2021. szeptember 11., szombat

Igehirdetés: 2021.09.12. András – a háttérmunkás

 


100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 81.

 

András – a háttérmunkás

Olvasmány: Jn 1:35-42

„A kettő közül, akik ezt hallották Jánostól és követték őt, András, Simon Péter testvére volt az egyik. Ő, mihelyt találkozott testvérével, Simonnal, ezt mondta neki: Megtaláltuk a Messiást – ami azt jelenti: Felkent. Odavitte Jézushoz.” (Jn 1:40-42).

 

               Andrást elsősorban úgy ismerjük, mint Simon Péter testvérét. Úgy tűnik, hogy a testvérével ellentétben ő olyan ember volt, aki nem nagyon szeretett reflektorfényben lenni. Bár Jézus tanítványaként András maga is számos fontos esemény részese volt, személye mégis valahogy a háttérben maradt. Önmaga helyett mindig valaki másra irányította a figyelmet. A legismertebb tette talán az volt, hogy a testvérét, Pétert bemutatta Jézusnak.

               Amikor András hallotta Keresztelő János bizonyságtételét, amelyben Jézust az „Isten Bárányának” nevezte, ő azonnal és mindent otthagyva követte Jézust. Tehát Andrásról elmondhatjuk, hogy ő valóban az elsők között ismerte fel Jézusban a „Messiást”. Miután pedig az egész napot együtt töltötte a Mesterrel, elment, hogy elhívja a testvérét, Pétert is.  András és Péter nemcsak testvérek, de munkatársak is voltak, ugyanis mindketten halászok voltak.

               András igazi háttérmunkás volt. Az evangélium még két másik olyan esetről is beszámol, amikor András úgy szervezkedik valamilyen szolgálatban, hogy a maga személyét alázattal háttérbe szorítva másokra igyekszik felhívni a figyelmet.

               Például az ötezer ember megvendégelése alkalmával András volt az, aki felhívta Jézus figyelmét arra a fiúra, akinél volt egy kevés kenyér és hal: „Egyik tanítványa, András, Simon Péter testvére így szólt hozzá: Van itt egy gyermek, akinél van öt árpakenyér és két hal, de mi ez ennyi embernek?” (Jn 6:8-9). Egy másik alkalommal pedig ő volt az, aki a Jézust kereső görög nyelvű zarándokok érdekében járt közben: „Ezek odamentek Fülöphöz, aki a galileai Bétsaidából való volt, és ezzel a kéréssel fordultak hozzá: Uram, Jézust szeretnénk látni. Fülöp elment, és szólt Andrásnak, András és Fülöp elment, és szólt Jézusnak.” (Jn 12:20-21). Mindkét esemény látványos csodatétellel ért véget. Mindehhez azonban szükség volt András szerénységgel és alázattal végzett közvetítő szolgálatára. András személyén és történetén keresztül azt mutatja be nekünk a Biblia, hogy Isten nemcsak a nagyhangú és mindig középpontban levő Pétereket használja fel országa építésében, hanem a csendes és félrehúzódó Andrásokat is. Az evangélium bemutatja nekünk, hogy miként vezethet másokat Jézushoz egy hátérben meghúzódó személy. Manapság az „online istentiszteletek” korában, amikor a tv és az internet által jut el az evangélium az emberekhez, könnyen megesik, hogy a közvetítő eszköz kerül középpontba és háttérbe szorul az üzenet, talán ezért is van az, hogy az evangélium hirdetése olyan kevés hatást gyakorol az emberekre. András azonban mindvégig megmaradt olyan „közvetítő eszköznek”, aki nem magát emelte ki, hanem a rábízott üzenetet.

1.      András, aki figyelt a prófétai szóra

               András nem egy kiemelkedő alak a tizenkét tanítvány közül, hanem „egy a tizenkettőből”, ahogyan egy iskolai osztályban vagy más közösségben is a legtöbben így vagyunk: „egy vagyunk a többi között”. De András személyére tekintve is igaz az, ami az osztályban vagy egyéb közösségre nézve is igaz, hogyha közelebbről megismerünk egy adott személyt, akkor kiderül, hogy milyen nagyszerű ember ő, és esetleg egészen más, mint amilyennek kívülről elsőre látszott, amikor még csak „egy volt a többi között.”

               Ez a történet egy kicsit úgy kezdődik, mint egy istentisztelet, hiszen van benne keresztelés, igehirdetés meg bizonyságtétel is. Az első, amit Andrással kapcsolatosan megtudunk, hogy ő már Keresztelő Jánosnak volt a tanítványa, mielőtt Jézus mellé szegődött volna. Keresztelő János ennek az időszaknak az egyik leghíresebb embere volt. Az a próféta, akihez nagyon sokan kimentek a Jordánhoz, hogy megkeresztelkedjenek általa. De András a többiekkel ellentétben nemcsak kiment, megkeresztelkedett, aztán hazament, mint sokan mások, hanem ő ott is maradt Keresztelő János mellett, és a tanítványa lett.

               Ráadásul András nem egyedül, hanem a barátjával együtt lett Keresztelő János tanítványa. Ők ketten nemcsak a keresztelésre figyeltek, hanem arra is, amit Keresztelő János mondott: hogy igen, fontos a megkeresztelkedés, de ez önmagában még nem elég. Keresztelő János azt hirdette, hogy jön majd hamarosan „Valaki”, aki őnála sokkal nagyobb, szentebb és tisztább! Ezt a „Valakit” várta András és a barátja. És így is történt. Egyszer csak, amikor András és a barátja ott álltak Keresztelő János mellett, eljött Jézus. Keresztelő János, a próféta pedig így szólt: „Íme, az Isten Báránya, aki elveszi a világ bűnét!” (Jn 1:29). András és a barátja pedig egyből elindultak és követték Jézust. Az egész sokaságból, csak ők ketten voltak azok, akik ezt megtették. Ennyire figyeltek Keresztelő János prófétai szavaira és ennyire komolyan vették az Isten Igéjét és így a megfelelő időben a megfelelő helyen voltak.

               De nem merték csak úgy megszólítani Jézust. Pedig tanítványnak jelentkezni úgy szoktak, hogy odamentek a kiszemelt mesterhez és mondták, hogy szeretnénk a tanítványaid lenni. Így lettek Keresztelő János tanítványai is. De pont tőle tudták, hogy aki utána jön, akinek most a nyomába szegődtek, az sokkal nagyobb és szentebb Keresztelő Jánosnál, hogy ő az Isten Báránya! Ki tudja, meddig mentek volna némán Jézus után, ha maga Jézus nem fordul meg, és nem szólítja meg őket: „Mit kerestek?” (Jn 1:38). Aztán meghívta magához őket és átbeszélgették az egész délutánt, hárman, mint jó barátok. Andrásnak ez a barátja, akivel együtt Jézusnál volt vendégségben, egy életre megjegyezte azt is, hogy hány órakor történt mindez: „Ekkor körülbelül délután négy óra volt.” (Jn 1:39). Akkor nem volt karóra meg mobiltelefon, az emberek felnéztek az égre és azt mondták, körülbelül ennyi az idő. Nyilvánvaló, hogy András és a barátja, soha nem felejtették el azt a napot, azt a csodálatos időpontot és a beszélgetést, ami az egész életüket megváltoztatta.

2.      András, barát és testvér

               Andrásról tehát megtudtuk, hogy a barátjával együtt lett előbb Keresztelő János tanítványa, majd Jézus követője. De ki is volt ez a titokzatos barát? Andráshoz hasonlóan a barátja és tanítványtársa is nagyon szerény ember volt. Nem olvassuk a nevét, a történetben, mert következetesen mindig csak András nevét említi az evangélium. Miért van ez így? Azt mondják a tudós bibliakutatók, hogy azért van ez így, mert az egész evangéliumot Andrásnak ez a barátja jegyzete le, és nem akarta magát itt külön kiemelni. Ebből könnyen kitalálhatjuk, hogy ez a titokzatos barát nem más volt, mint János, az evangélium szerzője. János volt az, aki Andrással a barátjával együtt először Keresztelő János majd Jézus követője lett.

               Sőt van olyan őskeresztyén hagyomány, amely szerint, amikor már János megöregedett, akkor András, a régi barátja és tanítványtársa volt az, aki segített neki megírni az evangéliumot. Az mindenesetre bizonyos, hogy a barátságuk és a hitük összekapcsolta őket életük végéig!

               Az életre szóló beszélgetés után András találkozott a testvérével, Simonnal. Az első dolga az volt, hogy megossza az örömét vele: „Megtaláltuk a Messiást – ami azt jelenti: Felkent. Odavitte Jézushoz.” (Jn 1:42). András számára az, hogy volt egy jó barátja, még nem választotta el őt a testvérétől. Nem akarta a testvérét sem kihagyni abból az örömből és izgalomból, amire a barátjával rátaláltak. Sőt, még csak nem is úgy mondta Simonnak, a testvérének: „megtaláltuk a Messiást, menj és keresd meg”, hanem azt olvassuk, hogy „odavitte Jézushoz.” (Jn 1:42/b). Pedig mind a ketten felnőttek voltak, úgyhogy Simon egyedül is megtalálhatta volna Jézust, de András látni akarta a testvére találkozását Jézussal. És jól tette, hogy odavezette, mert Jézus egy egészen váratlan és különleges dolgot tett: egy másik nevet adott Simonnak: „Te Simon vagy, Jóna fia: téged Kéfásnak fognak hívni – ami azt jelenti: Kőszikla.” (Jn 1:42). Erről a Péterről aztán a Bibliában rengeteget olvashatunk. De Andrásról jóformán csak itt, a János evangéliumában. Mert ugye, barátok voltak és a barátja szavát jobban megjegyzi valaki. De nyugodtan féltékeny is lehetett volna András, hogy Simon Péter, a testvére fontosabbá vált nálánál. Ráadásul, amikor az evangéliumokban néha mégis csak megemlítik Andrást, mindig úgy teszik, hogy „András a Simon Péter testvére” (Jn 6:8). Azok, akiknek van testvérük, ezt jól ismerik. Sokszor bántó is lehet, hogy valakit az iskolában, a munkahelyen vagy az ismeretségi körben mindig az ismertebb testvére után emlegetnek. András története azért is fontos, mert ő láthatóan nem csinált ebből problémát.
Egyébként is valószínűleg ő volt a fiatalabb, és ma is úgy van, ha egy családban a gyerekeket soroljuk, mindig a legidősebbel kezdjük. És hát, Andrásnak a barátja, János is teljesen hasonló helyzetben volt, mert Jánosnak is volt egy testvére, Jakab. Jánosról is mindig úgy olvasunk, hogy „János, Jakabnak a testvére”. Valószínűleg Jakab volt az idősebb. De mindez nem ez számít, Jézusnál nem az számít, hogy ki az idősebb, ki az első, második, mert mindegyiküket elhívta tanítványának!

               Azt is megtudjuk a Szentírásból, hogy volt Andrásnak, egy másik barátja is. Mert ha van egy jó barátunk, ez még nem akadálya annak, hogy legyen egy másik is, sőt annak sem akadálya, hogy hárman legyenek jó barátok. Mivel János az, aki egyedül ír az evangéliumában Andrásról is, Fülöpről is, és mindig együtt említi őket, ezért teljes bizonyossággal feltételezhetjük, hogy János, András és Fülöp mind a hárman barátai voltak egymásnak. Fülöppel András úgy lett barát, hogy Jézus mind a kettőjüket tanítványául választotta. Ők sok dologban nagyon hasonlítottak egymásra. Mind a kettejüknek nagyon gyorsan járt az esze, gyorsan cselekedtek, és emellett nekik kettőjüknek volt a tizenkét tanítvány közül külföldi nevük.

3.      András, a háttérmunkás

               Mit tudunk meg András és Fülöp barátságáról? Egyszer nagyon sokan, több mint ötezer főt számláló sokaság követte Jézust és hallgatta egész nap a tanítását, de a hely, ahol tartózkodtak, távolabb esett minden lakott településtől. Ebben a helyzetben egyedül Jézus gondolt arra, hogy ennek a sok embernek majd enni is kell valamit. Jézus pontosan tudta azt is, hogy mit fog majd tenni, hogy ahhoz hasonlóan, ahogy régen Isten a pusztában, csodaképpen mannával táplálta a népet, most ő is csodás módon lakatja jól ezt a sokaságot. De próbára akarta tenni Fülöpöt, talán azért őt, mert ő lakott ott a környéken, ezért tőle kérdezte: „Honnan vegyünk kenyeret, hogy ezek ehessenek?” (Jn 6:5). Fülöp pedig felmérve a lehetőségeket, gyorsan átgondolta, hogy mit lehet tenni, aztán elmondja a végeredményt: „Kétszáz dénár árú kenyér sem elég nekik, hogy mindenki kapjon valami keveset.” (Jn 6:7). Nem beszélve arról, hogy se kétszáz dénár, ami sok pénz, nyolc havi fizetés volt körülbelül, se annyi kenyér nem volt a környező településeken, amennyi kellett volna ennek a sok embernek. Itt lehetetlen bármit tenni.

               Ekkor lép elő András, Fülöp barátja, nem hagyja őt cserben, mert úgy érzi, hogy ő is meg van szólítva, segíteni akar a barátjának is, Jézusnak is, ő is átgondolta a dolgot, hogy mit lehet tenni. András sokkal gyakorlatiasabban gondolkodik.

               A tömegben körbekérdezett és a közelállóktól megtudta, hogy van itt egy kis legényke, akinél van öt árpából készült kis kenyér meg két szárított hal. De végül András is ugyanarra a következtetésre jut, mint a barátja, Fülöp: „de mi ez ennyi embernek?” (Jn 6:9).

               Úgy gondolom, azzal nincs semmi baj, amit mondtak, mert az igaz volt. Mert kétszáz dénárért, nyolc havi fizetésért venni kenyeret épp úgy lehetetlen volt, mint az, hogy öt kicsi árpakenyérből ennyi embert vendégül látni. Ott volt a baj Fülöp és András szavaiban, amit nem tettek hozzá, hogy „neked Jézus, tudjuk, hogy mindenre van hatalmad!” Jézus tanítványaként lettek barátok, de eddig a felismerésig még nem jutottak el.

               Utólag derült ki, hogy Andrásnak, bár nem őt kérdezték, mégsem volt felesleges a közbeszólása, mert Jézus pontosan azt az öt árpából készített kenyeret és azt a két szárított halat sokasította meg, amit András fedezett fel egy gyermeknél. Így András közbenjárására, az ő háttérmunkájának is köszönhetően tette Jézus a csodát és látták vendégül azt a hatalmas tömeget.

               Van még egy utolsó történet, amiben András és Fülöp ismét együtt szerepelnek. A tizenkettő közül, ahogy említettük, egyedül nekik volt nem zsidó, hanem idegen, görög nevük. Így talán az sem véletlen, hogy amikor görögül beszélő emberek érkeztek Jeruzsálembe, egy zsidó ünnepre, hogy ott tiszteljék Istent, akkor éppen tőlük kértek segítséget, hogy megismerkedhessenek Jézussal. Először Fülöpöt kérték, de Fülöp nem hagyta ki a barátját, Andrást, így aztán együtt mentek a mesterhez, hogy továbbítsák a kérést: „Uram, Jézust szeretnénk látni.” (Jn 12:20).  A két barát ebben a történetben jól vizsgázott. Nem féltékenykedtek, hanem készséggel odavezették az idegeneket Jézushoz.

               Négy olyan történet volt ma előttünk a Bibliából, ahol Andrásról, aki egy volt a tizenkettő közül, találkozott valakivel, testvérével, barátjával vagy éppen idegenekkel és Jézushoz vezette őket. András figyelt a prófétai szóra, meghallotta Jézus hívását, és engedelmeskedett is neki, de arról sem feledkezett meg, hogy ezt az örömét másokkal is megossza. Először a barátjával, Jánossal együtt követte Jézust és vendégeskedett nála, majd a testvérét Simont vezette Jézushoz. Aztán egy másik barátjával, Fülöppel együtt ötezer ember vendégül látásában segédkezett Jézusnak. Végül pedig arról olvasunk, hogy barátjával Fülöppel együtt ugyanolyan készségesen vezette Jézushoz a görögöket, ahogy ezt korábban a testvére és a barátai esetében is tette. Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Bibliaóra: 2025.04.01. Téma: "Az Isten tisztelete"

  Isten tisztelete A „tökéletes imádság”-ban Jézus arra tanított, hogy Istent Atyánknak szólítsuk. Ezt csak hitben tehetjük Ez azt jelenti...