2022. augusztus 14., vasárnap

Igehirdetés: 2022.08.14. - Jézus úr a démoni erők fölött

 


100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 23.

 

Jézus úr a démoni erők fölött

Olvasmány: Mk 5:1-20

„Amikor a túlsó partra, a gadaraiak földjére ért, két megszállott ment elé, akik a sírboltokból jöttek elő; annyira veszedelmesek voltak, hogy senki sem mert azon az úton járni. És egyszerre felkiáltottak: Mi dolgod velünk, Isten Fia? Azért jöttél ide, hogy idő előtt meggyötörj minket? Tőlük távolabb egy nagy disznónyájat legeltettek. Az ördögök pedig ezt kérték tőle: Ha kiűzöl minket, küldj a disznónyájba! Ő pedig ezt mondta nekik: Menjetek! Akkor azok előjöttek, és belementek a disznókba. És íme, a meredekről a tengerbe rohant az egész nyáj, és beleveszett a vízbe. A legeltetők pedig elfutottak, és a városba érve elhíreszteltek mindent, azt is, ami a megszállottakkal történt. Ezután az egész város kiment Jézus elé, és amikor meglátták, kérték, hogy menjen el a határukból.”  (Mt 8:28-34)

 

               Ezt a különös történetet, apróbb eltérésekkel, három evangélista leírásában is megtalálható. Ez azt is mutatja, hogy az evangélisták igen fontosnak tartották ezt a történetet, ezért mindegyikük lejegyezte. Az esemény helyszíneként mindhárman gadara vidékét nevezik meg. Lukács azt is pontosítja, hogy hol található ez a hely: „Azután áthajóztak a gadaraiak földjére, amely Galileával átellenben fekszik.” (Lk 8:26). Kétségtelen, hogy ugyanarról az eseményről beszél Máté, Márk és Lukács evangélista is. Az elbeszélések szinte minden részlete egyezik.

               Az egyetlen különbség, ami Máté leírásában eltér Márk és Lukács beszámolójától, hogy ő két megszállottat említ, míg a többiek csupán egyet. Augustinus egyházatya ezt az eltérését azzal magyarázta, hogy a két megszállott közül az egyik talán híresebb ember lehetett, így az ő gyógyulásának a híre több emberhez eljutott, s a későbbiekben ezért már csak az ő szempontjából mesélték el a történetet az evangélium hirdetői. Kálvin ezt mondja: „Az azonban kétségtelen, hogy mind a három evangélista Jézus isteni hatalmának ugyanazt a ragyogó példáját magasztalja, ezért nem mondanak ellent semmiben sem egymásnak, noha egyikük, egy másik, kevésbé ismert személyt is megemlít a történet leírásában.”

1.      Az ember nyomorúsága

               A történet bevezetőjében az evangélisták azt mutatják be nekünk, hogy a gonosz erő milyen nyomorúságos állapotba képes taszítani az embert. Lukács és Márk bővebben is szólnak arról, hogy az ördög mennyire hatalmába kerítette a megszállottat, aki teljesen ki volt szolgáltatva a gonosz kénye-kedvének. Azt is megtudjuk. hogy a két megszállott a sírboltok között lakott. Tehát nem a városban éltek, hanem elszakítva a társdalomtól és a családjuktól magányosan bolyongtak a holtak között. Egyes magyarázók itt azt az érdekes megjegyzést teszik, hogy az ördöngősök azért laktak a sírboltokban, mert az ördögök a holtestek bűzét élvezik, vagy, mert a testük után visszavágyódó lelkekre ügyelnek. Ez a magyarázat azonban nevetséges és csupán az emberi fantázia szüleménye, a Biblia ugyanis soha nem említ ilyen dogokat.

               Kálvin magyarázatában ezt mondja: „A tisztátalan lélek inkább azért kényszerítette áldozatát a sírboltok között lakni, hogy  a halál szomorú látványa által még inkább a szakadatlan rettegés gyötörje, mintha az élők sorából kiragadva már most a holtak közé tartozna. Ebből még azt is megtanulhatjuk, hogy az ördög nemcsak a jelen életben kínozza az embereket, hanem halálba üldözi őket, sőt uralmát legfőképpen a halálban gyakorolja.”

               Márk még egy különös részletet is megemlít az ördög hatalmának és az ember kiszolgáltatottságának ábrázolására: „akit már lánccal sem tudott megkötözni senki, mert már sokszor meg volt kötözve bilincsekkel és láncokkal, de szétszaggatta a láncokat, a bilincseket pedig összetörte, úgyhogy senki sem tudta megfékezni. Éjjel-nappal mindig a sírokban és a hegyek között kiáltozott, és kővel vagdosta magát” (Mk 5:4-5). A sátán olykor rendkívüli módon meggyötri azokat, akiket a hatalmába kerített. A tébolyultak olykor sokkal erősebbnek bizonyulnak, mint amikor még egészségesek voltak. Nagyon szomorú és riasztó képet festenek az evangélisták a megszállott ember állapotáról. Mindez pedig arra emlékeztet minket, hogy mennyire nyomorúságos és rettenetes a sátán zsarnoksága alatt élni és hogy a testi szenvedés, legyen az bármilyen iszonyatos és borzasztó, semmivel sem félelmetesebb, mint a lélek kínja.

2.      Jézus hatalma

               A történet folytatásában ezt halljuk: „Amikor távolról meglátta Jézust, odafutott, leborult előtte, és hangosan felkiáltott: Mi közöm hozzád, Jézus, a magasságos Isten Fia? Az Istenre kérlek, ne gyötörj engem!” (Mk 5:6-7). De a történet időrendje az, hogy mielőtt az ördöngősök leborultak volna Jézus előtt Ő már megparancsolta, hogy távozzanak belőlük a tisztátalan lelkek: „Jézus ugyanis ezt mondta neki: Menj ki, tisztátalan lélek, ebből az emberből!” (Mk 5:8). A leborulás tehát nem előzte meg Krisztus szavát. Vagyis nem annyira önszántukból járultak Krisztus elé, hanem inkább Krisztus titkos parancsa vonta őket oda.

               Ahogyan korábban a démonok kényszerítették az embereket a sírboltokhoz, úgy most egy nagyobb erő őket kényszeríti, hogy akaratuk ellenére bírájuk elé álljanak. Ebből pedig világosan láthatjuk, hogy Jézus Krisztus úr a démoni erők felett és a sátán egész uralma alá van vetve neki. Pál apostol által lejegyzett Krisztus-himnuszban így beszél Jézus hatalmáról: „Ezért fel is magasztalta őt Isten mindenek fölé, és azt a nevet adományozta neki, amely minden névnél nagyobb, hogy Jézus nevére minden térd meghajoljon, mennyeieké, földieké és föld alattiaké; és minden nyelv vallja, hogy Jézus Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére.” (Fil 2:9-10).

               Amikor tehát Krisztus maga elé idézte a démonokat, azok épp annyira nem voltak urai önmaguknak, mint korábban azok a nyomorult emberek, akiket kényük-kedvük szerint rángattak ide-oda. Krisztus tehát a maga hatalmával szólította elő őket, hogy aztán kiűzésükkel bizonyítsa, hogy ő az úr, ő a mi szabadítónk. Arra is ő kényszerítette őket, hogy leboruljanak előtte és dacos panaszuk éppen azt bizonyítja, hogy kénytelenek elismerni Krisztus erejét és meghajolni hatalma előtt. A démonok belátva, hogy kényszer alatt vannak, és nem menekülhetnek Jézus hatalma elől, inkább panaszkodásba és könyörgésbe kezdtek.

               A meglepő, hogy Jézus nem utasítja el a démonok kérését. A magyarázók szerint ezt egyszerűen azért teszi Jézus, mert a körülötte levő szemtanúk előtt így akarta még inkább bizonyítani hatalmát. Mindenki láthatta ugyanis, ahogy a démonok által megszállott disznónyáj a vesztébe rohan. Így mindenki számára világossá kellett legyen, hogy milyen pusztító ereje van a gonosznak, és hogy ettől a hatalomtól csak Jézus képes megszabadítani az embert.

               Krisztusnak a szabadító ereje ragyog fel akkor is, amikor Jézus a démon nevét kérdi meg: „És megkérdezte tőle: Mi a neved? Az így felelt: Légió a nevem, mert sokan vagyunk.” (Mk 4:9).  Jézus tehát hatalma szavával nemcsak egyetlen ördögöt űz ki, hanem ördögök egész seregét semmisíti meg.

 

3.      A gadaraiak keményszívűsége

               A történet végén ezt a megdöbbentő mondatot olvassuk:  „Ezután az egész város kiment Jézus elé, és amikor meglátták, kérték, hogy menjen el a határukból.”  (Mt 8:34). Megtörtént a nagy csoda, két ember megszabadult az ördög hatalmából, de gadara népe nem ennek örvend, hanem az elpusztult disznónyájat sajnálva kiutasítja Jézust a földjéről. Jól példázza ez a történet, hogy sok embert még a csodák sem képesek meggyőzni arról, hogy higgyenek Istenben. Sokan vannak, akik Isten keze munkáját megismerve sem jutnak el oda, hogy engedelmeskedjenek Istennek, sőt csak még jobban megkeményítik a szívüket.

               A gadaraiak látták a csodát, félelem fogta el őket, hiszen Krisztusnak a szabadító tette által Isten dicsősége ragyogott fel előttük, de ez a félelem mégsem változott át istenfélelemmé. Ahelyett, hogy befogadnák és marasztalnák Jézust, aki a szabadítás örömhírét hozta el a számukra, ők inkább elutasítják és elűzik maguk közül. Gadara földjére, amit eddig sötétségbe borított a gonosz hatalma, most a világosság fénye ragyog, de ők nem kérnek a világosságból.

De nemcsak a gadaraiakra volt jellemző ez a magatartás, hanem általában az egész emberiségre. János evangéliuma ezt így írja le: „Az ítélet pedig az, hogy a világosság eljött a világba, de az emberek jobban szerették a sötétséget, mint a világosságot, mert a cselekedeteik gonoszak.” (Jn 3:19). A disznók elvesztése, az anyagi kár jobban felháborította őket, mint annak öröme, hogy két ember meggyógyult. Felismerik az Isten Fiát, de a gadaraiak válasza mégis ez: „Ekkor Gadara vidékének egész népe kérte őt, hogy menjen el tőlük, mert nagy félelem lett úrrá rajtuk.” (Lk 8:37). Az evangélium eredeti szövege arra utal, hogy a gadaraiak nemcsak egyszerűen kérték Jézust, hanem durván elűzték őt. Ez a bibliai történet megmutatja a számunkra, hogy a gonoszságban megkeményedett szívű emberek bár felismerik Isten erejét, de ha Isten kegyelme nem lágyítja meg a szívüket, akkor végleg elutasítják maguktól az evangéliumot.

               Gyakran megtörténik ma is, hogy a keményszívű emberek a gadaraikhoz hasonlóan cselekednek, bár felismerik Jézusban az Isten hatalmát, mégis elutasítják őt. Sokan úgy tekintenek ma is Isten országára, mint ami ellentétben áll az ő saját egyéni érdekeikkel.  Nyilvánvaló, hogy a gadaraiak számára is fontosabb volt a disznónyáj és az azzal járó anyagi haszon, mint az, hogy Jézust befogadják. Ha Isten országa és Jézus Krisztus követése azt jelenti, hogy sok mindenről, amit a világ kínál, le kell mondania az embernek, akkor a legtöbben inkább a világi javakat választják.

               A gadaraiak tehát nem akarták megtűrni Jézust maguk között, viszont a démonoktól megszabadított ember ott maradhatott, hogy Istennek szabadító evangéliumát hirdesse. Lukács leírásában ezzel zárul a történet: „Az az ember pedig, akiből kimentek az ördögök, arra kérte, hogy vele maradhasson. De Jézus elküldte, ezt mondva neki: Térj haza, és beszéld el, mit tett veled az Isten. Ő pedig elment, és hirdette az egész városban, hogy milyen nagy jót tett vele Jézus.” (Lk 8:38-39). Jézus tehát ebben az esetben azért vonakodott maga mellé venni ezt az embert, aki szeretne követőjének szegődni, mert úgy gondolta, hogy sokkal hasznosabb lesz, ha a meggyógyult ember a saját népe között maradva lesz tanúja és követője. A keményszívű és Jézust elutasító gadara földje, így mégsem marad teljesen sötétségben és reménység nélkül.

4.      Kinek az erejét hívjuk segítségül?

               A történet elején azt olvastuk, hogy ennek a démonok által megszállott embernek rendkívüli ereje volt. Emberfeletti erővel tudta széttépni még a láncokat is, amikkel megkötözték. Sok hasonló példa van erre ma is. Vannak, akik egyenesen büszkék arra, hogy van valami emberfeletti képességük. De ez soha nem Istentől van. Ezért ne örüljön senki annak, ha valami ilyen természetfeletti képessége van. Amikor pedig megtér egy ilyen képességekkel rendelkező ember, akkor elveszíti a korábbi erejét, képességét is. Mindez azt bizonyítja, hogy nem Istentől kapott ajándék volt az, amivel rendelkeztet, hanem ördögi adomány.

               Olvasunk a Bibliában egy jóstehetséggel rendelkező kislányról, aki Filippiben, mikor az apostolok megérkeztek oda, elkezdte kiabálni, hogy ezek az emberek a magasságos Isten szolgái, és az üdvösség útját hirdetik. Igaz volt, amit mondott, akár még reklám is lehetett volna az apostoloknak, de Pál mégis elhallgattatta, mert nem az Isten Szentlelke mondatta a lánnyal ezt, hanem ördögi adománya volt, és attól meg kellett szabadulnia.

               Minden életellenes erő mögött bizonyosak lehetünk abban, hogy ez a láthatatlan hatalmasság áll. A lelkigondozás területén sokszor tapasztalható, hogy az ördög ma is ugyanazt teszi, mint amit itt olvasunk: embereket arra késztet, hogy valami módon kínozzák magukat, vagy másokat. A pusztába kergeti az embert, elszigeteli másoktól, hogy elmagányosodjon, szembefordítja a többiekkel, a kétségbeesésbe hajszolja. Ezekben az esetekben valóban csak a szabadító Krisztus tud szabadulást adni.

               Abban viszont egészen bizonyosak lehetünk, hogy Jézus ma is hatalmasabb. Jézusnak az ember mindennél drágább. Egyetlen ember szabadulása és üdvössége fontosabb neki, mint egy egész disznónyáj. Ez a történet látványosan megmutatja, hogy Jézusnak milyen fontos az ember, még egy ilyen reménytelen helyzetbe sodródott ember is, akiről már mindenki lemondott, talán ő maga is magáról.

               A nagy kérdés tehát az, hogy kinek az erejét hívjuk segítségül? Kinek az erejével akarunk betöltekezni? Az ördögről tudjuk, hogy sokat ígér, de keveset ad, és a végén mindent elvesz. Mert az ördög is adhat erőt bizonyos dolgokra, de ennek mindig nagy ára van. Ezért figyelmeztet minket Jézus: „Mert mit használ az embernek, ha az egész világot megnyeri is, de az ő lelkében kárt vall?” (Mt 16:26).

               A Biblia ezt hirdeti nekünk Jézus hatalmáról és erejéről: „Eltörölte a követelésével minket terhelő adóslevelet, amely minket vádolt, eltávolította azt az útból, odaszegezve a keresztfára. Lefegyverezte a fejedelemségeket és a hatalmasságokat, nyilvánosan megszégyenítette őket, és diadalt aratott rajtuk.” (Kol 2,14-15). A golgotai kereszten már kihirdettetett az ördögnek és az ő minden seregének a veresége. Jézus diadalt aratott, véglegesen legyőzte ezeket a sötét erőket, nincs többé hatalmuk a világ és az ember felett. Nem nekünk kell tehát ezek ellen a sötét erők ellen hadakoznunk. Nekünk a győztes Jézus Krisztust kell segítségül hívnunk, az ő erejével betöltekeznünk, az Ő közelében maradnunk, s védve leszünk.

               Boldog ember az, aki a sokat ígérő, de mindent elpusztítani akaró kísértő helyett egyedül Jézusban bízik, a szabadító, a győztes Jézus erejét hívja segítségül! Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon:

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon: ·         December 1. – Advent 1. vasárnapja 10:00 óra –  istentisztelet úrvacsorával ...