2021. szeptember 4., szombat

Igehirdetés: 2021.09.05. Péter – a „kőszikla”

 


100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 81.

 

Péter – a „kőszikla”

Olvasmány: Lk 5:1-11

„A kettő közül, akik ezt hallották Jánostól és követték őt, András, Simon Péter testvére volt az egyik. Ő, mihelyt találkozott testvérével, Simonnal, ezt mondta neki: Megtaláltuk a Messiást – ami azt jelenti: Felkent. Odavitte Jézushoz, aki rátekintve így szólt: Te Simon vagy, Jóna fia: téged Kéfásnak fognak hívni – ami azt jelenti: Kőszikla.” (Jn 1:42).

 

               Péter kétségtelenül Jézus egyik legismertebb tanítványa. Az evangéliumokat olvasva nehéz lenne nem felfigyelni Péter személyére, szavaira és viselkedésére. Hiszen Jézus tizenkét tanítványa közül Péter volt az, aki rendszeresen feltűnést keltett bárdolatlan viselkedésével, tolakodásával vagy éppen hangoskodásával és elképesztő kijelentéseivel. Bár a tanítványok névsorában mindig Péter neve áll az első helyen, a személyével kapcsolatosan mégis sokszor az az érzésünk, hogy ezt az elsőbbséget és rangot Péter egyáltalán nem érdemli meg, mert a főszerepért, az elsőbbségért ő sokszor a könyökével igyekezett utat törni magának.

               Ugyanakkor Péter a nagy szíve és a határtalan lelkesedése miatt mégis rokonszenvet vált ki bennünk. Akkor, amikor Jézus elhívta Pétert, ő egy olyan ember volt, akin még sok faragni és csiszolnivaló volt. Csapongó természete úgy lengett ide-oda, mint az inga. Míg az egyik percben bátorságot és határozottságot mutatott, máskor az igazán fontos pillanatokban nagyon is gyáván viselkedett.

               Azonban mégis Péter volt az a tanítvány, akinek Jézus a „Kőszikla” nevet adományozta. Péter csak lassan tanult meg a nevéhez méltóan viselkedni. Élete késői szakaszában, amikor hozzálátott, hogy megírja azokat a leveleket, amelyek benne vannak az Újszövetségben, már sok minden megváltozott benne és körülötte. Jól érzékelteti ezt a változást Péter szóhasználata. Már a levele kezdetén olyan szavakat használ, mint: alázatos, engedelmes, stb. Itt már nyomát sem találjuk az egykori hetyke, agresszív stílusnak, amely az evangéliumokban még olyan szembetűnő volt. Komolyan vette Jézus utolsó, neki szóló parancsát: „Legeltesd az én juhaimat” (Jn 21:17). A nyers modorú halászemberből gyengéd és szelíd lelkű pásztor lett. Az egykor hetvenkedő, nagyszájú Péter itt már azt tanácsolja a keresztyéneknek, hogy „a szelíd és csendes lélek romolhatatlanságával” ékesítsék magukat. (1Pét 3:4). Az a Péter, aki egykor Jézus védelmére kelve a Getsemáne-kertben levágta egy szolga fülét, most arra inti címzettjeit, hogy engedelmeskedjenek minden felsőbb hatalmasságnak. Az a Péter, aki egykor hevesen tiltakozott, mikor Jézus a közelgő haláláról beszélt, most Krisztus szenvedését ajánlja követendő példaként. Péter tulajdonképpen önmagát jellemezi, amikor ezt írja: „akik egykor nem az ő népe voltatok, most pedig Isten népe vagytok, akik számára nem volt irgalom, most pedig irgalomra találtatok.” (1Pét 2:10) „Mert olyanok voltatok, mint a tévelygő juhok, de most megtértetek lelketek pásztorához és gondviselőjéhez.” (1Pét 2:25). Péter végül valóban méltónak bizonyult a „kőszikla” névre.

1.      Péter elhívása

               A meglepő az, hogy Péter első találkozása Jézussal nem a Genezáret-tavánál történt, amikor Jézus az ő csónakjába beszállva prédikált, hanem még jóval azelőtt. János evangéliuma leírásából kiderül, hogy Pétert, akit itt a régi nevén Simonnak nevez a Biblia, először a testvére András hívta el, hogy találkozzon Jézussal: „Ő, mihelyt találkozott testvérével, Simonnal, ezt mondta neki: Megtaláltuk a Messiást – ami azt jelenti: Felkent, és elvezette Jézushoz.” (Jn 1:41)

               Ez a történet azért nagyon meglepő, mert mindenki azt gondolja, hogy Péter rögtön követni kezdte Jézust akárcsak András, Fülöp, Lévi, Jakab és János. Ebből a részből, viszont úgy tűnik, hogy bár Péter találkozott Jézussal, mégsem lett azonnal követője. Máté, Márk és Lukács evangéliumában található beszámolókat összehasonlítva a János által leírtakkal szépen kiegészítik egymást. Ez pedig azt jelenti, hogy Péter, a Jézussal való első találkozás után, gyakorlatilag visszament halászni testvérével Andrással együtt. Péter a Jézussal való első találkozás után, tehát még nem volt igazán meggyőződve arról, hogy Jézus lenne a Messiás. Viszont a második találkozó alkalmával, amikor szembesült azzal, hogy a Mesternek hatalma van az ő “karrierje” felett is, minden addigi előítélete elszállt, lefegyverezte őt Jézus kegyelme, és valóban követőjének szegődött.

               Spurgeon, a híres angol igehirdető Péter háromszori elhívását véli felfedezni a bibliai leírásokban.

               Szerinte az első elhívása Péternek az volt, amit a János evangéliumában találhatunk leírva, amikor Jézus a sötétségből a világosságra, a régi életéből egy új életre hívta el Pétert: „Te Simon vagy, Jóna fia, téged Kéfásnak fognak hívni (amely azt jelenti: Kőszikla).” (Jn 1:42).

               A második elhívása Péternek akkor történt, amikor Jézus szolgálatra hívta el őt. Erről a Máté evangéliuma negyedik részében olvashatunk „Így szólt hozzájuk: Jöjjetek utánam, és én emberhalászokká teszlek titeket.” (Mt 4:18).

               A harmadik elhívás pedig az volt, amikor Jézus kiválasztotta Pétert egy különleges munkára: „Magához hívta tizenkét tanítványát, és hatalmat adott nekik a tisztátalan lelkek felett, hogy kiűzzék azokat, és gyógyítsanak mindenféle betegséget és erőtlenséget. A tizenkét apostol neve pedig ez: az első Simon, akit Péternek hívnak.” (Mt 10:1-2).

               Péter kiválasztása ebben a három lépésben úgy gondolom, hogy jól tükrözi a hívő ember életét. Sok esetben, amikor az ember megismeri Jézust, a kezdeti lelkesedés után jön egy mélypont. Akit azonban elhívott magának Jézus, annak a szívében elvégzi, hogy teljesen odaszánja az életét Isten szolgálatára.  Egyeseket pedig ezen felül Jézus egy-egy különleges szolgálatra is elhívhat.

2.      Péter kudarca

               Péter háromszor tagadta meg Jézust. Ő erős akarattal, de saját emberi erejében bízva akarta követni Jézus Krisztust. Az akarat megvolt, csak valahol a szíve hiányzott, azt nem adta oda a Mesternek, és ezért egy válságos pillanatban, amikor úgy érezte, hogy minden elveszett, nem tudott hűségesen megállni Jézus mellett. A szívében nem tudta elfogadni Jézus Krisztus életét és halálát. Már akkor, amikor Jézus először beszélt a tanítványoknak az Ő kereszthaláláról, azt mondta neki Péter, miközben a többiek hallgatták a Mester szavait, hogy „Isten mentsen, ez nem eshet meg veled.” (Mt 5:31).

               Amikor Jézus az utolsó vacsorán megmosta a tanítványok lábát így szólt hozzájuk: „Mindnyájan elhagytok engem, mert megbotránkoztok bennem.” (Mk 14:26), akkor Péter erősen fogadkozott: „Ha mindenki megbotránkozik is benned, én soha meg nem botránkozom. Ha meg is kell halnom veled, akkor sem tagadlak meg.” (Mt 26:31-33).

               Péter erősnek gondolta magát, ígért és fogadkozott, de nem Isten erejével cselekedett, és nem a Szentlélek vezetése alatt állt ekkor még. Bár három éven keresztül ott volt Jézus mellett, hallgatta tanítását és látta csodáit, mégis csak itt tartott, hogy fogadkozott, s aztán tagadott. Nagy volt benne az elhatározás, de hiányzott a belső lelki erő, a szív odaszánása.

               Testvérek, mi is olyan szívesen mondjuk sokszor, hogy már hány éve járunk Jézussal. Mert nekünk mindig a mennyiség a fontos, az évek száma. De vajon mennyire látszik meg az rajtunk, hogy hány éve járunk Jézussal? Mert Jézusnál mindig a minőség a fontos, a szívünk állapota, odaszántsága, az engedelmesség. Amikor a magát erősnek gondoló Péter a háromszori tagadása után, rádöbbent arra, hogy mit cselekedett, teljesen összeomlott.

               Ilyen törékeny „Kéfások”, kősziklák vagyunk mi mindnyájan. Még ha hosszú ideje Jézussal járunk is, az élet egy-egy súlyos helyzetében képesek vagyunk mindent megtagadni, vagy egyszerűen csak csendben, gyáván hallgatni, ha a bizonyságtétel veszélyeztetné az életünket vagy a karrierünket.

               Péter azzal, hogy megtagadta Jézust, elkerülte a mártírhalált, de nem kerülte el azt a fajta halált, ami azt jelenti, hogy „meghalt” az akaratára nézve. Péternek ugyanis elveszett, a „halálba került” az önbecsülése, a tisztessége, a becsülete, mindaz, ami számára addig a tanítványságot jelentette, amire olyan büszke volt De halálba került az-az önhitt vallásos meggyőződése is, hogy ő az igazi Krisztus-követő, pedig csak egy vakbuzgó vallásos ember volt. Kiderült, hogy mennyit ér Péter hite, s kiderült az is, hogy sem ő, sem mi nem tudunk meghalni Jézusért, hanem Jézus Krisztus halt meg mindnyájunkért.

               Talán az egész Szentírás egyik legszomorúbb története Péter tagadása. Mert ilyenek vagyunk mi mindnyájan. Amikor igazán az a kérdés, hogy élünk, vagy meghalunk Krisztusért, akkor előjön a régi indulat, a régi gondolkodás, és képesek vagyunk akár még Jézust is megtagadni.

               Aki magában bízik, aki fenntartásokkal fogadja és követi Jézust, az előbb vagy utóbb Krisztus-tagadó lesz. Aki hisz Őbenne, és engedelmesen követi Őt, annak az élete Krisztusra mutató bizonyságtétel lesz, az hitvalló ember lesz, és nem Krisztus-tagadó. Melyhez előbb, vagy utóbb, legalább egyszer, ilyen keservesen sírnunk kell a mi árulásaink és bűneink miatt.

3.      Péter rehabilitációja

               Péter és a tanítványok a feltámadása után találkoztak Jézussal, aztán újra visszamentek halászni. De kiderült, hogy nem fogtak semmit. Ez az élet terméketlen, üres, nem vezet semmire. Amikor Péter kiveti a hálót, és nem fog semmit, ott van benne az a szomorú érzés, hogy elszúrta az életét: „Jézus elhívott engem, és én megtagadtam őt. Lehetőséget adott nekem, és én eljátszottam”. Amikor a feltámadott Jézus először megjelent Péternek erről a kérdéséről nem volt alkalmuk beszélgetni. Jézus eljött a tanítványokhoz, megjelent nekik, Péter hitt is a feltámadott Úrban, de magában még nem tudta feldolgozni mindazt, amit elrontott. Talán, ha kakasszót hallott, még mindig összerázkódott és elszorult a szíve.

               Miután Jézus ismét megjelent, Péter, amint a mellette lévő tanítvány, János kimondta, hogy „az Úr az” (Jn 21:7), azonnal a vízbe ugrott, és a többieket megelőzve kiúszott hozzá a partra. Péter nagyon vágyott arra, hogy ott legyen Jézus mellett. Reggeli után Jézus félrehívta őt, és elindul egy csodálatos gyógyító beszélgetés.

               Jézus ezt kérdezte Pétertől: „Simon, Jóna fia, jobban szeretsz-e engem, mint ezek?” (Jn 21:15). De Jézus hihetetlen szeretettel és szelídséggel kérdezte ezt. Annál fájdalmasabb ez Péternek. Mindjárt a megszólítás: „Simon, Jóna fia”. Péternek ez az eredeti neve. Amikor Jézus meglátta és elhívta, hogy a tanítványa legyen, akkor mondta neki: „Te Simon vagy, Jóna fia, de Kéfásnak fognak hívni.” (Jn 1:42). Most azonban Pétert nem ezen a néven szólítja Jézus. Hogyan is szólíthatná Kősziklának azt, aki megtagadta Őt. Azzal, hogy Jézus a régi nevén szólítja Pétert, egyrészt a hűtlenségére emlékezteti, másrészt azonban bizonyítja, hogy nem mondott le róla, hanem újra elhívja őt a hiábavaló, terméketlen életből a Krisztust követő, gyümölcsöző életre.

               Jézus szavai Péter szívéig hatoltak: „Jobban szeretsz-e engem ezeknél?” Ez a másik fájdalmas emléke Péternek, hiszen ő mondta azt, hogy „ha mindenki elárul, én akkor se”. Azaz: „én mindegyik tanítványnál jobban szeretlek téged.

               A harmadik kérdés után Péter elszomorodott, mert nyilvánvalóan ez a három kérdés a háromszori tagadásra emlékeztette őt. Jézus nem elkendőz, hanem nagyon tudatosan szembesít. Szembesít a kudarccal, szembesít a bűnnel. Mert tudja, ahhoz, hogy valaki szabad legyen, néven kell nevezni a bűnt.

               Péter azt feleli Jézus kérdésére: „Igen, Uram, te tudod, hogy szeretlek téged.” (Jn 21:16). Ez az egyedüli jó válasz. Nem azt mondja Péter, hogy: „Igen, Uram, még mindig jobban szeretlek Téged ezeknél.” Azt sem mondja Péter: „Már nem szeretlek Téged, hiszen elárultalak.” Csak annyit mond, hogy: „Uram, te tudod, hogy szeretlek Téged. Te ismersz engem. Te akkor is a szívembe láttál, amikor előre megmondtad, hogy mi fog történni, és most is a szívembe látsz, tudod, hogy mi van a szívemben”. Ez a kijelentés, ez a vallástétel már nem Péter erejéből, és nem Péter emberi akaratából fakadt. Ez abból fakadt, hogy Jézus eljött hozzá, Jézus ismeri őt. Ebben ott van az is, hogy ő is ismeri már magát, mert akit megismert Jézus, az megismeri önmagát is.

               Ez az igazi örömhír, mert Jézus a három kérdésére adott válasz után azt mondja, hogy: „Legeltesd az én bárányaimat! Őrizd az én juhaimat! Legeltesd az én bárányaimat!” (Jn 21:17). Ebben a hármas válaszban kapja meg Péter a bizonyosságot, hogy Jézus elfogadja őt. Jézus nem azért hívja el egy nehéz beszélgetésre, hogy leteremtse, aztán faképnél hagyja, hanem hogy helyreállítsa, meggyógyítsa, visszaállítsa őt a szolgálatba. Péter a Jézussal való beszélgetés által más emberré lett, hite most már valóban „sziklaszilárd” vált. Miután Jézus újra elhívta és szolgálatba állította őt, akkor értette csak meg Péter ezt a nagy igazságot: „Jézus szeret engem és ez az jelenti, hogy akkor is kellek neki, ha elrontottam, ha kudarcot vallottam.”

               Végül Jézus ezt mondja Péternek: „Te kövess engem!” (Jn 21:22). Egészen más ez a helyzet, mint amikor Péter mondta ezt Jézusnak: „követlek, akárhová mégy”.

               Ez a követés kb. 30 évvel később a halálba való követést jelentette Péter számára. Kr. u. 64-ben, Rómában a Néró féle keresztyénüldözések idején halt mártírhalált Péter. A hagyomány szerint, Péter azt kérte a rómaiaktól, hogy fejjel lefelé feszítsék keresztre, mivel nem tartotta magát méltónak arra, hogy úgy halljon meg, mint Jézus. Péter mindvégig hitt a boldog vég ígéretében, amelyről levelében így tett bizonyságot: „A minden kegyelem Istene pedig, aki elhívott titeket Krisztusban az ő örök dicsőségére, miután rövid ideig szenvedtetek, maga fog titeket felkészíteni, megszilárdítani, megerősíteni és megalapozni. Övé a dicsőség és a hatalom örökkön-örökké.” (1Pét 5.10-11). Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Adventi kézműves foglalkozások:

Adventi kézműves foglalkozások: Tisztelt Szülők! Kedves Református Hittanosok! Az adventi vasárnapokon (november 30. december 7, 14, és 21.)...