2022. szeptember 24., szombat

Igehirdetés: 2022.09.25. A kincs, az igazgyöngy és a háló példázata

 


100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 28.

 

A kincs, az igazgyöngy és a háló példázata

Olvasmány: Mt 13:44-58

„Hasonló a mennyek országa a szántóföldben elrejtett kincshez, amelyet az ember, miután megtalált, elrejt, majd örömében elmegy, eladja mindenét, amije van, és megveszi azt a szántóföldet. Hasonló a mennyek országa a kereskedőhöz is, aki szép gyöngyöket keres. Amikor egy nagy értékű gyöngyre talál, elmegy, eladja mindenét, amije van, és megvásárolja azt. Hasonló a mennyek országa a tengerbe kivetett hálóhoz is, amely mindenféle halat összegyűjt. Amikor megtelik, kivonják a partra, és nekiülve a jókat edényekbe gyűjtik, a hitványakat pedig kidobják.” (Mt 13:44-48).

 

   Jézus szerint Isten országa a legnagyobb érték. A példázatokkal kétségtelenül az volt Jézus célja, hogy követői többre becsüljék a mennyek országát az egész világnál, és így készek legyenek lemondani a testi kívánságok és a világi javak hajszolásáról, ami akadályozhatja őket abban, hogy elnyerjék ezt a nagy jót. Valóban nagy szükségünk van nekünk erre a figyelmeztetésre, mert a világ csábításai ma is könnyen megigézhetnek minket, s így az örökkévalót könnyen felcseréljük a mulandóra, az igazi értéket a hamisítványra. Kálvin kommentárjában ezt írja: „Krisztus tehát jó okkal magasztalja ennyire az örök élet nagyszerűségét, hogy ne essen nehezünkre bármit elhagyni érte, amit amúgy értékesnek tartunk. Mi ugyanis leginkább a látszatot tartjuk sokra, ezért aztán értéktelennek tekintjük az új, lelki életnél…”

1.      Isten országa a legdrágább érték

   Isten országának titkát Jézus további példázatokkal igyekszik szemléltetni. Ahogy a mustármag és kovász példázata, úgy ezek a példázatok is ugyanazt mondják el, csak más-más szemszögből. A szántóföldben elrejtett kincs esetében az ember véletlenül bukkan a kincsre, míg a másik esetben a kereskedő tudatosan keresi a drágagyöngyöket. Vagyis az Isten országával különbözőképpen kerülhetünk kapcsolatba, de sohasem a mi szerepünk a lényeges, hanem mindig Isten országa. Fontos látnunk, hogy a példázat itt nem Jézus értünk hozott áldozatáról szól, és nem is a mi értékes voltukról. A két példázatban a kincs és a drágagyöngy az Isten országa. Olyan érték, melyért minden mást érdemes eladni. Ebben az esetben lényegtelen részlet, hogy az elrejtett kincs példázatában az ember a szántóföldben találja a kincset, ahogy az is, hogy a másik példázatban a kereskedő vásárolja meg a drágagyöngyöt. A bibliaolvasó emberek számára kísértést jelenthet, hogy a megvásárlás mozzanatát a megváltással azonosítsák. Itt azonban nem erről van szó. A példázat nem a megváltásról szól, hanem az Isten országának értékéről. Isten országa mindennél értékesebb, amit ismerünk. Végtelen értéke van. Nincs az a kincs, amelyhez fogható lenne. Jézus arról tanít itt, hogy az Isten országa olyan érték, amiért mindent érdemes odaadni, csakhogy a miénk lehessen ez a kincs. A példázatbeli ember, aki a kincset találta a szántófölben, jó érzékkel fektette be egész vagyonát abba, hogy megvehesse a földet, amelyben a kincs el volt rejtve. Ez az ember ugyanis hosszútávon gondolkodott.

   A gazda számára mindenképpen megérte a befektetés, hiszen százszor annyit vehetett a kincsen, mint amennyiről rövid időre lemondott. Ugyanez a helyzet a kereskedővel is, hiszen az általa megvásárolt egyetlen drágagyöngy minden másnál többet ért, így a lehető legjobb befektetés volt a számára. Mindez pedig az Isten országához való helyes hozzáállást mutatja be. A példázatok azt hangsúlyozzák, hogy Isten országáért érdemes mindent oda adnunk. A gazdag ifjúnak minden vagyonáról le kellett volna mondani, hogy örökölhesse Isten országát, de ő képtelen volt ezt megtenni.  Jézus szoros kapuról és keskeny útról beszélt. A gazdagok nehezen mennek be Isten országába, olyan nehezen, mint a teve a tű fokán. Egy időben tartotta magát az a hiedelem, hogy a tű foka egy szűk kapu volt Jeruzsálemben, melyen valóban nehezen mentek át a tevék, de ez a feltételezés minden alapot nélkülöz. Jézus szó szerint a tű fokára gondolt, melyen a tevének nem csak nehéz, de valóban lehetetlen átmenni. A tanítványok értették Jézus szavait, mert visszakérdeztek: „Akkor ki üdvözülhet?” (Mk 10:25). És Jézus így válaszolt: „Ami az embereknek lehetetlen, az Istennek lehetséges!” (Mk 10:27).  Az Isten országába csak az tud bemenni, aki a Szentlélek ereje által előbb mindenről lemondott. A gazdagságáról, biztonságáról, bölcsességéről, erejéről, jóságáról, igazságáról, sőt, még az életéről is. Ezért mondat Jézus: „Aki követni akar, tagadja meg magát, vegye fel keresztjét és kövessen.” (Mt16.24). Mindent vagy semmit. Ha Jézus és az Isten országa nem lesz minden a számunkra, akkor semmi részünk nem lesz benne. Kívül rekedünk, mint azok a meghívottak, akik mentegetőztek, vagy azok a szüzek, akiknek nem volt olaj a lámpásaikban.

2.      Isten országának rejtettsége

   A másik hangsúlyos elem a két példázatban, hogy az igaz érték valamiképpen mindig rejtve van. Isten országa is rejtve van az emberi szemek elől, de mégis megéri mindent feladni Isten országáért, mert Isten országa mindennél nagyobb örömöt és mindent felülmúló gazdagságot ad. Senki nem csalódik, aki az Isten országára tesz.

   Aki viszont nem tud dönteni, vagyis, aki mindkettőt, azaz a mostani vagyonát és az Isten országát is, egyaránt magának akarja, az végül mindkettőt elveszíti. Nem lesz elég pénze ahhoz, hogy megvegye a gyöngyöt, nem lesz tulajdonjoga a föld felett, melyen a kincs el van rejtve, de a korábbi életét sem tudja elégedetten élni, mert a szíve vágyakozik a megsejtett kincs után. Meghasonlott és soha meg nem elégedett élete lesz az ilyennek, és végül a külső sötétség vár rá, ahol lesz sírás és fogcsikorgatás. Aki viszont az Isten országát választja, és minden mást elenged annak megnyerése érdekében, soha el nem múló örömöt és boldogságot nyer. Nem csak a jobb, de az egyetlen jó részt választja. Isten országa döntés elé állít minket. Jézus szerint az egyetlen helyes befektetés, az egyetlen örökkévaló haszon az, ha Isten országát választjuk.

   Ahogy Jézus az előbbi példázataiban is rámutatott, Isten országa rejtett módon, nem várt formában jött el. Eljött, mielőtt teljessé lett volna, eljött a jelenben a jövő ígéretét hordozva, eljött kicsiny kezdetként. De Isten országa kétségtelenül elkezdődött. Nem úgy, mint ahogy a zsidók számítottak rá, de elkezdődött. Az elrejtett kincs és a drágagyöngy példázata arra mutat rá, hogy a kicsiny kezdet megragadása a legjobb befektetés. A kincs el van rejtve az emberek szeme elől, de mégis létezik! Sokak számára azonban ez egyáltalán nem volt magától értetődő. Jézus első eljövetelekor az Isten országa a bűnösök és vámszedők szedett-vedett társaságával való barátkozást jelentette, a megvetést, a nevetségességet, a jelentéktelenséget és a szenvedést. Csak aki megérti, hogy ez a piciny kezdet egy nagyobb cél felé tart, az adja el mindenét az Isten országáért. A tranzakció a külső szemlélőnek első látásra érthetetlen. Ez az a titok, amit Jézus elárult a tanítványainak. Mi megértettük-e már Isten országának a titkát? Vagy még mindig értetlenül nézzük az ostoba embert, aki mindenét eladja egy darabka szikes földért, és a megkergült kereskedőt, aki gyorsan szabadul értékes portékáitól? Látjuk-e Isten országának értékét, annak rejtettségében, kicsinységében is?

3.      A tengerbe kivetett háló

    A tengerbe vetett háló példázatát sokan a búza és a konkoly példázatával hozzák összefüggésbe, mert látszólag ugyanaz az üzenetük, a jó és hitvány szétválasztása az idők végén. Jézus a konkoly példázatával azt tanította, hogy az Isten országa még nem hozta el a világban a nagy szétválasztást. Ebben a világkorszakban egymás mellett növekszik a búza és a konkoly. A háló példázata azonban a hasonlóság ellenére egészen másról szól. Itt arról tanít Jézus, hogy az Isten országa a hálóhoz hasonlóan mindenféle embert magához vonz. Isten országának egy újabb titkára derül itt fény. Az Isten országa erő, amely hat az emberekre. Ahogy a kerítőháló a partra vonja a halakat, Isten királyi uralma is sokakat magával sodor. A mennyei erők, amelyek Jézus eljövetelével működésbe léptek, megérintenek olyanokat is, akik soha nem lesznek igazi hívőkké. Hatásuk alá kerülnek, de nem születnek újjá. Már a magvető példázatában is láttuk, hogy Jézus fellépése képes „ideiglenes” hitet kiváltani, amelyet az élet gondjai, csábítása, a Jézus követése miatt támadt nehézségek később megfojtanak. Tágabb az Isten országa hatóköre a Lélek újjászülő munkájánál. Vonzáskörébe kerülnek sokan, akik megízlelik az eljövendő világ erőit, látják a csodákat, észreveszik a hívőket átformáló mennyei fuvallatot, békességet és valamiféle örömöt éreznek a jelenlétükben, maguk is félig-meddig szeretnék a dolgot, de a szívük nem lesz teljesen az Úré.

   A Zsidókhoz írt levél tanít erről a kérdésről: „Lehetetlen ugyanis, hogy akik egyszer megvilágosíttattak, s megízlelték a mennyei ajándékot, és részeseivé lettek a Szentléleknek, akik megízlelték az Isten felséges beszédét és a jövendő világ erőit, de elestek: azok ismét megújuljanak és megtérjenek; hiszen újra megfeszítik önmaguknak az Isten Fiát, és meggyalázzák őt.” (Zsid 6,4-6).

  A háló, mely az Isten országa, az eljövendő világ ereje, nemcsak jó halakat gyűjt össze, hanem hitványakat is. Ők látszólag megértették az evangéliumot és világosságra jutottak, megízlelték a mennyei ajándékot. Már a szájukban érezték az új világ ízét. A többi hívővel együtt a Szentlélek jelenlétében időztek, megfigyelhették másokban végzett munkáját, és időnként maguk is kedvüket lelték az igehirdetésben és békességet éreztek, amikor Isten dolgairól hallottak. Amikor ezek az emberek végül elfordulnak a hittől, döntésükkel azt bizonyítják, hogy a változás nem volt valódi, sőt, a hívők között eltöltött idő a későbbiekben tragikusan immunissá teszi őket Krisztus dolgaival szemben.

   Jézus példázata és a Zsidókhoz írt levél tanítása között egyetlen lényeges különbség van. Mindkettő a hálóban lévő hitvány halakról beszél, de a kerítőháló példázata, ha lehet, még egy fokkal félelmetesebb. A levélben megnevezett emberekről elbukásuk miatt már itt a földön kiderül, hogy nem volt mennyei élet a szívükben, Jézus példázatában viszont olyanokról olvasunk, akik mindvégig hívőnek látszottak és csak az ítélet napján derül ki, hogy nem alkalmasak az Isten országára. Súlyos igazságról van szó. Az Isten országának a titka, hogy nem mindenki megy be oda, aki azt mondja: Uram! Uram! Aki nem született újonnan víztől és Lélektől, az nem mehet be az Isten országába. A példázat halálosan komoly. Pál nem véletlenül szólítja fel olvasóit, hogy vizsgálják meg a szívüket, vajon igazán hisznek-e? (2Kor 13:5).

4.      A példázatok hatása

   Jézus példázatait ezzel zárja Máté evangélista: „És megbotránkoztak benne.” (Mt 13:58). Jézus saját családja és szülőföldjének lakói is elutasítják őt. De Jézus már az első példázatnál világossá tette, hogy mi a célja a példázatokkal: „Mert nektek megadatott, hogy megértsétek a mennyek országának titkait, de azoknak nem adatott meg.  Akinek pedig nincs, attól az is elvétetik, amije van. Azért beszélek nekik példázatokban, mert látván nem látnak, és hallván nem hallanak, és nem értenek.” (Mt 13:11-13). A példázatokat Jézus tehát kettős céllal használta. Azokhoz, akiknek „volt”, azzal a céllal beszélt példázatokban, hogy még többjük legyen. Akiknek pedig „nem volt”, azok számára kijelenti, hogy a meglevő is elvész majd.

   Jézus Ézsaiás prófétát idézi: „Mert megkövéredett e nép szíve, fülükkel nehezen hallanak, szemüket behunyták, hogy szemükkel ne lássanak, fülükkel ne halljanak, szívükkel ne értsenek, hogy meg ne térjenek, és meg ne gyógyítsam őket.” (Mt 13:15). A kövérség szinte minden kultúrában és vallásban a túlzott jólét, a múlandó javakat túlértékelő függőség szimbóluma. Olyan emberre jellemző, aki megtorpant a fejlődés útján, az örökérvényű értékek keresését feladva nem akar küzdeni tovább a magasztosabb örömökért, az igazi boldogságért, megelégszik pótörömökkel. A szeretet helyett elég neki a „szer”. A „teremtménnyel”, azaz magával vagy másokkal való vesződés helyett inkább a „készítményt” választja. A „lelkes” helyett a „lelketlent”. Idesorolható minden függőséget okozó dolog, amit örömpótlékként használunk. Életük gyakran beszűkül, leginkább maguk körül forognak, egy helyben toporognak. Továbblépni, magukat és a rájuk bízottakat igazán boldoggá tenni nem képesek, a saját magasabb rendű igényeiket sem ismerik fel. A gazdag ifjú szívét, erkölcsi tisztasága ellenére, a pénzimádat „kövérítette meg”, a farizeusok szívét a dicsőség- és hatalomvágy „kövérítette meg”. Sok mai, magasan képzett embert a tökéletesség tudata akadályoz a fejlődésben, vakít meg és tesz süketté az igazságra, a pozíciók tulajdonosait gyakran a felsőbbrendűség.

   A példázatok tehát elrejtik az Isten országának titkát azok elől, akik nem megfelelő lelkülettel fogadják. Jézus példázatok által egyenesen a szívüket szólítja meg. A kemény és makacs lelkületű, megelégedett és eltompult szívű emberek a példázatokkal nem tudnak mit kezdeni. A példázatok nem a vágyakozást, hanem a megbotránkozást és az elutasítást keltik fel bennük. Akinek nincs, attól az is elvétetik, amije van. Látván nem lát, hallván nem hall.

               Akinek viszont van, annak adatik, és bővelkedik! A példázatok nem csak elrejtenek, de ki is nyilatkoztatnak. Akinek a szíve nyitott, a lelke szelíd és befogadó, az előtt a példázatok új világot nyitnak meg. A példázatok úgy működnek, hogy ha valaki jó hozzáállással fogadja azok igazságát, a történetek nemcsak az értelmét járják át, hanem sokkal mélyebb lelki rétegekbe is eljutnak. Akinek befogadó lelkülete van, az úgy hallgatja a példázatokat, hogy hallja is őket, és egész belső lénye örül az igazságnak. Az Isten országa törvényszerűsége, hogy a megértést újabb megértés követi, majd: „Mert akinek van, annak adatik, és bővelkedik.” (Mt 13:13). Ámen.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon:

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon: ·         December 1. – Advent 1. vasárnapja 10:00 óra –  istentisztelet úrvacsorával ...