2022. szeptember 3., szombat

Igehirdetés: 2022.09.04. Példázat a magvetőről

 


100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 26.

 

Példázat a magvetőről

Olvasmány: Mt 13:1-17

„Ti azért halljátok meg a magvető példázatát! Mindazokhoz, akik hallják a mennyek országának igéjét, és nem értik, eljön a gonosz, és elragadja azt, ami szívükbe van vetve: ez az útfélre esett mag. A köves talajra esett mag pedig az, aki hallja az igét, és azonnal örömmel fogadja, de valójában nincs gyökere, nem állhatatos: mihelyt nyomorúság vagy üldözés támad az ige miatt, azonnal elbukik. A tövisek közé esett mag pedig az, aki hallja az igét, de e világ gondja és a gazdagság csábítása megfojtja az igét, és terméketlen lesz. A jó földbe esett mag pedig az, aki hallja és érti az igét, és termést hoz: az egyik száz annyit, a másik hatvanannyit, a harmadik harmincannyit.” (Mt 13:18-23).

 

               Jézus hatalmát bizonyító különböző csodák leírása után Jézusnak az Isten országáról mondott példázatai következnek egymás után. Máté evangéliuma harminckét alkalommal használja a „mennyek országa” kifejezést. Bár Jézus nem határozza meg pontosan a fogalom jelentését, példázatai mégis pontos képet adnak arról, hogy milyennek is kell elképzelnünk Isten országát. Összességében a mennyek országa Isten uralmát jelenti a világban.

               Jézus szívesen tanította hallgatóit példázatok által, de ezeket nem mindenki értette, olykor még a saját tanítványai is megdöbbentek: A tanítványok odamentek hozzá, és megkérdezték tőle: Miért beszélsz nekik példázatokban?” (Mt 13:10).

               A bibliamagyarázók csodálattal tekintenek Jézusnak arra a képességére, ahogy mélységes igazságokat példázatokkal, vagyis rövid és tanulságos történetekkel tett érthetővé. Mindenki szereti a történeteket, hiszen nagy előnyük, hogy általuk könnyebb egy fontos üzenetet elmagyarázni vagy megjegyezni, mint elvont fogalmakkal vagy logikai levezetésekkel. Jézus sokszor olyan képeket használt, amelyek a földművelés vagy a halászat világából valók, hiszen hallgatóinak nagy többsége is ebből a foglalkozási körből került ki. Az evangéliumok összesen mintegy harminc ilyen mesteri példázatot örökítettek meg. Az evangélista által itt felsorolt példázatokat például Jézus egy a tó vízén lebegő csónakban ülve mondta el. Ez azért volt jó, mert a tó vize felerősítette a hangját, s így az összegyűlt hatalmas sokaság jobban hallhatta őt. Mivel Jézus példázatai a mindennapi életről szóltak, földművelésről, kenyérsütésről, halászatról, így történetei éberen tartották az érdeklődést. Mint ahogy az elásott kincsről szóló története is bizonyára felkeltette a hallgatóság figyelmét. Amikor azonban Jézus később a tanítványai előtt felfedte a példázatok mélyebb értelmét, arra is rámutatott, hogy a példázatok megrostálják a hallgatóságot. Így azok, akik csupán kíváncsiságból vagy szórakozást keresve hallgatták Jézus szavait, néhány elgondolkodtató és érdekes történettel mehettek haza, de a komolyabb érdeklődőknek, akik készek visszatérni hozzá, Jézus részletesebb magyarázatot is ad, hogy jobban megértsék a példázatokat. Mindazonáltal Jézus tanítványai is csak mesterük halála és feltámadása után kezdik igazán megérteni ezeket a példázatokat.

1.      Miért beszél Jézus példázatokban?

               A fejezet bevezető mondatában az evangélista ezt a megjegyezést teszi Jézusról: „nagy sokaság gyűlt köréje” (Mt 13:2). A nagy sokaság látványa volt az, ami arra indította Jézust, hogy azt a példázatot mondja el, amelyben maghoz hasonlítja a tanítását. Ez a tömeg különféle helyekről gyűlt össze, mindnyájan hallani akarták Jézus szavát, de nem mindenki fogadta egyformán az Isten üzenetét. Ez adta az alkalmat a példázathoz, hogy Isten igéjének a hirdetése olyan, mint a mag, amelyet szétszórnak a szántóföldön, de nem mindegyik hull termékeny vagy megművelt talajra, így nem mindegyik hoz gyümölcsöt.  Jézust tehát itt magát a földműveshez hasonlítja, aki kimegy vetni és szétszórja a magot, hallgatóit pedig a különböző talajokhoz, ahová a mag hullott. Így bár sokan hallgatják Őt, Jézus mégis arra mutat rá, hogy nem mindenki fogadja egyformán az igét, vannak hallgatói között olyanok, mint a megműveletlen és terméktelen föld, míg másokon tövis terem, ezért kárba vész a fáradság és a mag is, csak egy kisebb rész az, akiben jó földre talál és gyümölcsöt is terem az ige.

               Jézus tehát világossá teszi, hogy nem mindenki van felruházva igaz értelemmel, hogy követni tudja, amit ő mond. Jézus így szólítja fel a példázatokat hallgató sokaságot: „Akinek van füle hallja!” (Mt 13:9). Ezzel is jelzi Jézus, hogy a tanítása nem mindenki számára érthető egyformán. Különbséget tesz a hallgatóság között, egyesek hallanak, mások viszont süketek arra, hogy megértsék. A Biblia azt tanítja, hogy az Úr nyitja ki az ember fülét, és nem a magunk igyekezetéből leszünk alkalmasok arra, hogy meghalljuk Isten üzenetét. De itt maguk a tanítványok sem értik Jézus példázatát, ezért hozzá fordulnak ezzel a kérdéssel: „Miért beszélsz nekik példázatokban?” (Mt 13:10). A tanítványok panasszal fordulnak Jézushoz, hogy olyan beszédet mond, amelyből a hallgatóknak semmi haszna nincs.  Mert bár a hasonlatok általában jól megvilágítják egy-egy téma lényegét, de a Jézus által folytonosan használt metaforák sokszor talányossá is teszik az üzenet lényegét.

               Jézus ezt a választ adja tanítványainak: „Mert nektek megadatott, hogy ismerjétek a mennyek országának titkait, azoknak pedig nem adatott meg. Mert akinek van, annak adatik, és bővelkedik, akinek pedig nincs, attól még az is elvétetik, amije van.” (Mt 13:11). Jézus tehát szánt szándékkal beszélt példázatokban, allegóriába burkolva azt, amit világosabban és érthetőbben, képes beszéd nélkül is elmondhatott volna. Kálvin ezt így magyarázza: „Jézus e válaszából megérthetjük azt, hogy Isten különböző célokkal közli az emberekkel az üdvösség tanítását. Krisztus kijelenti, hogy azért szól homályosan, hogy beszéde sokak számára felfoghatatlan legyen, és a fülükhöz csak zavaros és kétértelmű hangzás jusson el. A példázattal tehát az a célja Jézusnak, hogy még jobban kiemelje a tanítványoknak adott kegyelem különlegességét, mert azt kizárólag csak nekik adta és nem válogatás nélkül mindenkinek. Krisztus tehát azt mondja, hogy Isten csak egyes kiválasztott embereket méltat arra a különleges tiszteletre, hogy titkait feltárja előttük, miközben a többieket megfosztja ettől a kegyelemtől. E különbségtételnek az oka pedig nem található másban, mint hogy Isten azokat hívja magához, akiket ingyen kiválasztott.”

               Jézus arra irányítja tanítványai figyelmét, hogy ismerjék fel mennyire bőkezű volt irántuk Isten, hogy kegyelmét annál értékesebbnek tartsák, és még inkább elkötelezzék magukat Jézus követésére. A sokaságnak pedig azért beszél Jézus homályosan, mert nincs meg bennünk az igaz világosság, így a prófétai üzenet beteljesedik rajtuk: „Azért beszélek nekik példázatokban, mert látván nem látnak, és hallván nem hallanak, és nem értenek, és beteljesedik rajtuk Ézsaiás jövendölése: „Hallván halljatok, de ne értsetek, látván lássatok, de ne ismerjetek! Mert megkövéredett e nép szíve, fülükkel nehezen hallanak, szemüket behunyták, hogy szemükkel ne lássanak, fülükkel ne halljanak, szívükkel ne értsenek, hogy meg ne térjenek, és meg ne gyógyítsam őket.” (Mt 13:14-15). A megkeseredett és Isten ellen lázadó nép szemét maga Isten vakítja meg.

2.      A példázat igazi értelme

               A tanítványai számára Jézus külön elmagyarázza a példázat jelentését, feltárva előttük azt az üzenet, ami a sokaság előtt eddig rejtve volt.  Márk leírásában az is szerepel, hogy a tanítványok feddésben is részesülnek értetlenségük miatt: „Azután így szólt hozzájuk: Nem értitek ezt a példázatot? Akkor hogyan fogjátok megérteni a többit?” (Mk 4:13). A magyarázatában arra mutat rá Jézus, hogy az evangélium tanítása, mint az elhintett mag, nem terem gyümölcsöt mindenütt, mert nem esik mindig termékeny és jól megművelt talajba.  Jézus négyféle hallgatóságot sorol fel. Az elsők azok, akik nem is fogadják be a magot. A másodikak úgy tűnik, hogy befogadják, de csak annyira, hogy nem ereszt élő gyökeret bennük. A harmadikak esetében a gaz, a gyom megfojtja a vetést. Így csak a negyedik rész marad, amely termést hoz. Jézus arra akarja figyelmeztetni tehát a tanítványait, hogy ahol az igét szórják, ott nem mindig van eredmény, van, ahol elpusztul az élet magja a különféle vétkek miatt, vagy rögtön megromlik vagy fokozatosan elpusztul, s ahol van is eredmény ott sem egyforma, hanem hol nagyobb, hol kisebb. S ha még azokban is elvész a mag java, akik hallják az igét, akkor mi van azokkal, akik meg sem hajlandók hallgatni Isten üzenetét? De Jézus itt a kívülállókkal most nem foglalkozik, csak azokkal, akik hallják az igét. Itt tehát mind a négy esetben rólunk, az ige hallgatóiról van szó.

               Az igehallgatók első csoportjáról ezt mondja Jézus: „Mindazokhoz, akik hallják a mennyek országának igéjét, és nem értik, eljön a gonosz, és elragadja azt, ami szívükbe van vetve: ez az útfélre esett mag.” (Mt 13:19). Ezek azok az igehallgatók, akik nem fogadják be a magot, mert a szívük nincs felkészülve erre. Az ilyeneket kemény és száraz földhöz hasonlítja, amilyen az utak talaja, amit letaposnak, és olyan szilárd, mint a döngölt padló. Nem a maggal van tehát a gond, hanem az emberi szívekkel. Erre figyelmeztet Jakab apostol is: „szelíden fogadjátok a belétek oltott igét, amely meg tudja tartani lelketeket. Legyetek az igének cselekvői, ne csupán hallgatói.” (Jak 1:19-22).    Tehát az evangélium a maga képessége szerint mindig termő mag, de az ember szíve nem mindig kész és alkalmas annak befogadására. Lukács ezt mondja: „Akiknél az útfélre esett, azok meghallották az igét, de azután jön az ördög, és kiragadja a szívükből, hogy ne higgyenek, és ne üdvözüljenek.” (Lk 8:12). Mihelyt tehát elhangzik a tanítás, rögtön ott terem üdvösségünk ellensége, és mint vetés idején az éhes madarak, lecsap rá, hogy elragadja, mielőtt az meggyökerezhetne és növekedésnek indulna.

               Az igehallgatók másik csoportját a köves talajhoz hasonlítja Jézus: „A köves talajra esett mag pedig az, aki hallja az igét, és azonnal örömmel fogadja, de valójában nincs gyökere, nem állhatatos: mihelyt nyomorúság vagy üldözés támad az ige miatt, azonnal elbukik.” (Mt 13:20-21). A hallgatóságnak ez a köre abban különbözik az előbbiektől, hogy itt megjelenik az „ideiglenes hit”, ami olyan, mint a mag csírája, kezdetben ígéretesnek tűnik a helyzet, de a magok nincsenek mélyen beágyazódva és nem tudnak megerősödni, s a próbatételek idején aztán gyorsan elbuknak. Mindig voltak olyan hallgatói az igének, akik kezdetben nagyon lelkesedtek, de mivel nem volt bennük állhatatosság, a lelkesedés gyorsan elmúlik. A nagy lánggal lobogó tűz hamar kialszik. Márk egyszerűen „álhatatlanoknak” (Mk 17:4) nevezi az ilyen igehallgatókat. Ahogy a nap hevében mindig kiderül, hogy az adott föld esetleg köves, sziklás és alkalmatlan arra, hogy termést hozzon, úgy az üldöztetés és a kereszthordozás is mindig leleplezi, hogy milyen a szívünk.

               A harmadik csoportba tartoznak azok az igehallgatók, akiket Jézus a tövises földhöz hasonlít. Ők azok, akik alkalmasok lennének a gyümölcstermésre, de mivel megtűrik a gyomokat, végül itt sem lesz termés. Jézus tövisekhez hasonlítja a világi gyönyöröket, a gonosz kívánságokat, a kapzsiságot és a test más gondjait. Mert, ahogy a tövisek és egyéb ártalmas akadályok megfojtják az amúgy termést ígérő vetést, még mielőtt kalászt hozna, épp úgy hatalmasodnak el az emberek szívében is a káros szenvedélyek, legyőzik a hitet, és elnyomják a mennyei tanítás erejét, még mielőtt beérne.

               Végül pedig az igehallgatók negyedik csoportja az, ahol jó földbe hullott a mag. Ezekben nemcsak gyökeret ereszt az Úr igéje, hanem akikben legyőz minden akadályt, ami gátolná a termőre fordulást. Jézus arra is rámutat, hogy a jó földben sem egyforma a termés. A százszoros terméshez képest gyenge eredmény a harmincszoros termés, Jézus azonban mégis jó földnek minősíti azokat, akikben az ige bármilyen csekély eredményt is elér.

3.      Isten országának rejtettsége

               A zsidók azt várták, hogy amikor Isten országa elérkezik, az ellenségeik nem tudnak majd ellenállni neki. Dániel próféta könyvében pl. ezt olvassuk: „Támaszt majd a menny Istene egy királyságot, amely nem semmisül meg soha, és a királyi uralom más népre nem száll át. Összetöri mindezeket a királyságokat, és véget vet nekik, maga pedig fennmarad mindörökké.” (Dán 2:44). Isten tehát egészen bizonyosan legyőzi ellenségeit, amikor eljön az ő országa. Amikor Jézus meghirdette Isten országának eljövetelét, sokan úgy értették, hogy ez a Dánieli prófécia szó szerint beteljesedik, és az Úr megszabadítja őket Róma uralma alól.

               Jézus viszont egészen másképp beszél Isten országáról. Ő nem egy katonai hódító megjelenéséről beszél, hanem egy szelíd földművesről, aki magot vet a földbe. Isten országa nem az erőszak és a fegyverek kényszerítő hatalmával jön el, hanem a gabonamaghoz hasonlóan a földbe hullva, csendesen, szelíden, szinte észrevétlenül növekedve. A mag nála útfélre, köves helyre és tövisek közé is eshet, és így nem terem gyümölcsöt. Más szavakkal a hallgatók elutasíthatják a hívását. Nem sújt le Isten ítélete azokra, akik elutasítják Jézus szavát. Isten országa el van rejtve a világban és csendesen, szelíden, látszólagos gyengeségben és sikertelenségben halad előre.

               Mindig vannak, akik befogadják az igét, és Isten ereje az ő országának gyümölcseit elhozza számukra, mások viszont elutasítják az üzenetet, ezért ők kimaradnak ebből.

               Jézus a példázataiban arra mutat rá, hogy Isten országának teljessége majd csak a jövőben érkezik el. A kicsiny és szerény kezdetet, majd dicsőséges eredmény fogja követni. Ami kezdetben kicsiny, szelíd és láthatatlan, az egy napon dicsőséges királyság lesz, ami betölti majd a földet. Most azonban Jézus szerint még annak a korszaka van, amikor vetni kell a magot: „Isten országának ezt az evangéliumát pedig hirdetik majd az egész világon, bizonyságul minden népnek; és akkor jön el a vég.” (Mt 24:14). Tegyük mi is ezt, hirdessük az Igét és legyünk magunk is jó földdé, hogy sok jó gyümölcsöt teremjünk Isten dicsőségére! Ámen.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon:

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon: ·         December 1. – Advent 1. vasárnapja 10:00 óra –  istentisztelet úrvacsorával ...