100
TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 22.
Jézus úr a természet
erői fölött
Olvasmány: Mt
14:22-32
„Amikor
beszállt a hajóba, követték őt a tanítványai. És íme, nagy vihar támadt a
tengeren, úgyhogy a hajót elborították a hullámok. Ő pedig
aludt. Tanítványai odamentek hozzá, felébresztették, és ezt mondták: Uram,
ments meg minket, elveszünk! De ő így szólt hozzájuk: Mit féltek, ti
kicsinyhitűek? Ekkor felkelt, ráparancsolt a szelekre és a tengerre, és minden
elcsendesült. Az emberek pedig elcsodálkoztak, és ezt mondták: Ki ez, hogy
a szelek is, a tenger is engedelmeskednek neki?” (Mt 8:23-27)
A történet elején egy igen furcsa
jelenet van előttünk. Jézus és a tanítványok hajóra szálltak, hogy áthajózzanak
a Galileai-tenger túlsó partjára. Út közben Jézus elaludt. Majd hirtelen egy
nagy vihar csapott le a hajóra. Miközben a tanítványok kétségbeesetten
küzdöttek, Jézus nyugodtan aludt. A magyarázók itt megjegyzik, hogy két dolog
bizonyos. Egyrészt az, hogy a tanítványok Jézus parancsának engedelmeskedve
indultak el. Vagyis van olyan, amikor bár mindent Isten parancsa szerint
cselekszünk, mégis viharba kerül az életünk. De másodszor az is bizonyosnak
látszik, hogy ez a vihar nem csak úgy véletlenül támadt. Nincs olyan vihar, vagy nehézség a tanítvány
életében, ami Isten tudtán és akaratán kívül támadna. Mindaz, ami itt történik,
a kicsinyhitű tanítványokért, az ő hitben való megerősítésük érdekében
történik.
A tanítványok éppen a próbatétel
által ismerik meg egyrészt a maguk gyengeségét, másrészt pedig Mesterük erejét
és hatalmát.
A helyzet elsőre talán azért
tűnik furcsának, mert Jézus nyugodtan alszik, miközben a tanítványok úgy érzik,
hogy életveszélyben vannak. Velük van Jézus a hajóban, de úgy tűnik ez kevés a
tanítványok számára, mert ők most csak a szelet, a vihart és a hullámok
nagyságát látják. Egyes magyarázók azt feltételezik, hogy Jézus csak tettette,
hogy alszik, mert így akarta próbára tenni követőit. Ez azonban nem lenne méltó
Jézus lelkületéhez. Fogadjuk el az
evangélium szavait, hogy a Mester a hosszú nap fáradalmai után valóban
elálmosodott és elaludt.
Az ember Jézus, tehát alszik, de
a tanítványoknak nem kellene ettől még kétségbe esniük, hanem bízniuk kellene a
Mennyei Atya gondviselésében. Ez a történet világosan rámutat arra, hogy minden
Isten akaratából történik.
Kálvin János magyarázatában ezt
mondja: „Tudjuk meg tehát, hogy Isten
titkos gondviselése irányított mindent, azt is, hogy Krisztus elaludjon és azt
is, hogy heves vihar támadjon, hogy hullámok árasszák el a hajót, hogy csak
kevésen múljon elmerülése. És ebből tanuljuk meg, hogy ha bármi szerencsétlenség
támad, az Úr azzal a hitünket akarja próbára tenni, és ha a rossz olyan nagyra
nő, hogy már-már összezúz, tudjuk meg, hogy ez is Isten tanácsából van, hogy megeddze
türelmünket vagy, hogy kiderüljön rejtett erőtlenségünk, ahogyan itt is látjuk:
Amikor a hullámok elborították az apostolokat, feltárult eddig rejtett gyengeségük.”
1.
Vihar a
tengeren
A tanítványok ezzel a
kétségbeesett segélykiáltással ébresztették fel Jézust: „Uram, ments meg minket,
elveszünk!” (Mt 8:25). Márk evangéliuma szövegében még élesebben
hangzik a tanítványok szava:
„Mester, nem törődsz azzal, hogy elveszünk?” (Mk 4:38).
Így tehát nemcsak egyszerűen kérnek és rimánkodnak, hanem egyenesen
szemrehányást tesznek Jézusnak a tanítványok. De Lukács evangélista is a
tanítványok teljes összezavarodottságáról számol be: „Miközben hajóztak, ő elaludt. Ekkor szélvihar
csapott le a tóra, és a hajó kezdett vízzel megtelni, úgyhogy nagy veszélyben
voltak. Odamentek hozzá, felébresztették, és így szóltak: Mester, Mester,
elveszünk!” (Lk 8:23-24).
A tanítványok a végső
veszedelemben képtelenek józanul gondolkodni, nem emlékeznek Jézus isteni
hatalmára, amit pedig már sokszor bizonyított nekik, kétségbeesnek, és
mérhetetlen félelem fogja el őket. Azt gondolták, ha Jézus alszik, akkor nem
tud segíteni rajtuk, akkor az Atya is megfeledkezett róluk, akkor ők végleg elvesznek.
Jézus ezért is vádolja hitetlenséggel a tanítványokat, miután azok
felébresztették őt. Nem az a gond tehát,
hogy a tanítványok segítséget kérnek Jézustól, és nem is az, hogy
felébresztették őt álmából, hanem az, hogy ezt hitetlenül, vádaskodva és
kétségbeesve teszik. Ha Jézus isteni hatalmában bízva ébresztették volna fel a
Mestert a tanítványok, akkor ez akár a hitük bizonyítéka is lehetett volna. De
ebben az esetben nem ez történt. A tanítványokat zavarodottság, félelem és
kétségbeesés fogta el, nem bíztak Istenben, kicsinyhitűek voltak.
Jézus szemrehányása és intése
tehát jogos: „Mit féltek, ti kicsinyhitűek?” (Mt 8:26/a). Nem önmagában a
félelemmel és a kétségbeeséssel van a baj, hanem azzal, ha nem bízunk Istenben,
ha kicsinyhitűek vagyunk. Jézus nem a félelmet állítja szembe a hittel, hanem a
kicsinyhitűséget, a bizalmatlanságot, azt a fajta szemrehányó vádaskodást,
ahogy a tanítványok közeledtek itt hozzá. A vihart hatalmasnak, Jézust pedig
kicsinynek gondolták.
Kálvin magyarázatában megjegyzi: „Nem minden félelem ellenkezik a hittel, az
abból is kiderül, hogy ha semmitől sem félnünk, akkor tör ránk a test tunya
magabiztossága és így a hit elsatnyul, az imádkozási kedv ellankad, végül pedig
elsikkad az Isten ismerete. Ráadásul, akik érzéketlenek a bajok iránt és nem
félnek, azok inkább ostobák, mintsem állhatatosak.” Van olyan tehát, amikor
a félelem a javunkat szolgálja, felébreszti a hitet. Általában azonban
elmondható, hogy hitünk gyengesége miatt a félelem inkább megterhel és elszakít
minket Istentől, mintsem hitünk erősítését szolgálná.
2.
Jézus az Úr!
Jézus itt egészen különleges
módon mutatja meg a tanítványoknak a maga hatalmát: „Ekkor felkelt, ráparancsolt a
szelekre és a tengerre, és minden elcsendesült.” (Mt 8:26/b).
Márk evangéliuma itt szemléletesebb: „Ő pedig felkelt, ráparancsolt a szélre, és
azt mondta a tengernek: Hallgass el, némulj meg! És elült a vihar, és nagy
csendesség lett.” (Mk 4:39).
Krisztus parancsszava, amellyel a tengert csendre inti, és a vihart
megszünteti, nem jelenti azt, hogy a tónak lenne bármiféle érzékszerve, hanem
egyszerűen azt akarja kifejezni, hogy Jézus szavaiknak ereje áthatja még a néma
elemeket is. Isten hatalmának engedelmeskedik az érzéketlen tenger és a szél épp
úgy, mint a makacs és hitetlen szív. Erről tesz bizonyságot a zsoltáríró is: „Isten
a mi oltalmunk és erősségünk, mindig biztos segítség a nyomorúságban. Azért nem
félünk, ha megindul is a föld, és hegyek omlanak a tenger mélyébe; ha
háborognak és tajtékoznak is vizei, és tombolásától megrendülnek a hegyek. Népek
háborognak, országok inognak, ha az ÚR mennydörög, megretten a föld… Jöjjetek,
lássátok az ÚR tetteit, aki bámulatos dolgokat művel a földön. Háborúkat
szüntet meg a föld kerekségén, íjat tör össze, lándzsát tördel szét, harci
kocsikat éget el. Csendesedjetek el, és tudjátok meg, hogy én vagyok az
Isten! Magasztalnak a népek, magasztal a föld. A Seregek URa velünk van,
Jákób Istene a mi várunk.” (Zsolt 46:1-10).
Mindkét igében láthatjuk tehát,
hogy amikor Isten le akarja csillapítani a vihart vagy a háborús zűrzavart, nem
mindig úgy jár el, hogy meglágyítja és engedelmessé teszi a vad emberek lelkét,
hanem azt cselekszi, hogy a dühöngőknek a kezéből kihull a fegyver, és így
teljesedik be az Ő akarta.
A végső cél mindig az, hogy Isten
dicsősége ragyoghasson fel. Ennek a történetnek a végén is erről hallunk: „Az
emberek pedig elcsodálkoztak, és ezt mondták: Ki ez, hogy a szelek is, a tenger
is engedelmeskednek neki?” (Mt 8:27). Márk és Lukács evangélista leírásában
úgy tűnik, hogy maguk az apostolok azok, akik ezt kérdezik, míg Máté evangélista
leírása más emberekre utal, akik szintén tanúi lehettek az eseménynek. De
bármelyik csoportra gondolunk is, az nyilvánvaló, hogy itt mindenki számára
egyértelművé lett, hogy kicsoda Jézus, hogy Ő az, aki Úr a természet erői
felett és Isten dicsősége magasztaltatik általa.
3.
Ki az Úr a mi
életünkben?
A történet világossá teszi a
számunkra, hogy van, amikor mi emberek egyszerűen nem bírunk az elemekkel. A
modern emberre különösen is jellemző, hogy azt hiszi magáról, hogy ő mindenen
úrrá lehet tudása és a technikai eszközök segítségével. De meg kellett tanulniuk
a tanítványoknak is, hogy van, amikor az emberi erő kevés. Hiába voltak ők „szakemberek”,
azaz tapasztalt halászok, hiába tudták, hogyan kell irányítani egy halászbárkát,
itt egy akkora vihar támadt, amivel szemben tehetetlenek voltak. Nem bírtak
vele. Van, amikor hiába az összefogás, hiába a tudomány, hiába minden, mert
nagyobb a pusztító erő, mint amivel az ember meg tud birkózni.
Sokszor mi is azt tesszük, mint
itt a tanítványok. Majd én megoldom, megmentem magamat. Ezt mondja sok szenvedélybeteg
is, de mégsem képes a maga erejéből meggyógyulni. A harag és a gyűlölet viharait
sem vagyunk képesek kontrolálni. Már nekünk is elegünk van belőle, emészt
minket, a környezetünket is felőrli, de mégsem tudjuk abbahagyni. Mert ez
nemcsak akarat és elhatározás kérdése.
Ezek a viharok sokszor éjszaka
jönnek, mint itt is. Amikor sötét az utunk, akkor szoktunk ilyen viharba
kerülni. Este jönnek a viharok és váratlanul törnek ki. Elindultak a
tanítványok a szép csendes vízen, s egyszer csak méteres hullámok jöttek, és már
nem bírtak velük. De ezt nehezen képes elismerni az ember. A Biblia világosan
beszél arról, hogy van olyan, amikor az ember már tudja, mi a jó, és el is
határozza, hogy a jót akarja, de egyszer csak mégis azt lája, hogy nem azt teszi,
amit akar, a jót, hanem azt, amit nem akar, a rosszat. Erről ír Pál a római
levélben: „valójában nem
is én cselekszem, hanem a bennem lakó bűn.” (Rm 7:17).
Van úgy, hogy az élet néha olyan
irányba visz minket, ahova nem szeretnénk menni. Vagy olyat mondunk, amit jobb
lett volna, ha nem mondjuk. Úgy viselkedünk, ahogy nem akartunk viselkedni. A
gőgös ember ilyenkor kénytelen alázatosan elismerni, hogy csak egy nagyobb erő
segítségével győzhet. Ez a nagyobb erő maga az Úr Jézus Krisztus. A magunk
tehetetlenségét felismerve mi sem tehetünk mást, mint a tanítványok, hogy
Jézushoz kiáltunk: „Uram, ments meg minket, elveszünk!” (Mt 8:25).
De vajon miért nem ezzel kezdték
a tanítványok, mikor még csak gyülekeztek a sötét viharfelhők? Nem lett volna
sokkal egyszerűbb már akkor szólni Jézusnak? Tapasztalt halászokként látniuk
kellett, hogy itt nagy vihar készülődik, de ők mégis Jézus nélkül, egyedül
akartak megküzdeni vele. Mi is sokszor vagyunk úgy, sajnos, hogy csak a végén
kiáltunk, amikor már nagy a baj. Amikor már nyilvánvaló, hogy elveszünk. Előbb
magunk akarjuk megoldani, majd szaladunk fűhöz-fához, de végül mindig be kell
ismernünk, hogy csak Jézus segíthet.
A történet azonban arról is
beszél nekünk, hogy van Szabadító, sőt, jelen van a Szabadító. Az, hogy Jézus
alszik, nem azt jelenti, hogy nem törődik velünk, hogy nem képes segíteni. Ez a
történet egyrészt megmutatja nekünk a képességeink korlátait, másrészt pedig
Jézus korlátlan hatalmát és irántunk való végtelen szeretetét is felragyogtatja
a számunkra.
Szokták mondani, hogy halál ellen
nincs orvosság. Az emberi tudásra, képességre támaszkodva tényleg nincs.
Viszont Jézus éppen a halál ellen ad orvosságot. Itt is ez történik. Ha Jézus
nem segítene, akkor a tanítványok valószínűleg belefulladnának a tengerbe.
Jézus valóban a halálból menti ki őket. Az örök életet, az üdvösséget tekintve
is az örök halálból ment ki minket. Mielőtt Jézus feltámasztaná Lázárt, így
szól annak testvéréhez. „Aki hisz énbennem, ha meghal is él.” (Jn
11:26).
A tanítványok így kiáltanak: „elveszünk.”
Ugyanez a szó szerepel a sokat idézett János 3,16-ban is, ahol azt mondja
Jézus: „Úgy szerette Isten e világot, hogy az Ő egyszülött Fiát adta, hogy aki
hisz Őbenne el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” (Jn 3:16). Elvész,
elpusztul, örökre elszakad Istentől, és emiatt kell szenvednie, ezt jelenti ez
a szó. Ebből az elveszett állapotból szabadít ki minket Jézus. Jézus valóban a
halálból ment ki minket. A mi dolgunk csak az, hogy kiáltsunk: „Uram,
ments meg minket, elveszünk!” (Mt 8:25).
Ehhez három dolgot kellett komolyan
venniük a tanítványoknak. Először is azt, hogy Jézus nélkül elvesznek.
Másodszor azt, hogy Jézus jelen van, csak kérni kell őt. Harmadszor pedig azt,
hogy Ő valóban tud segíteni.
Amíg nem vagyunk bizonyosak abban,
hogy Jézus nélkül elveszünk, akármilyen „jó emberek” vagyunk is, addig nem
fogunk így kiáltani: ments meg! Addig csak vádolni vagyunk képesek Istent a
viharok miatt, de nem tudunk segítségért kiáltani. Amíg azt hiszi valaki, hogy Jézus
alszik, hogy nem törődik velünk, addig nem is fogja megszólítani, s addig
megint csak nincs segítség a számára. Amíg nem hisszük el, hogy Ő tud segíteni
abban a reménytelen helyzetben is, ahol vagyunk, addig elveszettek vagyunk.
Bizonyosak vagyunk-e ebben a
három dologban: Jézus nélkül elveszünk menthetetlenül, Jézus közel van hozzánk
és megszólítható, Jézus egészen bizonyos, hogy tud segíteni. Akinek a szívében
ez a három ott van, az hozzá kiált segítségért és azt Jézus bizonyosan meg is
menti majd.
Ha egy mondattal kellene összefoglalni,
hogy mire bátorít minket most ez a történet, akkor az így hangzana: kiáltsunk Jézushoz!
Hívjuk őt segítségül minél hamarabb és ne várjuk meg, amíg nagy lesz a baj.
Vegyük komolyan azt, hogy nélküle elveszünk, hogy Ő akkor is ott van, ha
alszik, vagy úgy tűnik, hogy alszik, és Ő egészen bizonyos, hogy tud és akar is
segíteni nekünk, mert ő az Úr, mert neki hatalma van! Jézus úr a természet erői
fölött, a viharok fölött, a bajok fölött, a halál fölött is. Jézus a mi
Szabadítónk! Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése