2022. március 5., szombat

Igehirdetés: 2022.03.06. - A kezdet

 


100 TÖRTÉNET, AMIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 1. 

A kezdet

Olvasmány: Mt 3:1-12

„Jézus Krisztus, az Isten Fia evangéliumának kezdete. Amint meg van írva Ézsaiás próféta könyvében: „Íme, elküldöm előtted követemet, aki elkészíti utadat;  kiáltó szava hangzik a pusztában: Készítsétek az ÚR útját, egyengessétek ösvényeit!”, megjelent Keresztelő János a pusztában, és hirdette a megtérés keresztségét a bűnök bocsánatára.(Mk 1:1-4).

 

               Míg Máté és Lukács evangélista beszámol Jézus születéséről és gyermekkoráról, addig Márk a Keresztelő Jánosról szóló beszámolóval kezdi az evangéliumát. Márknak nagyon is jó oka volt erre, ő ugyanis Keresztelő János igehirdetését tekintette az evangélium kezdetének. De maga Jézus is erre mutatott rá: „A törvényt és a prófétákat Jánosig hirdették, azóta Isten országát hirdetik.” (Lk 1:16). Márk számára teljesen egyértelmű, hogy Keresztelő János személyében Malakiás próféta jövendölése teljesedett be: „Én majd elküldöm követemet, aki egyengeti előttem az utat.” (Mal 3:1). Malakiás volt az utolsó ószövetségi próféta. Így Malakiással véget ért a próféták sora, és évszázadokon keresztül nem is adatott újabb kijelentés. Isten mintha hallgatásba burkolózott volna. Sokak szerint talán éppen azért, hogy még jobban felszítsa népe lelkében a megígért szabadítás utáni vágyódást. Ebben az időszakban, amikor nem volt újabb kijelentés, az Isten törvényéhez való ragaszkodás állt a nép vallásosságának a középpontjában.

               Az egész Ószövetség ezekkel a szavakkal zárul: „Gondoljatok szolgámnak, Mózesnek a tanítására, azokra a rendelkezésekre és a törvényekre, amelyeket általa parancsoltam egész Izráelnek a Hóreben! Én pedig elküldöm hozzátok Illés prófétát, mielőtt eljön az ÚR nagy és félelmetes napja.” (Mal 3:22-24).

               Az evangélisták számára egyértelmű volt, hogy Keresztelő János személyében beteljesedtek ezek az ígéretek, és az ő megjelenésével vette kezdetét az Újszövetség ideje. Márk azért kezdi a művét Keresztelő Jánossal, mert ő volt az evangélium első szolgája. János az „útkészítő”, aki igehirdetésének középpontjában a bűnbánatra és megtérésre hívást állította: „Térjetek meg, mert elközelített a mennyek országa!” (Mt 3:2). Amikor János azt mondta, hogy „elközelített Isten országa”, azt értette alatta, hogy az embereknek, akik elidegenedtek Isten igazságosságától, bűnbánatot tartva vissza kell fordulniuk Istenhez, hogy ismét az Ő uralma alatt élhessenek. Kálvin János kommentárjában így fogalmaz: „Egyszóval, a mennyek országa nem más, mint az új élet, amelyben Isten visszahelyez bennünket a boldog halhatatlanság reménységébe. Mert kiragad minket a bűn és a halál szolgaságából, s a magáénak nyilvánít, hogy hit által már a földi vándorlásunk alatt birtokba vegyük a mennyei országot: „Mert őbenne kiválasztott minket magának már a világ teremtése előtt, hogy szentek és feddhetetlenek legyünk előtte szeretetben. Előre el is határozta, hogy fiaivá fogad minket Jézus Krisztus által, akarata és tetszése szerint:” (Ef 1:4).

1.      Az evangélium kezdete

               A ma olvasott szakasz a Márk evangéliumának bevezetője. Egy olyan nyitány, amely elénk adja azt, akiről az egész könyv szól: „Jézus Krisztus, az Isten Fia evangéliumának kezdete.” (Mk 1:1). Márk, tehát az evangélium kezdetét nem Jézus születéséhez kapcsolja, hanem Jézus előfutára, Keresztelő János fellépéséhez. Keresztelő János prófétai fellépése tömegeket mozgatott meg, akik örömmel várták az Úr eljövetelét. Keresztelő János azonban nem a „semmiből” lépett elő, és üzenete sem volt előzmény nélküli. Márk a több száz évvel korábban élt Ézsaiás próféta szolgálatával kapcsolja össze az örömhír kezdetét: „Amint meg van írva Ézsaiás próféta könyvében: „Íme, elküldöm előtted követemet, aki elkészíti utadat;  kiáltó szava hangzik a pusztában: Készítsétek az ÚR útját, egyengessétek ösvényeit!” (Mk 1:2-3). Isten egy konkrét történelmi helyzetben, a babiloni fogság idején, szólt az ő népéhez.  Az Úr akkor az üzente népének, hogy nem feledkezett el róluk, Ő uralkodik és újat cselekszik, miután letelik a fogság ideje, eljön hatalommal és szabadulást szerez népének. Ezt meg is cselekedte Isten, mert Izráel megszabadult a babiloni fogságból, az örömhír valósággá lett, Jeruzsálem és a templom újra felépült. Márk evangélista most Ézsaiás próféta szavait idézve arra mutat rá, hogy elérkezett egy másik ígéret beteljesedésének az ideje is. Az Úr ismét örömhírt hirdet, újra szabadulást készít. Mindez pedig összefügg azzal, amit Isten korábban cselekedett. Jézust megelőzi János, Jánost Ézsaiás és sokan mások, mert Isten fokozatosan bontja ki terveit a történelem folyamán. Jézus Krisztus evangéliuma a történelembe ágyazott, részese annak a világnak, amelyben a mindennapok, a hetek, az évek, az évszázadok és évezredek követik egymást, és ezért nyilvánvaló, hogy annak, amit Isten tegnap cselekedett, jelentősége van a mában és a holnapban. Az örömhír nem pusztán valamiféle lelki vágyakozás. Az evangélium az élő Istennek a cselekedete a mában. Az evangélium bekapcsol egy olyan folyamatba, amely évezredek óta zajlik.

               Az evangélium kezdetéről írva Márk lényegében elénk adja mindazt, ami majd megvalósul Jézus munkásságában, egészen Jézus Krisztus haláláig és feltámadásáig. Jézusra mutat tehát az egész ószövetségi Szentírás. Márk Ézsaiás prófétát idézi, akinek egyes szavai már beteljesedtek egy konkrét történelmi helyzetben, de más szavak egészen mostanáig vártak arra, hogy beteljesedjenek abban, akinek az útját Keresztelő János készíti elő. Amikor „eljött Jézus a galileai Názáretből, és megkeresztelte őt János a Jordánban” (Mt 3:13), valóban beteljesedett mindaz, amiről Ézsaiás próféta beszélt. Isten szava mindenhol Jézusra mutat.

               Így tehát Keresztelő János, aki az Ószövetség utolsó prófétája és egyben az Újszövetség első szolgája, sem tehet mást, mint hogy Jézusra mutasson. Keresztelő János olyan fontos személyiség, hogy megállhatna magában is, hiszen évszázadok óta nem támadt hozzá hasonló próféta Izraelben. Hamarosan pedig egy hatalmas vallási mozgalom alakult ki körülötte: „kiment hozzá Júdea egész vidéke, kimentek a jeruzsálemiek is mind.” (Mt 3:5).

               János tehát hirdette Isten igéjét, és megkeresztelte azokat, akik megvallották bűneiket és új életet akartak kezdeni. De az is világos, hogy Keresztelő János nem magának gyűjtött követőket, ő nem egy saját vallási mozgalmat akart felépíteni, ő csupán útkészítő volt, aki felhívta a figyelmet arra, aki utána jön majd, s aki előtt ő, a mindenható Isten prófétája még arra sem méltó, hogy megoldja saruja szíját. Keresztelő János tehát Isten utolsó prófétájaként túlmutatva önmagán Krisztust hirdette, így lett az evangélium első hirdetője.

               A Biblia világossá teszi, hogy itt minden Jézusra mutat, és Jézusról szól. Pál apostol így fogalmazta ezt meg: „Mert benne (Jézusban) teremtetett minden a mennyen és a földön minden általa és reá nézve teremtetett. Ő előbb volt mindennél, és minden őbenne áll fenn.” (Kol 1:16-17). Ahogy az Ószövetség ezzel a mondattal kezdődik: „Kezdetben teremtette Isten…” (1Móz 1:1), úgy az evangélium így indul: „Jézus Krisztus, az Isten Fia evangéliumának kezdete.” (Mk 1:1).

2.      Az evangélium első szolgája

               Jézus Krisztus evangéliuma alapvető és mély változásra hív. Ennek az evangéliumnak az első szolgája Keresztelő János volt. Ő ezt hirdette: „Térjetek meg, mert elközelített a mennyek országa!” (Mt 3:2). Lukács evangélista így írja le Keresztelő János működését: „Szólt az Úr Jánoshoz, Zakariás fiához a pusztában. Ő pedig bejárta a Jordán egész környékét, és hirdette a megtérés keresztségét a bűnök bocsánatára: ahogyan meg van írva Ézsaiás próféta beszédeinek könyvében: „Kiáltó szava hangzik a pusztában: Készítsétek az Úr útját, egyengessétek ösvényeit! Minden völgyet töltsetek fel, minden hegyet és halmot hordjatok el, legyen a görbe út egyenessé, a göröngyös simává.” (Lk 3:2-5).

               A „kiáltó szava” szemben áll azzal a „csenddel”, amely az elmúlt évszázadokat jellemezte, amikor nem volt prófétai szó. A „puszta” pedig a nép teljes romlottságának a metaforája, amely a száműzetés idején következett be. Olyan szörnyű szétszóratás volt ez, hogy pusztasághoz lehet csak hasonlítani. De bármilyen távolra is száműzték a népet hazájától, sőt bármilyen messzire szakadt is el Istenétől a nép, az Úr szava még a pusztában is szólt, hogy örömteli vigasztalással életre keltse a holtakat. Amikor János prédikálni kezdett, a nép ugyanúgy a „pusztaságban” volt, vagyis az Istentől való elszakadás állapotában.

               A babiloni fogságból való szabadulás megtörtént, de ez csupán halvány előjátéka volt az igazi megváltásnak. Az Úr csodálatos módon „utat készített” népe számára, lehetővé tette a hazatérést, megszabadította népét. De Isten most újra cselekszik, elküldi Jánost, hogy előkészítse az utat, eltávolítsa az akadályokat, a Szabadító eljövetele előtt. A világban sok göröngyös, kanyargós, tekervényes út van, de az Úr még az ilyen nagy akadályok ellenére is utat készít magának, és csodálatosan áttör rajtuk, hogy megszabadítson bennünket. Az a szabadítás, amit egykor Izrael népe tapasztalt meg, most mindenki számára elérhetővé válik: „és meglátja minden halandó az Isten szabadítását.” (Lk 3:6).

               Keresztelő János fellépéshez Máté evangélista nagyon röviden csak ennyit fűz hozzá: „János teveszőr ruhát viselt, derekán pedig bőrövet, tápláléka sáska volt és vadméz. Akkor kiment hozzá Jeruzsálem, egész Júdea és a Jordán egész környéke; és amikor megvallották bűneiket, megkeresztelte őket a Jordán folyóban” (Mt 3:4-6). Ebből is világos, hogy a keresztséget, az egyházhoz való csatlakozást meg kell előznie az őszinte bűnbánatnak és megtérésnek. Úgy tűnik, hogy szigorú és zord életformája ellenére Keresztelő János nagy népszerűségnek örvendett az egész nép körében, sőt még az előkelők és vallási vezetők közül is sokan eljöttek hozzá.

               Az evangélisták azt is hozzáteszik, hogy János nemcsak általában beszélt a bűnbánatról, hanem mondanivalóját egyénekre is alkalmazta. Különösen keményen lépett fel a képmutatók és farizeusok ellen: „Ti viperafajzatok! Ki figyelmeztetett titeket, hogy meneküljetek az eljövendő harag elől?” (Mt 3:7). Jánosnak gyanús lehetett a képmutató farizeusok és gazdag szadduceusok hirtelen jött érdeklődése az Isten dolgai iránt, ezért kételkedéssel vegyes csodálkozással tekintve rájuk arra intette őket, hogy nem elég a bűnbánat jeleként külsőleg megkeresztelkedni, mert a vízzel való megmosakodás önmagában mit sem ér, ha a szív belső megváltozása, az egész életük Istennek való odaszánása nem történik meg.

               János a hozzá fordulókat valódi változásra szólította fel: „Teremjetek hát megtéréshez illő gyümölcsöt, és ne gondoljátok, hogy ezt mondhatjátok magatokban: A mi atyánk Ábrahám! Mert mondom nektek, hogy Isten ezekből a kövekből is tud fiakat támasztani Ábrahámnak.” (Mt 3:8-9). A képmutatók Istennek az Ábrahámmal kötött szövetégre hivatkozva, magukat Ábrahám magvának tekintve hamis önbizalomba ringatták magukat. Nem értették meg, hogy csak azok számítanak Ábrahám magvának, akik követik Ábrahám hitét, hogy az Isten szövetségében nem a vér szerinti leszármazás, hanem csak a hit szerez érvényt a szabadításnak.

3.      Mire hív minket az evangélium?

               Keresztelő János radikálisan kemény szavakkal zárta beszédét: „A fejsze már a fák gyökerén van: ezért minden fa, amely nem terem jó gyümölcsöt, kivágatik, és tűzre vettetik.” (Mt 3:10/a). A sokaság ekkor megkérdezte: „Akkor hát mit tegyünk?” (Lk 3:10/b). János a válaszában röviden meghatározta az igazi megtérés jeleit: „Akinek két ruhája van, adjon annak, akinek nincs, és akinek van ennivalója, hasonlóan cselekedjék! Vámszedők is mentek hozzá, hogy keresztelje meg őket. Ezek szintén megkérdezték tőle: Mester, mit tegyünk?  Nekik ezt mondta: Semmivel se hajtsatok be többet a megszabottnál! Megkérdezték tőle a katonák is: Mi pedig mit tegyünk? Nekik ezt felelte: Senkit ne bántalmazzatok, senkit meg ne zsaroljatok, hanem elégedjetek meg a zsoldotokkal!” (Lk 3:11-14). Az itt felsorolt dolgok tulajdonképpen a szeretet kötelességei, ahogy azt a második törvénytábla is előírja. Nem azért mert Isten nem törődne a kegyesség és az istentisztelet külső gyakorlásával, hanem azért mert a képmutatók nagy igyekezettel fáradoznak azon, hogy szertartásaikkal Isten imádóinak bizonyítsák magukat, de közben nem törődnek az igazsággal és embertelenül bánnak másokkal. Ezért mondta Jézus ezt: „Jaj nektek, képmutató írástudók és farizeusok, mert tizedet adtok a mentából, a kaporból és a köményből, de elhagytátok azt, ami a törvényben fontosabb: az igazságos ítéletet, az irgalmasságot és a hűséget; pedig ezeket kellene cselekedni, és azokat sem elhagyni.” (Mt 23:23).

                Nem azért kell tehát különösen is odafigyelnünk a szeretet kötelességeinek teljesítésére, mert ezek értékesebbek lennének az istentiszteletnél, hanem azért, mert ezek tanúsítják igazán az ember istenfélelmét.

               Mindaz, amit az Úr az Ószövetség korszakában megígért és előkészített, Jézusban valóban beteljesedett. Elérkezett az Újszövetség korszaka. Jelenvalóvá lett, ami eddig csak ígéret volt, de most jelenvalóvá, elérhetővé lett. Itt van Isten országa, Jézusban megjelent Isten uralma. Ha valaki be akar lépni oda, ha valaki részese akar lenni Isten országának, az most megteheti. Ez „Jézus Krisztus, az Isten Fia evangéliumának kezdete” (Mk1:1). Minden Jézus Krisztusra mutat ebben a világban, ezért nekünk is szól a felhívás: „térjetek meg, és higgyetek az evangéliumban.” (Mk 1:15). Ámen.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon:

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon: ·         December 1. – Advent 1. vasárnapja 10:00 óra –  istentisztelet úrvacsorával ...