100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 98.
Lídia – az első
európai keresztyén
Olvasmány: ApCsel
16:1-15
„Hallgatott minket egy Lídia nevű
istenfélő asszony, egy Thiatirából való bíborárus, akinek az Úr megnyitotta a
szívét, hogy figyeljen arra, amit Pál mond. Amikor pedig háza népével
együtt megkeresztelkedett, azt kérte: Ha úgy látjátok, hogy az Úr híve vagyok,
jöjjetek, és szálljatok meg a házamban! És kérlelt bennünket.” (ApCsel 16:14-15).
Bibliai
személyeket bemutató sorozatunkban a nevezetes és jól ismert bibliai szereplők
után most néhány kevésbé ismert személy bemutatása következik. Így a szolgáló
életet élő Tábita után ma Lídiáról lesz szó.
Lídia arról nevezetes, hogy
valószínűleg ő volt az első európai keresztyén. Ő egy nagyon elfoglalt üzletasszony volt, aki
Filipiben lakott, abban a városban, ahol Pál apostol Európa földjére megérkezve
először hirdette Isten igéjét. Lídia, pedig aki elsőként fogadta be a
Krisztusról szóló evangéliumot, nemcsak a szívét, de a házát is megnyitotta,
így itt jött létre az első missziói és gyülekezeti központ ezen a kontinensen.
A történet különlegessége az,
hogy erre a történelmi feladatra Isten épp egy asszonyt választott ki. A
Szentírásból azt is megtudjuk, hogy bár Lídia Filippiben lakott, de nem ott
született. Filippi abban az időben még egy nagyon fiatal városnak számított. A római
császár telepített oda leszerelt római katonákat. Ezek a veteránok alkották a
város lakosságának a nagy részét, és ezért érthető módon rendkívül büszkék
voltak római voltukra.
Lídia, megtudjuk, hogy egy
kis-ázsiai városban, Thiatírában született. Ez a város pedig egy speciális
iparágáról volt nevezetes. A város környékén sok volt a bíborcsiga, amelynek
kivonatát a gyapjúfonal megfestésére használták. Az ebből készült ruhaanyag és
kész ruha pedig a legdrágább luxuscikk volt ebben az időben. Lídia ezzel
kereskedett, így minden bizonnyal jómódú asszony lehetett. Az ókorban ritkaság
számba ment, hogy egy asszony független, önálló vállalkozó legyen. Lídiának
tehát egy virágzó üzlete volt a városban és egy nagy családi házzal is
rendelkezett, ahol nemcsak az apostolokat tudta vendégül látni, de a gyülekezet
összejöveteleinek is helyt tudott adni.
Lídiáról azt is megtudjuk, hogy
nemcsak gazdag volt, de ugyanakkor istenfélő is. Ez az „istenfélő” kifejezés
arra utal, hogy Lídia pogányból zsidóvá lett hívő volt. Kiábrándult a
görög-római sokistenhitnek abból a világából, amelyben korábban élt. Ő többre
vágyott. A bálványok helyett az Élő Isten után sóvárgott. Izráel vallásával
szimpatizálva megismerte a Teremtő Istent, és csatlakozott ahhoz a néhány
istenfélő asszonyhoz, akik a városon kívül, egy folyóparton, összejártak
imádkozni.
Lídiának, aki ekkor még kereső
lélek volt szokásává vált, hogy szombatonként rendszeresen részt vegyen ezeken
az imaalkalmakon. Bizonyára ezt a vágyat is Isten oltotta a szívébe. Megtudjuk
tehát, hogy Lídia és ez a néhány asszony, ott a pogány világ közepén is
igyekezett istenfélő módon élni, vágyakoztak Isten szava után, keresték az Élő
Istent. Az Úr pedig gondoskodott arról, hogy eljusson hozzájuk az evangélium
üzenete.
1.
Lídia, aki megnyitotta
szívét az Úr előtt
Az, amit Lídia tett, egyáltalán
nem volt veszélytelen vállalkozás. Szombatonként, amikor kiment a folyópartra
imádkozni, be kellett zárnia az üzletet, és emiatt is, meg egyáltalán a
kegyessége miatt különféle megjegyzések is érhették őt. Ezek a Filippiben élő
veterán katonák nagy patrióták voltak, és mindent, ami eltért az ő
gyakorlatuktól, megvetettek. Különösen is a zsidósággal szemben volt bennük
erős előítélet. Amikor Pál és Szilász elkezdte Isten szavát hirdetni a
városban, azt olvassuk, hogy a feldühödött városlakok az elöljárók elé vezették
őket, és ezt mondták: „Ezek az emberek felforgatták városunkat.
Zsidók lévén, olyan szokásokat hirdetnek, amelyeket nekünk nem szabad sem
átvennünk, sem követnünk, mert rómaiak vagyunk.” (ApCsel 16:20-21).
Ilyen légkörben ment ki tehát
Lídia és ez a néhány istenfélő asszony minden szombaton, a városon kívülre,
hogy közösen imádkozzanak. De Lídia ezt is vállalta. Ezen a szombaton azonban
váratlan vendégek érkeztek hozzájuk. Miközben ők imádkoztak, néhány, számukra
ismeretlen zsidó férfi jelent meg, akik leültek közéjük, és a legtermészetesebb
módon, bekapcsolódtak a nekik is ismerős imák elmondásába. Utána pedig az
egyikük elkezdett beszélni. Mivel Pál apostol saját bevallása szerint is,
mindig és mindenütt elsősorban a megfeszített Krisztusról szólt, így minden
bizonnyal az asszonyoknak is Krisztusról beszélt. Az asszonyok pedig bizonyára
figyelemmel hallgatták őt. Hallgatni azonban többféleképpen lehet. Lídiáról azt
olvassuk, hogy másként hallgatta a Krisztusról szóló beszédet, mint a többiek.
Itt a Biblia szövegében egy olyan ige szerepel, aminek az igemódja arra utal,
hogy Lídia „nagyon” hallgatta azt, ami ott elhangzott. Nagy figyelemmel, teljes
odaadással. Szinte itta magába minden szavát az igehirdetőnek. Miközben pedig
ilyen erősen figyelt, egyre teljesebb bizonyosság támadt benne, hogy ez az,
amit ő eddig is keresett. Erre a Krisztusra van neki nagy szüksége. Miközben
hallgatta Pál bizonyságtételét, hit ébredt a szívében Krisztus iránt. A zsidó
vallás megismerésén, a Teremtő Isten imádatán túl ő eljutott Krisztushoz.
Egyik szép énekünkben van ez a
verssor: „A lelkem megfeszül, s a
hallásban segít, s így szódban meglelem az örökkévalóság jó édességeit.”
Lídia így hallgatta az igehirdetést. Miközben Lídia ezzel a lelkülettel fordult
Isten Igéje felé, a Biblia azt mondja, hogy Isten is munkálkodott: „az
Úr megnyitotta a szívét.” (Apcsel 16:14/b).
Miközben hallgatta az Isten nagy
tetteiről, irántunk való szeretetéről szóló igemagyarázatot, ez az Istenről
való emberi bizonyságtétel az Isten önmagáról való bizonyságtételeként érkezett
meg a szívéhez. Ekkor mintha hályog hullott volna le a szeméről, egy új világ
nyílt ki előtte. Hit ébredt a szívében, befogadta az igét, és a befogadott ige,
azonnal dolgozni, munkálkodni kezdett benne, és egy új emberré formálódott. Egy
nagy átalakulás indult el Lídia életében.
Ez mindig a Szentlélek csodája. A
mi lehetőségünk csak az, hogy elmondjuk, amit Isten reánk bízott, amit
megértünk egy-egy igéből. Ezt hallgatja a gyülekezet, és közben némelyeknek
Isten megnyitja a szívét, és akik befogadják ezt az igét, azokat ez más emberré
formálja. Mert aki Isten igéjét hallgatja, és úgy hallgatja, ahogy Lídia, az az
igében magával Istennel találkozik. Rácsodálkozik az élő Istenre és az Ő
kegyelmére. Hittel megragadja ezt a kegyelmet, a kegyelmes Isten pedig
megragadja őt, és elkezdődik az ember újjáteremtése. Ezt nevezi a Biblia
újjászületésnek. Ez nem emberi teljesítmény, hanem mindig Isten munkája, de
aközben történik, hogy hallgatjuk az igét, mert a hit mindig hallás közben
támad, mégpedig az Isten igéjének a hallgatása közben.
És Istennek van megoldása
mindannyiunk életére. Még egy ilyen elfoglalt, a folyamatos pénzügyi és
erkölcsi kockázatot vállaló üzletasszony életére is van megoldása, mint amilyen
Lídia volt.
Ha valaki így hallgatja és fogadja
be az igét, mint Lídia, az egészen új emberré lehet. Aki kész időt szakítani
Isten szavának meghallására, mint Lídia, aki minden szombaton ott volt és
együtt mondta az imádságot a többiekkel, annak válaszol Isten. „Közeledjetek
Istenhez, és ő közeledni fog hozzátok.” (Jak 4:8).
2.
Aki a házát is
megnyitotta az Úr előtt
De
Lídiáról azt olvassuk, hogy nemcsak a szívét, de az otthonát is megnyitotta az
Úr előtt. Amikor háznépével együtt megkeresztelkedett, ezt kérte az
apostoloktól: „Ha úgy látjátok, hogy az Úr híve vagyok, jöjjetek, szálljatok meg a
házamban!” (ApCsel 16:15).
Lídia tehát nyíltan felvállalta,
hogy ő Krisztushoz tartozik, megkeresztelkedett. A keresztség az akkori
gondolkozás szerint a bűnbánatnak a jele volt. A bűnök felismerésének és a bűnökkel
való szakításnak a kifejezése. Amikor valaki felismerte a bűneit és szerette
volna másként folytatni az életét, akkor megkeresztelkedett. Ezért nem
keresztelkedtek meg a farizeusok, amikor Keresztelő János a Jordán mellett
prédikált, mert ők azt mondták, hogy nekik nincsenek bűneik, ők igaz emberek. Aki
megkeresztelkedik, az beismeri bűneit, és szeretne azokból megtisztulni.
A keresztelésnek az akkori
formája a bemerítés volt, ami a bűnbánat kifejezése volt, hiszen a
megkeresztelt ember egy pillanatra alámerült a vízbe, mintha meghalt volna,
amikor pedig kiemelkedett a vízből, már egy másik ember volt, aki megtisztult
és új életre kelt.
A keresztség ugyanakkor azt is
kifejezte, hogy az ember átadja az életét Istennek. Az, hogy Lídia megkeresztelkedett,
mindezt kifejezte. Lídia az egész háznépével együtt megkeresztelkedett. Utána
pedig kinyitotta a házát az evangélium hirdetői előtt. A megkeresztelkedésével
egy időben maga is szolgálatba állt: „Ha úgy látjátok, hogy az Úr híve vagyok,
jöjjetek, és szálljatok meg a házamban!” (ApCsel 16:15).
Ezzel a döntésével Lídia nem kis
kockázatot vállalt. A történetből megtudjuk ugyanis, hogy Pál és Szilász, akik
Krisztust hirdették Filippiben, ezért bizony verést és börtönt kaptak. Krisztus
bizonyságtevőit súlyos vádakkal illették, bűnözőknek és felforgatóknak
bélyegezték őket: „Ezek az emberek felforgatják a városunkat. Zsidók lévén, olyan szokásokat
hirdetnek, amelyeket nekünk nem szabad sem átvennünk, sem követnünk, mert
rómaiak vagyunk.” (ApCsel 16:21).
Lídia azzal, hogy
megkeresztelkedett egész háznépével, és ráadásul még az otthonát is a
gyülekezet rendelkezésére bocsátotta nyíltan felvállalta, hogy ő is ezekhez a
keresztyénekhez tartozik. Mindenki tudta róla a városban, hogy keresztyénné
lett. De ebből komoly baja is származhatott. A helyiek esetleg bojkottálni
fogják az üzletét. Az is lehet, hogy bevonják az engedélyét és kiutasítják a
városból, hiszen ő is csak jöttment, aki nemrég telepedett itt le.
De Lídia mindezt vállalta. Ő nem
félt vállalni a kockázatot azért a Jézusért, aki érte mindent vállalat, aki helyette
is meghalt a kereszten és az ő számára is megváltást és új életet szerzett. Mivel
Jézus által az élete új értelmet nyert, ezért ő kész volt mindenét Jézusnak a rendelkezésére
bocsátani. Nem féltette magát, hanem nyíltan felvállalta hitét, közösséget
vállalva az evangélium hirdetőivel, megnyitotta otthonát előttük és a
gyülekezet előtt.
3.
Aki számára a
hit nem magánügy volt
Lídia tehát Jézus elkötelezett
tanítványává lett, aki mindent kész volt vállalni Jézusért. Aki már nem úgy
tekintett a hitére, mint ami magánügy lenne. Hitét vállalta a nyilvánosság előtt
is, és erre hívta az ő háznépét is. Lídia tehát nyíltan megvallva hitét
vállalta az ezzel járó kockázatot is. Ő nem félig-meddig akart keresztyén
lenni, hanem teljes szívéből. Jézus rendelkezésére bocsátotta magát, és
mindenét, amije volt, beleértve a házát is. Így lett ő valóban használható
eszközzé Isten kezében.
Isten kinyitotta az ő szívét, ő
pedig megnyitotta a házát, és ezzel együtt mindenét, a pénztárcáját is, az
előtt a Krisztus előtt, aki szerette őt és önmagát adta érte. Isten így Lídiát
valóban elkezdte használni a maga munkájában. Lídia szolgálata által egyre
többen csatlakoztak ehhez a kis keresztyén közösséghez, és ebből nőtt ki később
egy virágzó nagy gyülekezet. Amikor Pált és Szilászt kiengedték a börtönből, akkor
azt olvassuk: „elmentek Lídiához, és látva a testvéreket, bátorították őket, majd
eltávoztak." (ApCsel 9:40). Többes számban beszél itt a szentíró, ami
arra utal, hogy ekkor már Lídián kívül sokan mások is csatlakoztak a
gyülekezethez.
Bizonyára nem véletlen az sem,
hogy Pál apostol a börtönből való szabadulásakor ragaszkodott ahhoz, hogy a
város vezetői jöjjenek oda hozzájuk és nyilvánosan kérjenek bocsánatot tőlük,
hiszen ők római polgárok voltak, akiket tárgyalás és ítélet nélkül bántalmaztak
és börtönöztek be. Ezt Pál nem hiúságból tette, hanem azért mert itt a
gyülekezetnek volt szüksége arra, hogy a város előtt helyreálljon az ő jó hírük
és becsületük. Ezek után minden bizonnyal Lídiát és az ő házában összegyülekező
keresztyének közösségét is jobban megbecsülték Filippiben. Hitükért való
kiállásuknak híre lett a városban. Ennek hatására pedig bizonyára még többen
hittek Jézus Krisztusban.
Lídiáról elmondható, hogy Európa
földjén ő volt az első keresztyén. Továbbá az ő háza volt az első imaház és
ebből a kicsiny kezdetből nőtt ki a filippibeli gyülekezet, majd pedig az
európai keresztyénség. Ez a Filippi gyülekezet volt az, amelyik Pál apostolról
többszöri bebörtönözése idején is mindig gondoskodott, adományokkal és szeretetcsomagokkal
támogatta.
Mindez Isten munkája volt. Ő
ébresztette a vágyat Lídia szívébe, Ő egyengette az útját, Ő küldte oda Pál
apostolt, hogy hirdesse az evangéliumot, Ő nyitotta ki Lídia szívét is, hogy
aztán Lídia az otthonát is megnyissa a gyülekezet közössége előtt. Az a Lídia,
aki nagyon figyelmesen hallgatta az igét, egészen elkötelezte magát Jézusnak és
mindenét odaadta neki.
Mi hogyan szoktuk az igét
hallgatni? Olyan szomorú az, hogy járhat valaki évekig úgy templomba és hallgathatja
Isten igéjét úgy, hogy mégsem nyílik meg a szíve. Lídia személye és története
példa a számunkra. Figyeljünk úgy Isten szavára, ahogy Lídia is tette, aki szívét,
otthonát, egész élet megnyitotta az Úr előtt.
Meg kell értenünk, hogy a hitünk
nem magánügy. Ha befogadtuk a szívünkbe Jézust, akkor ezt fel kell vállalnunk a
világ előtt is. Nem hallgathatunk, és nem lehetünk néma keresztyének. Ez az
elkötelezett, mindent Krisztusnak odaszánó keresztyénség az, amire minket hív
Isten, mert csak az ilyeneket tudja használni az Ő dicsőségére és mások
üdvösségére. Ámen!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése