2022. augusztus 27., szombat

Igehirdetés: 2022.08.28. Jézus úr a betegség és a halál felett is

 


100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 25.

 

Jézus úr a betegség és a halál felett is

Olvasmány: Mt 9:18-34

 Amikor Jézus bement az elöljáró házába, és meglátta a furulyásokat meg a zajongó sokaságot, így szólt: Menjetek innen, mert nem halt meg a leányka, csak alszik. Azok pedig kinevették őt. Amikor azután kiküldték onnan a sokaságot, bement, megfogta a leányka kezét, mire az felkelt. És híre ment ennek az egész vidéken.” (Mt 9:23-26).

 

               Jézus hatalmát bizonyító különböző csodák leírását találjuk itt egymás után az evangéliumban. Jézus leprásokat tisztított meg, majd démonok által megszállottakat szabadított meg a gonosz hatalmából. Bizonyította a tanítványai előtt, hogy Ő úr a természet erői felett, hatalma van parancsolni a viharnak és a szélnek, egyetlen szavával lecsendesíteni a tengert. Egy teljesen lebénult embert pedig úgy gyógyított meg Jézus, hogy a beteget előbb a bűnbocsánat ajándékában részesítette, ezzel bizonyítva, hogy neki hatalma van a testi betegségek felett épp úgy, mint a bűn fölött.

               A ma előttünk levő igeszakaszban ismét Jézus gyógyításairól hallunk. Jézus egymás után gyógyította meg a vérfolyásos asszonyt, a két vakot, majd a megszállott némát, így bizonyítva azt, hogy neki valóban hatalma van minden betegség felett. Sőt azt is láthatjuk, hogy amikor emberileg nézve már minden veszni látszik, mert a betegség végül elragadott valakit az élők sorából, Jézus még ott is tud segíteni, mert neki hatalma van a halál felett is, ő képes életre kelteni a holtat is.

1.      A vérfolyásos asszony meggyógyítása

               Az evangélisták ebben a gyógyítás történetben kihangsúlyozzák, hogy az asszony betegsége már 12 éve tart.  A beteg asszony minden vagyonát orvosokra és gyógyszerekre költötte, de senki és semmi nem tudott segíteni rajta. Az asszony azonban mindezek ellenére nem adta fel a reménységet. Ezért kereste fel most Jézust, mert nála remélte megtalálni a gyógyulását. Hite nagyságát és természetének szerénységét mutatja, hogy megelégszik azzal, hogy titokban érinti meg Jézus ruhájának szegélyét, mert biztos abban, hogy Jézus közelsége által Istennek a gyógyító ereje kiárad majd reá. Az érintés ugyan titkon történt, de Jézus érzékelte, hogy valaki hittel közeledett hozzá, és hogy erő áradt ki belőle. Jézus nem marasztalta el az asszonyt, hanem nagy dicséretre méltatta őt: „Amikor Jézus megfordult, és meglátta őt, így szólt: Bízzál, leányom, a te hited megtartott téged. És meggyógyult az asszony abban az órában.” (Mt 9:22). Márk evangélista, aki még részletesebben leírja a történetet, ezt mondja az asszonyról: „Azonnal elapadt a vérzés forrása, és érezte testében, hogy meggyógyult a bajából.” (Mk 5:29). A gyógyulás tehát már az érintés pillanatában megtörtént, de Jézus nem hagyta ennyiben a dolgot. Ugyanis ezt olvassuk: „Jézus azonnal észrevette, hogy erő áradt ki belőle, ezért a sokaságban megfordulva így szólt: Ki érintette meg a ruhámat? Tanítványai így feleltek: Látod, hogyan tolong körülötted a sokaság, és azt kérdezed: Ki érintett meg engem? Jézus körülnézett, hogy lássa, ki tette ezt.” (Mk 5:30-32).

               A titkon történt gyógyulás, nem maradhatott titokban, mert képtelenség lenne az, hogy Krisztus úgy árassza ki kegyelmét, hogy ne tudja kivel tett jót. Nyilvánvaló, hogy az asszony gyógyulása nem csak úgy véletlenül történt meg. Jézus tudva és akarva gyógyította meg ezt az asszonyt. Az sem kétséges, hogy Isten Szentlelke munkája által ő vonzotta magához ezt az asszonyt, hogy visszaadhassa neki egészségét. Jézus most azért szólítja mégis elő ezt az asszonyt, hogy ő maga mondjon el mindent a többiek előtt. Ha Krisztus csak egymaga beszélt volna a csodáról, talán nem hittek volna szavának, de így hogy az asszony félelemtől remegve előállt és elmesélte azt, ami vele történt, már senki sem kételkedhetett.

               A beteg asszony, aki őszinte istenfélelemmel kereste Jézust, ugyanakkor mégis tele volt félelemmel és bizonytalansággal. Jézus ezért biztatta őt így: „Bízzál, leányom, a te hited megtartott téged.” (Mt 9:22). Azzal, hogy nem nyíltan fordult Jézushoz, hanem titkon érintette meg a ruhája szegélyét, így remélve a gyógyulást, talán a maga babonás gondolkodásáról is elárult valamit. Az embereket az ókortól napjainkig kísérti ez a fajta babonás vallásosság, amely bizonyos szentnek vélt emberek vagy tárgyak érintésétől reméli a csodát. Jézus nyilvánvalóan látta ezt és ezért is nem hagyhatta annyiban a dolgot. Le kellett lepleződnie annak, hogy nem egy szent tárgy vagy egy szent ember érintése gyógyította meg ezt a beteg asszonyt, hanem az élő Jézus Krisztus. Jézus azonban mégsem marasztalja el az asszonyt, csupán helyreigazítja tévedésében és hitét a helyes irányba tereli. Az asszony gyógyulása akkor lesz teljessé, amikor nemcsak betegségéből gyógyul meg, de ingadozó hitében is megerősítést nyer Jézustól: „Ő pedig ezt mondta neki: Leányom, a hited megtartott téged: menj el békességgel, és bajodtól megszabadulva légy egészséges!” (Mk 5:34). Kálvin itt ezt a megjegyzést teszi: „Csak attól a pillanattól lesz érvényes a kapott jótétemény, amely pillanatban az asszony Krisztus ajkáról hallja is azt, amit már megtapasztalt magán.”

 

2.      A halott leány életre keltése

               Az evangéliumok beszámolóiban két gyógyítás története fonódik itt szorosan egybe. Jézus eredetileg a zsinagógai elöljáró, Jairus kérésére indult el annak házához, hogy a beteg leányát meggyógyítsa. Azonban nagy sokaság vette körül Jézust, így csak nagyon lassan tudtak haladni a tanítványaival. Út közben történt aztán, hogy a vérfolyásos asszony megérintette Jézust, majd pedig hívására előállt és bizonyságot tett a vele történt csodáról. Jézus így csak késve érkezhetett meg Jairus házához, amikor már annak kislánya halott volt.

               Máté, aki igyekszik tömören beszámolni az eseményről, már a történet elején kijelenti, hogy a kislány halott volt és Jézus keltette életre. A történet időrendi sorrendje Márk leírásában pontosabb. Itt megtudjuk, hogy amikor Jairus, az apa, Jézushoz jött, bár súlyos beteg volt, de még élt a gyermeke, hiszen így szólítja meg Jézust: „A kislányom halálán van, jöjj, tedd rá a kezed, hogy meggyógyuljon, és életben maradjon.” (Mk 9:23).

               A zsinagóga feje ellentétben a pogány századossal úgy képes elképzelni a beteg leánya meggyógyulását, hogy ahhoz Jézus személyes jelenléte, érintése szüksége. Míg a pogány százados hitte azt, hogy Jézus egyetlen szavával parancsolhat a betegségnek, addig a zsidó vallás egyik kiválósága csak azt tartja elképzelhetőnek, hogy valaki kézrátétellel gyógyítson. A zsinagógai előjáró tehát nem tulajdonít Jézusnak egyebet, mint az ószövetségi prófétákhoz hasonlóan, a kézrátétellel való gyógyítás hatalmát. Hitének gyengesége még inkább megmutatkozik, amikor hírt kap arról, hogy leánya már meghalt. Ekkor teljesen elveszíti minden reménységét.

               Jézus a vérfolyásos asszony esetéhez hasonlóan, most sem rója meg a kicsinyhitűt, hanem így bíztatja őt: „Ne félj, csak higgy!” (Mk 5:36). Van, amikor a hit igen kicsiny, és erőtlen, de aki Jézushoz fordul, azt ő sohasem utasítja el. Ezért hirdeti a Messiásról már az ószövetség is ezt: „Megrepedt nádat nem tör el, a pislogó gyertyabelet nem oltja ki, a törvényt igazán jelenti meg.” (Ézs 42:3).

               Jézus nem engedi, hogy ez a zsinagógai elöljáró a félelme és a kishitűsége miatt elzárkózzék a kegyemtől. Krisztus megmutatja, hogy Isten kegyelme előtt még a halál sem lehet akadály. Az evangélisták arról számolnak be, hogy Jairus házánál már elkezdődött a halott leány gyászszertartása: „Amikor Jézus bement az elöljáró házába, és meglátta a furulyásokat meg a zajongó sokaságot.” (Mt 9:23). „Mindnyájan sírtak, és gyászolták a leányt.” (Lk 5:52). Ekkor Jézus egy egészen különleges dolgot mondott: „Ne sírjatok, nem halt meg, csak alszik! De kinevették, mert tudták, hogy meghalt.” (Lk 5:553). Az alvás kifejezést a Biblia számos helyen használja a halál állapotának a leírására. A Szentírás, amikor a halált az alváshoz hasonlítja, egyszerűen azt akarja kifejezni, hogy ez egy átmeneti állapot, amit követ majd a felébredés, azaz a feltámadás. A gyászoló sokaság azonban teljesen félreérti Jézus szavait, ezért kinevetik őt. Ma is sokan szokták mondani, hogy a halál egy olyan állapot, ahonnan még nem jött vissza senki. Így annak lehetősége, hogy a halál nem végeleges, hogy lesz feltámadás, ma is sokak számára nevetség tárgya. Jézus itt két dolgot tesz egyszerre, egyrészt kezével megérinti a lányt, másrészt szavával előhívja őt: „Ő azonban megfogta a leány kezét, és szólította: Leányom, ébredj!” (Lk 8:54).

                Ahogy Jairus kérte, hogy Jézus kezét rátéve gyógyítsa meg a leányát, most ezt is megteszi Jézus, de ennél nagyobbat is tesz, amikor szavaival kelti életre a már halott leányt. Jézus szava ilyen hathatós, nemcsak a tisztátalan léleknek, a betegségeknek, a viharnak parancsol, de szava a halottakig is elhat. Márk szövegében Jézusnak az eredeti arám nyelven elhangzott szavai is le vannak jegyezve: „Talitha kúmi!, ami azt jelenti: Leányka, neked mondom, kelj fel!” (Mk 5:41). Lukács evangélista pedig még ezt is hozzáteszi: „Ekkor visszatért belé a lelke, és azonnal felkelt.” (Lk 8:55). Hatalma van arra, hogy szavával parancsoljon a halálnak, s éltre keltse azt, akiből már eltávozott a lélek. A szemtanuk pedig csak erre képesek: „Azok pedig azt sem tudták, hova legyenek a nagy ámulattól.” (Mk 4:42)

3.      A vak és a néma meggyógyítása.

               Az ószövetségi próféták ígérete szerint, amikor eljön majd az Isten által megígért Messiás, akkor a következő jelekről fogják majd megismerni: „Akkor majd kinyílnak a vakok szemei, és megnyílnak a süketek fülei. Akkor majd úgy szökell a sánta, mint a szarvas, és ujjong majd a néma nyelve. Uramnak, az ÚRnak lelke nyugszik rajtam, mert felkent engem az ÚR. Elküldött, hogy örömhírt vigyek a szegényeknek, bekötözzem a megtört szíveket, szabadulást hirdessek a foglyoknak, és szabadon bocsátást a megkötözötteknek.” (Ézs 60:5-6, 61:1). Az evangélisták, amikor Jézus csodáiról számolnak be, akkor azt igyekeznek bizonyítani, hogy Jézusban mindez valóban beteljesedett.

               Máté evangélista lejegyzi, hogy egy alkalommal maga Keresztelő János is elbizonytalanodott ebben, ezért követeket küldött Jézushoz ezzel az üzenettel: „Te vagy-e az Eljövendő, vagy mást várjunk?” (Mt 11:3). Jézus ekkor Ézsaiás próféta szavait idézve válaszolt: „Menjetek, és mondjátok el Jánosnak, amiket hallotok és láttok: vakok látnak, és bénák járnak, leprások tisztulnak meg, és süketek hallanak, halottak támadnak fel, és szegényeknek hirdettetik az evangélium, és boldog, aki nem botránkozik meg énbennem.” (Mt 11:5-6).

               A két vak meggyógyítása történetének a különlegessége az, hogy Jézus a hozzá kiáltozóknak nem válaszolt azonnal, hanem úgy tett mintha nem is hallaná azokat és hagyta, hogy a szállásáig kövessék őt. Amikor pedig látta, hogy mindvégig követik őt, megkérdezte tőlük: „Hiszitek-e, hogy meg tudom ezt tenni?” (Mt 9:28). Jézus tehát így tette próbára állhatatosságukat és hitüket. A többi evangélista beszámolójából azt is megtudjuk, hogy a vakok már előzőleg Dávid Fiaként szólították meg Jézust: Dávid Fia, Jézus, könyörülj rajtam!” (Mk 10:47). Jézus tehát azt szerette volna megtudni, hogy ezt valóban komolyan gondolják-e. Mert nem elég, ha csak a szánk beszél Istenről, az akaratunkat és a szívünket is oda kell szánnunk.

               Kálvin itt ezt mondja: „Nem ok nélkül kérdezi meg Jézus a vakoktól: hiszik-e azt, amit a szájukkal vallanak, hogy Krisztusnak hatalma van megtenni, tudniillik az emberek Isten hatalmának és Krisztus erejének általában kevesebbet tulajdonítnak a kelleténél. Krisztus tehát egyszerűen azt akarta megtudni, hogy szívükből tisztelik-e Messiásként.”

               Végül, hogy tejes legyen Jézus messiási hatalmának a bizonyítása, még egy néma ember meggyógyítása történetének a leírását is ide fűzi az evangélista. A történet érdekessége, hogy a beteg ember némaságának az oka itt nem testi fogyatékosság, hanem a megszállottság volt. A Biblia itt azt mondja, hogy ennek az embernek a gonosz lélek tartotta fogva a nyelvét. Jézus ismét bizonyságot tesz hatalmáról, kiűzi a megszállottból az ördögöt, aki megszabadulva a gonosz fogságából azonnal megszólal. A szemtanúk reakciója azonban ismét vegyes. Egyesek ezt mondják: „Sohasem láttak még ilyet Izráelben!” (Mt 9:33). Mások azonban ezt mondják: „Az ördögök fejedelmével űzi ki az ördögöket.” (Mt 9:34). Hatalmas ellentét feszül itt egymásnak, míg az egyik oldal az isteni kegyelem felismerése által Istent dicséri, a másik oldal nyíltan átkozódik. Ebből is láthatjuk, hogy az istentelenségben elvakult emberek számára nincs Istennek olyan cselekedete, amelyet ki ne forgatnának.

               Végül Jézus csodáinak a leírásáról szóló szakaszt ezzel a mondattal zárja az evangélista: „Jézus bejárta a városokat és a falvakat mind, tanított a zsinagógáikban, hirdette a mennyek országának evangéliumát, gyógyított mindenféle betegséget és erőtlenséget.” (Mt 9:35). Láthatjuk tehát, hogy az evangélisták nem sorolják fel külön-külön Jézus minden egyes szolgálatát, minden olyan esetet, amikor beteget gyógyított, csupán néhány nevesebb, fontosabb eseményt emelnek ki ezek közül.

               Márknál ezt a megjegyzést találjuk a szakasz végén: „Majd sorra járta a környező falvakat, és tanított. Amikor Jézus kiszállt, és meglátta a nagy sokaságot, megszánta őket, mert olyanok voltak, mint a pásztor nélkül való juhok, és kezdte őket sok mindenre tanítani.” (Mk 6:33-34). Máté pedig ezt mondja: „Amikor látta a sokaságot, megszánta őket, mert elgyötörtek és elveszettek voltak, mint a juhok pásztor nélkül.” (Mt 9:36). Jézus könyörültre indult a nép iránt, ezzel is igazolva, hogy ő az Atya hűséges szolgája, aki gondoskodik a nép üdvéről, hiszen értük öltött testet. Jézus tovább végezte szolgálatát, nemcsak a csodák által bizonyítva isteni hatalmát és erejét, de az evangélium hirdetése által is. Ez a kifejezés: „Isten országának evangéliuma” tehát az Isten igéjének hirdetését és az Isten hatalmának megjelenítését jelenti. Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon:

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon: ·         December 1. – Advent 1. vasárnapja 10:00 óra –  istentisztelet úrvacsorával ...