2022. július 2., szombat

Igehirdetés: 2022.07.03. - A szavakat tettek követik

 

.

 

100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 18


A szavakat tettek követik

Olvasmány: Mt 8:1-17

„Amikor beesteledett, sok megszállottat vittek hozzá, ő pedig szavával kiűzte a tisztátalan lelkeket, és minden beteget meggyógyított, hogy beteljesedjenek az Ézsaiás próféta által mondottak: „Erőtlenségünket ő vette el, és betegségeinket ő hordozta.” (Mt 8:16-17).

 

               Jézus élettörténetét most a Máté evangéliuma alapján követjük nyomon. Mátéra jellemző, hogy Jézus szavait és tetteit egymásba fűzi. A 4. fejezet így zárult: „Azután bejárta egész Galileát, tanított a zsinagógáikban, hirdette a mennyek országának evangéliumát, és gyógyított mindenféle betegséget és erőtlenséget a nép körében. El is terjedt a híre egész Szíriában, és hozzá vitték a sokféle betegségtől és kíntól gyötört szenvedőket, a megszállottakat, holdkórosokat és bénákat, és meggyógyította őket.”  (Mt 4:23-24). A 5-7. fejezetben találjuk a Hegyi Beszéd leírását. Majd a következő néhány fejezet Jézus csodatételeiről szól. A csodák átélői, pl. a leprás, a római százados, egy asszony, két megszállott, egy ágyban fekvő béna vagy a zsinagóga vezetője, a valóságban is megtapasztalhatták Isten „kegyelmének gazdagságát”, melyről Jézus nem sokkal korábban beszélt. Máté evangélista a Hegyi Beszéd leírása után Jézus három csodájával folyatja a beszámolóját. Az evangéliumok mind arról számolnak be, hogy Jézus sok beteg embert meggyógyított, ezzel teljesítette be az ószövetségi ígéreteket.

               Ézsaiás próféta pl. így jövendölt: „Pedig a mi betegségeinket viselte, a mi fájdalmainkat hordozta.” (Ézs 53:4). Jézus, amíg a földön járt nemcsak a testi betegségeket gyógyította, hanem minden testi és lelki erőtlenséget meggyógyított kereszthalála által. Jézusnak a gyógyító csodáiról szóló történetek előrejelzik a gyógyítás végső csodáját, amely a kereszten ment végbe.

               Az egyik itt leírt gyógyítási történet egy leprás embernek a gyógyulásáról szól. Itt érdemes odafigyelni erre a kulcsmondatra:  „Uram, ha akarod, megtisztíthatsz.” (Mt 8:2/b). Leprásként ugyanis ez az ember számkivetett volt, hiszen a leprát súlyosan fertőző betegségnek tartották. Rendkívüli merészség kellett a leprás ember részéről ahhoz, hogy ilyen betegen Jézus közelébe merjen férkőzni. Ő mégis bizakodva megtette ezt. Tudta, hogy hite garancia arra, hogy Jézus meg fogja gyógyítani, és abban is bizonyos volt, hogy Jézusnak hatalma is van rá.

               A másik gyógyítás történetben a pogány ember kérését teljesíti Jézus. Ez az első olyan eset az evangéliumban, amikor Jézus szóba áll valakivel, aki nem zsidó. Ennek a római századosnak nem sok lehetősége volt arra, hogy Jézussal beszéljen, vagy benne hinni tudjon. Ő azonban a lepráshoz hasonlóan nagy hitről tett bizonyságot, amikor arra kérte Jézust, hogy gyógyítsa meg a szolgáját. Ő, aki katonaemberként száz alattvalójának parancsolt, teljesen természetesnek vette, hogy Jézusnak is elég csupán szólnia, és a beteg azonnal meggyógyul. Még Jézust is megdöbbentette a százados hite: Bizony mondom nektek, senkiben sem találtam ilyen nagy hitet Izráelben.” (Mt 8:10).

1.      Jézus, akinek hatalma van

               A Hegyi Beszédben megismertük azt a Krisztust, aki hatalommal tanított: „Mert úgy tanította őket, mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint az írástudók.” Mt 7:29). A folytatásban Máté evangélista be akarja mutatni azt, hogy Jézus, aki hatalommal tanít, csodatettekre is képes. Hatalma van csodát tenni. Messiási személye ragyog föl itt. „Mikor leszállott a hegyről, nagy sokaság követte őt.” (Mt 8:1). Így kapcsolódik a hegyről lejövő Jézus személyéhez a történet: „És ímé…”, a Károli fordítás itt jobban visszaadja, hogy most egy fontos esemény következik: „És ímé eljövén egy bélpoklos (azaz leprás) leborult előtte, mondván: Uram, ha akarod, megtisztíthatsz engem.” (Mt 8:2).

               A Mózes 3. könyveének 13. és 14. részében írja le a Biblia azt, hogy a leprabetegség vagy bármilyen bőrbetegség kapcsán mi az Úr rendelkezése, hogyan kell kideríteni, hogy valóban súlyos-e a baj, mi jellemző testileg és lelkileg az ilyen emberre. Ott Izrael népéről van szó, tehát Isten népéről, azaz hívő emberekről. Mit kell tenni, amennyiben kiderül, hogy nagy a baj, és mit kell tenni akkor, amikor kiderül, hogy megtisztult. Ami fontos és valóban tény, hogy a leprabetegség halálos is lehetett. Emlékezhetünk Naámán történetére, aki nem Izrael népéhez tartozott, hatalmas hadvezér volt, akit a királya küldött Izraelbe, mert hallotta, hogy van ott egy próféta, aki a halálos betegségből meg tudja őt gyógyítani. Minden előítélet mellett ez a történet is azt mutatja, hogy bárki odamehet, mert az Úr személye a döntő. Ez látszik abból is, amit a beteg mond: „Uram”. Ez a kifejezés, az előző fejezetben, a Hegyi Beszédben is elhangzik: „Nem mindenki megy be a mennyek országába, aki ezt mondja nekem: Uram, Uram, hanem csak az, aki cselekszi az én mennyei Atyám akaratát.” (Mt 7:21). A történetből egyértelműen látszik, hogy kicsoda Jézus, hogy ő isteni hatalommal bír, aki az utolsó ítéletkor is dönt majd. Jézus az Isten Fia, akinek hatalma van, ezért szólítja a leprás beteg is így: „Uram”. De ez látszik a mozdulatán is, mert a leprás le is borult Jézus előtt.

               Ugyanaz a leborulás, mint a bölcseké a kisgyermek Jézus előtt. Ugyanaz a szó. Lukácsnál és Márknál is ez látszik: „térdre hull”, illetve „arccal leborul”. Ez nem csak egy köszöntés vagy a tisztelet jele, hanem ez imádat.

               Egy másik történetben, amikor Jézus egyszerre tíz leprást meggyógyított, a tíz közül, csak egy, a samáriai származású volt az, aki visszament hálát adni. Ez a leprás akkor a gyógyulása után jött oda Jézushoz, és csak akkor borult le, hogy imádja Jézust. Itt viszont a leprás még a nagy csoda megtörténte, a gyógyulás előtt leborult Jézus előtt, teljesen rábízta magát Jézusra: „Uram, ha akarod, megtisztíthatsz engem.”  (Mt 8:2). Mert az nem kérdés, hogy képes rá Jézus, csak az, hogy akarja-e? A leprás Naámán egykor sok érvet felsorolt, hogy miért nem akar úgy megtisztulni, úgy meggyógyulni, ahogy mondta neki Elizeus próféta. Ő föl volt háborodva, hogy nem kapta meg azt a tiszteletet betegként, mint ami járt volna neki. De még a folyó sem tetszett neki, amiben hétszer meg kellene mártóznia. De aztán a szolgái meggyőzték őt, hogy tegye meg ezt az egyszerű dolgot, amit a próféta kért tőle. Amikor megalázta magát Naámán, és rábízta magát az isteni szóra, akkor meggyógyult. Ő csak testileg akart gyógyulni, de végül lelkileg is megtisztult, hitre jutott. De ezen a leprás betegen már az elején látszik, hogy ő többet akar, ő nem csak testileg akar meggyógyulni, ő égész életét tekintve szeretne megtisztulni.

               Amikor ez a beteg odament Jézushoz, egyértelmű, hogy nem csak a testi baja miatt ment oda. A bibliai kifejezések jelzik itt, mert a szövegben végig a megtisztulásról van szó, ami több a testi gyógyulásnál. Jézus pedig meg akarja tisztítani. Mielőtt az Úr Jézus szólna, mert ő mindig hatalommal szólt, ahogy a Hegyi Beszédben is, de mivel Jézus csodatetteinek a bemutatása zajlik az evangéliumi történetekben, a szó előtt mégiscsak cselekszik valamit: „Jézus kinyújtotta a kezét, megérintette őt, és ezt mondta: Akarom. Tisztulj meg! És azonnal megtisztult a leprától.” (Mt 8:3). Jézusnak tehát hatalma van szóban és tettben egyaránt.

               Ez a leprás beteg, nagyon súlyos állapotban volt testi és lelki értelemben egyaránt. Mivel ott előtte leborult, ezért Jézusnak a kinyújtott keze azt jelenti itt, hogy Jézusnak le kell hajolnia, mert csak így tudta elérni a betegnek a testét. Ebből pedig az látszik, hogy Jézus nem csak úgy gyorsan odateszi a kezét és elveszi, nehogy esetleg észrevegyék, hogy hozzáért, mert akkor a törvény szerint tisztátalanná válna ő is. Jézus nem rejtőzködik, nem titkolódzik, ő mindenki számára láthatóan lehajol és megérinti a beteget. Kinyújtja a kezét és így érinti meg. Így azonban akkor ő is tisztátalan lesz. Ha egy tisztátalant megérintenek, az ószövetségi törvény szerint az az ember szintén tisztátalan lesz. Viszont tudjuk, hogy Jézus mégsem lett tisztátalan.

               Kicsoda tehát Jézus? Jézus a csodatettének még a mozdulataiban is azt akarja jelezni, hogy neki hatalma van. Ő nem lehet tisztátalan, hiszen ő Isten Fia, ő szent, tökéletes a szó legteljesebb értelmében.

2.      A gyógyító Jézus

               Az evangéliumban itt három történet van egybefűzve. Jézus nemcsak a leprást, de a kapernaumi századosnak a szolgáját is meggyógyította a szavával, továbbá Péter anyósát is meggyógyította hasonló módon. A végén pedig így összegezi a történeteket Máté evangélista: „hogy beteljesedjenek az Ézsaiás próféta által mondottak: „Erőtlenségünket ő vette el, és betegségeinket ő hordozta.” (Mt 8:16).

               A törvény szerint, ha Jézus megérintett egy a leprás, tisztátalana vált, mert az érintés által átvette a tisztátalanságot. De a Biblia azt mondja, hogy Jézus pontosan azért jött, hogy a betegségeinket, erőtlenségeinket, bűneinket is magára vegye. A bajt, a betegséget, a bűnt és annak büntetését is Jézus átvállalta, magára vette Ő hordozta helyettünk. Így gyógyít Jézus. Meg sem szólal, de a karnyújtása, illetve az érintése ezt jelzi. Márknál le van írva az is, hogy könyörületességre indult Jézus és úgy nyújtotta ki a kezét. Mindaz, ami tisztátalan bennünk, rajtunk, azt Ő magára veszi.

               Pál apostol nem véletlenül mondta: „Óh én nyomorult ember! Kicsoda szabadít meg engem e halálnak testéből?” (Rm 7:24). Mert rettenetes, amit a bűn végez rajtunk. De ez a történet azt hirdeti, hogy van más lehetőség is: akarom, tisztulj meg.” A mózesi törvényekben is az összes áldozati szertartási leírás mind arra mutat, hogy lássuk meg, ki az az Isten, aki ha tisztátalannak is kell, hogy minősítsen minket, bűnösöket, de ebből az állapotunkból meg akar szabadítani, meg akar tisztítani minket. A végén pedig ezt olvassuk: „És azonnal megtisztult a leprától.” (Mt 8:3/b). Mert az Úr Jézus szabadítása, tisztítása azonnali. Ez a megváltás titka. Hisszük-e, hogy Jézus által mi is megtisztulunk?

               A történet azzal zárul, hogy az Úr a lelkére köti ennek a betegnek, hogy egy új és tiszta élet kezdődött el a számára: „Vigyázz, senkinek se szólj, hanem menj el, mutasd meg magadat a papnak, és vidd fel az áldozati ajándékot, amelyet Mózes rendelt el, bizonyságul nekik.” (Mt 8:4). A paphoz küldi Jézus a leprást, mert ezt parancsolja az Isten igéje. De ez a parancs arra is vonatkozott, hogy a beteg is meggyőződhessen arról, hogy valóban meggyógyult. Ha még nem tudná elhinni, akkor a pap szájából is halhatja majd, hogy hivatalosan is tisztának minősíti. A családja, a barátai, bárki, aki korábban ismerte, meg kell, hogy tudja, hogy ő most már tiszta. A hangsúly azon van ebben a törvényi rendelkezésben is az Ószövetségben, hogy lássa meg, hogy kicsoda az Isten: „Bizonyságul nekik.” Ez a szó Máténál fontos kifejezés. A tanítványoknak szóban és cselekedettel is tanúságot kell tenniük Jézusról. A leprás engedelmeskedett Jézus szavának, így még Jézus ellenségei, a papok is meg kellett, hogy tudják kicsoda Jézus. Mert a papok közül sokan nem fogadták el Jézust, de most nekik is szembesülniük kellett Jézus hatalmával. Jézus vállalta a tisztátalanságunkért még a halált is, így megtisztulhattunk teljesen azonnal, és élhetünk szabadon és tisztán minden nap. De vajon mi készek a vagyunk-e Jézust vállalni a világ előtt? Megtisztított életünk bizonyság-e másoknak?

               A tiszta élet önmagában ajándék, és ahogy ezt megélhetjük a családban, a gyülekezetben, ez az Urat dicsőítő, Jézusra mutató élet. Ez azért fontos, mert a még nem hívők ez alapján ismerhetik meg azt, hogy kicsoda Jézus. Így nem csupán a szavunk lesz a bizonyságtétel eszköze, hanem a megtisztított életünk is.

               A Zsidókhoz írt levélben arról olvasunk, hogy az Úr Jézus olyan főpapunk, aki meg tud indulni a gyarlóságainkon, aki nagyon jól tudja, hogy milyen a világban élni a tisztátalanság veszélyei között. „Mert nem oly főpapunk van, aki nem tudna megindulni gyarlóságainkon, hanem aki megkísértetett mindenekben, hozzánk hasonlóan, kivéve a bűnt.” (Zsid 4:15-16). És aztán így folytatja: „Járuljunk azért bizodalommal a kegyelem királyi székéhez, hogy irgalmasságot nyerjünk és kegyelmet találjunk, alkalmas időben való segítségül.” Ez a „hozzá járulni” ugyanaz a szó, mint az, amit itt a leprás történetében is szerepel: „odament” Jézushoz. Így kell naponta nekünk is Jézushoz odajárulni bizalommal, reménykedve. Mert amikor a tisztátalanság kísért, akkor Jézus bűnbocsátó szeretete, kegyelme az, amibe mindig belekapaszkodhatunk.

               Az Úr ma arra hív bennünket, hogy ha már megtapasztaltuk a gyógyító Jézus hatalmát, tegyünk tanúbizonyságot róla azok között, akiknek szintén nagy szükségük van a gyógyító Jézusra.

               Segítsen minket az Úr abban, hogy merjünk Jézushoz jönni megtisztulásért, és higgyük el, hogy Jézus meg akar tisztítani. Semmi nem gátol minket abban, hogy az övéi legyünk. Ezért Jézus hívása ma nekünk is szól „Jöjjetek énhozzám mindnyájan, akik megfáradtatok és meg vagytok terhelve, és én megnyugvást adok nektek.” (Mt 11:28). Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Hirdetések: 2024.11.24.

  GYÜLEKEZETI ALKALMAINK: -           Bibliaóra / Adventi Esték –   Kedd 18:00 óra   -           Konfirmáció felkészítés – Vasárnap 9:30...