2022. június 19., vasárnap

Igehirdetés: 2022.06.19. - A nagy elválasztás

 


100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 16.

 

A nagy elválasztás

Olvasmány: Mt 7:1-23

„Menjetek be a szoros kapun! Mert tágas az a kapu, és széles az az út, amely a kárhozatba visz, és sokan vannak, akik bemennek azon. Mert szoros az a kapu, és keskeny az az út, amely az életre visz, és kevesen vannak, akik megtalálják azt.” (Mt 7:14)

 

               Jézus a Hegyi Beszéd végén a képmutató vallásosságot leplezi le. Mindegyikünknek két élete van, az egyik a külső, amelyet mindenki lát, a másik pedig a bensőkben zajlik, rejtve az emberektől. A gyerekek már az iskolában megtanulják, hogy ha a figyelem jeleit mutatják, akkor a tanárok elégedettek lesznek velük. Majd a munkahelyünkön azt is megtanuljuk, hogy „jó képet vágjunk”, amikor a főnök éppen mellettünk megy el. Olyan ez, mintha egy álarcot vennének fel: megfelelő frizurát csináltatunk, jól megválasztjuk a ruháinkat, és a testbeszédünkkel is igyekszünk jó benyomást kelteni. Idővel azt is nagyszerűen megtanuljuk, miként rejtsük el a problémáinkat. Általában hajlamosak vagyunk a külső alapján megítélni egymást, így azonban könnyen félreismerünk embereket. Amikor a hírekben arról hallunk, hogy letartóztattak egy ámokfutót, a környeztében élők általában megdöbbennek, és azt nyilatkozzák, hogy ők milyen barátságos és csendes embernek ismerték az illetőt. Ha csak a külső dolog alapján próbáljuk eldönteni, hogy ki a rendes ember, akkor könnyű minket megtéveszteni, mert a külső megjelenés legtöbbször nem áll összhangban a belső valósággal.

               Jézus a Hegyi Beszédben a valódi belső változás szükségességéről tanít. Ebben az időben a vallásos emberek kegyességük bizonyítékaként látványos viselkedésükkel akarták elkápráztatni környezetüket. Böjtölésük idején komor, az éhségtől eltorzult arccal járkáltak az utcán, a forgalmasabb helyeken megállva hosszasan és hangosan imádkoztak, sőt egészen odáig elmentek, hogy bibliai idézeteket szíjaztak a homlokukra és a bal karjukra.

               Jézus leleplezi ennek a képmutatásnak a látszólag ártalmatlan praktikáit. Istent nem lehet külső, névleges válásossággal megtéveszteni. A hamis és nem őszinte viselkedésünkkel nem tudjuk őt lenyűgözni. Isten nagyon jól tudja, hogy közöttünk még a legjobbakban is ott bujkálnak a sötét gondolatok, a csalóka érzések, a büszkeség, a gőg, a kéjvágy és a gyűlölet. Jézus azonban szabad volt mindettől, ő tettetés nélkül és minden hamisságtól mentesen élt.

               Jézus itt egészen radikális dolgokat jelentett ki és teljesen újszerű megvilágításba helyezte a világot és a hívő ember életét. Ugyanakkor arra is rámutatott, hogy az általa kimondott igazságok nem újak, és nem törlik el a régieket, hanem betöltik azokat. Kétségtelenül igaz az, hogy az az életmód, amiről Jézus beszél, radikálisan eltér attól, amelyet saját korában, vagy akár napjainkban a többség követ. Jézus szavai valóban a feje tetejére állítanak számos emberi elgondolást.

               A Hegyi Beszéd mindennél erőteljesebben tárja elénk annak lehetőségét, hogy kizárólag Istennek éljünk és ne a látszatnak. Így végre összhangba kerülhet a külső és a belső életünk.

1.      Az ítélkezés bűne

               Jézus itt így kezdi mondanivalóját: „Ne ítéljetek, hogy ne ítéltessetek!” (Mt 7:1). Szinte mindnyájunkkal velünk születik az a betegség, amit ítélkezésnek neveznek. Magunkkal szemben általában mindig sokkal elnézőbbek vagyunk, mint másokkal. Mások hibái felett szigorú bíróként ítélkezünk, míg magunknak sokkal többet megengedünk. Kálvin János kommentárjában ezt írja: „szinte mindenkit csiklandoz a vágy, hogy mások bűneit firtassa. Ítélni itt tehát annyit jelent, mint kíváncsiskodva kutakodni mások cselekedetei után.”

               Jézus itt egyszerűen arra mutat rá, hogy az ítélkezésben az jár el helyesen, aki Isten igéje és törvénye alapján ítél, az ítéletet pedig a szeretet szabályaihoz igazítja, és az ítélkezést mindig önmagán kezdi. Jézus komoly figyelmeztetésben részesíti a hajthatatlan erkölcsbírókat, akik kéjjel kutatják mások vétkeit: velük sem bánnak majd emberségesebben mások, hanem ugyanazt az engesztelhetetlenséget kapják vissza, amit másokkal szemben gyakoroltak: „Mert amilyen ítélettel ítéltek, olyannal fogtok megítéltetni; és amilyen mértékkel mértek, nektek is olyannal mérnek majd.” (Mt 7:2). Egyes magyarázók szerint Krisztus figyelmezetése itt csak az eljövendő ítéletre vonatkozik. Mások szerint azonban ez az ítélet már itt a földön bekövetkezik. Már az Ószövetségben, Ézsaiás próféta is így tanított: „Jaj neked, pusztító, akit még nem ért pusztulás, te rabló, akit még nem raboltak ki! Ha befejezted a pusztítást, el fogsz pusztulni, ha bevégezted a rablást, téged fognak kirabolni!” (Ézs 33:1). Kétségtelenül Jézus is ezt hirdeti, hogy aki mások felett könnyelműen és túl szigorúan ítélkezik, maga is kemény és hajthatatlan ítéletben részesül. Aki pedig szívélyes, emberséges és méltányos volt a testvérek iránt, az ugyanazt a jóságot tapasztalja meg másoktól is, és kedvesen, barátilag viseltetnek majd vele.

                Jézus szerint a képmutatás egyik leggyakoribb következménye, hogy a magunk bűnei fölött könnyen átsiklunk, míg mások bűnei felett elhamarkodottan és túl szigorúan ítélkezünk: „Miért nézed a szálkát a testvéred szemében, a saját szemedben pedig még a gerendát sem veszed észre? Vagy hogyan mondhatod testvérednek: Hadd, vegyem ki a szálkát a szemedből! – miközben ott a gerenda a saját szemedben? Képmutató, vedd ki előbb saját szemedből a gerendát, és akkor majd jól fogsz látni ahhoz, hogy kivehesd testvéred szeméből a szálkát.” (Mt 7:3-5).

               Bonfoeffer a „Követés” c. művében ezt a megállapítást teszi: „a tanítványok tehát nem ítélkezhetnek. Ha mégis megteszik, úgy ők maguk esnek Isten ítélete alá. Saját fejükre hull a kard, amellyel elítélik a testvért. A vágás, amellyel elválasztják magukat a másiktól, mint igazakat a nem igazaktól, őket magukat választja el Jézustól.”  A képmutató ítélkezés a másik ember meg nem engedett megszólása. Szétrombolja az őszinte szeretetet. Azt viszont nem tiltja meg Jézus, hogy gondolkodjam a másikról, hogy bűnét észrevegyem. De mielőtt mások felett az ítéletet is kimondanánk, nem szabad megfeledkezzünk Isten irántunk tanúsított megbocsátásáról és feltétel nélküli szeretetéről. Az ítélkezés vakká tesz, de a szeretet látóvá. Amikor ítélkezem, vak vagyok a saját gonoszságommal és a másokra vonatkozó kegyelemmel szemben. A szeretet azonban úgy ismeri fel a másikat, mint aki a kereszt alatt bocsánatot nyert. Ha az ítélkezésben valóban a gonoszság megsemmisítése lenne a cél, úgy a gonoszságot ott keresnénk, ahol az minket valóban fenyeget, mégpedig önmagunknál. Ha viszont a gonoszságot másokban keressük, úgy éppen abban válik nyilvánvalóvá, hogy az ilyen ítélkezésben is saját igazunkat keressük, hogy gonoszságunkban bűntelenek akarunk maradni, az által, hogy a másikat elítéljük. Ezért minden ítélkezésnek az a rendkívül veszélyes öncsalás az előfeltétele, hogy Isten igéje rám nézve másként érvényes, mint felebarátomra. De Jézus szerint a mások felé irányuló megbocsátó, szabadító igének is megvan a határa: „Ne adjátok azt, ami szent, a kutyáknak, gyöngyeiteket se dobjátok a disznók elé, nehogy lábukkal megtiporják azokat, majd ellenetek fordulva széttépjenek titeket.” (Mt 7:6).

               Jézus tanítványai nem ítélkezhetnek elhamarkodottan mások felett, de a megbocsátást és elnézést sem hamarkodhatják el. Hiábavaló, sőt nagyon is veszélyes dolog Isten megbocsátó kegyelmének és szeretetének drága kincsét „elpazarolni”. Hiábavaló, mondja Jézus, mert a disznók nem ismerik fel a gyöngyöt, amit az ember eléjük vet, veszélyes, mert csak a megbocsátás üzenetét szentségtelenítjük meg. Bonfoeffer szerint: „az olcsó kegyelem széthajigálása halálosan unalmas a világnak, ezért végül erőszakosan szembefordul azokkal, akik azt akarják rákényszeríteni, amit nem óhajt.”

               Mit tehet akkor a tanítvány a bezárt szívek láttán? Ilyenkor nem marad más, mint az imádság: „Kérjetek, és adatik nektek, keressetek, és találtok, zörgessetek, és megnyittatik nektek. Mert aki kér, mind kap, aki keres, talál, és a zörgetőnek megnyittatik. Vagy ki az közületek, aki fiának követ ad, amikor az kenyeret kér tőle, vagy amikor halat kér, kígyót ad neki? Ha tehát ti gonosz létetekre tudtok jó ajándékokat adni gyermekeiteknek, mennyivel inkább ad jót a ti mennyei Atyátok azoknak, akik kérnek tőle?” (Mt 7:11). Nem vezet más út a felebaráthoz és e bezárt szívhez sem, mint az ima. Az ítélet és a megbocsátás Isten kezében van. Ő zár be és ő nyit ki. A tanítványoknak viszont szabad kérniük, keresniük és zörgetniük, mert Isten meghallgatja őket. Az embertársaink miatti aggódásunk és nyugtalanságunk így nem ítélkezésben kell, hogy végződjön, hanem mindig imában.

               Végül Jézus így foglalja össze mondanivalóját: „Amit csak szeretnétek, hogy az emberek tegyenek veletek, mindenben ugyanúgy tegyetek ti is.” (Mt 7:12). A Mester itt egy egészen egyszerű szabályt ad a tanítványainak, amellyel bárki megvizsgálhatja, hogy kapcsolata a másikkal helyes-e vagy helytelen: csak az „Én” és a „Te” viszonyát kell megfordítani. Legyen olyan kemény a magában felismert gonoszsággal szemben, mint amilyen kemény szokott lenni a másik gonoszságával.  A mások gonoszságával szemben pedig legyen olyan elnéző, mint amilyen önmagával szokott lenni.

2.      A nagy elválasztás

               Jézus egyrészt világossá tette tanítványai számára, hogy nem az ő dolguk az ítélkezés. Az ítélkezést és az elválasztást a tanítványnak rá kell bíznia arra, aki elhívta őt. Az elhívó Úr döntése, hogy kiket választ ki, nem a cselekedetek jutalmaként, hanem kegyelméből. Jézus szerint ez az elválasztás már magában az elhívó igében megtörténik: „Menjetek be a szoros kapun! Mert tágas az a kapu, és széles az az út, amely a kárhozatba visz, és sokan vannak, akik bemennek azon. Mert szoros az a kapu, és keskeny az az út, amely az életre visz, és kevesen vannak, akik megtalálják azt.” (Mt 7:14).

               A tanítványok kevesen vannak, és mindig kevesen is lesznek. Jézusnak ez a szava megfosztja őket minden eredményt váró, hamis reménytől. Jézus követője soha ne a számokba, statisztikákba vesse bizalmát. A látványos és hatalmas eredmények sokszor csupán csalóka látszatok. Mert akármit is mutatnak a számok, valójában csak „kevesen vannak” azok, akik az élet útját, a Krisztus követését választják. A többiek pedig, akik a széles úton haladnak, sokan vannak, és mindig sokan is lesznek. Ők azonban a kárhozat felé vezető úton mennek.

               A követők útja, a keskeny út. Az ember könnyen elmegy mellette, könnyen eltéveszti, még ha már járt is rajta, nehéz megtalálni. Mert ez az út valóban keskeny, mindkét oldalon lezuhanással fenyeget. A keskeny út egészen más, mint a világ széles útja. A rendkívülire elhívottnak lenni, mégis úgy tenni, mint aki semmit sem birtokol – ez a keskeny út. Jézus igazságát tanúsítani és megvallani a világban, mégis ennek az igazságnak ellenségeit Jézus feltétlen szeretetével szeretni – ez a keskeny út. Hinni Jézusnak az ígéretében, hogy követői öröklik a földet, mégis mindenről lemondani – ez a keskeny út.  Inkább jogtalanságot szenvedni, mint jogtalanságot elkövetni – ez a keskeny út. Látni és megismerni gyengeségében, gonoszságában a másik embert, de soha el nem ítélni, az örömhírt mindenképpen továbbítani neki, de a gyöngyöket soha disznók elé nem vetni – ez a keskeny út.

               A keskeny út elviselhetetlenül nehéznek látszik. Legalábbis addig, amíg parancsként tekintünk rá, amíg csak félelemből vagy kényszerből akarunk járni rajta. Ha viszont azt is látjuk, hogy Jézus megy előttünk, ha egyedül Őreá nézünk, ha lépésről lépésre haladva Őt követjük, akkor Ő megőriz ezen az úton. Jézus maga a keskeny út és a szoros kapu.  Egyedül őt kell megtalálnunk. Ha tudjuk ezt, akkor a keskeny úton Jézus keresztjének szoros kapuján megyünk az életre, és akkor éppen a keskenysége lesz a bizonyosságunk. Boenfoeffer ezt a kérdést teszi itt fel: „Hogyan is lenne széles út Isten Fiának a földön vezető útja, amellyel nekünk két világ polgáraiként a világ és a mennyek országának határvonalán kell mennünk.”

               Jézus végül arra mutat rá, hogy nem csak a gyülekezet és a világ elválasztása történik meg, de a gyülekezeten belül is lesz elválasztás, amikor az igaz és hamis keresztyén el lesz választva egymástól: „Óvakodjatok a hamis prófétáktól, akik báránybőrbe bújva jönnek hozzátok, de belül ragadozó farkasok. Gyümölcseikről ismeritek meg őket. (Mt 7:15-17). Meg fognak jelenni a hamis próféták, akik zűrzavart támasztanak és sokakat megtévesztenek. Látszólag ők is az Isten népéhez tartoznak, de bensőleg, a szívük szerint mégsem azok. A hamis próféták jelenléte talán bizalmatlanságot és gyanakvást ébresztene a gyülekezetben, hogy ki az igaz keresztyén és ki nem. Jézus azonban arra mutat rá, hogy ezt a kérdést viszonylag egyszerűen tisztázhatják:  „Gyümölcseikről ismeritek meg őket.” (Mt 7:16/a). Nem szükséges, hogy bárkinek a szívébe lássunk, és az sem, hogy bárki felett mi mondjunk ítéletet, elég csupán annyi, hogy a gyümölcsökre tekintünk, és az mindent elárul: „Így minden jó fa jó gyümölcsöt terem, a rossz fa pedig rossz gyümölcsöt terem.” (Mt 7:17).

               A gyümölcsre persze néha várni kell. Talán csak egy kis türelemre van szükségünk, míg lelepleződik a látszat és a valóság közötti különbség. Jézus szerint az ember nem élhet sokáig látszatban. Eljön a gyümölcstermés, a megkülönböztetés ideje. Előbb, vagy utóbb nyilvánvalóvá lesz az igazság. A gyümölcs mindent le fog majd leplezni.

               Összefoglalva a mai ige üzenetét elmondhatjuk, hogy Jézus óva intette követőit az elhamarkodott ítélkezéstől. Visszatartotta őket attól is, hogy kíváncsian kutakodjanak a másikkal kapcsolatban. Ugyanakkor őszinteséget és eltökéltséget is kért tőlük, hogy felismerjék az Isten által hozott döntést, hogy készek legyenek megkülönböztetni a látszatot a valóságtól, a hamisat az igazitól. Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Adventi Esték – Advent négy arca

Adventi Esték – Advent négy arca   Advent idején keddenként 18:00 órától „Adventi Esték” címmel rövid áhítatot és imaközösséget tartu...