2022. július 10., vasárnap

Igehirdetés: 2022.07.10. - Jézus követése

 

100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 19.

 

Jézus követése

Olvasmány: Mt 8:18-22, Mt 9:9-13

„Amikor Jézus továbbment onnan, meglátott egy embert a vámszedő helyen ülni, akit Máténak hívtak, és így szólt hozzá: Kövess engem! Az felkelt, és követte őt.” (Mt 9:9).

 

               Amikor Jézus követőiről számol be Máté evangélista, akkor az emberek kétféle csoportját különbözteti meg. Vannak, akik maguk döntenek a követésről, s tulajdonképpen magukat ajánlva jönnek Jézus közelébe. Sőt olyan is akad, aki maga akar feltételeket szabni, hogy mikor és milyen módon lesz követővé. Mások pedig egyáltalán nem keresték Jézus közelségét, de Jézus mégis megszólította, elhívta őket a követésre. Az egyik csoportnál úgy tűnik, hogy Jézus személye az, ami ellenállást vált ki, az ő radikális hívása az, ami visszatart egyeseket, míg a másik estben épp Jézus személye és hívása az, ami ellenállhatatlan.

1.      Akik maguk döntenek a követésről

               Az egyik csoportot tehát, akikről az evangéliumok beszámolnak, azok alkotják, akik maguk döntenek, vagy akiket Jézus hív, de ők maguk akarják a követés feltételeit megszabni. Máté evangélista két személy példáját említi, míg Lukács hármat állít elénk. Mindegyik felsorolt esetben közös, hogy ezek az emberek készek lennének Jézushoz csatlakozni, de a Jézussal való találkozás során lelepleződnek különféle fogyatkozásaik vagy egyéb meg nem oldott életproblémáik, és az is kiderül, hogy ezek visszatartják őket attól, hogy valóban odaszánják magukat a követésre.

               Elsőre persze képtelenségnek tűnik az a gondolat, hogy Jézus bárkit is visszautasítana, aki kész magát az ő követésére odaszánni. Jézus ismét meglepő módon szól. Míg, az egyiket, aki felajánlja, hogy rögtön és késedelem nélkül követni fogja, visszautasítja, a másikat, aki kevésbé elszánt, sőt egy időre a kimentését is kéri, mégis maga mellett tartja Jézus. Bizonyára jó oka volt Jézusnak mindkettőre.

               Az egyik egy írástudó volt, aki ezekkel a szavakkal közeledett Jézushoz: Mester, követlek téged, bárhová mégy.” (Mt 8:19/b). Az írástudó esetében itt megkérdezhetjük, hogy vajon honnan volt benne ekkora elszántság, hogy feltétel nélkül kész volt Jézus követőjének szegődni? Jézus neki ezt a választ adta: „A rókáknak barlangjuk van, és az égi madaraknak fészkük, de az Emberfiának nincs hova fejét lehajtania.” (Mt 8:20).  Vagyis, aki Jézus követésére szánja magát annak azt is meg kell gondolnia, hogy mivel jár együtt a követés. Ennek a könnyen ígérő írástudónak talán meg sem fordult a fejében, hogy mennyire nyomorúságos a Jézust követők helyzete. Ő írástudó volt, vagyis egy olyan ember, aki hozzászokott a nyugodt, kényelmes élethez, és nagy tiszteletnek örvendett népe körében. Számára óriási megpróbáltatást jelentene, hogy Jézus követőjeként vállalnia kellene a szegénységet, a gyalázkodást, az üldözetést és mindazt, amit Krisztus keresztjének felvétele jelent. Ez az írástudó valóban követni akarta Jézust, de ő ezt egy könnyű és kényelmes útnak képzelte el.  Az ő szemei előtt Isten országának gazdagon terített asztala lebegett, ahol ő minden földi jóban dúskálhat.

               Ezzel szemben Jézus tanítványainak útja tövisek között, szakadatlan keserűségek között vezet egészen a keresztig. Jézus ebben a kijelentésében: „A rókáknak barlangjuk van, és az égi madaraknak fészkük, de az Emberfiának nincs hova fejét lehajtania” (Mt 8:20), azt is feltárja, hogy milyen volt az ő életútja, amíg e földön volt közöttünk. Egy másik alkalommal pedig azt is kijelenti Jézus, hogy ugyanez a sors vár a tanítványaira is. „Nem nagyobb a szolga az uránál. Ha engem üldöztek, titeket is üldözni fognak.” (Jn 15:20). Elsőre talán meglepő, hogy Jézus arról beszél, hogy nem volt hol a fejét lehajtania, holott tudjuk jól az evangéliumból, hogy sok istenfélő ember házában vendégeskedett, akik mindig nagy szeretettel fogadták őt. Ez a figyelmeztetés azonban itt elsősorban az írástudónak szól, hogy ne várjon drága jutalmat és kényelemes életet, hiszen az Úr maga is olykor szűkös körülmények között tölti el napjait.

               Jézus megállapítása szerint, aki tehát minél jobban siet, az annál kevésbé felkészült. Kálvin János kommentárjában szellemesen ezt így magyarázza: „Épp olyan ez, mintha valaki kellemes árnyékban és gyönyörök között, izzadás nélkül és küszködés nélkül akarna katonáskodni, a fegyverek hatósugarán kívül. Nem csoda, ha Krisztus visszautasítja az ilyeneket, mert amilyen sebbel-lobbal előrerontanak, épp olyan gyorsan inukba száll a bátorságuk már az első összecsapásnál, az első nehézségnél megtörnek, és csúfosan dezertálnak a csatatérről.”

               Az írástudó példája mindnyájunkat figyelmeztet, hogy ne dicsekedjünk meggondolatlanul és önhitten, hogy mi készek vagyunk azonnal Krisztus tanítványaiként mindenről lemondani és minden áldozatot vállalni, mielőtt valóban végiggondolnánk mindazt a nyomorúságot és kereszthordozást, amivel Jézus követése jár. Ide illik Jézusnak a követéséről a későbbiekben mondott figyelmeztetése is: „Ha valaki énutánam akar jönni, tagadja meg magát, vegye fel a keresztjét, és kövessen engem!” (Mt 16:24). Ez a Jézust követni akarók útja, a kereszt útja, ahol nem jutalom, hanem megpróbáltatás vár.

               A másik jelentkező, akiről Máté evangélista beszámol így beszél: „Uram, engedd meg, hogy előbb elmenjek, és eltemessem az apámat.” (Mt 8.21). Neki Jézus ezt a választ adja: „Kövess engem, és hagyd, hogy a halottak eltemessék saját halottaikat!” (Mt 8.22). Az előző példához képest meglepő változást látunk itt Jézus szavaiban. Míg az írástudót elutasította Jézus, hogy a követője legyen, mert vakmerően tolakodott, és nem mérte fel azt sem, hogy milyen áldozattal jár a követés, addig emezt minden vonakodása ellenére hívja Jézus a követésre. Itt azonban egy egészen más helyzetről van szó. Ezt az embert éppenséggel egy ellentétes hiba jellemzi. Ő nem tolakszik, hanem vonakodik. Őt nem a túlfűtött buzgóság és a meggondolatlan ígéretek jellemzik, hanem a döntésképtelenesség a túlzott aggodalmaskodás. Míg az írástudó rögtön és azonnal kész lenne követni Jézust, ő halogat és időt kér. Ez a kifogása, hogy „engedd meg, hogy előbb elmenjek, és eltemessem az apámat.” (Mt 8.21), nem azt jelenti, hogy meghalt az apja és el kellene mennie a temetést elrendezni, hanem arra, hogy az apja már idős ember, akiről az akkori szokások szerint neki illik gondoskodni, egészen a haláláig.

               Ez az ember tehát nem utasítja vissza Jézus hívását, csak egy időre kimentését kéri, hogy családi kötelességeit teljesíthesse. Emberileg nézve teljesen érthető és tiszteletre méltó ennek az embernek a kérése. Jézus azonban mégsem fogadja el, mert halogatásnak minősíti. A szülők iránti tisztelet és kötelesség parancsával nem játszható ki az Isten iránti odaszánásunk, ahogy fordítva sem lehetséges. Mind a kettőnek megvan a maga helye és ideje. Egy másik történetben mondja ezt Jézus: „mert a szegények mindig veletek lesznek, de én nem leszek mindig veletek!” (Jn 12:8) Ezekkel a szavakkal Máriát védi meg Jézus, aki egy drága illatos kenettel kente meg őt. De ez a kijelentése Jézusnak itt is igaz. Mindig velünk lesznek a szegények, a rászorulók, a fogyatékkal élők és az idősek, akikről gondoskodnunk kell, ez azonban sohasem lehet akadállyá vagy kifogássá abban, hogy kövessük Jézust.

2.      Akiket Jézus hív a követésre

               Itt egy olyan ember elhívásról számol be az evangélista, aki a külső helyzetét tekintve teljesen alkalmatlan lenne arra, hogy Jézus követéje legyen. Máté ugyanis vámszedő volt. Abban az időben ez egy igen megvetett, de ugyanakkor jól jövedelmező állás volt. A vámszedőket a rablókkal egyenlő módon ítélték meg, mivel sokszor jogtalan módon jártak el, és a törvény által előírt kötelező díjaknál jóval magasabb összeget kértek el az emberektől.

               A vámszedő elhívása által Jézus azt szemlélteti, hogy elhívásunk nem a magunk érdemén múlik, hanem egyedül az ő bőkezűségétől függ.  Kálvin itt azt a megjegyzést teszi Mátéról, hogy „a Krisztusban megjelent kegyelemnek ő nemcsak a tanúja és hírnöke, hanem élő bizonyítéka és mintája is.”

               Jézus hívása így szólt Mátéhoz: Kövess engem!” (Mt 9:9/a). Ő épp a munkáját végezte ekkor, hiszen az előző mondat így szólt: „Amikor Jézus továbbment onnan, meglátott egy embert a vámszedő helyen ülni, akit Máténak hívtak.” (Mt 9:8). Ezért is olyan meglepő Máténak a hívásra adott válasza: „az felkelt, és követte őt.” (Mt 9:9/b). Lukácsnál ezt olvassuk: „Az otthagyott mindent, felkelt, és követte őt.” (Lk 5:8). Ez a kitétel, hogy „mindent otthagyva követni Jézust”, nem minden tanítvány elhívásánál volt feltétel. Csak ott és akkor, ha a vagyon, a pénz és a régi élet akadályt, visszatartó, megkötöző erőt jelentett a Jézus követésében. A gazdag ifjú esetében pl. maga Jézus kéri ezt: „Egy hiányosságod van még: menj, add el, amid van, és oszd szét a szegények között, akkor kincsed lesz a mennyben; azután jöjj, és kövess engem!” (Mk 10:21).  Máté viszont Jézus ellenállhatatlan hívására önként hagy ott mindent, és azonnal indul, hogy Jézussal együtt legyen.

               Itt egészen másként történik tehát a tanítvány elhívása. Míg az írástudó magát méltónak és alkalmasnak gondolta a követésre, addig a vámszedőben ez fel sem merült. Míg az előző példánál halogatásról és kifogások kereséséről hallunk, addig ebben az esetben a döntés azonnali, teljes és végleges.

               A vámszedő Máté, eltökélt készsége arra, hogy Krisztust kövesse, Jézus szavának isteni erejét mutatja.

               Ennek a történetnek a vége az, hogy Máté a házába hívja Jézust és egy nagy lakomát rendez a tiszteletére. Ezek szerint, amikor „otthagyott mindent”, akkor ez nem a teljes vagyonáról való lemondást jelentette, hanem inkább a régi életétől és a vámszedőasztaltól való elszakadást. Máté megszabadult mindentől, ami akadályozta volna őt abban, hogy Jézus követője legyen, de szabadon rendelkezett házával és vagyonával, amit most Jézus és a tanítványai közösségének rendelkezésére bocsátott.

               A vallás és a jó erkölcs szigorú őrei, a farizeusok, azonban ekkor megszólták Jézust és megpróbálták a tanítványokat is elbizonytalanítani: „Miért eszik a ti mesteretek vámszedőkkel és bűnösökkel együtt?” (Mt 9:11). Jézus válaszában azonban helyre teszi a dolgokat: Nem az egészségeseknek van szükségük orvosra, hanem a betegeknek. Menjetek, és tanuljátok meg, mit jelent ez: „Irgalmasságot akarok, és nem áldozatot.” Mert nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem a bűnösöket.” (Mt 12:13). Jézus itt a maga küldetésének titkát tárja fel, őt az Atya azért küldte, hogy a bűnösöket hívja. Az igazak, itt maguk a zsidók, akik Isten népének tekintették magukat, úgy gondolták, hogy nekik nincs is szükségük orvosra, vagyis Isten kegyelmére, a Krisztusban adott megváltásra. Az Ószövetség népe az áldozatok bemutatása által úgy gondolta, hogy eleget tett Isten törvényének, a bűneik miatt bemutatott áldozatok által kiengesztelték Isten, így ők méltók arra, hogy részesei legyenek a mennyek országának is. Egykor Hóseás próféta által ezt hirdette az ÚR: „Mert szeretetet kívánok, és nem áldozatot, Isten ismeretét, és nem égőáldozatokat.” (Hós 6:6). Most Jézus is ugyanezeket a prófétai szavakat idézi. Isten nem áldozatokat vár tőlünk, nem a külső tiszteletnek, szertartásoknak vagy drága adományoknak örül, hanem a szívünk és az egész életünk teljes megváltozásának és a neki való odaszánásnak. Máté, a megvetett vámszedő ezt tette, ő egészén Jézusnak adta oda magát.

3.      Tanítványait Jézus választja ki

               Bizonyára mindnyájan játszottunk gyermekkorunkban olyan játékot, amelyben a középen állónak választania kellett valakit a többiek közül. Talán emlékszünk a vágyódó izgalomra is: „Vajon engem kiválasztanak-e?” A választás az életünk része. Mi is kiválasztunk embereket barátnak, életünk társának, vagy képviselőnek. S választanak minket is barátnak, barátnőnek, házastársnak, a munkahelyen alkalmazottnak, esetleg valamilyen közösségi tisztségre is. De kiválasztva lenni vagy sem, ez lehet néha egészen éles kérdése is az emberi életnek. Ismerjük a Titanic óceánjáró katasztrófáját. A hajó elsüllyedése előtt nem sokkal derült ki, hogy sokkal kevesebb ember részére van mentőcsónak, mint ahányan a fedélzeten utaztak. Milyen gyötrődő kétség lehetett, hogy ki lesz-e valaki választva a megmenekülésre vagy sem! Élet és halál kérdése volt akkor ez a választás!

               Jézus arra a kérdésre, hogy ki lehet az ő követője ezt a választ adta: „Nem ti választottatok ki engem, hanem én választottalak ki titeket.” (Jn 15:16). Sokan persze megkérdik: „De hát nem én választottam Istent? Nem én döntöttem a Krisztus követése mellett?” Erre a válasz az, hogy igen, mi választottuk, mi döntöttünk az Istentől kapott szabad akarat szerint, de csak azért dönthettünk így, mert az örökkévalóságban Isten már kiválasztott minket. Ő előbb döntött mellettünk, Ő „előbb szeretett minket.” (1Jn 4:19). Egy hittanos könyvben láttam azt a képet, ami úgy ábrázolja az üdvösség kapuját, mint amire a kintről érkező szemei előtt az van írva: „Aki hisz énbennem, annak van örök élete.” De belépve, ha visszatekint, azt látja felírva: „Isten hozott.” Azt jelenti ez, hogy Isten az, aki kiválaszt minket, aki Szentlelke által elkezd bennünk munkálkodni, hogy vágyjunk utána és keressük őt.

               Ezt erősíti meg a Biblia több más igéje is. A Zsoltárok Könyvében pl. ezt olvassuk „Boldog, akit kiválasztasz, és közeledbe engedsz.” (Zsolt 65:6). Pál apostol pedig ezt hirdeti: „Áldott a mi Urunk Jézus Krisztus Istene és Atyja… mert Őbenne (azaz Jézusban) kiválasztott minket magának már a világ teremtése előtt, hogy szentek és feddhetetlenek legyünk előtte szeretetben.” (Ef 1:3-6). Ámen.

 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Hirdetések: 2024.11.24.

  GYÜLEKEZETI ALKALMAINK: -           Bibliaóra / Adventi Esték –   Kedd 18:00 óra   -           Konfirmáció felkészítés – Vasárnap 9:30...