2022. március 12., szombat

Igehirdetés: 2022.03.13. - Isten Fia megjelenése

 


100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 2. 

Isten Fia megjelenése

Olvasmány: Jn 1:29-33

„Amikor pedig Jézus megkeresztelkedett, azonnal kijött a vízből, és íme, megnyílt az ég, és látta, hogy Isten Lelke mint egy galamb aláereszkedik, és őreá száll. És íme, hang hallatszott a mennyből: Ez az én szeretett Fiam, akiben gyönyörködöm.” (Mt 3:16-17).

 

               Van egy kedves történet, amely arról szól, hogy miért kellett Isten fiának emberré lennie.  A történet szerint egy farmer egy kemény téli estén furcsa dörömbölést hallott a konyhája ablakán.  Kinézve az ablakon észrevette, hogy a hidegtől reszkető verebek azok, akiket a benti fény melegsége odacsalogatott, ők zörgetik az üveget. A jószívű gazdát meghatotta ez a látvány és megpróbált segíteni a didergő madaraknak. Kiment az udvarra és kinyitotta a pajta ajtaját, felkapcsolta a lámpát és szénát is dobott a sarokba a madarak számára. A verebek azonban félelmükben szétröppentek és nem mertek a pajta közelébe se menni. A férfi mindenféle módon megpróbálta a pajtába csalogatni a madarakat. Kekszdarabkákat szórt az útra, majd a madarak mögé kerülve próbálta őket a biztonságot nyújtó meleg pajta felé terelni, de mindhiába. A gazda visszament a házba és szomorúan figyelte a halálraítélt madarakat. Ekkor megértette, hogy csak akkor tudna segíteni a madarakon, ha képes lenne ő maga is madárrá változni. Ha egy lenne közülük, akkor nem ijednének meg tőle, akkor el tudná mondani nekik, hogy van lehetőségük a szabadulásra. Jézus pontosan ezért jött a világba.

               Isten Fia ugyanis azért jött el, azért lett emberré, hogy eggyé legyen velünk, hogy elmondhassa nekünk Isten üzenetét, hogy megszabadítson minket a halálból. Isten Fia azért jött el a földre, mert ez volt az egyetlen módja annak, hogy Isten elérje a célját. Az evangélium kezdete, Isten Fiának az ember világában való megjelenésének első lépése, hogy az Atya rámutat a Fiúra: Ez az én szeretett Fiam, akiben gyönyörködöm.” (Mt 3:17). Az elmúlt alkalommal az evangélium kezdetéről volt szó. Láthattuk, hogy Jézus nyilvános fellépése unokatestvéréhez, Keresztelő Jánoshoz kötődik. Ő prófétaként jelent meg Izraelben, aki azt hirdette, hogy hamarosan eljön az Isten országa. Az Úr eljön az ő népéhez, hogy uralkodjon rajtuk, amint azt az ószövetségi próféták megígérték. Isten királyságát pedig az ”Eljövendő” fogja felállítani, aki megváltást és ítéletet hoz. Keresztelő János feladata az volt, hogy utat készítsen a Királynak, és felkészítse népét a fogadására. János arra hívta az embereket, hogy tartsanak bűnbánatot és keresztelkedjenek meg. Fontos volt a helyszín is, János ugyanis a Jordán folyóban keresztelt, azon a helyen, ahol több mint ezer évvel korábban Izrael népe belépett az ígéret földjére, hogy Isten terve szerint a népek világosságává legyen. János visszatérése erre a helyre új kezdetet jelent az Isten népe számára. Új felszólítás ez Izrael számára, hogy a rég elhanyagolt küldetésüket véghezvigyék és betöltsék. A keresztség nemcsak a bűnbánatnak, de ennek az új kezdetnek is szimbóluma. Isten népe szimbolikusan újra át kell, hogy keljen a Jordánon, hogy megtisztulva végre betölthesse feladatát.


1.      Isten Fia bemutatása

               Mindegyik evangélista igyekszik rámutatni arra, hogy a Jézus életéről szóló történeteket egy nagyobb történet epizódjaként kell olvasni. Márk evangélista például ezért Keresztelő János szolgálatával kezdi Jézus történetét, hogy emlékeztessen az ószövetségi próféciákra az előfutárról, aki előkészíti az eljövendő Messiás útját.

               Sokan mentek Keresztelő Jánoshoz megkeresztelkedni, de egy napon különös dolog történt:Akkor eljött Jézus Galileából a Jordán mellé Jánoshoz, hogy keresztelje meg őt.” (Mt 3:13). Ez a tudósítás azért különös, mert a többi emberrel ellentétben Jézusnak nem volt szüksége arra, hogy megtisztuljon bűneiből és megkeresztelkedjen. Ő mégis közösséget vállalt a néppel, azonosulva küldetésükkel, hogy Isten megváltásának eszközévé legyenek a többi nép számára. Erre a küldetésére utal Jézus a Keresztelő János kérdésére adott válaszában is: „Engedj most, mert így illik minden igazságot betöltenünk.” (Mt 3:15).

               Amikor pedig Jézus megkeresztelkedett, leszállt rá a Szentlélek, és maga az Atya erősítette meg Jézus elhívását: „Te vagy az én szeretett Fiam, benned gyönyörködöm.” (Mk 1:11). Az Atya most bemutatja a világ előtt azt a Fiút, akiről korábban Keresztelő János is bizonyságot tett: „Íme, az Isten Báránya, aki elveszi a világ bűnét!” (Jn 1:29).

               Jézus Krisztus nyilvános fellépése megkeresztelkedésével veszi kezdetét. Keresztelő Jánosnak a kérdésére adott a válaszában Jézus így szól: így illik minden igazságot betöltenünk.” (Mt 3:15). Az „igazság” szó a Szentírásban a törvény megatartását jelenti. Vagyis mivel Jézus önként alávetette magát a törvénynek, szükséges volt, hogy annak minden tekintetben eleget tegyen. Krisztus teljesen aláveti magát az Atya akaratának.

               Keresztelő János azzal, hogy megpróbálta visszatartani Jézust: „Nekem volna szükségem arra, hogy megkeresztelj.” (Mt 3:14), tulajdonképpen csak azt juttatta kifejezésre, hogy felismerte benne az Isten Fiát.

               Még világosabban látjuk ezt a János evangéliuma leírásában: „János bizonyságot tett róla, és azt hirdette: Ő volt az, akiről megmondtam: Aki utánam jön, nagyobb nálam, mert előbb volt, mint én.” (Jn 1:15). Bár Jézuson kezdettől fogva a Lélek különleges kegyelme nyugodott, otthonában mégis átlagemberként viselkedett, egészen addig, amíg az Atya szolgálatába nem állította őt.

               Keresztelő János tanúja lehetett ennek a különleges eseménynek: „s íme, megnyílt az ég, és látta, hogy Isten Lelke mint egy galamb aláereszkedik, és őreá száll.” (Mt 3:16/b). Amikor megérett az idő, hogy Jézus betöltse feladatát, a Lélek új ereje töltötte be, de nem önmagáért, hanem sokkal inkább másokért. Ez az oka annak is, hogy egészen harmincéves koráig halasztotta Jézus a megkeresztelkedését.

               A keresztség szorosan kapcsolódott az evangéliumhoz, ezért kiszolgáltatása az evangélium nyilvános kihirdetésével kezdődött. Krisztus így készült az evangélium hirdetésére, hogy tisztébe a keresztség vezette be és a Szentlélek készítette fel. János látta a Krisztusra alászálló lelket, s ez emlékeztette őt arra, hogy Krisztusban ne keressen semmi testi vagy földi dolgot, ő az Isten Fia, aki a mennyből jött, s akiben a Szentlélek ereje lakozik.

               Miután az Isten Fia nyilvánosan megkezdte megváltói tisztének betöltését, az Atya Isten egy bejelentéssel adta őt át nekünk: „Ez az én szeretett Fiam, akiben gyönyörködöm.” (Mt 3:17). Azzal tehát, hogy Isten a Megváltó Krisztust „Fiúként” állítja elénk, kinyilvánítja azt is, hogy ő mindannyiunk Atyja. Bár a Fiú megnevezés valósággal és természet szerint egyedül Krisztust illeti meg, de az által, hogy ő a testünket felöltötte magára és közösséget vállalt velünk, kinyilvánította, hogy mi is az Atya gyermekeivé lehetünk. Krisztuson át így tehát most már ránk is kiáradhat Isten Atyai szeretete: „Előre el is határozta, hogy fiaivá fogad minket Jézus Krisztus által, akarata és tetszése szerint, hogy magasztaljuk dicsőséges kegyelmét, amellyel megajándékozott minket szeretett Fiában.” (Ef 1:5-6).

 

2.      Isten Fia, aki eggyé lesz velünk

               Az első nagy kérdés, ami a történetben felvetül, hogy miért kellett Jézusnak megkeresztelkednie? A Biblia világossá teszi, hogy Jézusnak nem volt bűne, amit meg kellett vallania. Jézus bűntelen volt, a keresztég felvételével azonban azt fejezte ki, hogy ő eggyé lett velünk. Pál ezt így mondja: „Mert azt, aki bűnt nem ismert, bűnné tette értünk, hogy mi Isten igazsága legyünk ő benne.” (2Kor 5:21). Jézus tehát az értünk vállalt szolgálatnak első lépéseként maga is beáll a sorba, maga is megkeresztelkedik, így fejezi ki, hogy vállalja a közösséget velünk, elveszett bűnösökkel.

               Az evangélista csak röviden számol be az eseményről: „Amikor pedig Jézus megkeresztelkedett, azonnal kijött a vízből, és íme, megnyílt az ég, és látta, hogy Isten Lelke mint egy galamb aláereszkedik, és őreá száll. És íme, hang hallatszott a mennyből: Ez az én szeretett Fiam, akiben gyönyörködöm.” (Mt 3:16-17). Miközben az Isten Fia a megkeresztelkedése által kifejezi a velünk való összetartozást, a Szentháromság Isten titka is felragyog ebben a történetben. Ez az egyik olyan történet a Bibliában, ahol egyszerre van jelen a Szentháromság Isten mind a három személye. A Fiú eljön a földre, emberi testet ölt magára és közösséget vállal az emberrel, majd leszáll rá a Lélek és megnyílik a menny, megszólal az Atya: „Ez az én szeretett Fiam, akiben gyönyörködöm.” (Mt 3:17). Az ember számára látható formában is megjelenik a láthatatlan valóság titka, hogy Jézus csakugyan felkenetett a Szentlélekkel. Lukács evangélista a Jézus megkeresztelkedésének története után számol be arról, hogy Jézus a názáreti zsinagógában az ézsaiási próféciát olvasva hirdeti, hogy mindez benne és általa beteljesedett: „Az Úrnak Lelke van énrajtam, mert felkent engem, hogy evangéliumot hirdessek a szegényeknek; azért küldött el, hogy a szabadulást hirdessem a foglyoknak, és a vakoknak szemük megnyílását; hogy szabadon bocsássam a megkínzottakat, és hirdessem az Úr kedves esztendejét.” (Lk 4:18-1).

               Jézus a mennyei Atya szeretett gyermeke, a Fiú, akit a Szentlélek felkent, hogy evangéliumot, azaz a szabadulás örömüzenetét hirdesse a bűnös ember számára. A Szentháromság Istennek a titkát mi soha nem fogjuk megérteni, mégis hihetjük és vallhatjuk, ami a Bibliában kijelentetett róla.

               Ugyanezt látjuk a megdicsőülés hegyén is, ahol újra halljuk az Atya bizonyságtételét a Fiúról. „Íme, fényes felhő borította be őket, és hang hallatszott a felhőből: Ez az én szeretett Fiam, akiben gyönyörködöm, őt hallgassátok! (Mt 17:5). Péter apostol, aki jelen volt a megdicsőülés hegyén és szemtanúja volt mindennek később bizonyságot tett. „Mert nem kitalált meséket követve ismertettük meg veletek a mi Urunk Jézus Krisztus hatalmát és megjelenését, hanem úgy, hogy szemtanúi voltunk isteni fenségének. Mert amikor az Atya Istentől tisztességet és dicsőséget nyert, és ilyen szózatot intézett hozzá a felséges dicsőség: „Ez az én szeretett Fiam, akiben gyönyörködöm”, mi hallottuk ezt a mennyből jött szózatot, mert együtt voltunk vele a szent hegyen.” (2Pét 1:16-18).

               Az Isten Fia megjelenése ebben a világban úgy történik, hogy mindenki számára világossá lesz kicsoda ő. Előttünk van tehát az evangélium kezdetének leírása, ahol a mennyei Atya bizonyságot tesz a Fiúról, aki elküldött hozzánk. Bár elveszett bűnösök voltunk, de halhattuk mi is az evangéliumot, amely által Isten nekünk is szabadulást hirdetett.

               Jézus megkeresztelkedése és a keresztség sákramentuma is emlékeztet minket arra, hogy mi kivel vagyunk közösségben, kivel lehetünk szeretetközösségben. A Zsidókhoz írt levél ezért így bíztat minket: „Ezért tehát mi is, akiket a bizonyságtevőknek ekkora fellege vesz körül, tegyünk le minden ránk nehezedő terhet és a bennünket megkörnyékező bűnt, és állhatatossággal fussuk meg az előttünk levő pályát. Nézzünk fel Jézusra, a hit szerzőjére és beteljesítőjére, aki az előtte levő öröm helyett – a gyalázattal nem törődve – vállalta a keresztet, és Isten trónjának a jobbjára ült.” (Zsid 12.1-2).


3.      Isten Fia által a megváltás beteljesedik

               A Biblia nagy története, vagyis mindaz, amit Isten tesz az emberért, Jézus életében éri el a csúcspontját. Ezt világosan kell látnunk, hogy jól értsük Jézus történetét. Amikor a jónak teremtett világot beszennyezte az emberi lázadás, Isten azonnal elindította a világ megváltását célzó misszióját. Az Ószövetség elbeszéli, hogy mit tett Isten Izrael népével ennek a célnak az eléréséért, melyek voltak az Úr első megváltó tettei, hogyan akarta helyreállítani, ami megromlott. Megismerjük Isten ígéretét, hogy egy napon majd az egész teremtett világ számára elhozza, amit ezen a kis nemzeten keresztül elkezdett. Isten szándéka, hogy végül maga az ég és a föld is megújuljon és helyreálljon a teremtés rendje. Ez a megújítás és helyreállítás teljesült be Jézus Krisztusban, aki meghirdette Isten országa eljövetelét.

               Jézus élete mutatja meg nekünk, hogy milyen a megváltás: Isten gyógyító és újjáteremtő ereje jelen van minden szavában és tettében. Az evangélium jelentése örömhír vagy jó hír, és a lehető legjobb hír valóban az, hogy Jézusban elérkezett Isten országa.

               Jézus küldetésének központi motívuma Isten országa. Erről tanúskodnak legelső szavai a Márk evangéliumában: „Beteljesedett az idő, és elközelített az Isten országa. Térjetek meg, és higgyetek az evangéliumban!” (Mk 1:15). Jézus azonban még továbbmegy, és nemcsak azt állítja, hogy Isten országa eljött Izraelbe, hanem azt is, hogy „őbenne” jött el: „Ma teljesedett be ez az írás a fületek hallatára.” (Lk 4:18,21). A názáreti Jézust, akiről az Atya bizonyságost tett, hogy ő a „szeretett Fiú”, azért küldte el a világba, hogy az Ő országának jó hírét elvigye az emberekhez: hirdetnem kell az Isten országának evangéliumát, mert ezért küldettem.” (Lk 4:23).

               Míg Keresztelő János azt hirdette, hogy az embereknek bűnbánatot kell tartaniuk, hogy felkészüljenek Isten országának eljövetelére, Jézus egyértelműen kijelentette, hogy Isten országa elérkezett. Isten eljött, hogy megváltsa a teremetett világot. Ámen.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon:

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon: ·         December 1. – Advent 1. vasárnapja 10:00 óra –  istentisztelet úrvacsorával ...