2021. december 18., szombat

Igehirdetés: 2021.12.19. Advent: hogyan várakozzunk?

 

Advent: hogyan várakozzunk?

Olvasmány: 2Pét 3:1-18

„De az ő ígérete szerint új eget és új földet várunk, amelyben igazság lakik.
Ezért tehát, szeretteim, minthogy ezeket várjátok, igyekezzetek, hogy ő tisztának és feddhetetlennek találjon benneteket békességben. A mi Urunk hosszútűrését pedig üdvösnek tartsátok.”
(2Pét 3.13-15).

 

               Bibliaolvasó vezérfonaluk Péter második levelét adja elénk most az adventban. Ezt a levelet olvasva azt érezhetjük, hogy ez az írás olyan, mintha az apostol végrendelete lenne. A levél elején ilyeneket olvashatunk: „Ezért ezekre mindig emlékeztetni foglak titeket, bár ismeritek mindezt, és a megismert igazsághoz szilárdan ragaszkodtok. De helyesnek tartom, hogy míg ebben a földi porsátorban vagyok, emlékeztetéssel ébresztgesselek titeket. Mert tudom, hogy hamar leteszem porsátoromat.” (2Pét 1:12-15).

               A levél szerzője tehát kezeskedik azért, hogy azt, amit a próféták a Messiás eljöveteléről megjövendöltek, azt az apostolok ténylegesen átélték és tanúsíthatják. Ők látták Jézust megdicsőülésekor a szent hegyen, abban a hatalomban és dicsőségben, amelyben második eljövetelekor meg fog jelenni. A szüntelen adventben, azaz a Krisztus második eljövetelének várásában élő keresztyének számára ez azt jelenti, hogy éppen úgy fognak beteljesedni az eddig még meg nem valósult jövendölések is. Még akkor is, ha a hitetlen világ gúnyolódva kérdezgeti: „Hol van az ő eljövetelének ígérete?” (2Pét 3:4).

               De mindazok, akik hisznek Krisztusban, bizonyosak lehetnek abban, hogy az Úr napja el fog jönni, amelyben az egész eddigi világ elpusztul, és amelyet az új, beteljesedett teremtés fog felváltani.

               Krisztus mennybemenetele óta, a keresztyénség a szüntelen várakozásban él. Az apostolokat, amikor azok döbbenten néztek az égre, így figyelmeztette az angyal: „Ez a Jézus, aki felvitetett tőletek a mennybe, úgy jön el, ahogyan láttátok őt felmenni a mennybe.” (ApCsel 1:11).

               Az első keresztyének abban az élő reménységben és intenzív várakozásban éltek, hogy Krisztusnak ez a második eljövetele, akár még az ő életükben bekövetkezhet.

               Pál apostol például így ír erről a thesszalonikai gyülekezetnek erről: „Mert ti magatok is jól tudjátok, hogy az Úr napja úgy jön el, mint éjjel a tolvaj. Amikor azt mondják: Békesség és biztonság, akkor tör rájuk hirtelen a végső romlás, mint a fájdalom a várandós asszonyra, és nem fognak megmenekülni. Ti azonban, testvéreim, nem vagytok sötétségben, hogy az a nap tolvajként lephetne meg titeket. Hiszen valamennyien a világosság és a nappal fiai vagytok, nem vagyunk az éjszakáé, sem a sötétségé.” (1Thessz 5:1-3). A római levélben pedig ezt az intést olvassuk: „Ezenfelül tudjátok, hogy az idő sürget: ideje már az álomból felébrednetek, mert most közelebb van hozzánk az üdvösség, mint amikor hívőkké lettünk. Az éjszaka múlik, a nappal pedig már közel van. Vessük el tehát a sötétség cselekedeteit, és öltsük fel a világosság fegyvereit.” (Rm 13:11-12).

1.      A várakozás nehézségei

               Advent a várakozás, a Krisztus várás ideje. Ez a várakozás azonban nem könnyű, mint ahogy általában a várakozás nem egy könnyű dolog, mivel mindig próbára teszi a türelmünket, kitartásunkat, és hűségünket, különösen akkor, ha a várakozás ideje hosszúra nyúlik, a beteljesedés ideje pedig ismeretlen vagy bizonytalan.

               Hogyan várakozzunk tehát? Milyen nehézségekkel és veszélyekkel kell szembenéznünk a várakozás ideje alatt? És egyáltalán hogyan tekintsünk az időre, amiről néha azt gondoljuk, hogy nagyon gyorsan eltelik, máskor pedig azt érezzük, mintha megállt volna. Különösen is a várakozás idejében telik nehezen az idő. Ilyenkor szinte ellenségünknek érezzük az időt.

               A Biblia azt mondja az időről, hogy Isten teremtésének része, ami önmagában nem rossz, de a bűneset óta, sajnos, ebben is megmutatkozik az ember nyomorúsága. Emiatt van az, hogy olykor az időnek egy-egy síkja teherré, nehézséggé válik az ember számára.

               Péter apostol levelének címzettjei nem voltak könnyű helyzetben, mondhatjuk így is, hogy „nehéz időket éltek meg”. Ekkor még élt az a nemzedék is, akik részesei, tanúi lehettek egy „különös időnek”, amit a Biblia az „idők teljességének” nevez: „De amikor eljött az idő teljessége, Isten elküldte Fiát, aki asszonytól született a törvénynek alávetve.” (Gal 4:4). „Az idők teljességének arról a rendjéről, hogy a Krisztusban egybefoglal mindeneket, azt is, ami a mennyben, és azt is, ami a földön van.” (Ef 1:10). Az Isten fia, Jézus, nem is olyan régen még a földön járt. Még ott voltak a gyülekezetekben a tanúk, akik látták és beszéltek is vele. Csodás ígéretei voltak, beteljesítette az ószövetségi próféták írásait is! Hirdette az igazságot erővel és hatalommal és azt mondta, hogy közel van Isten országa. Miután megölték, eltemették, harmadnap feltámadt és legyőzte a halált. Mikor pedig elment erről a földről, azt mondta a tanítványainak, hogy megkapják az Atya ígéretét, a Szentlelket, ahogy az pünkösdkor be is teljesedett.

               De Jézus azt is mondta, hogy nemsokára visszajön, és magához veszi az Övéit. Egy csodálatos országba viszi majd őket, ahol nem lesz fájdalom, sírás, halál, gyász, mert az elsők elmúltak. Csodás ígéretek, hihetetlen dolgok ezek egy hamarosan bekövetkező boldog és nagyon várt jövendőről.

               Azonban ahogy múlnak az évek, a várakozás egyre nehezebbé válik. A boldog jövő ígérete mellett, a jelen ugyanis egyre nehezebbé válik. A levél tanúsága szerint a keresztyének helyzete egyre nehezebbé válik. Előbb csak Jeruzsálemben, majd az egész Római Birodalomban megindul a keresztyének üldözése.

               A próbák, az üldöztetések hatására sokan elbizonytalanodnak. Talán késik az Úr? Talán nem is jön? Miért nincs még itt? – kérdezik sokan. Ellenben itt vannak a gúnyolódók, akik egykor szintén hittek Jézusban, de mára kiábrándultak, mert nem tudtak várni, vagy sosem hittek igazán, mert fontosabbak voltak számukra a földi vágyak, és nem az „odafelvalókkal” törődtek. Nem véletlen, hogy Pál apostol így emlékeztette és intette az adventi várakozásban élő keresztyéneket: „Ha tehát feltámadtatok Krisztussal, azokat keressétek, amik odafent vannak, ahol Krisztus van, aki Isten jobbján ül. Az odafennvalókkal törődjetek, ne a földiekkel! Mert meghaltatok, és a ti életetek el van rejtve Krisztussal együtt Istenben. Mikor Krisztus, a mi életünk megjelenik, akkor vele együtt ti is megjelentek dicsőségben.” (Kol 3: 1-4).

               A reményüket vesztett, a várakozást feladó gúnyolódók így beszélnek: „Hol van az ő eljövetelének ígérete?” (2Pét 3:4). Azt mondják, hogy nem változott semmi, minden állandó a világban. Ráadásul kezdenek meghalni azok az apostolok és szemtanúk is, akiknek azt mondta Jézus, hogy Ő visszajön hamar. Íme, mégsem jött vissza Jézus, nem cselekedett semmit az Isten.

               A csúfolódók cinikusak, nincs szent dolog a számukra, gúnyt űznek mindenből. Igazukat harsányan hangoztatják, beszédük gyakran érdekesebb, mint azoké, akik az igazságot szólják. Ezért több figyelmet is kaptak egykor és természetesen ma is.

               Ráadásul itt van még az üldözés is. Miközben a csúfolódók emlékeztetnek arra, hogy késik az Úr, aközben egyre erősödik az ellenszenv és a gyűlölet a keresztyénekkel szemben. Ilyen ára van annak, ha valaki Úrnak vallja Jézust? Erre talán nem számított mindenki, aki keresztyén lett. Pedig erről is beszélt Jézus, hogy ez mind meg fog történni.

               A várakozás tehát nem csak lelkileg lehet nehéz, de olykor szenvedésekkel, próbatételekkel is teljes. Hogyan várakozzon ilyen helyzetben a keresztyén ember? Hogyan lehet így maradni a hűségben, a kitartásban?

2.      Hogyan várakozzunk?

               Péter apostol itt a levelében a hosszúra nyúlt advent nehézségeinek leküzdéséhez ad néhány fontos tanácsot a keresztyéneknek. Az üldözetések miatt szenvedő és a hamis tanítók gúnyolódása miatt már-már az elcsüggedés határára jutó keresztyéneket igyekszik erősíteni, először is az emlékeztetés által erősíteni. Arra emlékezteti a gyülekezet tagjait, hogy Isten a kezdetektől fogva jelen van a világban. Ő teremtett a szavával, és Ő is pusztította el a teremtés jó részét víz által Noé idejében. Isten hatalmasabb az általa teremtett világnál, fölötte áll mindennek és bármikor véget vethet neki. Volt már egy példa, az özönvíz. Amikor tehát várakozni kényszerülünk, fontos az emlékezés, és emlékeztetés. Emlékezzünk rá, hogy Isten a múltban már hányszor megsegített és megőrzött minket.   Ne feledjük el, emlékezzünk arra, mit tett Isten. Isten szavára történt a teremtés és történhet meg majd a teremtés pusztulása, de az új teremtés is! Ha várakozásunkban nem felejtkezünk el Isten nagy tetteiről, az megerősíthet bennünket abban, hogy Isten tényleg ura a világnak, így a jövőben is akkor és úgy történik majd minden, amikor és ahogyan annak történnie kell. Akármennyire szeretnénk is mi sürgetni az ígéretek beteljesülését, az nem jön el hamarabb, csak a maga idejében. Türelemmel kell tehát várakoznunk. Péter apostol ezért int minket: „Az az egy azonban ne legyen rejtve előttetek, szeretteim, hogy az Úr előtt egy nap annyi, mint ezer esztendő, és ezer esztendő annyi, mint egy nap.” (2Pét 3:8).

               Péter itt arra emlékezteti a hívőket, hogy Isten számára relatív az idő, pontosabban az idő egy általa teremtett keret, fizikai jellemző, de Ő maga az idő felett áll. Isten nem késik, mert az időn felül áll. Nem is értelmes a kérdés Istennek: mikor, meddig? Ő az idő felett áll, és természetesen képes ezer esztendő történéseit egy napba sűrítve végrehajtani, de képes várni akár több ezer évet azzal, ami szerintünk egy nap vagy pár óra alatt végbemehetne. Felettébb nagy titok ez és el kell fogadnunk annak, ami: titok.

               Isten várakozásának azonban mindig oka van. Ez az ok pedig nem a késlekedés, hanem a türelem. A Biblia ezt nevezi „hosszútűrésnek”. Péter apostol itt így mondja: „A mi Urunk hosszútűrését pedig üdvösnek tartsátok.” (2Pét 3.13-15).

               Isten tehát nem késlekedik, hanem türelmes és vár. Nem azért nem semmisült még meg a világ, mert Isten nem képes véget vetni annak, minden gonoszságával és szenvedésével együtt, hanem még vár, kegyelme tart, és azt akarja, hogy mindenki megtérjen! Mert Jézus Krisztusban mindenkit kiválasztott az üdvösségre, hogy aki csak benne hisz, annak örök élete legyen! És így van ez ma is!

               Ebben az adventben, ebben a várakozásban élünk most itt mi is. Igen, azért nincs még vége a világnak, és azért nem jött még vissza Jézus, mert Isten vár! Rád is vár, aki még nem Őt követed, persze mondhatod: inkább nem térek meg, nehogy ez legyen az utolsó csepp a pohárban, és aztán jön a világvége.

               A türelmes Isten példát ad minden türelmetlen és nehezen váró keresztyénnek is. Legyünk türelemmel azok felé, akik nem akarnak megtérni vagy megváltozni úgy, ahogy azt mi szeretnénk. Ha Isten tud türelmes lenni, mi miért nem?

               Az evangélium mindig a várakozás közben, még a beteljesedés előtt szólal meg és szólít meg bennünket. Mert Isten ítélet helyett kegyelemben szeretne részesíteni minket. Isten azért adta az adventet, a hosszú várakozás idejét, hogy a megmenekülés és szabadulás útját, kínálhassa fel mindnyájunk számra.

               De Isten hosszútűrése, kegyelme nem jelenti azt, hogy nem következne be az ítélet. De a biztos vég a hívőt nem elkeseríti, hanem inkább segíti a várakozás nehézségeinek elhordozásában. Ez nem valami kárörvendő világ vége várást jelent. Egyszerűen csak úgy várakozunk, hogy tudjuk, a világ nem örök, ahogy a szenvedés, a próbatétel ideje sem tart örökké. Isten Igéje biztat minket: „De el fog jönni az Úr napja, mégpedig úgy, mint a tolvaj, amikor az egek recsegve-ropogva elmúlnak, az elemek égve felbomlanak, a föld és a rajta levő alkotások is megégnek.” (2Pét 3:10).

               A véggel kapcsolatos bizonyosság azonban nem a félelmet erősíti bennünk, hanem sokkal inkább figyelmeztetés a számunkra, hogy a várakozás alatt kegyesen, szentül éljünk. Ne kezeljük könnyelműen az időt és a rendelkezésünkre álló lehetőségeket: „Mivel pedig mindezek így felbomlanak, milyen szentül és kegyesen kell nektek élnetek, akik várjátok és siettetitek az Isten napjának eljövetelét.” (2Pét 3:11). Alapvetően azonban mi nem a világ végét várjuk, hanem az új világot: „De az ő ígérete szerint új eget és új földet várunk, amelyben igazság lakik.” (2Pét 3:13). Ez nem utópia, hiszen nem ezen a földön megvalósuló szebb világról van szó, nem az emberek által épített szebb jövőről, hanem Isten országáról. Az új teremtésben valóban igazság lesz. Jézus jelenléte mindent betölt és ez lesz a legnagyobb boldogság forrása. Tehát nem azt várjuk, hogy bűnös és gonosz emberek majd jól megbűnhődnek és elpusztul minden ezen a világon, hanem az új teremtést várjuk.

               Azt nem tudjuk, abban az új világban lesz-e idő és lesz-e várakozás, de az biztos máshogy fogjuk érzékelni mindazt, ami elmúlt és mindazt, amit lehetőségként magában rejt az új ég és új föld.

               Reményteljes várakozásra hív minket Isten. Arra, hogy emlékezzünk, békességet nyerjünk és megerősödjünk az ő ígéreteiben. A várakozás nehéz, de nem vagyunk egyedül, mert Ő maga, Jézus velünk van a várakozás közben is. A rá várókkal ő már a várakozás legnehezebb próbáiban is ott van. Jézus jelen van a Szentlélek által minden napon a világ végezetéig. Ez adhat erőt a várakozáshoz! Ámen!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ünnepi istentiszteletek a Bonyhádon:

  Ünnepi istentiszteletek a Bonyhádon: ·        Kedd 18:00 – Bibliaóra ·        Nagypéntek 10:00 – istentisztelet ·        Hús...