100
TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 15.
Gondtalan élet – de
hogyan?
Olvasmány: Mt
6:19-34
„Keressétek
először Isten országát és az ő igazságát, és mindezek ráadásként megadatnak
majd nektek. Ne aggódjatok tehát a holnapért, mert a holnap majd aggódik
magáért: elég minden napnak a maga baja.” (Mt 6:33-34)
Jézus a Hegyi Beszédben imádkozni
is tanította követőit. Itt hangzott el minden idők legismertebb imádsága, az „Úr
imája” vagy más néven a „Miatyánk”, amely jól kifejezi a mennyek országa
üzenetét: „Jöjjön el a te országod, legyen meg a te akaratod, amint a mennyben,
úgy a földön is.” (Mt 6:10). Jézus tehát arra törekedett, hogy a két
világot egyesítse, és hogy ez miképpen lehetséges, erről tanít itt a Hegyi
Beszéd további részében.
Jézus némely tanácsa első
hallásra talán ostobaságnak tűnhet. Hiszen itt ilyeneket mond a Mester: adjatok
mindazoknak, akik kérnek tőletek, szeressétek ellenségeiteket, fordítsátok oda
a másik arcotokat, semmit vissza nem várva adjatok kölcsön, ne aggódjatok a
ruházat és a táplálék miatt, stb. De sokan megkérdik ma is, hogy vajon
működőképes-e az efféle idealizmus a „valódi” világban. Mert mindez, amit Jézus
mond kétségtelenül szép és jó, az Isten országában. Egy képzeletbeli ideális
világban bizonyára működhetnek is ezek az elvek, de itt a „való világban”, ahol
a farkastörvények uralkodnak, sajnos nem. Jézus azonban világossá teszi
tanítványai számára, hogy nekik mégis ezek szerint, a Jézus által elmondott elvek
szerint kell élniük ebben a világban.
Jézus üzenetének ugyanis éppen ez
a lényege: ahelyett, hogy a létbiztonságba, a takarékosságba vagy az
önigazultságba kapaszkodnánk, inkább bízzuk rá magunkat a Mennyei Atyánkra és
engedjük át Istennek mindazokat a személyes igazságtalanságokat, amelyek érnek
bennünket. Bízzunk abban, hogy a mi szerető Atyánk majd gondoskodik napi
szükségleteinkről. A mennyek országának üzenete így foglalható össze dióhéjban: „Istennek éljetek, ne önmagatoknak.”
Jézus beszédében a jutalomról is
szót ejt. A legtöbben barátainktól, munkatársainktól várunk jutalmat: hátba
veregetést, előléptetést, tapsot, elismerést. Jézus szerint azonban a
legnagyobb jutalmunkat Isten mennyei királyságában kapjuk majd. Isten látja
azokat a cselekedeteinket is, amelyeket titkon viszünk véghez, és ő meg is fog
értük jutalmazni. Jézus arra bátorítja tanítványait, hogy gyűjtsenek maguknak
„kincseket a mennyben”, olyan kincseket, amelyek elég értékesek ahhoz, hogy
minden földi szenvedésért kárpótolják őket. Már az Ószövetségben is találunk
utalásokat a halál utáni életre. Jézus azonban nyíltan beszél arról a helyről,
ahol „akkor
az igazak fénylenek, mint a nap az ő Atyjuk országában.” (Mt 13:43). A
Jézus korabeli zsidóság az anyagi jólétben és a politikai hatalomban vélte
felfedezni Isten elismerésének jeleit. Jézus azonban Isten országára és az
eljövendő életre irányította a hallgatói figyelmét. A látható világban elért
sikerekkel szemben az eljövendő életbe való befektetés fontosságát hangsúlyozta.
A jelenlegi világban a rozsda, a moly vagy a tolvajok martaléka lehet minden,
amit összegyűjtöttünk.
1.
Gondtalan élet
feltétele: tiszta szív
Jézus a gondtalan életre hívja
követőit: „Ne gyűjtsetek magatoknak kincseket a földön, ahol a moly és a rozsda
megemészti, és ahol a tolvajok betörnek, és ellopják, hanem gyűjtsetek
magatoknak kincseket a mennyben, ahol sem a moly, sem a rozsda nem emészti meg,
és ahol a tolvajok sem törnek be, és nem lopják el. Mert ahol a te kincsed van,
ott lesz a te szíved is.” (Mt 6:19-21). Majd azt is megmutatja a
számukra, hogy milyen akadályai lehetnek ennek a gondtalan, Krisztust követő
életnek. Az alapvető gondok mindig ott kezdődnek, amikor Krisztus és az őt
követni akaró tanítvány közé belép valami, pl. a világ és annak kívánságai, a
törvény betűje, vagy a tanítvány saját kegyessége. Ha nem Isten országa áll az
első helyen, ha valami más fontosabbá válik, legyen az étel, ital, ruházat, a
megélhetés gondja, vagy éppen a törvény betűjének való megfelelni akarás, akkor
ez elválaszt minket Istentől.
Jézus szerint: „A
test lámpása a szem. Ezért ha a szemed tiszta, az egész tested világos
lesz. Ha pedig a szemed gonosz, az egész tested sötét lesz. Ha tehát a
benned lévő világosság sötétség, milyen nagy akkor a sötétség!” (Mt
6:22-23). A tanítvány szemének egyenesen és egyedül Krisztusra kell irányulnia.
Teljesen arra a fényre, amely Krisztusból jön, és amelyben nincs sötétség,
kétértelműség. Ahogy a szemnek egyértelműen, világosnak, tisztának kell lennie ahhoz,
hogy a test a fényben maradjon, ahogy a láb és a kéz sem kap máshonnan fényt,
csak a szemtől, ahogyan a láb megbotlik, és a kéz hibázik, ha a szem homályos,
ahogyan az egész test sötétségben van, ha a szem kialszik, a tanítvány is csak
addig maradhat világosságban, ameddig egyértelműen Krisztusra néz. Ha a szem
valami mást lát, mint azt, ami van, úgy az egész testet csalja meg. Ha a szív a
világ látszatán csüng, a Teremtő helyett a teremtményen, úgy a tanítvány
elveszett. Ha a világ javai utáni vágyakozás kerül első helyre az ember
életében, akkor ez elfordítja a szívét Krisztustól. A tiszta szívűek viszont
azért boldogok, mert ők meglátják Istent.
Ezért a nagy kérdés az, hogy mi
van a szívünkben? A világ javaihoz kötődik a szívünk vagy Krisztushoz? Ahogy a
test lámpása a szem, úgy a Jézust követő tanítvány lámpása a szíve. Ha a szem
sötét, milyen sötétnek kell lennie a testnek? Ha a szív sötét, milyen
sötétségnek kell lennie a tanítványban? A szív pedig bizony sötét lesz, ha a világ
dolgain csüng. Jézus hívása pedig akármilyen nyomatékos is, visszapattan az
ilyen szívről, nem talál utat az emberben, mert a szív bezárult, máshoz
tartozik, mással van tele. Az Isten szava, az ige, elhal, ahogyan a tövisek
közé hullott mag „az élet gondja, gazdagsága és élvezetei” között.” (Lk 8:14). A
szem és a szív tisztasága olyan elrejtettséget jelez, amely semmiről sem tud,
csak Krisztus szaváról és hívásáról, amely teljes közösségben van Krisztussal.
A nagy kérdés ezek után az, hogy
miképpen viszonyuljon a Krisztust követni akaró tanítvány a világhoz és hogyan
bánjon a világi javakkal?
Jézus nem a világi javak
használatát tiltotta meg a tanítványai számára. Jézus is ember volt, neki is
szüksége volt ételre, italra, ruházatra és hajlékra. Ő is evett és ivott, és
mértékkel élt minden egyéb világi javakkal. Ezzel egyben meg is szentelte a
föld javainak használatát. A tanítványait pedig arra buzdította, hogy hálásan
és Isten ajándékaként fogadják ezeket a dolgokat.
Ugyanakkor Jézus azt is világossá
tette, hogy a javak nem felhalmozásra vannak, és nem öncélból kapjuk azokat.
Ahogy Izrael egykor a pusztában naponta Istentől kapta a mannát, és nem kellett
étel és ital miatt aggódnia, úgy Jézus tanítványainak is naponta Istentől kell
kérnie és elfogadnia a mindennapi kenyeret. Ha viszont a pusztában többet gyűjtöttek
a mannából a napi szükségletnél, az másnapra megrothadt. Így, ehhez hasonlóan,
aki felhalmozza az Istentől kapott javakat, az tönkreteszi az adományt és
önmagát is. A szív ebben az esetben az összegyűjtött kincsekhez, a felhalmozott
javakhoz fog kötődni. A vagyon mindig Isten és az ember szíve közé tolakszik.
Ahol a kincsem ott lesz a bizalmam, vigaszom, istenem. Az ilyen kincs bálványimádás,
mert Isten helyét foglalja el.
2.
Gondtalan élet
feltétele: osztatlan szív
Jézus szerint a gondtalan élet
másik feltétele az osztatlan szív: „Senki sem szolgálhat két úrnak, mert vagy
az egyiket fogja gyűlölni, a másikat pedig szeretni, vagy az egyikhez
ragaszkodik majd, a másikat pedig megveti. Nem szolgálhattok Istennek és a
mammonnak.” (Mt 6:24). Fontos, hogy a tanítvány szíve tiszta legyen, és
hogy egészen Istené legyen. Aki Jézust követni akarja, az nem szolgálhat két
Úrnak. A gondtalan élet alapfeltétele a tiszta és osztatlan szív. Hiszen az,
aki úgy okoskodik, hogy ő elég ügyes és elég bölcs ahhoz, hogy képes legyen
Istennek is, meg a világnak is megfelelni, az óhatatlanul olyan gondok és
ellentmondások tömkelegét veszi magára, amit képtelenség elhordozni vagy
feloldani. A történelem során akadtak ugyan olyan uralkodók, akik olyan
hatalmasnak gondolták magukat, hogy ők képesek akár két istent is szolgálni.
Jézus szerint azonban lehetetlen. Amikor az ember hiú módon azt gondolja, hogy
elég erős és elég tapasztalt ahhoz, hogy „kezében tartson” minden hatalmat, és csak
korlátozott jogot engedjen mindkettőnek, valójában már rég elbukott, mert elszakadt
Istentől és a mammon foglyává lett.
Jézus szerint Isten gyermekei nem
lehetnek egyszerre a mulandó világ vidám gyermekei és Isten jó ajándékainak is részesei.
Nem lehet egyszerre „világfinak” is lenni meg Isten örökkévaló országa
örökösének is. Nem lehet egyszerre a világi kívánságokat halmozni és Isten
áldásának kincseit is birtokolni. Azért nem lehetséges, mert Isten és a világ,
Isten és a javak egymás ellen vannak, mert a világ és a javak a szívünket
igénylik, s így végső soron mindig Isten ellen vannak. A szívünket pedig csak
egynek adhatjuk oda teljes szeretetben, csak egy úrhoz ragaszkodhatunk igazán.
Aki ennek a szeretetnek az útjában áll, azt előbb-utóbb meg kell gyűlölni.
Jézus szava szerint Isten iránt csak szeretet vagy gyűlöletet érezhetünk. Ha
nem szeretjük Istent, akkor gyűlöljük. Nincs középút. Isten azért és úgy Isten,
hogy csak szeretni vagy gyűlölni lehet. Itt nincs más választás: vagy Istent
szeretjük, vagy a világ javait.
A legtöbben persze nem
szeretnének választani, hanem mindkét úrnak meg kívánnak felelni, mindkét oldal
javait birtokolni szeretnék. Azt hazudják maguknak, hogy szeretik Istent,
közben mégis a világ javait helyezik első helyre az életükben. Így azonban a szavak
szintjén hangoztatott istenszeretet, a gyakorlatban gyűlöletté válik, mert a
szem nem tiszta, és a szív megosztott, s már nincs közösségben Istennel.
3.
Gondtalan élet
feltétele: bizakodó szív
Jézus szerint a gondtalan élet
harmadik feltétele a bizakodó szív „Keressétek először Isten országát és az ő
igazságát, és mindezek ráadásként megadatnak majd nektek. Ne aggódjatok
tehát a holnapért, mert a holnap majd aggódik magáért: elég minden napnak a
maga baja.” (Mt 6:33-34).
A világ úgy állít csapdát az embernek,
hogy biztonságot és gondtalanságot ígér neki.
A világi javak megcsillantják az emberi szív előtt, hogy az ő
birtoklásuk által elérhetjük a gondtalan életet. Valójában azonban éppen
fordítva van, hiszen éppen ezeknek a világi javaknak a birtoklása okozza a
legtöbb gondot az embernek. A földi javakba kapaszkodó ember szívét fojtogató
teherként nyomja a gond. A már meglevő gondokat az ember általában újabb javak
beszerezésével kívánja orvosolni, de ha sikerül is ezeket mind megszereznünk, általuk
csak újabb és még nagyobb gondok szakadnak a nyakunkba. Ha az életünket a földi
kincsek révén akarjuk biztosítani, ha „gondoskodással” akarunk gondtalanok
lenni, valójában mindig az ellenkezője történik. Biztonság, béke és megnyugvás
helyett, csak még több aggodalom félelem és nyugtalanság lesz a részünk.
Az aggodalom mindig a holnapra
irányul. A földi kincsek viszont egyedül a mának szólnak, így a holnap
biztosítása iránti erőfeszítéseink csak a bizonytalanságot erősítik bennünk.
Jézus ezért mondja, hogy „elég minden napnak a maga baja.” (Mt
6:34). Csak az lehet boldog, csak az élvezheti a gondtalan életet, aki a holnapot
teljesen Isten kezébe teszi, és tőle fogadja el, amire ma szüksége van. Csak a „mindennapi
kenyér” Isten kezéből való elfogadása szabadít meg a holnap gondjától.
A másnap miatti aggódás meglopja a
békét, megrontja a bizalmat, megterheli és rabul ejti szívünket. Az aggódás
ellen egyetlen megoldás van: a bizakodó szív. Isten gyermekeinek nagyszerű és
pártatlan szabadságáról beszél itt Jézus: „Ne aggódjatok tehát a holnapért!” (Mt
6:33/a). Mivel Isten gyermekeinek van mennyei Atyjuk, aki úgy szerette őket,
hogy nekik ajándékozta szeretet Fiát, ezért bízhatnak abban is, hogy minden más
kevésbé fontos dologban is gondoskodik róluk. Pál apostol is ezt hirdeti: „Aki
tulajdon Fiát nem kímélte, hanem mindnyájunkért odaadta, hogyan ne ajándékozna
nekünk vele együtt mindent?” (Rm 8:32).
Jézus az aggódás teljes
értelmetlenségére mutat rá. Hiszen a következő nap, de még a következő óra
sincs a birtokunkban: „Aggódásával pedig ki tudná közületek
meghosszabbítani életét csak egy perccel is?” (Mt 6:27). Az aggódás
azért értelmetlen, mert a világ állapotán az aggódásunk által semmit sem
változtatunk. Egyedül Isten gondoskodhat rólunk, mert ő kormányozza a világot.
Aggodalmaskodásunkkal tulajdonképpen jogtalanul akarjuk átvenni Istentől a
kormányzást. Az aggodalmaskodás így hitetlenség és lázadás Isten ellen, hiszen
végső soron aggódásunkkal az ő hatalmát vonjuk kétsége. Jézus szerint az
aggódás a pogányokra jellemző, akik nem Istenben, hanem a saját erejükben
bíznak. A pogányok azért aggódnak, mert nem ismerik a mennyei Atyát, aki
gondosodik róluk, így ők mindent maguk akarnak megtenni. Isten gyermekeire
azonban Jézus szerint ez a szabály érvényes: „Keressétek először Isten
országát és az ő igazságát, és mindezek ráadásként megadatnak majd nektek.” (Mt
6:32). Első tehát a Jézussal való
közösség és az Isten parancsai iránti engedelmesség, minden egyéb utána
következik.
Nem egyszerre és együtt, hanem „először”
Isten országa, aztán a többi. Krisztus igazsága mindig meg kell, hogy előzze az
életünkért, az ételünkért, a családunkért való aggódást. De ha Krisztus a
miénk, akkor vele ajándékba kaptunk mindent.
Ha Krisztus az első, akkor minden más megadatik nekünk. Aki egyedül
Jézusra néz, az Atyja kezében és oltalmában van. Aki pedig már Isten kezébe tette
le az életét az nem kételkedhet többé abban, hogy az Atya képes gondoskodni
gyermekeiről és megvédeni őket. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése