100
TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 13.
A bánat örömre
fordul
Olvasmány: Jn
16:1-33
„Én őértük
könyörgök: nem a világért könyörgök, hanem azokért, akiket nekem adtál, mert a
tieid, és ami az enyém, az mind a tied, és ami a tied, az az enyém, és én
megdicsőíttetem őbennük. Többé nem vagyok a világban, de ők a világban vannak,
én pedig tehozzád megyek. Szent Atyám, tartsd meg őket a te neved által, amelyet
nekem adtál, hogy egyek legyenek, mint mi!” Jn 17:9-11
Jézus ezekkel a szavakkal vett
búcsút tanítványaitól: „Így most ti is szomorúak vagytok, de ismét
meglátlak majd titeket, és örülni fog a szívetek, és örömötöket senki sem
veheti el tőletek.” (Jn 16:22). A búcsúzás mindig szomorú, de a
tanítványok számára ez az elválás különösen is az volt. Egész életüket Jézusra
tették fel, és nélküle nem láttak maguk előtt jövőt. Jézus előbb szóképek
segítségével, majd nyíltan is beszélt arról a tanítványainak, ami rájuk vár, ők
azonban csak részben értették meg a szavait. János evangélista meg is jegyzi,
hogy a tanítványok egymás között összesúgva próbálták kitalálni, hogy vajon
mire is gondolhat Jézus, amikor ezeket mondja.
Jézus megdöbbentő kijelentései
közül talán ez a mondat okozta a legtöbb fejtörést a tanítványainak: „Jobb
nektek, ha én elmegyek” (Jn 16:7). A tanítványok egyszerűen képtelenek
voltak felfogni, hogy miképpen lenne az jobb a számukra, hogy Jézus magukra
hagyja őket, meghiúsítva ezzel az általuk remélt messiási királyság
helyreállítását.
Jézus a születésről szóló hasonlat
segítségével igyekszik feloldani ezt a talányt. Bár a szülés nagy fájdalommal
jár, a fájdalom mégsem céltalan, mert a szülés erőfeszítéseiből valami új jön
létre, egy új élet, amely örömöt jelent. Ugyanígy a Jézusra és a tanítványaira
váró nagy szomorúság sem céltalan. Jézus fájdalmaiból születik meg a világ
megváltása, a tanítványai számára pedig a bánat örömre fordul. Jézus a főpapi
imádságában ezért így könyörgött a tanítványaiért: „Én őértük könyörgök: nem a
világért könyörgök, hanem azokért, akiket nekem adtál, mert a tieid.”
(Jn 17:9). Ez a jól ismert imádság egyfajta elbocsátást vagy küldetést
képvisel. Jézus missziós megbízatást ad a tanítványainak és tágabb értelemben
minden hívőnek, aki utánuk jön majd. Jézus így adja tanítványai tudtára, hogy
neki el kell távoznia ebből a világból, de ők a világban maradnak, hogy
bizonyságot tegyenek róla. Mostantól a tanítványokra zúdul majd minden gyűlölet
és ellenséges indulat, mely korábban Jézus ellen irányult.
Jézus egy ünnepélyes
nyilatkozattal zárta a beszédét: „Bízzatok, én legyőztem a világot!”
(Jn 16:33). Mennyire elhalványul majd ez a bejelentés, amikor Jézus meggyötört
teste ott függ a kereszten, a tanítványok pedig gyáván és reményvesztetten
szétszaladnak és elrejtőznek. Az Apostolok Cselekedetei leírásából azt is
megtudjuk, hogy az összezavarodott tanítványok csak Jézus mennybemenetele után
értik meg teljesen Mesterük halálának és feltámadásának igazi értelmét és
jelentőségét, akkor viszont örömmel adnak hírt róla mindenkinek.
1.
A tanítványok
megbízatást kapnak
A tanítványok bánata örömre
fordult, mert megbízatást kaptak Jézustól. Jézus a feltámadása után ismét
összegyűjtötte a tanítványait. Mielőtt végleg búcsút vett volna tőlük, megbízta
őket, hogy folytassák a munkát, amelyet ő elkezdett. Mindegyik evangélista más-más
részletet emel ki abból, ami Jézus mennybemenetelekor elhangzott.
Máté evangélista az
„Emberfiaként” ábrázolja Jézust, akinek adatott minden hatalom.
A
mennybemenetelt így írja le: „Jézus pedig
hozzájuk lépett, és így szólt: Nekem adatott minden hatalom mennyen és
földön. Menjetek el tehát, tegyetek tanítvánnyá minden népet,
megkeresztelve őket az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek
nevében, tanítva őket, hogy megtartsák mindazt, amit én parancsoltam
nektek; és íme, én veletek vagyok minden napon a világ végezetéig.” (Mt
28:18-20). Máté evangélista Jézus hatalmát és annak kozmikus jellegét igyekszik
hangsúlyozni. Négyszer egymás után megismétli a „minden” szót, ezzel is aláhúzva
Jézus mindenekfölött való voltát. Jézusé „minden”
hatalom, a követőinek pedig tanítvánnyá kell tenniük „minden” népet. Tanítaniuk kell az embereket, hogy megtartsák „mindazt”, amit Jézus parancsolt és
Jézus munkálkodni fog közöttük „minden” napon,
amely a földi világából még hátra van. Jézus mindenekfölött való hatalmáról
szóló állítása az evangélistának utalás az ószövetségre, ahol így szólt egykor
Dániel próféciája: „Láttam az éjszakai látomásban: Jött valaki az ég felhőin, aki
emberfiához hasonló volt; az öregkorú felé tartott, és odavezették
hozzá. Hatalom, dicsőség és királyi uralom adatott neki, hogy mindenféle
nyelvű nép és nemzet őt tisztelje. Hatalma az örök hatalom, amely nem múlik el,
és királyi uralma nem semmisül meg.” (Dán 7:14-15). Ezt a próféciát jól
ismerte a zsidó nép és várták is az „Emberfiának”az eljövetelét, akinek minden
hatalom megadatik majd, hogy uralkodjon a nemzeteken. A tanítványok számára a
nagy kérdés már csupán az volt, hogy mit kezd Jézus ezzel a legfőbb tekintéllyel
és korlátlan hatalommal?
Kényszert és erőszakot alkalmazva
szétzúzza az ellenségeit és mindazokat, akik elutasították őt? Úgy tűnik Jézus
nem ezt az utat választotta. Ő nem a
világ elleni harcra buzdítja a tanítványait, nem a világ legyőzősére, hanem annak
meggyőzésére: „Tegyetek tanítvánnyá minden népet!” (Mt 28:19). A felmagasztalt
Krisztus úgy kíván élni hatalmával, hogy a tanítványok szerény serege, az egyház
által igyekszik munkálkodni a világban. Jézus szeretetben kívánja „leigázni” ellenségeit,
úgy, hogy az egykori ellenfelekből akar az evangélium hirdetése és a keresztség
sákramentumának kiszolgáltatása által új követőket szerezni.
János evangélista az
„Egyetlenként” ábrázolja Jézust, akit az Atya küldött a világba, hogy életet
hozzon. Húsvétkor, a feltámadása napján Jézus megjelent a tanítványoknak és azt
parancsolta nekik, hogy folytassák a munkát, amit Ő elkezdett: „Békesség
nektek! Ahogyan engem elküldött az Atya, én is elküldelek titeket. Ezt mondva
rájuk lehelt, és így folytatta: Vegyetek Szentlelket!” (Jn 20:21).
Ahogyan Jézus végrehajtotta küldetését, a tanítványok közösségének is ugyanúgy
kell betöltenie küldetését. Azt a jó hírt kell hirdetniük, ami magába foglalja
a bűnök bocsánatát: „Akiknek megbocsátjátok a bűneit, azok bocsánatot nyernek, akikéit
pedig megtartjátok, azoknak a bűnei megmaradnak.” (Jn 20:22). A
tanítványoknak a küldetésük betöltéséhez szükségük van a Szentlélek ajándékára.
Csak a Lélek erejével lesznek képesek végrehajtani a feladatukat.
Lukács evangéliumában pedig Jézus
arra bíztatja a tanítványokat, hogy „tanúk” legyenek. Ezzel az
igazságszolgáltatás világából vett kép arra utal, hogy a tanítványok legfőbb
feladata, hogy tanúskodjanak, azaz elmondják mindazt, amit átéltek és
személyesen megtapasztaltak. Az egyház feladata, hogy tanúskodjon Jézus
haláláról és feltámadásáról, majd a bűnbánatról és bűnbocsánatról, amelyet
Krisztus minden népnek megígért. Lukács hangsúlyozza, hogy ez a tanúságtétel
csak úgy lehetséges, ha az Atya által megígért Szentlélek eljön és betölti a
tanítványokat.
2.
A tanítványok
ígéreteket kapnak
A
tanítványok bánata örömre fordult, mert Jézustól ígéreteket kaptak. Jézus
megígérte tanítványainak, hogy velük lesz minden napon a világ végezetéig. Sőt
az övéi megnyugtatására mindezeket az ő főpapi imádságába is belefoglalta.
Jézus azt is megígérte követőinek, hogy imádkozni fog értük: „Én
őértük könyörgök: nem a világért könyörgök, hanem azokért, akiket nekem adtál,
mert a tieid.” (Jn 17:9). Ő, aki a legközelebb van a világmindenség
Urához, az Atyához, szüntelen könyörög azokért, akik a legközelebb vannak hozzá
itt a földön. Mert Jézusnak ennyire fontosak az övéi.
Mit
ígér, tehát Jézus a benne hívőknek? Ezt sorolja fel itt részletesen az
evangélium. Mindenekelőtt védelmet ígér. Az Atya oltalmát kéri az övéi számára.
„Amíg
a világon voltam, megőriztem őket a te nevedben. De most már többé nem vagyok a
világon. Nem azt kérem, hogy vedd ki őket e világból, hanem, hogy őrizd meg
őket a gonosztól.” (Jn 17:12).
A
Jézusban hívőknek ugyanúgy itt kell lenniük ebben a világban, mint ahogy a
sónak ott kell lennie az ételben, de meg kell különböztetniük magukat ettől a
világtól. Ezért kéri másodszor, hogy „szenteld meg őket.” (Jn 17:17). Vagyis
különítsd el őket a magad számára. Kezeld külön őket, és ruházd fel őket újra
és újra az igazsággal. A te igéd igazság. Járja át őket a te igéd, hogy a
puszta jelenlétük dicsőítsen téged, és bizonyságtétel legyen rólad. Jézus ilyen
fontosnak tartja ezt, hogy az Isten szentsége külön-külön mindnyájunkat, és
mint a hívők közösségét is egyre jobban járjon át. A szentség jó illata
terjedjen jelenlétünk folytán ebben a világban, és mutassunk ebben az Istentől
rohamosan távolodó világban Őreá. Az istengyalázó világban a puszta létünk
dicsőítse azt az Istent, aki megszentel minket.
Azután
azt mondja: „Atyám, ahogyan te küldtél engem e világra, én is úgy küldtem őket
erre a világra.” Segítsd őket a küldetésükben megmaradni, és azt
teljesíteni. Azt a munkát, amit Ő elkezdett ezen a világon, tudniillik, hogy
kijelentette az Istent az embereknek, azt reánk bízza. Mi folytathatjuk.
Ezért
jön a következő ígéret, hogy akik majd hisznek a tanítványok bizonyságtételére,
azokért is könyörög Jézus: „Nemcsak őérettük könyörgök, hanem azokért
is, akik az ő beszédükre hisznek majd énbennem.” (Jn 17:20). Segítsd
őket, hogy ezt az erejüket meghaladó küldetést hűséggel végezzék. És könyörgök
már azokért is, akik majd hisznek nekik azért, mert az én erőmmel tesznek
bizonyságot, és ott állok mögöttük, akik bizonyságot tesznek.
A
továbbiakban azért könyörög, hogy olyan mély lelki közösségük legyen a hívőknek
egymással, amilyen a Fiúnak van az Atyával. „Hogy egyek legyenek; amint te
énbennem, Atyám, és én tebenned, hogy ők is egyek legyenek mibennünk, hogy
elhiggye a világ, hogy te küldtél engem.” (Jn 17:21).
Aztán
fokozódik a kérések nagysága, ahogy haladunk előre az imádságban. Azt kéri,
hogy Isten a saját tulajdon szeretetével töltse meg a Jézusban hívők szívét.
Hogy azzal a szeretetettel szeressék egymást, „amivel te szerettél engem, s
ahogy én is szeretlek téged.” (Jn 17:26.) Az Atyát kéri, hogy az Ő
tulajdon szeretetét öntse a mi szívünkbe. Velünk született természetünktől
idegen jellemvonásokat kapjunk az újjászületésben és a megszentelődésben
előrehaladva.
Péter
apostol így ír erről: „Isteni természet részeseivé legyünk.” (2Pt
1,4). Pál apostol pedig ezt írja: „Az Isten szeretete kitöltetett a mi
szívünkbe a Szentlélek által.” (Rm 5:59. Nem apró, jelentéktelen
dolgokról van itt szó. Jézus olyan hatalmas ajándékokat kér nekünk, ami sokszor
eszünkbe sem jut, amikor imádkozunk. Ő, aki legközelebb áll az Atyához, ezeket
a nagy kincseket kéri azoknak, akik a legközelebb állnak hozzá ezen a földön,
mert hisznek Őbenne.
Most
már itt vagyunk az egészen magasrendű ajándékoknál. Azért könyörög, hogy
meglássuk az Ő dicsőségét, sőt azt írja: „az én dicsőségemet, amelyet nékem adtál,
őnekik adtam, hogy egyek legyenek, amiképpen mi egy vagyunk.” (Jn 17:22.)
Sok földi szenvedés, hányadtatás, próbatétel után vár minket a mi Urunk, s az Ő
dicsőségét ajándékozza nekünk. És látni fogjuk mi is az Ő dicsőségét.
A
végén pedig azért könyörög, amit mennybemenetelekor ígért meg a tanítványoknak:
„Atyám,
akiket nékem adtál, akarom, hogy ahol én vagyok, azok is velem legyenek.” (Jn
17:24). Ez az egyetlen hely, ahol Jézus ilyet mond az Atyának. Mindenütt kéri,
dicsőíti Őt, hálát ad neki. De hogy „akarom”,
ez csak itt hangzik el. Akarom, hogy az enyéim mindörökké velem legyenek ott,
ahol én vagyok, a mennyei dicsőségben. Amikor Jézus eljött erre a földre, akkor
is nagy csoda történt, mert csak így lehetett segíteni rajtunk. De amikor
visszament a mennyei dicsőségbe, akkor is ajándékok sokaságát hagyta itt a
számunkra, és ezekért Ő azóta is szüntelenül könyörög.
Azt
hiszem, abban egyikünk sem kételkedik, hogy a Fiú imádságát meghallgatja az
Atya. Mi ezzel a békességgel, ezzel az örömmel kellene, hogy éljünk. Ha
senkinek nem vagyunk fontosak ezen a földön, de Jézus tanítványai közé
tartozunk, neki ezen a földön a legfontosabbak vagyunk. És ha senki nincs már,
aki imádkozna értünk ebben az életben, az Isten mindenható Szent Fia szüntelen
él, hogy esedezzék érettünk. Így van szó szerint a Bibliában. És ilyen nagy
kincseket ígér a számunkra. Legyen sokkal több hitünk ezeket a kincseket
elfogadni, és merjünk ezekből élni. Semmit se tartsunk meg belőlük magunknak,
hanem adjuk tovább és osszuk szét, mert annál többet fogunk belőlük kapni.
Jézus
az övéiért könyörög, azokért, akiket az Atya neki adott, imádkozik és ilyen
nagy ajándékokat kér a számukra. Törekedjünk arra, és kérjük, hogy segítsen
Isten, hogy úgy töltsük el az életünket, hogy mi is elmondhassuk: elvégeztem,
amit reám bíztál. Életünk legnagyobb mélységeiben se felejtsük el, hogy ilyen
nagy dolgokat kér számunkra az Isten szent Fia. És akkor majd, ha a mi szívünk
is utolsót dobban, csendesen mi is elmondhatjuk: Uram, én pedig most tehozzád
megyek. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése