100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 5.
Az első követők
Olvasmány: Lk 5:1-11
„Amikor a
Galileai-tenger partján járt, meglátta Simont és Andrást, Simon testvérét,
amint hálót vetettek a tengerbe, mivel halászok voltak; és így szólt
hozzájuk Jézus: Kövessetek engem, és én emberhalászokká teszlek titeket. Erre
azok a hálókat otthagyva azonnal követték őt. Amikor egy kissé továbbment,
meglátta Jakabot, Zebedeus fiát és Jánost, a testvérét, amint a hálóikat
rendezgették a hajóban; és azonnal elhívta őket, azok pedig apjukat,
Zebedeust a napszámosokkal együtt a hajóban hagyva, elmentek őutána.” Mk 1:16-20
Jézus miután bejelentette a jó
hírt, hogy elközelített Isten országa, arra hívta az embereket, hogy tartsanak
bűnbánatot és térjenek meg. Jézus felhívását hallva egyesek, mint pl. Mária,
Márta és Lázár engedelmeskedtek, hittek Jézusban, a követői lettek, de nem
hagyták el az otthonaikat, hanem a saját lakóhelyükön maradva szolgáltak
Jézusnak. Ők a saját családjukban, környezetükben és ismerőseik között
hirdették az evangéliumot és igyekeztek Jézus tanítása szerint élni. Mások viszont
arra hívattak el, hogy mindent maguk mögött hagyva, teljesen elszakadva a régi
életüktől, legyenek Jézus követőivé.
Jézus aztán a követőinek ebből a
csoportjából kiválasztott magának tizenkettőt, akik vele töltötték minden
napjukat. Ezeket a kiválasztottakat a Biblia görögül apostoloknak, azaz
„küldötteknek” nevezi.
A tizenkettes számnak itt kétségtelenül
szimbolikus jelentése van. Izrael tizenkét törzsét jelképezi, és ez fejezi ki a
kezdetét Izrael megújításának. Jézus nem az egyetlen olyan zsidó tanítómester ebben
a korban, aki tizenkét főből álló tanítványi csoportot gyűjtött maga köré.
Hasonló jelenség figyelhető meg pl. a Qumráni közösségben is. A tizenkét
apostol kiválasztása tehát szimbolikus prófétai cselekedet volt, amely Izrael
tizenkét törzsének végidőbeli összegyűjtését, és az Isten országából jövő
megváltásban való részesülését fejezet ki. Márk így számol be erről az
eseményről: „Azután felment a hegyre, és magához hívta, akiket akart; ők pedig
odamentek hozzá. Tizenkettőt pedig, akiket apostoloknak is nevezett,
kiválasztott arra, hogy vele legyenek, és azután elküldje őket, hogy hirdessék
az igét, és hogy a tőle kapott hatalommal kiűzzék az ördögöket.” (Mk
3:13-15). A tanítványok kiválasztásának tehát kettős célja volt: „hogy vele legyenek” és „hirdessék az igét”. Jézussal lenni azt
jelenti, hogy életünk középpontja Jézus. A tanítvány figyeli a Mestert,
megismeri életét és mindenben követi őt. Megismerik Jézus bensőséges közösségét
az Atyával, és saját életüket az ő életének mintájára alakítják, amelyet a
Szentlélek ereje tölt be. Hallják, amint a jó hírt hirdeti szavaival, és
bemutatja tetteivel. Látják, amikor imádkozik, szenved és magához öleli a
kitaszítottakat és a megvetetteket. Egy szeretetről, engedelmességről,
együttérzésről, kedvességről, alázatról és a szükséget szenvedők iránti mély
könyörületről szóló életet látnak. Így ők is megtanulják, hogy ezeket a dolgokat
beépítsék saját életükbe.
1.
Kiket hív el
Jézus?
Jézus nem gazdagokat,
hírességeket vagy vezető embereket, hanem egészen hétköznapi, egyszerű
embereket hívott el arra, hogy a követői legyenek. A Biblia a halászokat említi
elsőként. Akkoriban ez olyan volt, mint ma a kisvállalkozó, a tisztviselő, a
pedagógus, vagyis olyan átlagember, aki nem is szegény, de nem is gazdag. A
munkája nem könnyű, de meg lehet belőle élni. Nem él luxus körülmények között,
de nem is nyomorog. Érdekes módon, amikor Jézus hív el embereket, hogy legyenek
a tanítványai, nem úgy jár el, ahogy más nevezetes rabbik tették akkoriban. Az
elhívás általában úgy történt, hogy a követők mentek oda a Mesterhez és mondták
neki, hogy szeretnének a tanítványai
lenni. Jézus esetében azonban ez másként van, Ő megy oda emberekhez, Ő választja
ki őket, Ő szólítja fel ezeket az embereket, hogy legyenek a követői.
Jézus ma is hasonlóan hív el
magának tanítványokat. Ő az, Aki egyszer csak megjelenik egy-egy embernek az életében
és megszólít, elhívja magának őket. Jézus egyszerűen csak végigsétál az utcán,
meglát és megszólít, elhív magának embereket. Talán épp munkahelyünkön vagyunk,
mint Péter és végezzük a megszokott dolgainkat, amikor Jézus megszólít: „Kövess engem!” Annyira váratlan, meglepő és furcsa, s mégis
ellenállhatatlan hívás ez. A bibliai
időkben is az volt és ma is az. Odament Jézus, megszólította azokat a
halászokat, azok pedig otthagyták a hálókat, a hajót, az apjukat és az egész addigi
életüket és követték Őt.
Jézus csak ennyit mondott nekik: „Kövessetek
engem!” (Mk 1:17/a). Ők pedig azonnal követték Jézust. A
bizonytalanba, az ismeretlenbe elindulva is követték a Mestert. Nincs rá
magyarázat. Egy pszichológus talán azt mondaná, hogy bizonyára a
személyiségfejlődésük olyan pontjára jutottak, ahol már készen álltak valami
újra, vagy csak konfliktusban voltak az apjukkal. Egy közgazdász azt mondaná,
hogy valószínűleg látták azt, hogy úgyis leágazóban van halászat. Valójában nem
szükséges ilyen vagy ehhez hasonló magyarázatokat keresni.
Jézus követése egyszerűen ilyen.
Csak a következő lépést látjuk, nem többet. A mi dolgunk csak az, hogy legyünk
engedelmesek. Így bontakozhat ki egy csodálatos út, amit Jézussal együtt
járhatunk be. Tudta vajon Péter, András, Jakab, János, hogy ha elkezdik követni
Jézust, abban mennyi dicsőség, és mennyi fájdalom lesz? Tudta-e Péter, hogy ő
lesz az, akinek a nevéhez kapcsolódik majd Rómában a keresztyénség? Tudta-e,
hogy majd mártírhalált fog halni Jézusért? Tudta-e Jakab, hogy alig néhány
évvel később ő lesz az első apostol, akit Heródes karddal megölet? Ezek az
emberek akkor mindezt még nem tudták. Mert az elhívás nem üzlet. Nem arról
szól, hogy mi elhagyunk mindent Jézusért, Ő pedig majd bőséggel kárpótol minket
mindenért. Jézus csak ennyit ígér, hogy „Emberhalászokká teszlek titeket”
(Mk 1:17/b). Ha készek vagyunk követni Őt, akkor majd
lépésről lépésre haladva megértjük azt is, hogy mit jelent ez a különös mondat.
Sokan megkérdik, hogy mi a
magyarázat arra, hogy emberek képesek Jézusért csak úgy otthagyni mindent? A
válasz maga Jézus személye és az Ő ellenállhatatlan hívása. Jézus
megjelenik, és nincs magyarázat, csak maga Jézus van. Jézus ereje, hatalma,
Jézus lényének a vonzása. Ha ma, ezen az egyszerű vasárnapon minket is
megérintett Jézus hívása, és úgy döntöttünk, hogy mi is követni akarjuk Őt,
akkor ez valójában nem a mi érdemünk, hanem az ő kegyelme. Mert Ő keresett meg
minket, Ő akar megmenteni és üdvösségre vezetni minket. Ha Jézus hív, és ha mi
készek vagyunk indulni, akkor ez már az Isten kegyelmének bennünk elkezdett
munkáját jelzi. Annak ellenére, hogy érezzük ennek az elhívásnak a súlyát és
feszültségét, mégis nagyobb a szívünkben Jézus szavának ellenállhatatlan ereje.
Ha azonban jobban ragaszkodunk a meglévőkhöz, akkor úgy maradunk, ahogy
vagyunk, akkor ott maradunk, ahol voltunk, a halászháló mellett, a régi
életünkben, az elveszett állapotban, a bűn fogságában, a halálban. Isten
országa ma közel jött hozzánk, az evangélium ma nekünk is hirdettetik, Jézus
hívása ma nekünk is szól. Ne halogassuk a döntést!
2.
Péter személyes
elhívása
Jézus egyik legismertebb tanítványának,
Péternek az elhívás-története van ma előttünk. Nagy sokaság vette körül Jézust a
Genezáret-tó partján, ezért Jézus arra kérte Pétert, hogy a hajóján vigye őt
kicsit beljebb, hogy onnan taníthassa a sokaságot. Jézus tanítása vonzotta az
embereket, azt olvassuk, hogy „álmélkodtak tanításán, mert szavának
hatalma volt.” (Lk 4:32) Bizonyára Péter is ezzel a csodálattal-teljes,
vonzalommal hallgathatta őt. Mindazt tehát, ami később Péterrel történt,
megelőzte a Jézusra való figyelésnek az ideje.
Az elhívás mindig az
"ismerkedés" időszakával kezdődik. Így van ez ma is. Nem tudjuk
hogyan, de egyszer csak valami titokzatos erő elkezd vonzani minket Jézus
közelébe. Ami korábban lényegtelen volt, az egyszerre érdekessé, vonzóvá válik.
Itt nem csupán kíváncsiságról vagy információgyűjtésről van szó. Ez az
"ismeret" elkezdi az ember életének legkülönbözőbb területeit
megvilágítani, bizonyos dolgokat átrendezni. Ugyanakkor ez még nem Krisztus
követése. Az érdeklődök még nem tanítványok, nem követők. Ezért, amikor Jézus befejezte tanítását így
szólt Simon Péterhez: „Evezz a mélyre, és vessétek ki hálóitokat
fogásra!” (Lk 5:4).
Jézus nem
hagyja Pétert az érdeklődő, vonzódó, az álmélkodva hallgató, a távolról
lelkesedő szerepében. Követésre, tanítványságra akarja őt elhívni, ezért parancsot
ad Péternek, hogy evezzen a mélyre. Eddig Jézus arról beszélt, amiben ő volt az
illetékes, az Isten dolgairól tanított. Péter nagy érdeklődéssel hallgatta
Jézus tanítását Isten Országáról és mindenben egyet is értett vele. Most
azonban egészen másról van szó, arról, amihez Péter úgy gondolja, hogy ő ért
jobban. A halászat, a mindennapi életnek ez a területe, ahol Péter úgy
gondolja, hogy ő a szaktekintély, ezért így szól: „Mester, egész éjszaka fáradtunk
ugyan, és semmit sem fogtunk.” (Lk 5:5/a). Péter azt akarja itt
mondani, hogy Jézus, ebben a kérdésben nem szakértő. Péter a „halászmester”
tudja, ha éjjel nem volt fogás, akkor hogyan lenne nappal?
Végül mégis meggondolja magát
Péter és így szól: „de a te szavadra mégis kivetem a hálókat.” (Lk 5:5/b).
Eddig Péter csak figyelt és hallgatott, most azonban cselekednie, bizonyos
értelemben kockáztatnia kell. Eddig azt hallgatta, amit Jézus mindenkinek
tanított, most azt kell tennie, amit Jézus kizárólag neki mond. Az
"ismerkedésnek" nem volt olyan tétje, mint a személyre szóló
parancsnak, az engedelmességet váró felszólításnak. A hallgatás Jézus
vonzáskörében csodálatos és könnyű, az engedelmességnek azonban már ára van és
kockázatos. Péternek döntést kell hoznia, engedelmeskedik, kockázatot vállal,
vagy elutasítja Jézus kérését.
Egyszer minden ember életében eljön
a pillanat, amikor Jézus megszólít: „Evezz a mélyre!”, azaz érdeklődőből
legyünk követőkké, hallgatókból engedelmeskedőkké. Jézus parancsa néha
értetlennek, vagy épp túl kockázatosnak tűnhet, mert olyan területen szólít meg
bennünket, ahol azt gondoljuk, hogy mi vagyunk a tekintély, ahol azt gondoljuk,
hogy mi tudjuk jobban a dolgokat.
Amikor Jézus belépett Péter
hajójába és belép a mi életünkbe is, pont abba szól bele, amiben mi tartjuk
magunkat a mesternek. A hallgatás, az elkötelezettség nélküli szemlélődés
idejének egyszer csak vége van. Jézus
Krisztus a bennünk elkezdett munkáját tovább szeretné vinni, de ehhez a mélyre
kell eveznünk.
Péter engedelmeskedett Jézusnak
és megtörtént a csoda, amit ő lehetetlennek gondolt, nagyon sok halat
kerítettek be a hálójukkal. Lukács evangélista többszörösen is hangsúlyozza a
fogás gazdagságát, azt, hogy olyan sok hal akadt a hálóba, hogy azok szakadozni
kezdtek, majd pedig, amikor az odahívott társaik segítségével két hajót is
megtöltöttek hallal, hogy azok majdnem elsüllyedtek. Az emberi eszközök, az
emberi tervezés, az emberi elképzelés nem bírja magába foglalni és magában
tartani azt, amit Jézus képes adni. Az isteni csoda gazdagsága minden emberi
számítást felülmúl. Ez az, amit itt Péter megtapasztal, amikor engedelmeskedik
Jézus furcsa és kockázatosnak tűnő parancsának.
Péter itt valójában sokkal többet
tapasztalt és élt át, mint egy bőséges halfogás, Isten gazdagságából,
teljességéből, túlcsorduló szeretetéből látott és tapasztalt meg valamit
Jézusban. Az Isten Fiát ismeri fel Péter Jézusban. Ezt jelzi az is, hogy a
csodálatos hallfogás után Péter így szól Jézushoz: „Menj el tőlem, mert bűnös ember
vagyok, Uram!” (Lk 5:8). Jézus isteni gazdagságával szemben nem tehet
mást Péter, mint hogy megvallva maga bűneit, szűkmarkúságát, töredékes és
elégtelen voltát, leborul Jézus elé. A nagy csoda, Isten megtapasztalása, amely
az engedelmességet követi, nemcsak Isten gazdagságát, de az ember szegénységét
is felszínre hozza. A valóság láthatóvá lesz Péter számára.
Péternek azért próbálta meg Jézus
ebben a furcsa kérésében, hogy evezzen a mélyre, hogy meg tanuljon hinni, magát
teljesen Istenre bízni. Mert amíg csak a csónakból figyelte a Mestert, amíg csak
érdeklődő volt, addig nem lehetett igazi követésről, életének odaszánásáról
beszélni. Amíg nem tapasztalta meg Péter Isten gazdagságát, és ezzel együtt a
maga szegény, bűnös voltát, addig azt hitte, hogy ő a saját életének mestere. Amíg
csak érdeklődő volt, addig nem tudott Jézus lábához borulni, felismerve az ő
Istenségét és dicsőségét. És addig nem is hallhatta meg az elhívás szavát, azt
a szót, ami mindent újjá tett az életében: „Ne félj, ezen túl emberhalász leszel!”
(Lk 5:10).
Péter akkor még biztosan nem
tudta, hogy mi minden fog még történni vele, amíg beteljesedik az elhívás. De
ahhoz eleget tudott már, hogy képes legyen meghozni a döntést, hogy mindent
elhagyva Jézus követőjének szegődjék. Így hívta tehát el Jézus Krisztus Pétert
az ő követésére. Így lettek az egyszerű halászemberekből emberhalásszá Jézus
első követői.
Jézus ma minket is hív, hogy
legyünk az ő követői. Először talán csak érdeklődőként kerülünk az ő közelébe
és szívesen hallgatjuk a tanítását. De ha már régóta a közelében vagyunk, akkor
vegyük észre, halljuk meg, hogy személyesen szólít és hív minket. Engedjünk
hívásának, hogy megmutathassa nekünk az Ő csodálatos gazdagságát, isteni
szentségét és ne féljünk szembesülni szegénységünkkel, bűnös voltunkkal sem. Ha
pedig így találkoztunk vele, ha Ő hívott el tanítványának minket, akkor mindent
az Ő kezébe téve kövessük is Őt! Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése