes gyorsan megtanulni a kínai vagy az orosz nyelvet. Mások inkább megpróbálnak menekülni, s a világ valami nagyon távoli, eldugott helyén keresnek menedéket. Sok hívő emberben is egyre erősödik a félelem, de ugyanakkor annak reménysége is, hogy a világvége egyben Jézus győzelmes eljövetelét is jelenti majd. A történelemkönyvekből tudjuk, hogy a felfokozott világvégevárás az emberiség történetében már számtalanszor felütötte a fejét. Például az első század nagy keresztyénüldözései idején, vagy a nagy háborúk, a súlyos természeti csapások, a világjárványok és az éhínségek idején is. Még a közelmúltban, az 1991-es öbölháború idején is sokan Antikrisztusnak kiáltották ki Szaddam Huszeint, mint az apokalipszis legújabb vezéralakját. A 2000-es évhez közeledve aztán újra megerősödtek ezek a világvége jóslatok. A világvége azonban akkor sem jött el.

   A zsidóság a saját története során többször is átélte ugyanezt a felfokozott világvége érzést. Sokan Jézus idejében is ilyen félelemmel és várakozással tekintettek a Messiás eljövetelére. Abban reménykedtek, hogy ha eljön Isten országa, akkor a Messiás majd felszabadítja őket a római rémuralom alól. Jézus megjelenése és csodái sokakban azt a reményt ébresztette fel, hogy ez az idő immár be is következett. Hiszen Jézus valóban ezzel a kijelentéssel kezdte meg munkásságát: „Térjetek meg, mert elközelített a mennyek országa!” (Mt 4.17). Jézus beszédeinek kedvenc témája volt az Isten országa. Ma azt nézzük meg, hogy mit gondolt Jézus az Isten országáról.

1.      A zsidóság elképzelése

   Jézus korában a zsidók a végidőkről és annak jeleiről szóló próféciáikat bújták. Bár ezekben sok homályos és kétértelmű utalás volt, de abban mindenki bizonyos volt, hogy a végidők apokaliptikus háborúit a Messiás megjelenése fogja lezárni, akit így egy győzedelmes hadvezérként képzeltek el. Ha egy tanítómester az Isten országáról kezdett beszélni, a hallgatóság képzeletében azonnal egy politikai vezető képe jelent meg, aki kezébe veszi a káoszba fulladó világnak az irányítását, legyőzi a gonosz birodalmát, békét teremt és igazságot szolgáltat.

   Jézus, amikor Isten országáról tanított, természetesen tisztában volt azzal, hogy szavai mintegy bombaként robbannak a hallgatósága körében. Éppen ezért Jézus mindig nagyon óvatosan fogalmazott. Jézus magáról sohasem jelentette ki nyíltan, hogy ő a Messiás. Ha ezt megtette volna, azonnal véres felkelés robbant volna ki. Amikor azonban mások Messiásnak nevezték őt, azt nem utasította vissza. Az evangéliumok tanúsága szerint, ha lassan is, de előbb-utóbb a tanítványai is eljutottak oda, hogy felismerték Jézusban Izrael várva várt Királyát. E meggyőződést aztán Jézus tovább erősítette egy bizonyos szó használatával, melynek hallatán minden honfitársának megdobbant a szíve. Ez a szó pedig az „Isten országa” volt. Mindjárt az első nyilvános fellépése alkalmával Jézus ezt a kijelentést tette: „elközelített a mennyek országa!” (Mt 4.176b). Ennek a szónak hallatán a zsidók szeme előtt azonnal egy hatalmas és dicsőséges hadsereg képe jelent meg, Salamon királynak a virágzó birodalma, és Izrael régi dicsőségének a helyreállítása. Ezt a várakozást fokozta Jézus kijelentése: „Bizony mondom nektek, sok próféta és sok igaz ember kívánta látni, amit ti láttok, de nem látta, és hallani, amit ti hallotok, de nem hallotta.” (Mt 13:17).          Egy másik alkalommal így szólt Jézus: „De íme, nagyobb van itt Salamonnál.” (Mt 12:42). A Jézus köré sereglet tömegben ott voltak a zélóták, egy felfegyverzett gerillacsoport tagjai, akik Róma ellen szervezkedtek és csak arra vártak, hogy Jézus megadja a jelt a nagy felszabadító háború megindítására. A legnagyobb megdöbbenésükre azonban Jézus soha nem fogta a pártjukat és nem adott semmiféle jelet a lázadásra. Ahogy telt az idő nemcsak a radikális gondolkodású zélóták, de sok más zsidó is úgy érezte, hogy csalódott Jézusban. Akik a hagyományos zsidó elképzelés szerinti a Messiás eljövetelében reménykedtek, a kezdeti lelkesedés után úgy érezték, hogy Jézus becsapta őket. Hiszen Jézus nem akart az őt királlyá tenni szándékozó tömeg élére állni, sőt sokszor elrejtőzött a szenzációéhes tömeg elől. A tanítványait arra buzdította, hogy ne viseljenek kardot és bocsássanak meg az ellenségeiknek. Amikor pedig a Getsemáne-kertben Péter végül mégis kardot rántott, Jézus leintette Pétert és a megsebesített ellensége segítségére sietett. A tömegek döbbenten vették tudomásul, hogy Jézus valami egészen mást hirdet és képvisel, mint amiben ők reménykedtek. A zsidó nép Isten országát olyan egészen kézzelfogható módon képzelte el, mint amire minden más nép vágyott. Legyen béke, biztonság, jólét, legyen hatalmassá és dicsőségessé Izrael országa. Jézus ezzel szemben olyan Isten országáról beszélt, amelyben az embernek meg kell tagadnia önmagát, fel kell vennie a keresztjét, le kell mondania a vagyonáról, a bosszú helyett a megbocsátásra kell törekednie, az ellenségei elpusztítása helyett pedig szeretnie kell őket. Minél többet árult el Jézus az Isten országáról, annál gyorsabban foszlottak szerte a nép hamis reményei és annál többen fordultak el csalódottan tőle. Amikor pedig Jézust a keresztfán megfeszítve látták, már senki sem reménykedett többé abban, hogy ő lenne a Messiás.

2.      Isten országa Jézus tanításában

   Isten országa egészen mást jelentett Jézusnak, mint amit a zsidó nép gondolt. A zsidók egyszerűen nem tudták elképzelni, hogy a Messiás meghalhat. Mivel pedig Jézus nem felelt meg a Messiásról alkotott általános képnek, ezért végül nyíltan elutasították őt. Amikor Pilátus  megkérdezte a zsidó nép vezetőit:  „A ti királyotokat feszítsem meg?”, ők ezt  a választ adták:  Nem királyunk van, hanem császárunk!” (Jn 19:15).

   Ha ennyire félreértették Jézusnak az Isten országáról mondott tanítását, mégis miért beszélt Jézus olyan sokszor az Isten országáról? Egyedül a Máté evangéliumában például ötvenháromszor szerepel az Isten országa kifejezés. Jézus tehát következetesen egy olyan fogalmat társított a saját személyéhez, amelyet szinte mindenki félreértett.

   A helyzet iróniája, hogy bár a saját népe csalódott benne és nem akarta királyának elfogadni, Jézus mégis királyként vonult be a világtörténelembe. A „Krisztus” vagyis a görög „Kristos” szó ugyanis a héber „Messiás” megfelelője, ami felkentet jelent, ami az ősi hagyományok szerint a király megnevezése volt. Mi pedig „keresztyéneknek” nevezzük magunkat, így szintén e szó jelentését hordozzuk magunkon, azt a szót, amely bizony alaposan megtévesztette Jézus kortársait. De vajon mi jobban értjük-e Isten országát?

   Érdekes módon Jézus nem határozta meg egyetlen definícióval Isten országa mibenlétét, hanem inkább közvetve, történeteken, példázatokon keresztül próbált meg képet festeni róla. Jézus hasonlatai az egyszerű emberek világából valók, földművelők, halászok, kenyérsütő nők, kereskedők mindennapjaiból kölcsönvett képek. Jézus azt mondja, hogy Isten országa olyan, mint amikor a fölművelő kimegy vetni. A földműves tudja, hogy nem minden elvetett magból lesz termés, előfordul, hogy némelyik útfélre vagy köves, sziklás talajra hullik, felcsipegetik a madarak, kiszorítják a gyomok. A földművelő számára ez a helyzet természetes. De egy király számára ez elfogadhatatlan. A királyt a hatalma alapján szokás megítélni. A királyok úgy gondolják, hogy ők rákényszeríthetik akaratukat az alattvalóikra, ők elég erősek ahhoz, hogy mindenki nekik engedelmeskedjen. Jézus azonban Isten országát nem ilyen királyi uralomként mutatja be. Jézus példázataiban Isten országa nem erőszakos, hanem alázatos, olyan, amit el is lehet utasítani, nem tolakodó, hanem szerény, rejtőzködő, észrevétlen. Nem csoda hát, hogy a Róma elleni felkelésben reménykedő zsidó hazafiak nem különösebben lelkesedtek a Jézus példázatában leírt Isten országáért.

   Máskor pedig Jézus mustármaghoz hasonlítja az Isten országát, amely olyan aprócska, hogy a földre hullva alig észrevehető. De fává növekszik és a madarak fészket rakhatnak az ágain. Isten országa is hasonlóképpen működik. Eleinte olyan parányinak és jelentéktelennek látszik, hogy az emberek még gúnyolódnak is rajta, és semmi esélyt nem látnak arra, hogy valami kifejlődhet belőle. Ám Isten országa, minden esélytelensége és valószínűtlensége ellenére növekedésnek indul és elterjed az egész világon, védelmet nyújtva a betegeknek, a szegényeknek, és az üldözötteknek.

   Megint máskor azt mondja Jézus, hogy Isten országa olyan, mint a kereskedő, aki ritka drágagyöngyöket gyűjt. Amikor pedig egy minden eddiginél nagyobb és értékesebb igazgyöngyre talál, mindenét eladja azért, hogy ezt az egyet megszerezze magának. S bár az utolsó fillérjét is rákölti, egy cseppet sem bánja. Boldogan köti meg az üzletet, s ezt tekinti élete legsikeresebb befektetésének. Isten országa hasonlóképpen működik. Az érte hozott áldozatról, „tagadd meg magad és vedd föl a kereszted”, kiderül, hogy nagyon is jó befektetés volt, amelyet sohasem bánunk meg. Jézus ilyen és ezekhez hasonló történetekkel mutatta be Isten országát. S ezek bizony nagyon távol álltak kortársai ábrándjaitól.

3.      Jézus viszonya a hatalomhoz

   A királyok világa távol áll a 21. századi embertől. A történelmi ismereteinkből leginkább a hataloméhség, a gőg, az erőszak és a háborúk kapcsolódnak a királyság fogalmához. Így számunkra az Isten országa, Isten királysága, Isten királyi uralma is valahogy idegenül hangzik. A királyság fogalmához sokan ma eleve fenntartásokkal viszonyulnak. Mi a királyok világát valahogy az önkényuralom világával kapcsoljuk össze. Jézus azonban sohasem beszél úgy Isten királyságáról, amihez az erőszak bármilyen formája kapcsolódna. Bár a Jézus korabeli zsidóság szerette volna Jézust egyfajta forradalmárként, vagy győztes hadvezérként látni, Jézus nem igazolta ezt az elvárást. Jézus soha nem nyúlt az erőszak eszközéhez, nem lázított a fennálló hatalom ellen. Ugyanakkor mindig kiált az elnyomottak mellett.

   Az erejüket fitogtató politikai és vallási vezetőkhöz pedig enyhe megvetéssel viszonyult.  Heródesre, a zsidók véreskezű királyára csak legyintett és ezt a megjegyzést tette: „Menjetek, mondjátok meg annak a rókának: Íme, ma és holnap ördögöket űzök ki, és gyógyítok, de harmadnap bevégzem küldetésemet.” (Lk 13:32). A „róka” jelző akkoriban azt jelentette, hogy „jelentéktelen ember”, vagyis a zsarnokot Jézus nem sokra becsülte. De Jézus engedelmeskedett az állam törvényeinek, befizette a templomi adót.

   Jézus a hatalmasokkal és a gazdagokkal szemben a szegényeket és az üldözötteket nevezte boldognak. Az erőszak helyett Jézus arra hívta az embereket, hogy bocsássanak meg egymásnak és szeressék ellenségeiket. Jézus a fegyverek hatalma helyett a szeretet hatalmát hirdette. A jeruzsálemi kihallgatása történetében látszik a leginkább, hogy menyire más az Isten országa, amit Jézus képvisel és az „e világi királyság”.

   Heródesnek és Pilátusnak felfegyverzett seregek álltak a rendelkezésére, hogy akaratukat bármi áron véghezvigyék. Mindketten éltek is ezzel a hatalommal és sok tömegmészárlás és erőszakos tett kapcsolódott a személyükhöz.

   Jézusnak is volt hatalma, halottakat támasztott fel, gyógyíthatatlan betegeknek adta vissza az egészségét, démonokat űzött ki, megszaporította a kenyeret, hogy jóllakassa a sokaságot, képes volt a vízen járni, és még a szélnek és a viharnak is parancsolt. Jézus azonban a hatalmat mindig irgalommal kapcsolta össze, nem a maga hasznára, hanem mások megsegítésére fordította.

   Míg Heródesnek aranykoronája volt, Jézus a töviskoronát választotta, a trón helyet pedig a keresztet.

   Jézus következetesen kerülte az erőszak alkalmazását. Hagyta, hogy egyik tanítványa elárulja, majd ellenállás nélkül megadta magát ellenségeinek. A farizeusok kérdésére Jézus ezt válaszolta: „Isten országa nem jön el szembetűnő módon. Nem lehet azt mondani: nézd, itt van vagy amott. Isten országa köztetek van.” (Lk 17:21). Isten országában nem olyan törvények uralkodnak, mint a földi birodalmakban. Nincsenek földrajzi határai, fővárosa, parlamentje, kézzelfogható hatalmi jelei. Ez az ország az ember bensőjében él és növekszik. Mi, akik Jézust követjük, így tehát kettős állampolgárok vagyunk. Egyrészt egy szemmel látható országban élünk, ahol van családunk, lakóhelyünk és nemzetünk. Másrészt Isten országához tartozunk. A feladatunk tehát az, hogy Isten országát képviseljük ebben a világban. Ámen.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon:

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon: ·         December 1. – Advent 1. vasárnapja 10:00 óra –  istentisztelet úrvacsorával ...