2022. március 19., szombat

Igehirdetés: 2022.03.20. A megkísértés

 


100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 3. 

A megkísértés

Olvasmány: Mt 4:1-11

„A Lélek pedig azonnal kivitte őt a pusztába. Negyven napig volt a pusztában, miközben kísértette a Sátán. Vadállatok között élt, és angyalok szolgáltak neki.” Mk 1:12-13

 

               A puszta, a sivatag Izrael történetében a próbatétel helye. A pusztai vándorlás negyven éve visszhangzik abban, hogy Jézus negyven nap és negyven éjjel böjtölt a pusztában. Ez a hely, mind Izraelnek, mind Jézusnak, az Istennel való kapcsolat megerősítésének a helye. Ez a bizalom születik meg a megpróbálás idején, amint ez a bizalom vall kudarcot a kísértésben való elbukás alkalmával. Mert kísértés és próba ugyanaz a szó a görög nyelvben. A Lélek a pusztába viszi Jézust, hogy próbára tétessék, az ördög pedig megjelenik, hogy kísértse őt. A tét Jézus számára az elhívás betöltése.

               Mielőtt Jézus elindulna, hogy hirdesse az evangéliumot és nyíltan a világ elé lépjen, maga a Lélek viszi őt előbb a pusztába, ahol böjtölve és imádkozva készül a szolgálatára. Ekkor találkozott Jézus a sátánnal, aki kísértette őt, megpróbálta eltántorítani a céljától. Megkísértésről és lelki harcról olvasunk itt. Ezekben a kísértésekben a sátán megpróbálja rábírni Jézust, hogy messiási hatalmát olyan módon használja, amely nincs összhangban küldetésével. A kísértő három utat mutatott meg Jézusnak, amelyet Messiásként választhat. Az egyik lehetőség a populisták útja, a második a csodatevők útja, a harmadik pedig az erőszakot alkalmazó forradalmárok útja.

               Az első úton haladva Jézus a köveket is kenyérré változtatva, hatalmát a maga hasznára fordítva nagy népszerűségre tehetne szert. Jézus így megadhatná az embereknek mindazt, amit akarnak, az étel, a megélhetés gondja egyszerre mind eltűnne. A nép biztosan imádná, hogy egy ilyen gondoskodó királya van. Jézus lehetne a nép által csodált és vakon követett „kedves vezér”, aki ingyen adja a kenyeret, s akit mindenki szeret, aki megvalósítja a földi mennyországot.

               A másik utat járva Jézus csodatevő Messiás lehetne. A templom párkányáról levetve magát, kényszeríthetné Istent, hogy látványosan mentse meg őt. Ezzel a szenzációs jellel mindenki számára nyilvánvalóan bizonyíthatná isteni képességeit. A népet teljesen elkápráztatná és ezek után bizonyára feltétel nélkül vakon követnék őt.

               A harmadik út pedig a hatalom, a politika útja, amelyen erőszakot és kényszert alkalmazva gyorsan megszerezhetné a trónt a maga számára. Ez azonban azt jelentené, hogy egyetért a sátánnal, s gyakorlatilag meghajol előtte.

               Jézus mind a három lehetőségre nemet mondott. Ő nem a nép által elképzelt messiásképnek akart megfelelni, hanem egyedül az Atya akaratának. A könnyű út helyet a nehéz utat választotta, a siker, a népszerűség, a csodálat és hatalom helyett a szelíd szolgálat útját, az odaadó szeretetet és önfeláldozó szenvedést. Jézus útja a kereszt útja. Ebben a lelki harcban a Szentlélek erősítette meg messiási elhívásában, és így valóban készen állt arra, hogy elkezdje betölteni az Atyától kapott küldetését.

 

1.      Az első csapda: a kenyérkérdés

               Az első kísértésben éhség által akart Jézushoz férkőzni a kísértő. A sátán úgy számolt, hogy a hosszú böjtölés után Jézus bizonyára megéhezett, így könnyen megkísérthető. Ez a kísértés tehát a test kísértése. A test gyengesége, az étel hiánya miatti szükség azonnal lehetőséget adott az ördögnek arra, hogy támadja őt. A hatalmas lelki csúcs, a megkeresztelkedés és a megnyílt ég után azonnal egy nagy mélység, sötétség, és harc következik: „Ha Isten Fia vagy, mondd, hogy ezek a kövek változzanak kenyérré.” (Mt 4:3).  Félelmetes és megdöbbentő, ahogy a kísértő azonnal igyekszik kiforgatni azt, amit Isten mondott: „ha Isten Fia vagy.” Hiszen éppen ezt hallotta Jézus, amikor leszállt rá a Szentlélek, amikor az Atya felkente őt, amikor szavával megerősítette, hogy elinduljon az úton, elhívása betöltésében. Vajon hiszi-e Jézus most, a testi gyengeség és szükség idején azt, amit az Atya kijelentett neki, és bízik-e az Atyában?

               Sok minden rejtőzik a kísértőnek ebben a mondtában. Két oldalról is megközelíthetjük. Az egyik oldalról kérdésként hangzik: „tényleg Isten Fia vagy?” Ez a kérdés lényege szerint a paradicsomi kísértéssel párhuzamos, hiszen a célja, hogy elbizonytalanítson, hogy bizalmatlanságot keltsen. Jézus hallotta, hogy az Atya kijelentette róla, hogy ő az Isten Fia. De most belül, a gondolataiban megszólal a gonosz: „Képes vagy erre?  Ki kellene próbálni! Ha Isten Fia vagy, biztos meg tudod tenni. Amint Isten a mannát adta a pusztában, úgy tudsz-e te, az Isten Fia kenyeret teremteni a kövekből?”

               A másik megközelítés a kijelentés: „Ha Isten Fia vagy, meg tudod tenni! Használd hatalmad az Atyától függetlenül. Miért kellene éhezned vagy bármiben szükséget látnod, ha te Isten Fia vagy?” Kálvin így magyarázza ezt: "Mivel látod, hogy Isten magadra hagy téged, a szükség kényszerít az önmagadról való gondoskodásra. Szerezz tehát magadnak ételt, mert az Isten nem ad neked." Azaz a kísértőnek a fő célja, hogy Jézus Istentől függetlenül cselekedjen és használja az isteni hatalmát a maga megmentésére.

               A Sátán célja megtörni Jézus bizalmát az Atya szavában, és ezzel eltántorítani őt a küldetésétől. Látjuk tehát, hogy a testen keresztül érkező kísértés valójában mindig az Istennel való kapcsolatot célozza meg. Nem a test a lényeg, hanem az Úrral való közösség, a benne való bizalom és hit megpróbálása. Jézus böjtölt, de tudott hálával enni és jóllakni is. A testet és a test szükségét sem lebecsülni, sem túlértékelni nem szabad. Tudnunk kell, hogy ha szükséget, gyengeséget, erőtlenséget, hiányt élünk meg, különösen is támadhatóak vagyunk. A kenyérkérdés mindig a bizalom, a hit, az engedelmesség kérdése is.

               Jézus leleplezte a kísértőt: „Meg van írva, nem csak kenyérrel él az ember, hanem minden igével, amely Isten szájából származik.” (Mt 4:4). Jézus arra mutatott rá, hogy van valami, ami felette áll a testi szükségnek, ez pedig Isten jósága, hűsége, gazdagsága, amely által éltet, megtart, gondoskodik. Az élet sokkal több, mint a test szükségének enyhítése. Jézus bízik abban, hogy az Atya táplálja és gondozza majd. A pusztai vándorlás 40 évére utal szavaiban Jézus, amiről ezt mondja a Biblia: „Emlékezz vissza az egész útra, amelyen vezetett Istened, az ÚR a pusztában negyven éven át, hogy megsanyargatva és próbára téve téged megtudja, mi van a szívedben: megtartod-e parancsolatait, vagy sem? Sanyargatott és éheztetett, de azután mannával táplált, amelyet nem ismertél, és atyáid sem ismertek. Így adta tudtodra, hogy nemcsak kenyérrel él az ember, hanem mindazzal él az ember, ami az ÚR szájából származik.” (5Móz 8:2-3). Jézus az igazi, ideális Izrael. A pusztában böjtöl. Megpróbáltatik, mint atyái. De ő nem lázad, nem zúgolódik, és nem bukik el a próbán. Jézus, ha éhes is, bizalmát teljesen az Úrba veti. Tudja, hogy Isten szájából, lényéből fakadó igazsággal tápláltatik és tarttatik meg az ember és ezért képes az Urat az éhsége elé helyezni. Ez a bizalom, ez a meggyőződés, ez a hit az, amely nem engedi, hogy a test szükségének rabszolgája legyen. Ez Jézus győzelme a kísértő első próbálkozásával szemben.

2.      A második csapda: csoda kérdése

               A második alkalommal az ördög egy szentírási idézettel támadta meg Jézust: „Ha Isten Fia vagy, vesd le magadat, mert meg van írva: Angyalainak parancsot ad, és azok tenyerükön hordoznak téged, hogy meg ne üsd lábadat a kőbe.” (Mt 4:5-6). A sátán itt a 91. Zsoltár szavait idézi, mely szerint, ha Jézus valóban Isten Fia, akkor biztosan számíthat az agyalok segítségére, akik megóvják őt minden bajtól. Miért ne próbálná ezt ki Jézus azáltal, hogy ráveszi, sőt kikényszeríti Istent, hogy cselekedjen, tegyen csodát az érdekében.

               Jézus, amikor elindul nyilvános szolgálatába, mindent maga mögött hagyott. Egyedül az Atyára bízta magát, hogy így töltse be a küldetését. Aztán elvitte őt a Lélek a pusztába, ahol már egy kísértésben győzelmet aratott. Túl van a test kísértésén. A testi szükségeit is az Atya gondjaira bízta, nem irányítja őt az éhség, a pillanatnyi szükség. De miután már mindezt megtette, most itt a lehetőség, hogy az Atya is megtegye a magáét. Ha Jézus a templom magaslatáról leugorva sértetlenül ér földet az ott lévő emberek szeme láttára, akkor abban a pillanatban hős lesz. Akkor valami olyan hatalmas csoda történik, ami által majd mindenki hinni fog neki. A sátán sugallata szerint mindezt Jézusnak nem magáért, hanem Istenért, és a küldetés sikeréért kellene megtenni. Mindez azonban nem más, mint a sátán újabb csapdája.

               Sok embert megcsapott már a nagyság, a hősiesség kísértése. Amikor a „jó ügy” képviselőjének adva ki magát jelentkezik be a gonosz. Amikor látszólag nemesnek, hősiesesnek tűnik egy adott cselekedetünk, de valójában az egész csak rólunk szól. Az ilyen értelmű nagyság, jóság abszolút ördögi tud lenni. A legtöbb diktátor meg volt arról győződve, hogy a legjobbat teszi az emberekkel. Aki hős akar lenni, aki azt képzeli magáról, hogy ő valami hatalmas jót fog tenni másokért, és ebben tetszeleg, egyre inkább önmagában gyönyörködik. Önmaga jóságának, áldozatos voltának, nemes lelkűségének, saját magáról alkotott képének a foglyává válik.

               Ez általában a jó szándékú humanisták csapdája is. De a hősiesség kísértése a keresztényeket is fenyegeti. Amikor az Istenért való szolgálatában úgy áldozzuk oda magunkat, ahogy azt valójában sosem kérte tőlünk az Úr.  Amikor az Isten ügyéért, úgy hozunk áldozatot, hogy közben el is várjuk, hogy Ő pedig angyalait küldje, hogy mi hőssé lehessünk. Miközben azt mondogatjuk, hogy „érted, Uram, csak érted, a te ügyedért”, közben mégis minden rólunk szól. Ezért amikor nagy és nemes dolgot akarunk tenni az Úrért, amikor úgy érezzük, hogy most valami nagyot kell tenni, mindig kérdezzük meg, hogy ezt valóban az Úr akarja-e? Valóban az Úr kéri tőlünk ezt, vagy csupán emberi ambíció, esetleg ördögi kísértés van mögötte? Az igazi hős sohasem akar hős lenni. Sohasem a maga nagyságával, saját nemes lelkűségével, erős hitével van elfoglalva.

               Jézus így leplezte le a kísértőt: „Viszont meg van írva: Ne kísértsd az Urat, a te Istenedet!” (Mt 4:7). Ige áll az igével szemben. De Jézus különbséget tett a kicsavart és a helyén mondott ige között. A pusztai vándorlás egyik legszomorúbb eseményére utal itt Jézus. Amikor Isten kiszabadította népét az egyiptomi szolgaságból, a nép fellázadt Mózes és Isten ellen, mondván, nincs vizük. Mózes Istenhez kiáltott, majd a kősziklából fakasztott vizet a népnek. A Biblia ezzel zárja a történetet: „Így kísértették az Urat: Közöttünk van-e az Úr, vagy sem?” (2Móz 17:7). Jézus azonnal felismerte a csapdát, ha leugrana, az Isten vizsgáztatása lenne. Ha ő hős akarna lenni, azzal Istent kényszerítené és ő diktálná a feltételeket. Márpedig ha Jézus azt hallotta az Atyától, hogy „te vagy az én szeretett Fiam, akiben gyönyörködöm”, akkor nem szükséges kényszerítenie Őt, mert a bizalomnak nincs szüksége a kipróbálásra. Jézusnak nem kell Istent rávennie arra, hogy cselekedjen, mert elég annyi, hogy tudja, Ő valóban Isten Fia, akiben az Atya gyönyörködik. Az Atya később több alkalommal is megőrzi őt, amikor még idő előtt el akarták pusztítani, mert valóban angyalait küldi a benne bízók mellé. A gonosz ott ferdített, hogy arra akarta Jézust rávenni, hogy mesterségesen idézzen elő egy ilyen krízishelyzetet.

3.      A harmadik csapda: a hatalom kérdése

               Itt már nyílt támadásba lendül a kísértő: „Megmutatta neki a világ minden országát és azok dicsőségét, és ezt mondta neki: Mindezt neked adom, ha leborulva imádsz engem.” (Mt 4:7). Jézus valóban azért jött, hogy övé legyen minden hatalom. A gonosz jogtalanul vett hatalmat az ember és a világ felett. Jézus pedig azért jött, hogy helyreállítsa Isten hatalmát. A kérdés az, hogy hogyan? Ha Jézus csak a hatalmat akarja, akkor könnyen meginoghat. A kísértés lényege, hogy harc nélkül és önmaga feláldozása nélkül, egy gyors kompromisszummal már most az övé lehet minden. Azonban nem mindegy, hogy milyen eszközökkel éri el Jézus a célját. Kinek a hangjára figyel? Amint egykor az Édenkertben, az első emberpárnak dönteni kellett, amikor a kígyó ezt sziszegte: „Minden a tiétek lesz, minden ismeret, minden hatalom, minden bölcsesség, ha rám hallgattok.”

               A hatalom kísértés, mert könnyen válhat romboló erővé. Az a hatalom, amely teljes kontrollt követel, romboló hatalommá válik. Lerombolja a kapcsolatokat, a bizalmat, a párbeszédet, az őszinteséget. Már az első emberpárnak is problémája volt a hatalommal, s éppen a hatalom kísértésében bukott el. Isten mindent nekik adott az egész világon: „uralkodjatok, szaporodjatok, sokasodjatok”. De ahelyett, hogy Isten gyermekeiként engedelmeskedtek volna neki, ők többet akartak, több hatalmat, több ismeretet, több dicsőséget. Ez a hatalom kísértése.

               Az ördög ezt hazudta: „Olyanok lesztek, mint az Isten” (1Móz 3:5). Pedig az ember, akit Isten a maga képére teremtett, már eleve olyan volt, mint Isten. De az ördög azt mondta, hogy ez nem elég és rávette őket, hogy a több hatalom érdekében legyenek függetlenek Istentől. És ezért minden hatalom, ami Istentől elszakítva létezik, romboló és ördögi.

               Jézus válasza ez: „Az Urat, a te Istenedet imádd, és csak neki szolgálj!” (Mt 4:10). A hatalom kísértésével szemben, csak Isten kizárólagos imádata és szolgálata lehet a megoldás. Jézusnak nem volt semmi hatalma, semmi dicsősége, ami Istentől független lett volna. Minket is erre hívott Jézus, mikor imádkozni tanított. „Tiéd az ország, a hatalom és a dicsőség.” (Mt 6:13). Ez az Isten-imádat a válasz a hatalom kísértésére.  Mert a hatalom kísértésével szemben csak egyetlen módon győzhetünk, ha minden hatalmunkat Isten hatalma alá helyezzük. Ez a különbség a romboló és az építő hatalom között; az egyik független akar lenni, a másik pedig Istent szolgálja. Ámen.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon:

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon: ·         December 1. – Advent 1. vasárnapja 10:00 óra –  istentisztelet úrvacsorával ...