2022. február 26., szombat

Igehirdetés: 2022.02.17. Anániás és Szafira – végzetes hazugság

 


100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 102.

Anániás és Szafira – végzetes hazugság

Olvasmány: ApCsel 5:1-11

„Péter azonban így szólt: Anániás, miért szállta meg a Sátán a szívedet, hogy hazudj a Szentléleknek, és félretegyél magadnak a föld árából? Vajon nem a tiéd volt-e, amíg el nem adtad, és miután eladtad, nem te rendelkeztél-e az árával? Mi indította szívedet ilyen cselekedetre? Nem embereknek hazudtál, hanem Istennek.” (ApCsel 5:3-4).

 

               Anániás és Szafira történetével kapcsolatban már rögtön az elején szükséges néhány félreértést tisztázni. Először is azt, hogy a korai egyházban egyáltalán nem volt kötelező, hogy az újonnan csatlakozó megkeresztelkedők a pénzüket és vagyonukat felajánlják a közösség számára. Ez nem számított a tagság formai feltételének. A Biblia csak annyit mond, hogy az első keresztyén gyülekezetben többen is voltak, akik ezt önként, a saját akaratukból megtették. Az is biztos, hogy ezeknek az embereknek, az önkéntes nagylelkűség tekintetében mutatott példája az egész közösségre ösztönzően hatott. Ezt a beszámolót olvashatjuk a Bibliában: „Az apostolok pedig nagy erővel tettek bizonyságot az Úr Jézus feltámadásáról, és nagy kegyelem volt mindnyájukon.  Nem volt közöttük egyetlen szűkölködő sem, mert akiknek földjük vagy házuk volt, eladták azokat, az eladott javak árát pedig elhozták, és letették az apostolok lába elé, azután szétosztották mindenkinek, ahogyan éppen szükség volt rá.” (ApCsel 5:34-35)

               Az egyik ilyen esetet pedig Lukács evangélista külön ki is emeli: „József például, akinek az apostolok a Barnabás melléknevet adták, ami azt jelenti: Vigasztalás fia, egy ciprusi származású lévita, mivel földje volt, eladta azt, elhozta a pénzt, és letette az apostolok lába elé.” (ApCsel 4:36-37).

               A másik félreértés Anániással és Szafirával kapcsolatban, hogy ők azért haltak meg, mert maguknak akarták megtartani a pénzt. Valójában azonban a közösségen belüli megtévesztés volt a baj forrása. A bűnük nem hirtelen felindulásból fakadt, hanem aprólékosan kigondoltak egy tervet, amivel szándékosan „próbára akarták tenni az Úr Lelkét.” (ApCsel 5:9). Anániást és Szafirát senki nem kötelezte arra, hogy eladja a földjét és arra sem, hogy ezt és a pénzt odaadják az egyháznak. Amikor ők ezt mégis megtették, akkor nem az önzetlen segítségnyújtás vágya vezérelte őket, hanem egyedül a saját érdekükben cselekedtek. Nem az őszinte segítségnyújtás motiválta őket, hanem inkább a hiúságuk, hogy egy ilyen dicséretesnek, jótékonynak tűnő tettel befolyást, hírnevet és elismerést szerezzenek maguknak a gyülekezet közösségében. Mindez megmagyarázza a számunkra, hogy miért büntette meg őket Isten ilyen súlyosan. Ha Anániás és Szafira tette nem lepleződött volna le és nem ítéltetnek meg azonnal, akkor hiteltelenné vált volna az egész egyház. Anániás és Szafira egy végzetes hazugságba keveredtek, amihez bűnös módon mindvégig ragaszkodtak, és képtelenek voltak megvallani és elszakadni attól. A bűn pedig komoly dolog Isten szemében: „Mert a bűn zsoldja a halál.” (Rm 6:23).

1.      Az események háttere

               Ez a tragikus történet azt mutatja be, hogy egyetlen hazugság milyen végzetes következményekkel járhat. De jogosnak tűnhet a kérdés, hogy hol marad itt Isten kegyelme? Igazságos-e az, hogy Isten valakit egy hazugság miatt megöl, ugyanakkor engedi, hogy másutt ártatlanokat, gyermekeket gyilkoljanak meg, látszólag büntetlenül? Miért bűnösebb Anániás, mint Hitler, Sztálin vagy a hozzá hasonlók?

               Ahhoz, hogy megértsük Anániás és Szafira történetét, szükséges az események hátterét is ismernünk. Ez a történet az első gyülekezet életébe ad betekintést és egy egészen megrázó eseményről tájékoztat bennünket. Egyébként ezek a fejezetek tele vannak jó hírrel. A hívők száma folyamatosan nő, az első gyülekezet tekintélye egyre nagyobb lesz a kívülállók előtt. Az apostolok minden akadály és üldöztetés ellenére nagy erővel tesznek bizonyságot Jézus Krisztusról, a gyülekezet pedig buzgón és állhatatosan imádkozik.

               Miközben sok nehéz próba is kíséri az első keresztyének életét, az élő Krisztus sokféleképpen megmutatja jelenlétét és hatalmát. Pétert és Jánost börtönbe vetették, de Isten kiszabadította őket. István, az első vértanú a Jézust dicsőítő imádsággal az ajkán halt meg, így az ő halála is közelebb vitte Sault ahhoz, hogy Jézus Krisztus szolgálatába szegődjék. Jeruzsálemből, az apostolok kivételével, minden keresztyént elüldöztek, de ez csak még intenzívebbé tette a missziót, mert ahova az üldözött keresztyének elmentek, ott mindenütt hirdették az evangéliumot. A keresztyénekről pedig azt olvassuk, hogy nem volt köztük szűkölködő, mert gondoskodnak egymásról. Diakónusokat állítottak szolgálatba. Isten Lelke pedig többeket arra indít, hogy eladják a vagyonukat, és az árát odaadják a rászorulók részére. Mindez teljesen önként, belülről fakad, semmiféle külső nyomás nélkül. Miközben ennyi sok szépet olvasunk, egyszer csak feltűnik egy szomorú mondat is. Péter azt kérdezi Anániástól: „Miért szállta meg a Sátán a szívedet, hogy hazudj a Szentléleknek és félretegyél magadnak a föld árából?” (ApCsel 5:3).

               Megjelenik a közösségen belül a hazugság, a képmutatás. Kétségtelen, hogy a gonosz munkája áll itt az események hátterében. A sátán hazugság által megpróbál befurakodni a gyülekezet életében. Az, aki egykor az Éden kertjében egy hazugság által becsapta az első embert, most az első keresztyéneket akarja megrontani.

               Egyrészt tehát a sátán romboló munkájával szembesülünk itt. Másrészt azonban azt is meg kell állapítanunk, hogy ez nem csökkenti Anániás és Szafira felelősségét. Ők nem voltak kötelesek eladni azt a földbirtokot. Arra sem kötelezte őket senki, hogy a teljes vételárat beadják a gyülekezetbe. Ha eladták a földjüket, akár a teljes árát is megtarthatták volna maguknak. Ők döntöttek úgy, hogy a gyülekezet számára felajánlást tesznek. A hibát ott követték el, hogy úgy adtak be egy részét, hogy azt hazudták ez a teljes összeg. Ez a hazugság volt a baj gyökere. Többnek akartak látszani, mint amire szívük szerint képesek voltak.

               Amikor Jézus a sátán legjellemzőbb tulajdonságáról szólt, akkor azt mondja róla, hogy „hazug ő és hazugságnak atyja.” (Jn 8:44). Anániás és Szafira történetében pontosan itt érhető tetten a sátán munkája. Ezt a hazugságot ugyanis a Biblia szerint a sátán sugallta ennek a házaspárnak a szívébe, mert   amikor hazudtak, a sátán előtt nyitottak ajtót és egy olyan lejtőn indultak el, ahol már nem volt megállás, egyik hazugságból következett a másik.

               Ilyen lejtőkre, ilyen csapdákba szokta csábítani az ördög az áldozatait. Még Jézust is megpróbálta hazugsággal félrevezetni. Jézus azonban a sátán kísértésére mindig nemet mondott és leleplezte annak hazugságait. Így nem kell meglepődnünk azon, hogy a sátán az egyházat is támadja, mert ő a „diabolos” a szétdobáló, a romboló. A hívőket is megkísérti. Az első keresztyén gyülekezetbe is megpróbált beférkőzni. Ha valaki nem képes már a legelején nemet mondani, leleplezni a gonosz csábítását, hazugságát, akkor bekövetkezhet az, ami Anániással és Szafirával történt, hogy rabul ejtette szívüket a sátán. Ennek pedig végzetes következményei lehetnek.

2.      Mire figyelmeztet minket Anániás és Szafira története?

               Egy nagyon gyakori bűnre irányítja rá a figyelmünket itt Isten igéje. Arra, hogy többnek, szebbnek, különbnek akarunk látszani, mint amilyenek valójában vagyunk. Szeretnénk megmutatni Isten előtt is, mennyire komoly, odaszánt hívők vagyunk, de amikor valóban oda kellene adnunk magunkat, vagy amikor meg kellene nyitnunk esetleg a pénztárcánkat is, akkor már nem olyan szívesen tesszük meg ezt. Anániás és Szafira is azt akarták megmutatni, hogy mennyire odaszántak és buzgók, hogy ők mindenüket odaadják az Úrnak, de közben kiderült róluk, hogy ez mégsem igaz. Nem az volt a baj, hogy maguknak tartottak meg egy részt az eladott föld árából, hanem az, hogy többnek, kegyesebbnek akartak mutatkozni annál, mint akik valójában voltak. A Biblia ezt nevezi képmutatásnak. Valaki másnak mutatom magam, mint aki valójában vagyok. Ha ezt emberekkel szemben tesszük, csalódni fognak bennünk, mert előbb-utóbb úgyis kiderül az igazság. De ha Isten felé akarjuk megjátszani magunkat, ha az Urat akarjuk képmutatásunkkal becsapni, az bizony halálos bűn.

               Az egyik legfontosabb tanulsága ennek a történetnek talán az, hogy rámutat arra, hogy nem létezik olyan, hogy „kis bűn”. Sokan igazságtalannak tartják, hogy Isten egyetlen „apró” hazugság miatt ilyen kemény ítélettel sújtotta Anániást és Szafirát, ez azonban nem így van.

               Sajnos a köztudatban, de még a keresztyének között is él egyfajta megkülönböztetés, amely szerint vannak kis bűnök meg vannak nagy bűnök. Az ember szereti osztályozgatni, sorrendbe rakosgatni a dolgokat, de Isten ezt nem teszi. A Biblia azt mondja, hogy „a bűn zsoldja halál” (Rm 6:23). Ez minden bűnre egyformán érvényes, mert az Úr előtt nem létezik kicsi meg nagy bűn. Jézus szerint, ha valaki csak egyet is megszeg a legkisebb parancsolatok közül, az egész törvényt rontja meg. A kicsi kovász pedig az egész tésztát megkeleszti, vagyis az egész embert a kárhozatba viheti egy kicsin bűn is.

               Az ún. „kis bűn” a sátán legnagyobb ámítása. Ő csak egy kicsit kér, mint a mesében a farkas: „hadd tegyem be csak az egyik lábamat.” A kicsiny bűn azért ugyanakkora, mint a nagy, mert magában hordozza a teljességet. Ahogyan egyetlen csepp tengervízben benne van az óceánok minden tulajdonsága, úgy a legkisebb engedetlenségben benne van a gonosznak a teljessége. A kis bűn azért akar látszólag „kicsi” maradni, hogy elrejtse a nagy büntetést, a nagy és végső következményeket.

               Anániás és Szafira történetének fényében szükséges, hogy átértékeljük apró, talán hétköznapi bűneinket, a hazugságokat, amelyek talán csak füllentésnek vagy csak az igazság elhallgatásának tartunk. Isten Igéje bűnként ítéli meg az önzőségünket, a lustaságunkat is, amikor nincs időnk másokra, Istenre, amikor elmulasztjuk a lehetőséget a jónak cselekvésére. Jakab apostol ezért is figyelmeztet: „Aki tehát tudna jót tenni, de nem teszi: bűne az annak.” (Jak 54:17).

               A másik, amire ez a történet figyelmeztet, sokkal mélyebb értelmű. A keresztény gyülekezet jó híre és becsülete forgott itt kockán. A görög „eklézsia” szó, amely „szentek közösségét” jelenti, éppen ez után az eset után fordul elő legelőször a Bibliában. Isten kihívta választottjait a világból, de kihívta a halott, tradíciók közül, a csupán látszólagos vallásosságból is. A Gyülekezet egyedüli fejévé Krisztust tette az Atya, s Őbenne szenteli meg azt. Anániás és Szafira hazugsága ezt a szentséget és tisztaságot támadta meg. Ez a hazugság a Gyülekezet egységét kezdte ki, s Isten Szentlelkének igazságát csorbította.

               Meg kell értenünk azt, hogy Jézust követni, Isten népéhez tartozni, nagy kegyelem és nagy kiváltság, de nagy felelősség is! Ezért olvassuk a történet végén ezt a megjegyezést: „Nagy félelem szállta meg az egész gyülekezetet és mindazokat, akik hallották ezeket… mások nem mertek hozzájuk csatlakozni.” (ApCsel 5:11,13). Nem a keresztyének voltak olyan ijesztőek, hogy nem mertek a kívülállók csatlakozni hozzájuk, és nem is a szerető Isten volt olyan félelmetes, hogy elrettenttette volna az embereket.

               Egészen másról van itt szó.  Anániás és Szafira esete után, már nem mert többé senki visszaélni a keresztyén névvel. Mert a névleges keresztyének, a képmutatók bizony Krisztust és az ő Egyházát gyalázzák. Azok, akik a gyülekezeteinkben úgy vannak jelen, hogy valójában nem tértek meg és nem adták át az életüket Istennek, visszaélnek Isten nevével, gyalázzák őt, és így a legsúlyosabb ítéletet vonják magukra. Ha valaki vasárnaponként eljár a gyülekezetbe, de aztán hat napig rá sem gondol Istenre és nem az ő útján jár, pontosan azt teszi, amit Anániás és Szafira, többnek akar látszani, mint ami. Hányan vallják magukat ma is keresztyénnek, de nem élik meg a hitüket, sőt, annak egyenesen az ellentéte jellemzi őket. Ez az amit Anániás és Szafiara esete után nem mertek megtenni az emberek, mert megértették, hogy félszívvel nem lehet csatlakozni Krisztus népéhez.

               Anániás és Szafira azonnal megítéltetett Isten szentségének meggyalázása miatt. Istennek hazudtak, és a Szentlélek ellen vétettek, mert Isten Szentlelke él és uralkodik a keresztyén egyházban. Mindez pedig nagyon keményen megítél minket is. De ma még előttünk nyitva áll a kegyelem lehetősége. Az értünk meghalt és feltámadott Krisztus zörget ma a szívünk ajtaján, hogy kihozzon minket a névleges keresztyénség csapdájából, bűnbocsánattal és az örök élettel ajándékoz meg, hogy hiteles legyen az életünk, Isten és emberek előtt egyaránt.

               Ne feledjük tehát, hogy keresztyénnek lenni, Isten gyermekének lenni és az Ő népéhez tartozni nagyon nagy kiváltság és kegyelem, de ugyanakkor nagyon nagy felelősség is. Pál apostol egykor így bátorította az efézusi gyülekezet tagjait: „éljetek ahhoz az elhívatáshoz méltón, amellyel elhívattatok.” (Ef 4:1).


               Óvakodjunk a képmutatástól! Isten ma is jelen van az ő népe között és jelen van a mi életünkben is, Ő ismer minket. Ez jelenti azt, hogy minden, amit cselekszünk, mondunk és gondolunk, Őelőtte van. Ezért egész életünket, a legkisebb dolgot is, az Isten jelenlétében kell cselekednünk. Az Ige bíztat bennünket: „Akár esztek tehát, akár isztok, vagy bármi mást tesztek, mindent Isten dicsőségére tegyetek!” (1Kor 10:31). Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon:

Adventi és karácsonyi istentiszteletek Bonyhádon: ·         December 1. – Advent 1. vasárnapja 10:00 óra –  istentisztelet úrvacsorával ...