100
EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 97.
Tábita – aki sok jót
tett
Olvasmány: ApCsel
9:36-43
„Joppéban volt
egy nőtanítvány, név szerint Tábita, ami azt jelenti: Dorkász, vagyis Zerge.
Sok jót tett, és bőven osztott alamizsnát.” (ApCsel 9:36).
Bibliai
személyeket bemutató sorozatunkban a nevezetes és jól ismert bibliai szereplők
után néhány kevésbé ismert embert szeretnék bemutatni. Lehet, hogy róluk
kevesebbet tudunk, mert életüket nem mutatja be részletesen a Biblia, de
egy-egy konkrét helyzetben mégis fontos szerepet játszottak. Nézzük meg tehát
miképpen használta és használja Isten ma is az úgynevezett "kicsiket"
az Ő hatalmas, embereket mentő munkájában.
Az Apostolok Cselekedeteiről
írott könyv a „nagy” apostolok nevezetes cselekedetei mellett többször említ
olyan egyszerű hívőket is, akiknek a neve talán csak egyszer fordul elő a
Bibliában, akiket nem sokan ismernek, de akiken keresztül Isten adott esetben mégis
nagy és fontos feladatokat hajtott végre.
Bátorítson ez a puszta tény
minket is abban, hogy a hatalmas Isten sokszor éppen a kicsik és
jelentéktelenek által munkálkodik. Valójában
pedig minden ember élete akkor teljesedik ki igazán, amikor Isten kezében lesz
eszközzé mások javára.
Ma egy nőtanítványról, Tábitáról
lesz szó. Görög neve Dorkasz, ami „gazellát” jelent. Jámbor joppei asszony, aki
a jótékonykodásban tűnt ki. Életében Isten szeretetének háromszoros csodáját
láthatjuk.
1.
Isten
szeretete megváltoztat
A bűneset következtében megromlott
emberi természetünk miatt mindnyájan önzők, önmagunkat szeretők vagyunk. A
másik ember nyomorúságát, csak ritkán vesszük észre, mert általában mindig a
magunk vágyaival vagy bajával vagyunk elfoglalva. Ha adunk is valamit a másik
embernek, azt általában azért tesszük, mert várunk is tőle valamit. Szívesebben
adunk annak, akitől reméljük, hogy vissza is kapjuk valamilyen formában azt,
amit mi adtunk. Alaptermészetünk szerint nehezünkre esik a magunkét önzetlenül
és semmit vissza nem várva megosztani másokkal. Önzetlenül adni, egész életével
másokat szolgálni csak az tud, akiben Isten szeretete lakozik.
Nézzük
meg most közelebbről, hogy vajon mi indította ezt az asszonyt, Tábitát arra,
hogy az adakozó, másokkal törődő, szolgáló életet éljen.
Isten szeretetének az volt az első
csodája, hogy megváltoztatta Tábitának az életét. Azt olvastuk róla, hogy
Joppéban, azaz a mai Jaffában lakott, ahol ezek szerint már egészen korán egy
kis keresztyén közösség, gyülekezet jött létre, talán éppen Fülöp diakónus
szolgálata nyomán. Fülöp az etióp főember megkeresztelése után ugyanis a tengerparti
városokat járta végig és itt evangelizált, így valószínűnek tűnik, hogy
Joppéban is ő hirdette először a Jézus Krisztus kereszthaláláról és
feltámadásáról szóló örömhírt. Ennek az örömhírnek sokan hittek, közöttük
Tábita is, és létrejött ott egy kis gyülekezet. Hiszen ahol Isten igéjét hittel
hirdetik, ott maga Isten munkálkodik, és az Ő szeretetével egészen újjá tud
formálni embereket.
Ezt a radikális változást, amit
Isten az Ő igéjével véghezvisz a benne hívőkben, alapigénk azzal jelzi, hogy a
joppéi gyülekezet tagjait „tanítványoknak”, később pedig „szenteknek” nevezi.
Tanítványnak azt tekintették abban az időben, aki egy mester mellett
elkötelezte magát, vele tartósan együtt élt, vele belsőleg is azonosult, és ez
nyilvánvaló volt mindenki más előtt is. Tábita is ilyen tanítvány volt, aki
teljesen elkötelezte magát Jézus követésére.
Jézus Krisztus tanítványa ma is az,
aki elkötelezi magát Jézus Krisztus mellett, vele együtt él a hit által,
belsőleg azonosul vele, nem vitatkozik, hanem teszi azt, amit megért az ő
akarataként, és erről másoknak is a legtermészetesebb módon vallást tesz.
Szenteknek pedig azokat nevezi az
Újszövetség, akiket Isten gyermekeivé fogadott, akiket az Ő kegyelmével
átalakított, jellemüket Jézuséhoz hasonlóvá formálja, ők pedig hálából életüket
egészen Isten rendelkezésére bocsátották. A Biblia tanítása szerint, tehát a
Krisztusban hívő tanítványok a szentek. Nem az ő erkölcsi teljesítményeik
alapján szentek, hanem az Isten bennük elvégzett munkája alapján. Nem azért,
mert ők valami rendkívülit vittek véghez, hanem azért, mert Isten bennük
elvégezte az Ő rendkívüli újjáteremtő munkáját.
Tábita nem kapott keresztyén nevelést,
felnőtt fejjel hallott először Jézusról és arról az új életről, amit Ő hozott
nekünk. De hallotta az igét, azt befogadta a szívébe és ez az ige dolgozni
kezdett benne, általa Isten újjá formálta őt. Ez a szeretet első csodája Tábita
életében.
2.
Isten
szeretete cselekvésre késztet
A második csoda, hogy ez az
Istentől kapott szeretet valami különös szeretetet hozott létre Tábita
szívében, különösen a kicsik, az elesettek, a segítségre szorulók iránt.
Kétszer is említi ez a rövid történet az özvegyeket. Ezek az özvegyek sírtak
legjobban, amikor Tábita meghalt. Abban az időben özveggyé válni sokszor azt
jelentette, hogy teljesen kiszolgáltatottá vált az ember. Ha egy asszonynak
meghalt a férje és nem voltak gyerekei, akkor semmi jövedelme nem volt és senki
nem gondoskodott róla.
A keresztyén gyülekezetek az első
pillanattól kezdve felvették az özvegyeknek a gondját, és mint egy nagy család,
gondoskodtak ezekről a segítségre szoruló testvérekről. Tábita pedig
kiváltképpen őróluk gondoskodott. A Joppébeli özvegyek ezért mutogatták a rajtuk
levő ruhákat Péternek, mert a legtöbbet azt viselték, amit Tábitától kaptak
ajándékba. Úgy látszik, Tábita jó ízléssel és igényesen varrt, és volt mit
megmutatni és megcsodálni az ő alkotásain.
Tábita nem prédikált a joppéi
gyülekezetben, legalábbis nem olvasunk erről. Még csak kinevezett diakónus sem
volt, mint ahogy itt az Apostolok Cselekedeteiben, hogy Fülöp és István, meg a
többiek ilyen megválasztott és a szolgálatba beállított főfoglalkozású
diakónusok voltak. Ő a gyülekezet egyszerű tagja volt. De volt egy Istentől
kapott képessége, és ezt ő Isten szolgálatába állította mások javára. Vagyis
azt a szeretetet, amit Istentől kapott, egyszerűen átengedte magán, és ezért
lett ő olyan fontos tagja a gyülekezetnek, hogy amikor elveszítették, nem
akartak belenyugodni ebbe.
Mivel Isten nemcsak a
nevezeteseket, a jól képzetteket, a szónokokat, a szervezőket használja, hanem
mindenkit használ, aki tőle valami képességet kapott és azzal kész neki
szolgálni, ezért lesz fontossá a gyülekezetben mindenki, aki az Istentől kapott
szeretetet átengedi magán, mint egy tiszta ablaküveg a napfényt. Ezért van az,
hogy mindenki valami olyan szolgálatot végezhet a gyülekezetben, amit más
helyette nem tudna elvégezni. Ha Péternek a kezébe adtak volna egy tűt meg
cérnát, és azt mondták volna, hogy varrjon olyan ruhákat, mint amilyeneket itt
a síró özvegyeken látott, valószínű képtelen lett volna rá. Ha halászni küldik,
az még ment volna, mert a régi szakmája az volt, de ruhát varrni, különösen
ilyet, mint Tábita, azt nem. Ez nem az ő feladata volt. Neki Isten más
képességet adott, és azzal kellett felelősen és hűségesen szolgálnia. Tábita is
kapott valami képességet, és a Tábiták is kapnak Istentől mindig valami olyan
adományt, amit Isten szolgálatába állítva mások gazdagítására használhatnak.
Tábita története megkérdez
minket: nekünk milyen képességeink vannak? Mi hogyan szolgálunk ezekkel
Istennek? Mi haszna van abból a családunknak, a munkatársainknak, a gyülekezetünknek,
hogy Isten szeret bennünket? Ez az Istentől kapott meg nem érdemelt és
bőségesen áradó szeretet, milyen formában megy át rajtunk, árad tovább? Mit
adunk tovább abból, amit mi is úgy kaptunk Istentől? Mert Ő a javaink nagy
részét nem nekünk adta, csak reánk bízta. Ez nagy kitüntetés, nagy kiváltsága
minden újjászületett hívőnek, hogy Isten sáfára lehet, hogy tőle kapott
kincsekkel gazdálkodhatunk. Az időnkkel, az erőnkkel, a képességeinkkel. És aki
kész arra, hogy Isten rendelkezésére bocsátja azt, amit tőle kapott, azt Ő
hatalmasan tudja használni ilyen vagy olyan területen, de mindenképpen az Ő
dicsőségére és mások javára. Aki a maga lelki szegénysége miatt panaszkodik, az
általában nem adja tovább azt, amit kapott. Ezért nem kap utánpótlást. Fel
akarja élni azt, amit pedig Isten csak reá bízott, hogy másokat gazdagítson
vele. Boldogok a Tábiták, akik kinyitják magukat az Isten meg nem érdemelt
szeretete előtt, és engedik, hogy ez a szeretet átáradjon rajtuk keresztül másokra!
3.
Isten szeretete
bizonyságtevővé tesz
Aki úgy él, mint Tábita, és
átengedi magán az Istentől kapott szeretetet, arra az így továbbadott szeretet visszasugárzik.
Vagyis Tábitát is nagyon szerették a gyülekezetben. Nélkülözhetetlen ember lett
a gyülekezetben, mert kész volt szolgálni a legkisebbeknek. Nem tudjuk, hogy ő
is özvegy volt-e, vagy esetleg volt családja. Ez nem derül ki a leírásból. Az
kiderül, hogy a halála olyan nagy veszteséget jelentett, hogy egyszerűen nem
nyugodtak bele a joppéi gyülekezet tagjai. Erről árulkodik az is, hogy bár
megmosták Tábita holttestét és kiterítették a felső szobában, de a temetésre
való felkészítés utolsó fázisa, az illatos kenőcsökkel való megkenést
elmulasztották. Mintha arra várnának, hogy itt még valami történhet. A halál
tényével szemben az élő, feltámadott Krisztus hatalmával is számolnak. Ők legalább olyan komolyan vették Jézus
hatalmát, mint amilyen komolyan a tényeket.
Így
küldenek aztán a szomszéd városba Péterért, mert hallották, hogy ő éppen ott
szolgál, és kérték, hogy sürgősen jöjjön át.
Mindez Isten szeretetének a
munkája volt. Isten adott hitet a joppéi keresztyének a szívébe, hogy elhiggyék
és komolyan vegyék, hogy itt még valamit cselekedhet az Isten, hogy esetleg
visszaadhatja nekik az ő kedves elköltözött testvérüket. Isten pedig valóban adott
hatalmat Péternek, hogy általa feltámaszthassa Tábitát. És Isten adott életet
egy halottba, hogy az újra feltámadjon és éljen. Azt is fontos azonban látnunk,
hogy ez egy egyszeri esemény volt az óegyház életében is. Nincs még egy példa
arra a Bibliában, hogy Jézus mennybemenetele után ilyen történt volna. De miért
volt erre szükség?
A bibliai igék összefüggéséből
nyilvánvalóan láthatjuk, hogy Isten itt valami meggyőző jelet akart adni az Ő
hívő népének is, meg a még nem hívőknek, az akkor még hitetleneknek is. Jelet
akart adni arról, hogy a feltámadott Krisztus munkálkodik tanítványai által.
Hogy ugyanolyan erővel van jelen a feltámadott és mennybe ment Krisztus, mint
amikor itt járt a földön. Ő ugyanezt mondta Jairus meghalt lányának, hogy
"Neked mondom, kelj fel!", és ugyanígy szólította a negyed napja
eltemetett Lázárt is "Lázár, jöjj ki!" Az Ő isteni hatalmával
diadalmaskodott a halálon.
De ez az Ő hatalma nem szűnt meg,
és erre az Ő hatalmára számíthatnak a benne hívők. És jelet adott Isten arról,
hogy számára nincs reménytelen helyzet. Ahol minden emberi erőfeszítés csődöt
mond, ott Ő tovább tud haladni. És jelét adta annak is, hogy Ő az életnek az
ura, és ha Ő akarja, megmutatja, hogy az élet a halál mindenféle
megnyilvánulása felett győzedelmeskedik.
A keresztyén egyház életéből ma
leginkább az hiányzik, ami Tábitában megvolt, a másokért élő, irgalmas,
segítőkész, áldozatkész, másokért áldozatot hozó szeretet. Isten szeretete
változtatta meg Tábita életét, formálta őt, késztette arra, hogy ne csak beszéljen
Isten szeretetéről, de legyen cselekvő példájává is. Tábita élete jellé lett az
egész közösség előtt.
Végül Isten Tábitát különös módon
is felhasználja. A Biblia nagyon röviden csak ennyit mond el: „Éppen
azokban a napokban megbetegedett, és meghalt.” (ApCsel 9:37). Amikor
pedig megérkezik oda Péter apostol, a gyülekezet tagjai ezzel fogadják: „az
özvegyasszonyok pedig mind elébe álltak, és sírva mutogatták azokat az ingeket
meg ruhákat, amelyeket Dorkász készített, amíg velük volt.” (ApCsel
9:38).
Az a Tábita, akinek egész élete
Isten szeretetéről való bizonyságtétel volt, most a halála, és a halálból való
feltámadása által lesz még inkább bizonyságtétellé Istennek a halál hatalmát is
legyőző szeretetéről.
Isten az ő munkájában eszközöket
használ. Tábita ilyen hasznos eszköze lehetett az Úrnak, mivel ő teljesen
odaszánta magát Istennek.
Vajon mi használható eszközök
vagyunk-e már az Úr számára? Egy alvót felébreszteni csak olyan tud, aki ébren
van. Lelki halottak feltámasztásában Isten azokat használja, akik már
feltámadtak a lelki halálból és új életük van. Vajon mi közéjük tartozunk?
Isten így tud munkálkodni ma is
mindazokon keresztül, akik már beengedték az életükbe Isten szeretetét, akik
készek azt továbbadni másoknak. Azok nem fognak magukra maradni, mert valami
módon visszasugárzik reájuk ez a szeretet. Talán úgy, hogy sokszor észre sem
vesszük, miképpen használ minket Isten az Ő áldott munkájában.
Tábitának a személye és példája
arra bátorít minket, hogy ez ma is lehetséges. Lehetséges, hogy Isten szeretete
egészen átformáljon minket. Lehetséges, hogy megszabaduljunk az önzésnek a rabságából,
s felszabaduljunk erre a másoknak való szolgálatra.
Tábitáról a halála után derült ki
igazán, hogy milyen sokan szerették őt, milyen sokak számára jelentett áldást
az ő élete. Isten ezért használhatta őt egy egészen különös módon arra, hogy
bizonyságtétellé legyen mindaz, ami vele történt: „Elterjedt ennek a híre egész
Joppéban, és sokan hittek az Úrban.” (ApCsel 9:42). Engedjük, hogy
Isten szeretete így formáljon át és így legyünk használható eszközök az Ő
kezében! Ámen!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése