100
EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 82.
Jakab
– a belső kör tagja
Olvasmány: Mk
10:35-45
„Miután
továbbment onnan, meglátott két másik testvért, Jakabot, Zebedeus fiát és
testvérét, Jánost, amint a hajóban apjukkal, Zebedeussal együtt rendezgették
hálóikat, és őket is elhívta. Ők pedig azonnal otthagyták a hajót és
apjukat, és követték őt.” (Mt 4:21-22).
Jakab, a testvérével Jánossal
együtt a tizenkét tanítvány alkotta csoport legszorosabb belső körének a tagja
volt. Ehhez, a három fő alkotta körhöz tartozni nagy kiváltságot jelentett. Ahhoz,
hogy megértsük Jakab különleges helyzetét, képzeljük magunk elé a barátainkat,
mégpedig úgy, hogy koncentrikus körök mentén helyezzük el őket. A külső kör az
alkalmi ismerősöket jelenti, olyanokat, mint például az eladó a sarki boltból,
a szomszéd vagy ismerős az utcából, akinek köszönni szoktunk. A következő körben
találjuk a barátainkat, esetleg munkatársainkat, akikben megbízunk, és akik
fontosak a számunkra. De a legbelsőbb körben már csak néhány ember kerül,
olyanok, akiknek a társaságára vágyunk akkor, amikor életünk fontosabb
eseményeihez érkezünk.
Az evangélisták beszámolói
szerint Jézus hatalmas külső körrel rendelkezett. Emberek ezreinek szolgált,
akik szüntelenül követték, bármerre ment. A belső körben voltak a tanítványai,
akik elkötelezték magukat mellette. De a tizenkét apostol még ennél is közelebb
állt hozzá. A kör közepén a legbelső magot Péter, Jakab és János alkotta, ők
voltak azok, akik szinte mindig Jézus mellett voltak.
A belső kör tagjai eredeti
foglalkozásukat tekintve mindnyájan egyszerű halászok voltak. Ők voltak azok az
első tanítványok, akiket Jézus elhívott, és közülük választotta ki belső
tanítványi körét. Életének kritikus pillanataiban Jézus ennek a kicsiny
csapatnak a társaságát kereste. Jairus házába is csak Jakab, János és Péter
lehetett mellette, hogy tanúi legyenek a halott gyermek feltámasztásának (Mk
5:37). A megdicsőülés hegyére is őket, hármukat vitte fel magával Jézus (Mk
9:2). Végül pedig a Gecsemané-kertben, belső vívódása közben az ő társaságukra
és imádságukra vágyott Jézus (Mk 14:3).
Ehhez a belső tanítványi körhöz
tartozni tehát valóban nagy megtiszteltetést jelentett. Ugyanakkor a ma
olvasott igeszakaszból az is kiderül, ez a kiváltság nagy kísértést is
jelentett Jakab és János számára. Jézus legszorosabb barátai hajlamosak voltak
a helyzetükkel visszaélni és másokat lenézni. Kiváltságos helyzetük olykor
büszkeséggel és gőggel töltötte meg a szívüket. Jakabról és testvéréről,
Jánosról azt olvassuk, hogy kétszer is beleestek ebbe a csapdába. Egy ízben,
amikor egy samariai falu lakói nem fogadták be hajlékukba Jézust, Jakab és
János azonnal kész lett volna tüzet kérni rájuk az égből (Lk 9:51-56).
A ma olvasott részben pedig arról
hallunk, hogy a testvérpárt annyira betöltötte a kiváltságos helyzetük miatti büszkeség,
hogy Jézustól előre „kérvényezték” a maguk számára, a legjobb helyeket Isten
eljövendő országában. Jézus válaszában rámutatott arra, hogy a belső körhöz
való tartozás nem kiváltságot és hatalmaskodást, hanem szolgáló lelkületet
feltételez.
1.
Jakab, aki
első akart lenni
Jakab személye és története
szépen példázza, hogy ezen a földön az emberek gondolkodását, folytonosan
áthatja az elsőségre való törekvés. Szinte minden döntésünk és tettünk mögött
ott rejtőzik ez a titkos vágy: „én akarok
lenni az első.” Vágyjuk, kérjük, akarjuk, követeljük, „kitrükközzük”,
kiharcoljuk, hogy én és az enyéim legyenek az elsők.
Bár Jézus tanítványai már sokszor
hallottak Jézustól az Isten országáról, de úgy tűnik, még mindig csak világi
képlet szerint tudták elképzelni azt. Jakab és János úgy vélték, hogy az Isten
országában is az történik majd, ami a földi forradalmaknál szokott, hogy ami addig
alul volt, az majd felülre kerül. Az általuk megfogalmazott kérésben az van
benne, hogy „nekünk eddig rosszul ment,
sok mindenről lemondtunk, most már reméljük, végre eljön a mi időnk, amikor mi leszünk
fölül!” Annyira benne van az emberi ösztönben az uralkodás vágya, hogy még
a vallásban is csak egy újabb eszközt lát, amivel mások fölé kerekedhet. Ha már
fegyverrel vagy másképpen nem tud, legalább Jézus Krisztus nevében megpróbál
hatalmat gyakorolni mások felett. Az egyház kétezer éves történelmében sajnos
sok példát találhatunk erre. A nem hívők csendes lenézésétől kezdve, a vakbuzgó
vallási gőgön át egészen az inkvizícióig. Semmi sincs távolabb Jézus Krisztus
lelkületétől, mint éppen ez a hatalmaskodás, ez az uralkodási szándék. Azt
olvassuk itt, hogy a többi tanítvány haragudni kezdett Jakabra e miatt a hiú
kérdés miatt. De nem azért ám, mert látták ennek a kérésnek a Krisztus-ellenes
indulatát, hanem csupán puszta irigységből. Másokban rendszerint azt a bűnt
tudjuk legnehezebben elviselni, ami bennünket is erősen kísért. Azért
háborodtak föl a Zebedeus fiak ellen a tanítványok, mert valójában ők szerettek
volna kerülni azokba a pozíciókba.
Nagyon jól látja ezt az Úr Jézus
és ezért nemcsak a kettőnek, hanem mind a tizenkettőnek, sőt minden idők minden
Krisztus-követőjének mondja: „De közöttetek ne így legyen, hanem aki
naggyá akar lenni közöttetek, az legyen a szolgátok.” (Mt 20:26).
A hatalom, az erőszak, a mások
fölött való uralkodás, ez mind olyan dolog, amire magától is hajlandó és képes
az ember. Ezt teszi a világ. Ezért vannak háborúk, ezért van a rengeteg
szenvedés és nyomorúság. De Jézus azt szeretné, a követői között ez ne így
legyen. A tanítványok egy másik világhoz, Isten országához tartoznak, bennük
más indulat van, más törvényszerűségek szerint kell, hogy gondolkozzanak. Isten
országában az erőszakkal, hatalmaskodással, uralkodással, a fegyverek erejével
semmire sem lehet menni. Az elsőbbségért való versengéssel nem lehet boldogságot
nyerni, megelégedett, békés életet élni. Már rengetegszer jutott csődbe ez a
világ azért, mert valaki első akart lenni a többiek között. De ne így legyen
közöttetek, ne úgy, mint a világban! Mert Isten országának egy jobb törvénye
van: „A
királyok uralkodnak népeiken, és akik hatalmuk alá hajtják őket, jótevőknek
hívatják magukat. Ti azonban ne így cselekedjetek, hanem aki a legnagyobb
közöttetek, olyan legyen, mint a legkisebb, és aki vezet, olyan legyen, mint
aki szolgál.” (Lk 22:24-26). A „szolga” kifejezésére az eredeti
szövegben két különböző jelentésű szó szerepel. Az egyik szó a „diakonosz”,
amely olyan embert jelent, aki nem kötelező, hanem csak szívességből,
szeretetből fakadó szolgálatot vállal más valaki javára. A Jézus-korabeli
görögök ezt a szolgálatot valami alacsonyabb rendű dolognak tartották. Plátón
így nyilatkozott: „Hogyan lehet boldog
egy ember, ha szolgálnia kell más valaki érdekében?” De Jézus azt mondja: „Aki nagy akar lenni közöttetek, az legyen a
ti szolgátok” (Mk 10:43), azaz „diakonoszotok”. Az ilyen szolgálat
mélysége méri az ember igazi nagyságát! A másik szó a „dúlosz”, a cseléd, a rabszolga, az az ember, aki kényszerből,
parancsra végzi a szolgálatot. Inkább tárgy, mint ember. Saját akarata nem
lehet. A görög ember számára ez volt a legutálatosabb, legundorítóbb, a
legmélyebb, a legalantasabb életforma. Szitokszó volt! A tanítványoknak mégis
azt kell hallaniuk, hogy Úr Jézus ezt mondja nekik: „Aki közületek első akar lenni,
mindenkinek szolgája”, azaz rabszolgája, cselédje legyen!
Ez valóban botrányos kifejezés
volt! De az Úr Jézus maga is ezzé lett, rabszolgává. Az Írás szavai szerint „megalázta
magát, szolgai formát vett fel” (Fil 2:7), azaz rabszolgává, szemétté,
utolsó söpredékké, ronggyá lett itt e földön! Erős kifejezések ezek, de halljuk
meg egyszer úgy, ahogyan az Úr Jézus mondta ezeket a szavakat! Itt nem
finomkodásról van szó, hanem nagyon is érdes, kemény, sokszor durva, sokszor
fájdalmas realitásról, mert ez az Isten országának az „egészen más” törvénye.
Jézus
válaszában továbbá az ember gyarlóságára is rámutat: „Nem tudjátok, mit kértek.” (Mt
10:22). Világossá teszi, hogy ez a gőg és az elsőbbségért folytatott versengés
azért félelmetes, mert az ember tudatában sincs annak, hogy mit művel a
hatalomért folytatott küzdelemben az embertársával és a világgal. Az
elsőbbségre való vágyakozáshoz mindig hatalomvágy és gőg is társul. Zebedeus
fiai, Jézus kérdésére, gondolkodás nélkül rávágták, hogy ki tudják inni azt a
poharat, amit Jézusnak ki kell majd inni, miközben fogalmuk sincs, miről van
szó, miről beszél valójában Jézus.
Jézus azonban rámutatott a
megoldásra, a gyógymódra, ami segíthet a folyton versengeni akaró emberen: „Aki
első akar lenni, az legyen a másik szolgája.” (Mk 10:43). Mivel Jézus,
a követőit megváltotta, és erre a rendkívüli szolgálatra újjászülte, amikor a
váltság keserű poharát kiitta, ezért egyetlen megoldás ebben a világban, a
krisztusi szeretettel való szolgálat. Ez az isteni rend szerinti „elsőbbség” és
„hatalom”. Ennek a szolgálatnak vége pedig könnyen lehet „halál”, életünket
adva a másikért, szószerinti, vagy átvitt értelemben. A krisztusi szeretettel
ugyanis ebben a világban sokszor visszaélnek. Egy határig talán védekezhetünk,
de a krisztusi szolgálat lényege mégis önmegtagadás és kereszthordozás. A
szolgálat lényege éppen az, hogy életünket adjuk a másikért. Hiszen Jézus
Krisztus már életét adta váltságul értünk, így a szolgálat soha nem
értelmetlen. Ezzel az „áldozattal” nem kiérdemeljük az üdvösséget, mert azt az
Atya annak adja, akinek akarja, hanem a krisztusi szolgálat a már kegyelemből
megnyert üdvösség áldott gyümölcse.
2.
Jakab, a heves
indulatú
Egy másik történetben arról
hallunk, hogy Jézus és tanítványai Galileából, az ország északi részéből
Júdeába, délre igyekeztek. Csakhogy a két országrész között ott van Samária.
Abban az időben már több mint fél évszázados ellenségeskedés volt a két nép
között. Nem egyszer véres összecsapásokra is sor került zsidó zarándokok és
a samáriai őslakosok között. Nem csoda hát, hogy amikor egy samáriai faluban
nem akarnak szállást adni Jézusnak, az ennyire heves indulatokat kavar a tanítványokban.
Nagyon régi és nagyon mély sebeket téptek fel bennük az elutasító szavak. Emberileg
tehát teljesen érthető Jakabnak ez kifakadása: „Szálljon le tűz az égből, és
eméssze meg őket!” (Lk 9:54).
Jakab ezen indulatkitörésében van
egy nagy adag szenvedélyes nacionalizmus is, amely elüldözné, kiirtaná népe
ellenségeit. Ott van benne persze a Jézus iránti féltő szeretet, amely
elvakult fanatizmusában nem riadna vissza az inkvizíciótól sem. Van benne
túlbuzgó jóakarat, amely a jó ügy, a szent cél érdekében minden eszközt kész
lenne igénybe venni. De Jézus mégsem igazolja ezt a haragot, mégsem igényli
ezt a segítséget: „De Jézus feléjük fordult, megdorgálta őket.” (Lk 9:55), majd
így szólt: „Nem tudjátok, milyen lélek van bennetek.” (Lk 9:56). Vajon
mi tudjuk-e, kedves testvéreim, hogy milyen lélek van bennünk? Ne kapkodjuk
el a választ! Már csak azért sem, mert nem most kell megfelelnünk erre a
kérdésre. Nem egy csendes templom békés magányában. Nem a minket szerető, de
legalábbis elfogadó keresztyén közösség „akol-melegében”. Hanem abban az üvöltő
világban, ahol irgalmatlan harc folyik az élet minden területén.
Azt hiszem, nem kell bizonygatni,
hogy milyen irgalmatlan korban élünk. Egyre természetesebb a durvaság, az
erőszak, és az önzés. De a mi feladatunk nem az irgalmatlan külvilág ostorozása.
Mert itt nem a világ, hanem az egyház, nem a pogányok, hanem a tanítványok
viselkednek irgalmatlanul. Ők, akik Jézus közvetlen közelében voltak, lelkileg
mégis nagyon távol állnak tőle, amikor ilyen bosszúállóak, ilyen kérlelhetetlenek
voltak.
A tanítványok ekkorra már tanúi
lehettek annak, hogy Jézus miképpen vállalt közösséget a lenézettekkel, amikor
a samáriai asszony egész faluja felismerte benne a Messiást, továbbá, hogy
Jézus példának állította honfitársai elé egy római századosnak a hitét. De
úgy tűnik, mindez most nem jut eszükbe. Nem a látottak, a hallottak, hanem az
ösztönös reakcióik, a beidegződéseik alapján döntenek.
De nemcsak Jakab heves
természete, lepleződik itt le, hanem a képmutatása, álságossága is. Az a számító
alázatoskodás, amely egyfelől Jézus nyakába rakná a felelősség terhét,
másfelől viszont értelmezhető úgy is, mint Jézus akaratának őszinte keresése.
Leginkább abban fedezhetjük fel
ezt a képmutatást, ahogy a kérdésüket Jézushoz intézik: „Uram, akarod-e, hogy ezt mondjuk...”
(Lk 9:54.) Milyen finom csúsztatás, milyen rafinált fogalmazás,
milyen észrevétlenül megbúvó csapda ez. A saját presztízsveszteségüket Jézus
személyének sérelmeként tüntetik fel. Úgy állítják be a dolgot, mint egy szent
ügy sárba tiprását, ami miatt most nyilván joggal szerezhetnek elégtételt!
Közben persze megpróbálják Jézussal legalizáltatni az indulataikat, sőt
kompetensnek tartani magukat arra, hogy Isten ítéletében eljárjanak! És
mindezt úgy, mintha fontos lenne nekik Jézus akarata! Ez maga az álságosság.
Az agresszivitás megkeresztelése, kegyes külsőbe való beöltöztetése, a saját
önző céljainknak és az Isten ügye miatti szenvedéssel való összemosása. Isten
óvjon meg minket ettől! Mert ez a velünk született ó-emberi lélek roppant
ügyes stratéga. Mi mindenre képes, ha az érdekeiről van szó! Semmitől sem riad
vissza, ha el akarja érni a célját! Másokat befeketít, hogy maga jobban
ragyogjon, mindenre talál magyarázatot, ha mentegetőzni kell, zavaros
ideológiákat gyárt, hogy eszközeit tisztára mossa.
Jakab személye és története
megkérdez minket: „Milyen lélek lakik
bennünk? Ez az álságos állandóan másokat vádoló lélek, vagy az, ami
Jézusban volt?
Az előbbit a „kátégór” azaz
„vádló” névvel illeti a Biblia, s azt mondja róla, hogy ez az ördög lelkülete,
amelyik pusztítani akar, amelyik mindig a hibát keresi a másikban, amelyik
mindig okot ad a duzzogásra, amelyik mindig keserűvé és boldogtalanná tesz,
amelyik szüntelenül vádol és ítélkezik.
Az utóbbit, Jézus Lelkét pedig
„Paraklétosznak”, azaz pártfogónak hívja a Szentírás, mert Ő az, Aki mellénk
áll, Aki mint egy jó védőügyvéd, képviseli az érdekeinket, Aki vigasztal és
bátorít, Aki a hibák közt is észreveszi azt a kicsi jót, amit mindenkiben meg
lehet találni, aki megtanít megérteni, elfogadni, szeretni a másikat. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése