2021. október 30., szombat

Igehirdetés: 2021.10.31. István – aki életét adta hitéért

 

100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 88.

 

István – aki életét adta hitéért

Olvasmány: ApCsel 6:1-15

„Amikor ezeket hallották, haragra gerjedtek szívükben, és fogukat csikorgatták ellene. Ő azonban Szentlélekkel telve az égre függesztette tekintetét, és látta Isten dicsőségét és Jézust, amint Isten jobbja felől áll. Ekkor így szólt: Íme, látom a megnyílt eget és az Emberfiát, amint Isten jobbja felől áll. Akkor azok hangosan kiáltoztak, bedugták a fülüket, és egy akarattal rárohantak, azután kiűzték a városon kívülre, és megkövezték. A tanúk pedig egy Saul nevű ifjú lába elé tették le felsőruháikat. Amikor megkövezték Istvánt, az így imádkozott: Uram, Jézus, vedd magadhoz lelkemet! Azután térdre esett, és hangosan felkiáltott: Uram, ne ródd fel nekik ezt a bűnt! És amikor ezt mondta, meghalt.” (ApCsel 7:54-60).

 

               Az évszázadok során keresztyének ezrei szenvedtek üldöztetést és haltak meg a hitükért. Keresztyénüldözések sajnos még ma is vannak. Egyes országokban, mint pl. Észak-Korea, Irán, Szudán, Kína a keresztyének élete ma is veszélyben van. Azokat a keresztyéneket, akik hitükért az életüket adják, vértanúknak vagy mártíroknak nevezzük. Ezeknek a vértanúknak a sorában István volt az első, aki példát és mércét állított mindazok számára, akiknek a hitükért megpróbáltatást, üldözetést kell szenvedniük. István akkor kezdte meg nyilvános szolgálatát, amikor az apostolok hat társával együtt kiválasztották őt arra, hogy diakónusként szolgáljon a gyülekezetben.

               A diakónusok elsősorban a szeretetszolgálat területén tevékenykedtek. Az ő feladatuk volt a gyülekezet szegényeiről és az egyedülálló özvegyasszonyokról való gondoskodás. Ám István szolgálata messze meghaladta a jótékonysági munka irányítását. István igehirdetői munkát is végzett, különösen is meggyőzően tudott szólni a görög ajkú zsidókhoz. A zsidók közül ugyan sokan vitába szálltak vele, „de nem tudtak szembeszállni azzal a bölcsességgel és Lélekkel, amellyel beszélt.” (ApCsel 6:10). István bizonyságtételét ráadásul Isten még különböző csodákkal is megerősítette: „István pedig – kegyelemmel és erővel telve – nagy csodákat és jeleket tett a nép között.” (ApCsel 6:8).

               Amikor a zsidók Istvánt a hitéről való bizonyságtétele miatt letartóztatták és bíróság elé hurcolták, ő olyan bátran és nyíltan beszélt, hogy a nagytanács tudós és művelt tagjai valósággal elveszették önuralmukat. Fogukat csikorgatták, befogták a fülüket és torkuk szakadtból ordítozva dühösen rárontottak Istvánra, majd a lincselő tömeggel együtt halálra kövezték őt.

               István tulajdonképpen ugyanazzal haragította magára a vallási elitet, mint Jézus. A zsidó hatóságok azzal vádolták, hogy becsmérelte a templomot és az ószövetségi törvényeket. A tárgyaláson István határozottan és világosan képviselte a maga ügyét. Úgy jelentette meg Izrael történelmét, mint Isten tervét, aki makacs szembeszegülésük ellenére megváltja népét.  Jézushoz hasonlóan, István is haldoklása közben kivégzőiért imádkozott az Isten bocsánatát kérve a számukra.

 

1.      István – a Lélekkel teljes ember

               Istvánról azt mondja a Biblia, hogy ő olyan ember volt aki „telve volt Szentlélekkel” (ApCsel 6:55). Istvánnak ezt a „Szentlélekkel való teljességét” három dologban is kiemeli az igeszakasz, amikor azt mondja róla, hogy István telve volt kegyelemmel, erővel és bölcsességgel.

               Az első kettőt együtt kell látnunk: a Szentlélek által kegyelemmel és erővel teljes férfi. E kettő együtt volt jelen Jézusban is. De ez ránk is érvényes, mert amint a Lélek egyre inkább Jézus képére formál át bennünket, mind a kegyelem, mind az erő megjelenik az életünkben. A kegyelem a szeretet, a szívesség, a jóság, a készségesség, az előzékenység, az együttérzés.

               Az az ember van telve kegyelemmel, aki jézusi szeretettel fordul a többiekhez. Érzékeny és könyörületes. Ugyanakkor István erővel is telve volt, amely abban mutatkozott meg, hogy „nagy csodákat és jeleket tett a nép között.” (ApCsel 6.8). István ismerte Jézus Krisztus hatalmát a bűn, a betegség, a megkötözöttség és az ördög felett, és élt ezzel az erővel. Nem saját erejéről van szó, hanem arról az erőről, felhatalmazásról, amely a Jézus Krisztussal való közeli, bensőséges és elkötelezett kapcsolatból fakad. A Szentlélekkel teljes emberben kibontakozik a kegyelem, és megjelenik az erő, mégpedig a kettő együtt, egymással összhangban és arányos mértékben. Mi ennek a jelentősége?

               A kegyelem erő nélkül olyan kedvesség, jó szándék, amely lényegében tehetetlen. Ha valaki személyiségében ezeket a jegyeket hordozza, tehát alapvetően kedves, szívélyes, figyelmes, az jó, de ettől nem feltétlen Lélekkel teljes ember. Lehet kedves, és mégis erőtlen, aki nem ismeri Jézus Krisztus hatalmas erejét, szabadításának valóságát. Hasonlóan, ha valaki látszólag erővel tudja képviselni Jézus evangéliumát, de ez nem párosul jézusi kegyelemmel, szelídséggel, szeretettel, megkérdőjelezhető, hogy valóban Jézus ereje jelenik meg rajta keresztül, vagy csak saját, erőteljes, esetleg erőszakos természete. A Szentlélek Jézus kegyelmét és Jézus erejét munkálja ki bennünk.

               De István telve volt bölcsességgel is, ami abban mutatkozott meg, hogy hiába vitatkoztak vele, „nem tudtak szembeszállni azzal a bölcsességgel és Lélekkel, amellyel beszélt.” (ApCsel 6:10). Nyilvánvalóan ez arra vonatkozik, ahogyan Jézust, mint Messiást hirdette azoknak a zsidóknak, akik szembeszálltak vele. Ez a bölcsesség a Szentléleknek egy különleges és drága ajándéka. Ellenfelei nem tudtak szembeszállni azzal a bölcsességgel és Lélekkel, amellyel István beszélt. Nem egy általánosan meglévő bölcsesség és ismeret vezette itt Istvánt, hanem a Szentléleknek egy különleges megnyilvánulása.

               A Lélek jézusi kegyelemmel, jézusi erővel, és jézusi bölcsességgel ruházta fel Istvánt. Ahogy István Jézus Krisztust helyezte élete középpontjába, ahogyan őt imádta és neki engedelmes életet élt, a Szentlélek kiáradt rá, és Jézus képére formálta. A Szentlélek ugyanígy szeretne bennünket is formálni, ahogyan Jézus Krisztust helyezzük istentiszteletünk és életünk középpontjába. A Lélek jézusi erőkkel szeretne felruházni bennünket. Tartsunk bűnbánatot a felett, hogy megszomorítottuk őt! Fájlaljuk, hogy ellenálltunk annak, ahogyan a Szentlélek Jézus ábrázatára kívánt formálni bennünket! Lássuk be, milyen messzire kerültünk attól, amire az Úr elhívott és megváltott bennünket!

2.      István – a szenvedést vállaló ember

               Istvánról megtudjuk, hogy nemcsak jézusi erőkkel bírt, de megdöbbentő módon osztozott annak sorsában, akinek kegyelme, ereje, és bölcsessége megjelent életében. A Lélek Jézus szenvedésébe is bevezette Istvánt. A történetben meglepő párhuzamokat fedezhetünk fel. A Lélek Istvánban meglévő jelenléte hasonló ellenségeskedést váltott ki, mint Jézus esetében. Amikor ellenfelei látták, hogy nem bírnak ellenállni a benne lakozó bölcsességnek, erőszakhoz folyamodtak. Fellázították a tömeget, rárohantak, elfogták, majd a nagytanács elé rángatták és hamis tanúkat állítottak ellene, akik kifordították szavait. Az István ellen felhozott vádakban ugyanazok a mondatok ismétlődnek, mint Jézus esetében.

               Istvánt így vádolják: „Ez az ember állandóan e szent hely és a törvény ellen beszél. Hallottuk is, amikor azt mondta, hogy az a názáreti Jézus lerombolja ezt a helyet, és megváltoztatja azokat a szokásokat, amelyeket Mózes hagyott ránk.” (ApCsel 6:13-14). István pedig a nagytanács előtt megállva, angyalhoz fogható elváltozott arccal fejtette ki üzenetét. Történeti példákon keresztül mutatta be azt, hogy az Úrnak szabadsága van ott megjelenni és ott cselekedni, ahol ő akar, és ezért nincsen helyhez, a szent földhöz, a szent templomhoz, és a szokásokhoz, tradíciókhoz kötve. Ezzel együtt arra is rámutat, hogy hogyan üldözték az Úrtól küldött és ihletett prófétákat őseik, majd pedig egészen bátran így összegezte szavait: „Ti keménynyakú, körülmetéletlen szívű és fülű emberek, mindig ellene szegültök a Szentléleknek, atyáitokhoz hasonlóan ti is. A próféták közül kit nem üldöztek a ti atyáitok? Meg is ölték azokat, akik megjövendölték az Igaznak eljövetelét. Most pedig az ő árulóivá és gyilkosaivá lettetek…” (ApCsel 7:51-52).

               Ezek a szavak egybevágnak azzal, ahogyan Jézus szembesítette a vallási vezetőket keményszívűségükkel. Ugyanaz a Szentlélek hatalmazza fel Istvánt a vallási vezetők keményszívűségének és istentelenségének leleplezésére, mint aki Jézusban is ezt munkálta. István nyilvánvalóan ismerte szavai súlyát, és érezte, hogy ez még jobban felkorbácsolja az ellene feszülő indulatokat, de a Szentlélek vezetése alatt, Jézushoz hasonlóan, prófétai módon kimondta az igazságot és nem félt vállalni a szenvedést. A vallástétel Jézusról ritkán jár konfrontáció és feszültség nélkül. Mindig tétje van. Lehet, hogy bolondnak néznek, vagy félremagyarázzák, és ellenünk fordítják szavainkat, de világosan kell látnunk, hogy ezekben a helyzetekben, csak két lehetőség van. Vagy megvalljuk Jézust, vagy hallgatunk, azaz megtagadjuk őt. Az egyik a Szentlélek indítása szerint való, gyakran konfliktust okoz, de ugyanakkor mélyíti, erősíti a Jézussal való kapcsolatunk, és része annak, ahogyan őt szemlélve elváltozunk ábrázatára.

               A másik az emberi biztonság útja, amely ugyanakkor megoltja a Szentlélek tüzét életünkben, és figyelmünket Jézus szemléléséről önmagunk védelmére irányítja. A Lélek Jézusra irányítaná figyelmünk, Jézust állítaná a középpontba, és a Jézussal való kapcsolatunkat mélyítené el. Mi pedig oly gyakran magunkat állítjuk a középpontba, és közben panaszkodunk, hogy Jézus távoli és erőtlenek vagyunk.

               István bátor bizonyságtétele éktelen haragot váltott ki a hallgatóiból, akik rárohantak, kivonszolták a városon kívülre, ahol eszeveszett dühükben halálra kövezték. István pedig jézusi lelkülettel hordozta el a mártíromságot.

3.      István – a Jézust kiábrázoló ember

               István személyén és történetén keresztül valójában Isten hűsége mutatkozik meg. Ha megnézzük a történetet mélyebben, akkor azt kell, hogy mondjuk, Isten soha nem volt olyan közel az ő szeretett gyermekéhez, Istvánhoz, mint éppen abban a pillanatban, amikor kivégezték őt. Abban a pillanatban, amiről mi azt mondanánk, hogy Isten nem volt sehol, magára hagyta, elfelejtette, hűtlen lett hozzá. A vértanúság pillanatában István, aki Jézussal jár, minden eddiginél mélyebben eggyé lesz Jézussal. Ezt két mozzanatban adja elénk a szentíró.

               Először arról hallunk, hogy István beteljesedik Szentlélekkel. Azt olvassuk, hogy megnyílt előtte a menny, látta az Atyát és látta a megdicsőült Jézust. Nyilván ez nem fizikai látás, ha valaki mellette volt és felnézett az égre, az nem látta ugyanazt, amit István látott. Ez látomás volt. Gyönyörű látomás. Isten Szentlelke leszállt rá, megnyílt a szeme, látta az Atyát, látta Jézust, az egész Szentháromság jelenlétébe került, mennyei dicsőségben volt. Olyan módon élhette meg Isten jelenlétét ebben a valóságban, ahogy soha korábban.

               Aztán István három olyan mondatáról tudósít itt a Szentírás, amelyekben úgy van előttünk István, mint a Jézust kiábrázoló ember. Az első mondat ez volt: „Íme, látom az eget megnyílva, és az Emberfiát, amint Isten jobbja felől áll.” (ApCsel 7:56). István az Isten dicsőségét szemléli akkor, amikor ellenfelei acsarkodnak ellene.

               István itt hasonló szabadsággal tesz bizonyságot az Atya és Jézus jelenlétéről, mint Jézus Pilátus előtt, amikor azt mondja, hogy semmi hatalma nem volna felette, hacsak felülről nem adatott volna neki. És mégis, bár azt mondtuk, hogy István, a Lélekkel teljes ember, aki jézusi módon hordozza a szenvedést, ezen a ponton fel kell hívni a figyelmet egy jelentős és sokatmondó különbségre. Míg István, az első vértanú egy különleges mennyei látomásban részesült, amelyben Urát, Jézust látta, aki hamarosan fogadja őt, Jézus a kereszten nem látja hasonlóan az Atyát. Istvánnak megnyílik az ég és a menny dicsősége, Jézusnak pedig elsötétedik az ég, elhomályosul, sőt, eltűnik az Atya világossága, közelsége: „Én Istenem, én Istenem, miért hagytál el engemet?” (Mt. 27.46). Jézus átokhalált halt bűneinkért, István pedig mártírhalált halt Jézusért. Jézus elszakadt az Atyától a bűn súlya alatt, István eggyé lett Jézussal teljes odaadásában és engedelmességében.

               István második és harmadik mondata viszont azonos azzal, ahogyan Jézus imádkozott a kereszten: „Úr Jézus, vedd magadhoz lelkemet!” (ApCsel 7:59), majd ezt mondta: „Uram, ne ródd fel nekik ezt a bűnt!” (ApCsel 7:60).

               Az első imádság a teljes bizalom imája, amikor a halálra készülő az Úrra bízza magát, a második az ellenségért való imádság felülmúlhatatlan példája, amelyben a halálba távozó kivégzőiért könyörög. Így senki sem imádkozik saját erejéből és belátásából kivégzése pillanatában. Így csak az imádkozik, akiben a Szentlélek által Jézus formálódik ki. Így csak Jézus imádkozik – a Szentlélek által követőjében, a keresztény egyház első vértanújában, akit az óta ezrek és ezrek követtek és követnek ma is.

               Előttünk egy ember, Jézus egy hús-vér követője, akinek arcán csodálatos és hihetetlen világosan rajzolódik ki Jézus képe. Annak a Jézusnak a követője, akit mi is követünk. Az a Szentlélek lakik benne, aki bennünk is lakozik. Az a Jézus várta a mennyben, aki bennünket is vár. És mégis érezzük, hogy egészen más, mint mi. Érezzük, hogy a mi arcunkról oly sok minden tükröződik vissza. Szívünk mélyén érezzük, hogy milyen maszatos, homályos, torz az a Jézus-kép, amit mi hordozunk. Pedig aki azt mondta, hogy a „sötétségből világosság ragyogjon fel” (2Kor 4:6), a mi szívünkben is világosságot gyújtott, hogy felragyogjon előttünk Isten dicsőségének ismerete Krisztus arcán. Figyeljünk hát rá, őszinte bűnbánattal szemléljük őt a dicsőítésben, könyörögjünk, hogy Szentlelkével betöltsön minket, és ragyogtassa fel Jézus képét rajtunk! Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Bibliaóra: 2025.04.01. Téma: "Az Isten tisztelete"

  Isten tisztelete A „tökéletes imádság”-ban Jézus arra tanított, hogy Istent Atyánknak szólítsuk. Ezt csak hitben tehetjük Ez azt jelenti...