100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 4.
Az Isten Fia első
megszólalása
Olvasmány: Lk
4:16-30
„Az Úrnak
Lelke van énrajtam, mert felkent engem, hogy evangéliumot hirdessek a szegényeknek;
azért küldött el, hogy a szabadulást hirdessem a foglyoknak, és a vakoknak
szemük megnyílását; hogy szabadon bocsássam a megkínzottakat, és hirdessem
az Úr kedves esztendejét.” Ekkor összegöngyölítve a könyvtekercset, átadta a
szolgának, és leült. A zsinagógában mindenkinek a tekintete rajta
függött; ő pedig így kezdett beszélni hozzájuk: Ma teljesedett be ez az
írás a fületek hallatára.” Lk 4:18-20
Jézus munkásságának kezdetét
meglepő egyszerűség és szerénység jellemzi. A pusztai megkísértés története
után arról hallunk, hogy egyik helyről a másikra jár és zsinagógákban tanít: „Jézus a Lélek
erejével visszatért Galileába, és elterjedt a híre az egész
környéken. Tanított a zsinagógáikban, és dicsőítette mindenki.” (Lk 4:14-15). A tevékenysége
kezdetben csak Galileára terjedt ki, azon belül is leggyakrabban Kapernaum
környékén fordult meg. Isten országának eljövetelét hirdeti: „Beteljesedett az idő, és elközelített
az Isten országa. Térjetek meg, és higgyetek az evangéliumban!” (Mk 4:15). Célja, hogy Izrael
szétszórt nyáját egy közösségbe terelje. Jézus egyre nagyobb tekintélyt szerez
magának, tanítása egyre több embert vonz, hamarosan tömegek gyűlnek össze, hogy
hallgassák a beszédeit. Azonban nem mindenkinek tetszik az, amit Jézus mond. Abban,
hogy Jézus Galileában kezdte meg munkásságát az evangélisták egy régi prófécia
beteljesedését ismerik fel. Máté ezt írja: „Hogy beteljesedjék az, amit Ézsaiás
prófétált: „Zebulon földje és Naftáli földje, a Tenger melléke, a Jordánon
túl, pogányok Galileája! A nép, amely sötétségben él, nagy világosságot
lát, és akik a halál árnyékának földjén élnek, azoknak világosság támad.” (Mt 4:14-16).
Ézsaiás próféta majdnem hatszáz évvel Jézus előtt írta ezt népének, akik akkor nyomorúságos
száműzetésben voltak, távol otthonuktól, Babilonban. Most pedig sok száz évvel
a babiloni fogság után, a rég prófétai tekercsbe zárt szavak újra elhangzanak,
mert a prófécia beteljesedik. Jézus a názáreti zsinagógában szintén Ézsaiás
prófétát idézi, de nem úgy beszél, mint aki egy régi történetet próbál
felidézni, hanem merészen és hatalommal szólva kijelenti, hogy benne
beteljesedett mindez, Isten visszatért, hogy uralkodjon népe felett.
Jézus bejelentése, miszerint
Isten visszatért, hogy átvegye a hatalmat, egy olyan országban hangzik el,
amely akkor a Római Birodalom része volt. Nem sokkal korábban minden nagyobb
városban közzétettek egy levelet, amely Augusztus császár uralkodásának a kezdetét
hirdette. A levél őt is Isten Fiának nevezte, aki az igazság és a béke új
világrendjét hozza majd el minden ember számára. A Római Birodalom minden
lakója számára ez volt az „evangélium” azaz a jó hír. Róma császárával, Augusztussal szemben
azonban a Biblia Jézust vallja a világ valódi urának. A jó hír, az evangélium
tehát nem Augusztussal, hanem Jézussal veszi kezdetét.
1.
Az Írás
beteljesedett!
A felolvasott történet a mi Urunk
Jézus Krisztusunk e földi szolgálatának a kezdetét mutatja be. Miután legyőzte
a kísértéseket, evangéliumot hirdet, csodákat tesz, jeleket mutat, majd hazatér
Názáretbe, ahol felnevelkedett. Ott kerül sor erre a drámai eseményre.
Jézus először igazán akkor vonta
magára a figyelmet, amikor a názáreti zsinagógában az Ézsaiási próféciát
felolvasva kijelentette, hogy mindaz, amit a próféta megjövendölt, benne
teljesedett be. Amikor Lukács evangélista megjegyzi, hogy Jézus „szokása szerint elment a zsinagógába”,
ebből arra következtethetünk, hogy Jézus már több más alkalommal is ott volt a
zsinagógában és a többi zsidó férfihoz hasonlóan ő maga is rendszeresen
felolvasott a Szentírásból. Jézus tehát nemcsak vándortanítóként az utcán
tanította az embereket, hanem részt vett a zsinagógai közösség vallási életében
is.
Ezen a szombaton Ézsaiás próféta
könyvének egy tekercsét adják Jézus kezébe. Lukács evangélista pedig itt ismét
egy fontos megjegyzést tesz:
„Ő
pedig kinyitotta a könyvtekercset, és megkereste azt a helyet, ahol ez van
megírva.” (Lk
4:17). Jézus
„megkereste azt a helyet”, vagy, ahogy más fordítások azt mondják: „kinyitván
a könyvet arra az igére talált rá”. Kétségtelen tehát, hogy ami a
názáreti zsinagógában történt, az nem véletlen. Jézus nem véletlenül olvassa
fel pont ezt a szakaszt az Ézsaiás tekercsből. Jézust a „Lélek vitte a
pusztába”, majd a „Lélek erejével tért vissza Galileába” és ugyanúgy Isten Lelke
által vezetetve olvasta fel azt a részt Ézsiás könyvéből, amely benne és általa
teljesedett be.
Ézsaiás próféciájának első
mondata ez: „Az Úrnak Lelke van énrajtam, mert felkent engem.” (Lk
4:18/a). Amikor Jézus ezt magára alkalmazza, akkor világossá teszi, hogy nem
emberi akaratból és nem magán-felhatalmazással jár el, hanem az Atya
megbízásából érkezett, hogy a rábízott küldetést elvégezze. Ezek után pedig azt
is elmagyarázza, hogy mi végből „kente őt
fel” Isten Lelke, vagyis mi az feladat, amit el akar végezni.
A legelsőként ezt a feladatot adja elénk az
ige: „hogy
evangéliumot hirdessek a szegényeknek azért küldött el, hogy a szabadulást
hirdessem a foglyoknak, és a vakoknak szemük megnyílását; hogy szabadon
bocsássam a megkínzottakat.” (Lk 4:18).
Kálvin János itt megjegyzi, hogy
Ézsiás próféta ezekkel a szavakkal azt is jelezte, hogy milyen lesz a nép
állapota az előtt, hogy felhangozna az evangélium. Valójában mindnyájunk
állapota hasonló, vagyis Krisztus nélkül mi is mindnyájan szegények, rabok,
vakok és megkínzottak vagyunk. Ebből pedig megérthetjük, hogy miért olyan
fontos hirdetni az evangéliumot. Mert egyedül az evangélium képes minket
kiszabadítani a bűn és a halál fogságából és helyreállítani eredeti boldogságunkat. Továbbá Isten nagy kegyelmét is megláthatjuk
ezekből a szavakból. Hiszen Krisztus éppen azokat szándékozik Isten kegyelemében
részesíteni az evangélium hirdetése által, akiket mindenféle nyomorúság sújt,
és akik teljesen meg vannak fosztva a szabadulás reményétől.
Az Isten Fia második feladata így hangzik: „És
hirdessem az Úr kedves esztendejét.” (Lk 4:19). „Az Úr kedves esztendeje” nem más, mint az Isten által előre elkészített
alkalmas idő meghirdetése. Pál erről így ír: „De amikor eljött az idő
teljessége, Isten elküldte Fiát, aki asszonytól született a törvénynek
alávetve, hogy a törvény alatt levőket megváltsa, hogy Isten fiaivá
legyünk.” (Gal 4:4). Amit Isten az Ószövetségben a prófétái által kijelentett
és megígért, azt maga akkor tette nyilvánvalóvá, amikor jónak látta.
2.
Hogyan
fogadjuk az Isten Fiát?
Jézus a sajátjai előtt
megszólalva két közmondást is idéz, miből világosan láthatjuk, hogy miképpen
viszonyultak hozzá rokonai, szomszédjai, barátai, ismerősei. Az egyiket az
ott-tartózkodók szájába adva idézi Jézus: „orvos, gyógyítsd magadat” (Lk 4:23). A másik esetben pedig már határozottan
kijelentve megállapítja: „egyetlen próféta sem kedves a maga
hazájában.” (Lk 4:24).
Ahhoz hogy jól értsük Jézus
szavait, nem szabad azonnal önmagunkra alkalmazni azt. Például a legtöbb férj, aki
vitába keveredett a feleségével vagy az anyósával és úgy érzi, hogy otthon
szóhoz sem juthat, ugyanezt szokta mondogatni: „nincs próféta a maga hazájában”, vagyis nem hallgatnak meg otthon.
De a kamasz gyermekeivel küszködő szülők is gyakran mondják ugyanezt. A
közéletben is elhangzik olykor ugyanez, amikor egy politikus úgy érzi, hogy
hiába beszél, mégsem hallgatnak rá. Ady Endre a 20. század elején írt egy megrendítő
tanulmányt, amiben ezt mondja: „az is
bolond, aki poétává lesz Magyarországon. De nemcsak bolond, hanem meg is
bolondul, mert a próféta tűzmadárként fellángoló igazságát eloltják, igazságát
megtapossák. Nincs próféta a maga hazájában.” Mindezekből a példákból láthatjuk,
hogy a gyors alkalmazás mennyire eltávolíthat bennünket a Jézus eredeti szavaitól.
Mert nem az a próféta, aki megmondja az igazat. Az igazmondás valójában Isten
törvénye szerint mindnyájunk kötelessége. Tévedésben van, aki úgy véli, hogy a
próféta attól próféta, hogy megmondja az igazat, vagy azt, amit ő igaznak vél.
A próféta az, aki az Isten üzenetét tolmácsolja, az Isten szavát mondja. Jézus valóban
ezt teszi, felolvassa a prófétai tekercset, majd megmagyarázza azt.
Az evangélista leírja, hogy
mindannyian elálmélkodtak, csodálkoztak kedves beszédén. Jézus pedig érzékeli a feszült várakozást,
hogy szinte kiszakad belőlük a szó: „Orvos,
gyógyítsd magadat!” Vagyis ne csak
Kapernaumban, ne csak a Genezáret-tó környékén, hanem itt, Názáretben is, itt
közöttünk is tégy csodákat Jézus, s akkor majd hiszünk neked. Máshol már annyi
sok csoda történt! Máshol nem is imádkoztak a betegek gyógyulásáért, mégis meggyógyultak.
Nálunk miért nem történik semmi? Ha Jézus valóban az Isten Fia, akkor mutassa
meg itt is, nekünk is! Bizonyára ekkorra már Názáretbe is eljutott a híre
azoknak a csodás gyógyulásoknak, amelyek Jézus által történtek. Most pedig, itt
van közöttünk, közülünk való, a miénk, ezért hát tegyen végre csodát: „Orvos, gyógyítsd magadat!”
A Biblia azonban mindig
érzékelteti velünk, hogy Jézus megrendelésre sohasem cselekedett csodát. Jézus
sosem tett csodát annak érdekében, hogy bizonyítsa messiási mivoltát. Érzékletesen
kezdi ezt a történetet Lukács, amikor elmondja, hogy Jézus visszatért a Lélek
erejével a pusztából, híre ment az egész környéken, tanított a zsinagógákban,
és mindenki dicsőítette.
Jézus tehát Júdea pusztájából tér
vissza, mégpedig győztesen, abból a harcból, amit a kísértővel vívott. Az ördög
azt mondta neki: ha Te vagy Isten fia, parancsold a köveknek, változzanak
kenyérré. Ha Te vagy az Isten fia, vesd alá magadat a templom pereméről, mert
meg van írva felőled, angyaloknak parancsolt, hogy lábad ne üsd a kőbe! Ha Te
vagy az Isten fia, ha Te vagy a próféta, ha Te vagy a messiás. Ugyanez a
kísértés jelenik meg itt is a názáretiek igényében: „orvos, gyógyítsd magadat”, vagyis tégy csodát közöttünk is.
3.
Mit jelent
„kedvesen fogadni” a prófétát?
A másik közmondást Jézus már kijelentő
módban idézi: „egyetlen próféta sem kedves a maga hazájában.” (Lk 4:24), vagyis: „nincsen próféta, akit kedvesen fogadnának a maga hazájában.” A
prófétára a saját hazájában általában nem úgy tekintenek, mint prófétára, sőt maguk
közül valónak sem tekintik. Nagy ellentét feszül itt! Az egyik részről ezt
mondják: „orvos gyógyítsd magadat!” Azok,
akik ott vannak a zsinagógában, és hallják Jézus szavait, ámulnak a kedvességén
és talán még büszkék is rá, hiszen közülük való, de mégis azt kérik tőle, hogy
bizonyítsa magát. Éppen ebben van az ellentét. Az, ami a názáreti zsinagógában
történt mintegy tükröt tart elénk: nincs-e ott a szívünkben is sokszor az, hogy
próbára akarjuk tenni Istent?
Amikor Jézus Ézsaiás próféta szavait
olvasva kimondja, hogy mindez benne teljesedik be, akkor abba a prófétai
vonalba áll be, amely ébren tartotta azokat a reményeket, amelynek a názáretiek
is részesei voltak. Évszázadok óta vártak erre, mindig is ott élt a szívekben.
Jézus ebbe a vonalba kapcsolódik be. Most teljesedik az, amit a próféta
megjövendölt.
Nem az igazát bizonygatja itt
Jézus, hanem ő valóban az „Igazságot” mondja, és azt reméli az övéitől, hogy
kedvesen fogadják, azaz elfogadják. Ez az elfogadás pedig mély, szív szerinti
belátást jelent, amit egy speciális szó fejez ki: kedvesnek tart. Senki sem
kedves a próféták közül a maga hazájában, vagyis nem fogadják kedvesen, nem mondanak
áment az Isten szavára. Az, amit itt leír Lukács evangélista, az majd még
erőteljesebben ott lesz a szemünk előtt virágvasárnapon, amikor Jézus bevonul
Jeruzsálembe. A városba vezető úton magasztalják, dicsőítik és Jézus mégis sír.
És akkor már nem Názáretre, hanem Jeruzsálemre mondja: „Jeruzsálem, Jeruzsálem, hányszor
akartalak összegyűjteni, mint kotlós a csirkéit, de te nem akartad.”
(Lk 13:34). Vagyis nem akartad kedvesen
fogadni, elfogadni, magadhoz ölelni azt, akit Isten a szabadításodra küldött.
A tudósok megfigyelték, hogy ha egy
gyermek sír, mert mondjuk beverte a térdét, akkor a szép szavak helyett sokkal
többet ér egy ölelés. Ahelyett, hogy azt mondanánk, hogy „katonadolog”, vagy,
hogy „majd elmúlik”, ha magunkhoz öleljük a gyermeket, sokkal hamarabb megnyugszik.
Ha azt érzi, hogy osztozunk vele a fájdalomban, akkor a gyermek sokkal inkább
képes elfogadni a mi vigasztalásunkat. Valami ilyesmit jelent az, hogy a
prófétát kedvesen fogadni. De a názáretiek nem így fogadják Jézust, ők
képtelenek magukhoz ölelni, a magukénak vallani és osztozni, eggyé lenni vele.
Válaszul pedig Jézus Illés és Elizeus prófétával kezd el példálózni. Illés idején
három és fél évig tartott a szárazság, ami miatt nagy éhség volt az egész
országban, de Illés csak Sareptában tett csodát, ahol nem fogyott ki az
özvegyasszony korsójából az olaj és vékájából a liszt, pedig ez az asszony pogány
volt.
Elizeus idejében pedig sok leprás
volt Izraelben, de csak az a szíriai Naámán gyógyult meg a próféta által, aki
szintén pogány volt. Velük azért történhetett csoda, mert ők átölelték a
kegyelmet, mert ők befogadták a prófétát, így az övék lett az isteni áldás, a
gyógyulás, a csoda. Amikor tehát a szívünkben keserűség vagy követelés van
Isten felé, amikor mindig a másikat nézzük, mert rajta bőséggel látjuk az Isten
áldását, míg magunk életén nem látunk semmit, úgy teszünk, mint a názáretiek,
akik Jézus prófétai küldetését vonták kétségbe. Isten Szentlelke ma tükröt tart
elénk. Kérjük azért Isten Szentlelkét, hogy adja meg nekünk is a készséget,
hogy teljesen elfogadjuk az egyetlen tökéletes és igaz prófétát, Jézus
Krisztust, aki egyszer s mindenkorra kijelentette Istennek üdvösségünk felőli
titkos tanácsát. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése