100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 55.
Ezékiel
– aki látta a láthatatlant
Olvasmány: Ez 2:1-10
„Ezt mondta nekem: Emberfia,
elküldelek téged Izráel fiaihoz, a lázadó néphez, amely fellázadt ellenem.
Hűtlenek voltak hozzám ők is, őseik is egészen a mai napig. A makacs és konok
szívű fiakhoz küldelek. Mondd nekik: Így szól az én Uram, az ÚR!” (Ez 2:3-4)
Ezékiel
próféta Izrael történetének talán legtragikusabb szakaszában élt. Az ország már
nemzedékek óta a tűzzel játszott, amikor semmibe vette Isten hírnökeit, akik
intették a népet, hogy ha nem hallgatnak Istenre, elpusztulnak. A babiloni
hadsereg végül betört Júdába, és a lakosság jelentős részét deportálta.
Ezékiel
a foglyok első csoportjával ment fogságba. Babiloni fogolyként lett Isten
hírnöke. Akkor, amikor Jeremiás próféta még otthon, Jeruzsálemben hirdette
Isten üzenetét, Ezékiel már a fogságban levők között szolgált. Fiatal korában
még papi szolgálatra készült, a deportálás azonban kettétörte a pályáját.
Ezékiel ezt a kérdést tette fel magának: „Mire jó egy pap Babilonban, amikor a
templom Jeruzsálemben van?” Isten azonban más szerepet szánt neki.
Miközben
a nép azon mesterkedett, hogy valahogy megszabaduljon Babilon nyomásától, mind
a két próféta azt hirdette, hogy még hosszú ideig kell elviselniük Babilónia uralmát.
A próféták megjövendölték Jeruzsálem elestét, a templom pusztulását és a még
megmaradt zsidók fogságba vitelét is. Mivel Júda népe semmibe vette Isten
hírnökeinek figyelmeztetését, így Isten beteljesítette rajtuk ítéletét.
Isten
célja a büntetéssel az volt, hogy megismertesse magát népével. Előre
figyelmeztette Ezékiel prófétát arra, hogy Izrael nem hallgat majd rá még a
fogságban sem: „De Izráel háza nem akar majd rád hallgatni, mert énrám nem akarnak
hallgatni.” (Ez 3:7). Jobban szerették bálványaikat, mint az élő
Istent. Ezékiel azonban rendíthetetlenül folytatta szolgálatát: közvetítette
Isten üzenetét, drámai demonstrációkat tartott, és hirdette látomásait. Mintha
csak Isten azt akarta volna kifejezni, hogy nem mond le róluk, mert úgy
gondolja, hogy egy nap majd úgyis célt ér és a maradék megtér hozzá.
Ezékiel
könyvét olvasva az ember szinte elszédül a kifejezési formák sokféleségétől,
amelyeken keresztül a próféta igyekezett átadni üzenetét. A könyv, mint valami multimédia-csomag,
látomások, beszédek, drámai jelenetek és versek színes kavalkádjából áll,
melyek közül kiemelkedik három, Istenről szóló látomás. Isten üzenetének
elsődleges célja az volt, hogy felrázza a népét, és helyreállítsa velük a
kapcsolatát. Ezékiel fogságban elmondott beszédeinek első fele Jeruzsálem
drámai helyzetéről szól. Majd Júda végső pusztulásának bekövetkezte és a
második fogságba vitel után Ezékiel üzenete az ítélethirdetésről a reménység
üzenetére vált.
Ezékiel
könyve a reménység üzenetével zárul. Könyve utolsó fejezetében az új
Jeruzsálemet látjuk a régi város romjaiból kiemelkedni. A megújult város többé
nem pusztul el, mert alapjai változhatatlan valóságra épülnek. Mindenki
meglátja majd azt, amit Ezékiel látott: a tűzben izzó Istent, aki örökké
közöttük lakozik majd: „A város neve pedig ez lesz: Ott van az ÚR!”
(Ez 48:35).
1.
Ezékiel – aki látta
a láthatatlant
Nagyjából
abban az időben, amikor Jeremiás próféta Júdában prófétált, mintegy nyolcszáz
kilométerre szülőföldjétől, Ezékiel drámai elhívást kapott a fogságba hurcolt
honfitársai közötti szolgálatra. Ő
maga a foglyok első csoportjával érkezett Babilonba. Az elhurcolt, csüggedt
lelkű izraelitáknak erős, tekintélyt parancsoló hangra volt szükségük, és ezt
Ezékielben találták meg.
Ezékiel
elhívása egy különös látomással kezdődött. Isten földöntúli dicsfényben jelent
meg a prófétának: „A körülötte levő fényözön olyannak látszott, mint a szivárvány, amely
a felhőkön szokott lenni esős napon. Ilyen volt az ÚR dicsőségének a látványa.
Amikor megláttam, arcra borultam, és hallottam, hogy valaki megszólal.”
(Ez 1:28). Némelyek úgy gondolják, hogy ebben a szokatlan látomásban nem mással,
mint egy ufóval találkozott a próféta. Hiszen hallunk villogó fényekről, gyors
mozgásról, tűzbe burkolózó, nem emberi alakokról. Minden hasonlóság ellenére,
egy ponton azonban Ezékiel látomása döntő módon eltér a földönkívüliekről szóló
történetektől. Az ufók jellemzően félreeső helyeken jelennek meg, majd
titokzatos módon eltűnnek. Viszont az a fensége személy, akiről itt Ezékiel ír,
nem sietett távozni, sőt azt akarta, hogy mindenki ismerje meg őt.
Ezékiel
számára egyértelmű volt, hogy a Biblia Istenével találkozott. Bár keveseknek
adatott meg az a kiváltság, hogy úgy lássák Istent, mint Ezékiel, Isten mindig
minden időben nyíltan szólt népéhez és azt akarta, hogy szavait megjegyezzék és
tovább adják.
A
ragyogó látomás fényében Ezékiel erőtlennek és alkalmatlannak érezte magát,
akárcsak Ézsaiás, amikor hasonló látomásban volt része. A próféta egymás után
többször is arcra borult, Isten azonban talpra állította és üzenetet bízott rá.
Ezékiel
alig talált szavakat, hogy leírja Istentől kapott elhívásának különös élményét.
A hatalmas, mindenható és az egész világ felett uralkodó Istent próbálta meg a
próféta emberi szavakkal leríni és kiábrázolni, ami szinte lehetetlen
vállalkozásnak tűnt.
A
mennyei dicsőségében megmutatkozó Isten megszólította, elhívta Ezékielt és
teljes engedelmességet követelt tőle. Meglepő módon épp Babilonban jelent meg
Ezékielnek Isten, ott ahol Izrael népe egyáltalán nem számított arra, hogy
találkozhat vele. Istent nem lehet nemzeti vagy földrajzi határok közé
szorítani. Ő az egész földkerekség ura. Ezékiel több mint hatvanszor ismétli
meg klasszikus üzenetét: „Akkor majd megtudjátok, hogy én vagyok az
ÚR!” (Ez 6:7). Isten szavai ezek, amikor Jeruzsálem pusztulásáról
beszél, valamint amikor az Izraellel szomszédos népek bukását vetíti előre. De
Jeruzsálem eleste után Isten ugyanezekkel a szavakkal pecsételte meg a
nagyszerű jövő ígéretét is. De Ezékiel Istene nem egy távoli jövőbe burkolózó
valaki. Ő jelen van népe között, újra és újra kijelenti magát és azt akarja,
hogy népe ismerje meg őt. Együtt akar lakozni népével, jelen akar lenni az
életükben.
Mivel
Ezékiel próféta látta a láthatatlan Istent, és ezt az emberi szavakkal ki nem
fejezhető titkot próbálja valahogy körülírni, ezért könyvét sokan furcsa és nehezen
érthető műnek tartják. Nemcsak a földöntúli látomások, de a próféta bizarr
viselkedése is okot ad erre. Például amikor hónapokon keresztül megkötözve az
oldalára fordulva feküdt, miközben Jeruzsálem városának agyagból készült
makettje volt előtte. De Ezékiel egyszerűen csak a furcsa viselkedésével is
megpróbálta a végső pusztulása felé haladó nép figyelmét Isten üzenetére
felhívni. Gondoljunk bele, hogyan próbálnánk mi ma figyelmeztetni az autópályán
száguldó autók vezetőit, akik nem is sejtik, hogy az útjukba eső híd hamarosan
leszakad. Talán mi is igen furcsán viselkednénk, hogy valahogy magunkra vonjuk
a sofőrök figyelmét. Valószínűleg kiáltoznánk, és olyan vadul hadonásznánk a
kezünkkel, hogy az emberek azt gondolnák rólunk, hogy megőrültünk. Ugyanígy
volt ezzel Ezékiel próféta is. Üzenetét igyekezett a lehető legfeltűnőbb módon
átadni, hogy magára vonja az emberek figyelmét. Isten előre figyelmeztette
Ezékielt, hogy nem lesz könnyű dolga. Az emberek nem fognak rá hallgatni,
tapasztalnia kell majd, hogy „népe keményfejű
és megátalkodott szívű.” (Ez 3:8).
2.
Papság helyett
prófétaság
Vannak
olyan nagy történelmi személyek, akiket
csupán műveik alapján ismerünk. Sok olyan művész van, akinek az életéről szinte
semmit nem tudunk, de egy-egy általa készítet műalkotás mindmáig megőrizte a
nevét. Bizonyos értelemben Ezékiel is ebbe a kategóriába tartozik. A Biblia
egyik legnagyszerűbb könyvének szerzője válságos történelmi korban
tevékenykedett, mint Isten hírnöke. Sokat köszönhetünk neki, mégis alig tudunk
róla valamit. Könyvének elején említést tesz arról, hogy eredetileg a papi
szolgálatra készült, majd részletesen elbeszéli prófétai elhívatásának
történetét. Ezen kívül csak néhány személyes információtöredéket tudunk meg a
prófétáról: megemlíti azt, hogy házas volt, de semmit nem mond el a
családjáról. Munkássága elfedi a személyes életét.
Ezékiel
története ott kezdődik, amikor Nabukadneccár király katonái őt is fogságba
hurcolják. Így került a papnak készülő ifjú Jeruzsálemből Babilonba. A
fogságban azonban már nincs templom, ahol ő papi szolgálatot végezhetne. Olyan
érzés lehetett ez számára, mint amit egy profi focista érezhet, amikor nem
engedik a pálya közelébe. Idegen környezetben, távol a hazájától és a
templomtól bizonyára magányosnak és elveszettnek érezhette magát. Ezékiel
idején a legtöbb vallásban törzsi isteneket imádtak, amelyeknek a hatásköre
csak a törzs területének a határáig ért. Számkivetett fogolyként Ezékielben és
a többi fogságba hurcolt zsidóban is felmerült a kérdés, hogy vajon szól-e
hozzájuk Izrael Istene ennyire távol a templomuktól és a hazájuktól?
Isten
ekkor megszólalt, félreérthetetlenül kijelentette magát Ezékielnek. A próféta
előtt rémisztő látomásban, hatalmas forgószélben jelenik meg a fenséges és
dicsőséges Isten, aki az egész világ ura, és sokkal hatalmasabb, mint a
babiloni seregek. Izrael Istene tehát az idegen földön is ugyanúgy jelen van
népe körében, ugyanolyan hatalmas és erős Isten és még mindig törődik népével.
A lenyűgöző látomás hatására Ezékiel leborul a földre, de Isten Lelke felemeli,
és új megbízatást ad neki. A papi szolgálat helyett a prófétai szolgálatra
hívja el őt.
Azonban
ez sem volt egyszerű feladat. Isten ugyanis nagyon népszerűtlen üzenetet bízott
rá. Ezékielnek arról kellett prófétálnia, hogy ha a nép továbbra sem tér meg,
akkor Isten ítélete és büntetése rajtuk marad. Ráadásul a prófétának olykor
meglehetősen bizarr formában kellett továbbítania az Isten által rábízott
üzenetet. Például meg kellett ennie egy irattekercset, le kellett borotválnia a
fejét, marhatrágyából rakott tűznél kellett főznie, vagy éppen a Jeruzsálemi
templom makettje mellett feküdnie megkötözve a földön. Ezékiel jelképes
szemléltető jelenetei sokak számára sokkolónak tűntek.
Ezékiel
életének egy rövid szakaszában, amikor az általa megjövendölt események valóra
váltak, átmeneti népszerűségre tett szert, híres emberré vált a népe körében.
Ez
azonban kétes népszerűség volt, mivel az emberek csak kíváncsiságból vagy
divatból hallgatták a prófétát, de nem voltak hajlandóak engedelmeskedni Isten
üzenetének: „Emberfia! Rólad beszélget néped a falak mellett és a házak kapujában.
Így beszélgetnek maguk közt: Gyertek csak, hallgassátok, miféle ige jön az
ÚRtól! Azután eljönnek hozzád, mintha népgyűlésre jönnének; odaül eléd az én
népem, hallgatják beszédedet, de nem aszerint élnek. Ismételgetik, mint a
pajzán dalokat, de az eszük nyereségen jár. Csak ennyi vagy nekik: pajzán
dalok énekese, akinek szép a hangja, és jól pengeti a lantot. Hallgatják a beszédedet,
de nem aszerint élnek. De ha majd beteljesedik – mert beteljesedik! –, akkor
megtudják, hogy próféta volt közöttük.” (Ez 33:30-33).
Nagyobbrészt
azonban megvetettséget és lenézettséget tapasztal Ezékiel a nép részéről. A nép
bűnei miatti ítélethirdetés dacot és haragot váltott ki hallgatósága körében.
Ezért sokszor volt szüksége Isten bátorítására, hogy prófétai szolgálatát
tovább végezhesse: „Te pedig, emberfia, ne félj tőlük, beszédüktől se félj! Ha csalán és
tövis szurkál is téged, ha skorpiók közt ülsz is, akkor se félj beszédüktől, ne
rettegj tőlük, hiszen engedetlen nép ez. Hirdesd nekik az én igéimet, akár
hallgatnak rá, akár nem törődnek vele; hiszen engedetlen nép ez!” (Ez
2:6).
3. A reménység prófétája
Végül
megadatott Ezékiel számára, hogy jó hírt is közölhetett népével: a
helyreállítás ígéretét. Míg Ezékiel könyvének első 32 fejezetének alaphangját
Isten haragjának és ítéletének hirdetése határozta meg, a 33. fejezetnél
fordulópont következik be. Miután Ezékiel híreket kapott Jeruzsálem bukásáról,
és mindenki számára világossá vált, hogy a kilátásba helyezett büntetés
bekövetkezett, ettől a pillanattól kezdve a próféta üzenetét a szebb jövőről
szőtt boldog reménység hatja át. Isten most épp olyan élénk színekkel ecseteli
a reményteljes jövőt, mint ahogy korábban a büntetést vetítette előre. Ezékiel
leírja, milyen lesz Izrael országa, amikor a fogság idejének letelte után
hazatérnek és Isten újra minden áldását kiárasztja rájuk: „Így szól az én Uram, az ÚR:
Amikor megtisztítlak benneteket minden bűnötöktől, benépesítem a városokat, és
újjáépülnek a romok. Művelni fogják a pusztává lett földet, azután, hogy
pusztán hevert az arra járók szeme láttára. Akkor majd ezt mondják: Ez a
pusztává lett föld itt most olyan, mint az Éden kertje; a rommá lett,
elpusztult, a falaitól megfosztott városokat pedig megerősítették, és újból
laknak bennük!” (Ez 36:33-35).
Egy
különös látomásban pedig Isten egy kiszáradt csontokkal teli völgyet mutat
Ezékiel prófétának, ahol Isten Lelkének kiáradása által egyszer csak egymáshoz
illeszkednek a csontok, talpra állnak és megelevenednek a holtak. A száraz
csontok megelevenedéséről szóló látomás annyira kifejező, hogy azóta is számos
művészt és igehirdetőt ihletett meg.
Ezékiel
egy rendkívüli csatáról is jövendölt, amelyben Isten népe hatalmas győzelmet
arat majd a gonosz hatalmát jelképező két birodalom, Góg és Magóg gonosz erői
felett. Ennek a végső nagy csatának a
képe a Jelenések könyvében tűnik fel újra.
Egy
utolsó látomásban pedig Isten megmutatja Ezékielnek a helyreállított Izraelt,
amelynek határai messze benyúlnak az ellenséges területre, és amelynek temploma
új dicsőségben pompázik majd. Isten pedig hazatér, hogy együtt lakozzon
népével. Az új templomról szóló látomásnak óriási jelentősége volt a zsidó nép
számára. Izrael számára a templom volt Isten szeretetének és jelenlétének a
jele. Azzal, hogy Isten a templomban vett lakozást, mindenkor elérhetővé tette
magát népe számára. Amikor azonban elhagyta a templomot és engedte, hogy a
babiloniak lerombolják, egyértelműen Izrael tudtára adta, hogy eljátszották
minden jogukat a gondviselésére. Ezékiel látomása az újjáépített templomról,
amelyet betölt Isten dicsősége az új reménység ígéretét hordozta. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése