2021. február 27., szombat

Igehirdetés: 2021.02.28. Jeremiás – Isten vonakodó hírnöke

 

100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 54.

Jeremiás – Isten vonakodó hírnöke

Olvasmány: Jer 1:1-19

„Az ÚR azonban ezt mondta nekem: Ne mondd, hogy fiatal vagy, hanem menj, ahova csak küldelek, és hirdesd, amit csak parancsolok! Ne félj tőlük, mert én veled leszek, és megmentelek! – így szólt az ÚR.” (Jer 1:7-8)

 

            Jeremiás élete a Biblia egyik legdrámaiabb története. Isten hívta el őt prófétájának, de ő csak nehezen tudta elfogadni a szerepét. Sokszor vonakodott attól a feladattól, amivel Isten megbízta őt. Isten kelletlen hírnöke volt ő, akinek szívében a félelmei és a bizonytalansága ellenére mégis az Istentől kapott üzenet tüze égett. Az Úr különös feladattal bízta meg. Népek és országok fölé rendelte őt, hogy előbb gyomláljon és irtson, pusztítson és romboljon, majd pedig építsen és plántáljon. Mindehhez Jeremiásnak csak egyetlen eszköze volt, a beszéd, vagyis a szavak, az üzenet, amit Isten rábízott. Jeremiás már elhívatása első pillanatában tiltakozott: „Ó, Uram, URam! Hiszen nem értek én a beszédhez, mert fiatal vagyok!” (Jer 1:7). A megbízatása mindvégig súlyos teherként nehezedett rá. Isten azonban kijelentette, hogy Jeremiást választotta ki a feladatra: Mielőtt megformáltalak az anyaméhben, már ismertelek, és mielőtt a világra jöttél, megszenteltelek, népek prófétájává tettelek.” (Jer 1:5). Akit pedig Isten kiválasztott, azt ő fel is ruházza a megfelelő erővel: Megerősített várossá teszlek ma téged: vasoszloppá és ércfallá az egész országgal szemben  Júda királyaival, vezetőivel, papjaival és az ország népével szemben.” (Jer 1:18).

            Jeremiás 40 éven át folyamatosan intette az ország vezetőit, ám ők nem hallgattak rá. Többször is letartóztatták és bebörtönözték a prófétát, sokszor volt életveszélyben. A próféta által hirdetett üzenet megbotránkoztatta Júda vezetőit. Jeremiás ugyanis azt hirdette, hogy Isten a babiloniak kezére adja az országot, akik betörnek majd az országba és elpusztítják Jeruzsálemet és a templomot, a népet pedig fogsága viszik. Ha Isten helyett a különböző politikai hatalmakkal kötött szövetségekben bíznak, akkor csalódni fognak. Egyiptom sem fogja megmenteni Júdát a babiloniak kezéből.  Jeremiás kérlelhetetlen őszinteséggel leplezte le a nép és a vezetők hamis és képmutató vallásosságát. Júda egyetlen esélye az, ha őszintén és teljes szívből megtér Istenhez és megújítja a vele kötött szövetségét.

            Jeremiás könyve nem csupán költészeti szépsége és nagyszerű gondolatai miatt kiemelkedő alkotás. A könyv igazi megrendítő erejét az adja, hogy bepillantást enged a próféta lelki életébe is. Jeremiás úgy szólal meg, mint aki rémálomból ébredve biztos benne, hogy az álom valóra fog válni.  Szavai arra voltak hivatottak, hogy kalapácsként törjék össze a legkeményebb szíveket is. Bár maga a próféta a legszívesebben meg sem szólalt volna, de Isten beszéde olyan volt a belsejében mintha a csontjaiba rekesztett tűz lenne, így nem hallgathatott. Egyetlen más próféta sem tárta fel olyan nyíltan az érzéseit, mint Jeremiás. Istennel való kapcsolatát a vita és a dühkitörések tarkították. Volt, amikor megbízhatatlansággal vádolta Istent és kijelentette, hogy legszívesebben meghalna. Isten azonban újra és újra arra az ígéretére emlékeztette a prófétát, hogy ő mindig mellette lesz.

1.      Jeremiás – a nemzet hitehagyásnak szemléletes ábrázolója

            Jeremiás olyan korban élt, amikor szinte mindenki a bálványimádást gyakorolta. Ábrahám „láthatatlan” Istene mellett a környező népek isteneit is imádták. Az országban számos domb tetején emeltek szentélyt valamilyen pogány istenségnek. Ezeket voltak a „magaslatok”, vagy „szent fák”, ahol a bálványkultuszt gyakorolták. A pogány oltárokon olykor még gyermekáldozatot is bemutattak. A pogányok babonás hite szerint a jó termés és a siker a természet megtermékenyítő erejétől és az istenek jóindulatától függ. Ezért ezeken a magaslatokon és szent fák alatt a templomi férfi vagy női prostituáltakkal folyatott nemi kapcsolat segítheti a termékenység erőire való „ráhangolódást”. Izrael népe a bálványokkal együtt mindezeket a gyakorlatokat is átvette.

            Jeremiás próféta erős érzelmi hullámzásokat élt át, ami igehirdetésének hangvételén is érződik. Ez a Biblia egyik leghosszabb és legszenvedélyesebb könyve. A próféta gyászos hangnemét érzékelteti, hogy egy irodalmi műfajt is elneveztek róla. Ez a jeremiád, melynek jelentése: „hosszas panaszkodás”. Jeremiás stílusát jól szemlélteti az is, hogy könyve tele van erőteljes képekkel és szónoki kitörésekkel. Júda Istennel szembeni hűtlen magatartását házasságtörésnek és paráznaságnak bélyegzi meg. A népet egy prostituálthoz hasonlítja, aki minden zöldellő fa alá lefekszik, mint „a tevekanca a párzási időszakban”, vagy mint a „vágyaitól megvadult vadszamár”.

            A Jeremiás által leggyakrabban használt kép a házassági hűtlenségről szól. E kép szerint Isten, mint vőlegény, Júdát választotta ki minden nép közül menyasszonyául, gyengéden védelmezte és gondját viselte jegyesének. Júda azonban idegen férfiakkal hált és semmibe vette Isten ismételt figyelmeztetéseit. Pedig látnia kellett volna, hogy Isten miképpen bocsátotta el a hűtlenné vált nővérét, Izraelt. De úgy tűnik mintha Júda nem akarta volna elhinni, hogy ez vele is megtörténhet. A próféta szavaiból a szomorúság és a fájdalom csendül ki. Amikor a bűnei miatt népét ostorozza, akkor vádló szavai saját szívét is megsebzik.

            Először megpróbált gyengéden szólni Júdához, szép emlékeket idézve fel: „Emlékszem rád: ifjúkorod hűségére, mátkaságod szeretetére, amikor követtél a pusztában, a be nem vetett földön. Az ÚR szent tulajdona volt Izráel, termésének a legjava.” (Jer 2:2-3). Isten megszabadította a népét a szolgaságból, de az most mégis hűtlenné lett hozzá: „De minden magas dombra és minden zöldellő fa alá odafekszel, akár egy parázna.” (Jer 2:20). A házasság képével kívánja kiemelni Jeremiás próféta Istennek a népe iránti szenvedélyes szeretetét, valamint a nép hűtlensége miatt érzett fájdalmát. A bálványimádás így valóban nem más, mint „házasságtörés”, a házasságtörő Júda pedig nem más, mint „parázna”.

            Jeremiás képet képre halmoz, hogy minél érzékletesebben fejezze ki megdöbbenését a felett, hogy Júda népe felcserélte az élő Istent a szomszéd népek bálványaira, amelyek pedig csupán néma, tehetetlen, és haszontalan fából és kőből készült alkotások. Olyan csere ez, mintha a friss, tiszta forrásvíz helyett a repedezett falú ciszterna állott és romlott vízét választanák.

            Jeremiás legfőbb panasza Júda népével szemben az, hogy a bálványimádás és az idegen népekkel való szövetség révén prostituálja magát. Amikor katonai fenyegetés éri az országot, Júda nem Istenhez fordul, hanem a szomszédos birodalmak egyikéhez, mint amilyen Asszíria, Egyiptom, vagy Babilon. Volt ugyan néhány olyan király, akik megpróbáltak gátat vetni a romlásnak. Ilyen volt például Jósiás, aki uralkodása első felében reformjai által sikeresen megújította Júda vallási életét, megtisztította az országot a bálványoktól. Sajnos azonban később ő is elbukott, amikor meggondolatlanul beleavatkozott a szomszédos birodalmak hatalmi harcaiba. Jeremiás próféta tanácsa ellenére Jósiás király személyesen vezette az egyiptomi csapatok elleni szerencsétlen hadjáratát, amelyben végül elesett. Júda sohasem gyógyult ki végzetes hibáiból. Először Egyiptom, majd Babilon ültetett bábkirályt Júda trónjára. Jósiás halála után Jeremiás négy gyengekezű király uralkodása idején végezte tovább prófétai szolgálatát, akiket gúnyos beszédeivel rendszeresen ostorozott.

2.      Jeremiás – az Istennel perlekedő próféta

            Jeremiásnak egész életében komor üzenetet kellet hirdetnie, és senki sem érezte át annyira üzenetének súlyát, mint ő maga: „Jaj nekem, anyám, mert arra szültél, hogy perlekedjem és vitázzam az egész országgal! Nem adtam és nem kaptam kölcsönt, mégis mindenki átkoz engem.” (Jer 15:10). Ez a lelkület olyan erősen átütött Jeremiás írásain, hogy nem véletlenül emlegetik őt a „panaszkodó” vagy a „perlekedő” prófétaként”.

            Tulajdonképpen Jeremiás már elhívása pillanatától kezdve perben állt Istennel. Isten valóban nehéz terhet rakott Jeremiás vállára, aki ezt kegyetlenségnek tartotta az Isten részéről és gyakran jajgatva, panaszkodva, önmagát sajnáltatva fakadt ki Isten ellen. Jeremiás kertelés nélkül, őszintén tárta fel érzéseit: „Rászedtél, Uram, és én hagytam, hogy rászedj. Erősebb voltál nálam, és legyőztél! Nevetnek rajtam egész nap, engem gúnyol mindenki. Ahányszor csak megszólalok, kiáltanom kell és hirdetnem, hogy erőszak és elnyomás uralkodik. Az Úr igéje csak gyalázatot és gúnyt szerzett nekem egész nap.”  (Jer 20:7-8).

            Az Istennel folytatott vitájában a próféta gyakran vádolta Istent. Jeremiás úgy látta, hogy Isten olyan lett hozzá, mint a csalóka búvópatak, amelyből kifogyott a víz. A próféta dührohamai és kifakadásai ellenére azonban Isten soha nem hagyta el, sőt azt ígérte neki, hogy „bevehetetlen ércfallá teszi”, amely majd minden támadásnak ellene áll. De minden méltatlankodás és kifakadása ellenére maga a próféta sem mondott le Istenről és nem adta fel küldetését. Bár gyakran kijelentette Istennel kapcsolatban: „nem törődöm vele, nem szólok többé az ő nevében”, de mégsem tudott hallgatni, mivel ahogy maga mondta: Isten Igéje: „perzselő tűzzé vált szívemben, csontjaimba van rekesztve. Erőlködtem, hogy magamban tartsam, de nincs rajta hatalmam.” (Jer 20:9).

            Jeremiás élete nem szólt másról, csak a küldetéséről. Nem volt családja és társasági életet sem élt, mert Isten azt kérte tőle, hogy ne nősüljön meg, és ne vegyen részt sem esküvőn, sem temetésen, sem semmilyen más ünnepségen.

            Míg más próféták a békéről és a reményteljes jövőről jövendölhettek, amit az emberek szívesen hallgattak, addig Jeremiás nem hirdethetett mást, csak azt, amit Isten rábízott. Jeremiás az igazságot szólta, de ez az igazság akkor meglehetősen borús képet festett az országról és a népről. Jeremiást végül mégis örömmel töltötte el az, hogy Isten szólt hozzá és ő a követe lehetett: „Ha eljutott hozzám igéd, én élvezettel forgattam a számban, igéd vidámságot szerzett nekem és szívbeli örömöt, hiszen rólad neveztek el engem, URam, Seregek Istene.” (Jer 15:16).  

3.      Jeremiás – a különc próféta

            Ma a médiából gyakran hallunk híreket bizarr tiltakozásokról. Háborúellenes tüntetők állat vért öntenek a járdára. A diktatúra elleni tüntetők felgyújtják magát. Környezetvédő aktivisták fákhoz láncolják magukat. Mezőgazdasági termékeket előállító gazdák a bevásárlóközpont parkolójába öntik le a termékeiket. Az atomenergia ellen tiltakozók úttorlaszokat állítanak, stb. A tiltakozásnak ez a módja, sokakat zavar, mert fennakadást, kényelmetlenséget okoz a mindennapi életünkben. Sokszor nehéz megérteni azt, hogy egyesek miért tesznek ilyen furcsa dolgokat és hogy van-e ennek egyáltalán valami értelme.

             Jeremiás prófétáról elmondható, hogy ő a maga idejében számos ilyen botrányos tiltakozó akciót szervezett. Ezeket a meglepő és furcsa tetteket nem ő találta ki, hanem Isten parancsára kellet azokat véghezvinnie. Jeremiás bizarr tiltakozásai élő példázatok voltak, melyeken keresztül Isten üzent a bűneiből megtérni nem akaró népnek. 

            Egyik alkalommal Jeremiásnak köteleket és jármot kellett a nyakába vennie és így járkálnia fel le Jeruzsálem utcáin. Ezzel a jelképes cselekedetével arra hívta fel a próféta a figyelmet, hogy Isten büntetetéseként hamarosan a babiloni király igáját lesz kénytelen hordozni Júda népe: „Mert ezt mondja a Seregek URa, Izráel Istene: Vasigát teszek mindezeknek a népeknek a nyakára, hogy Nebukadneccart, Babilónia királyát szolgálják.” (Jer 28:14). 

 

            Máskor pedig egy kirándulásra hívta meg Jeremiás Jeruzsálem vezetőit és miközben Isten haragjáról beszélt nekik, hirtelen a szemük láttára széttört egy cserépedényt.

            Egy alkalommal Jeremiás egy vallási csoportot hívott meg vendégségbe, akik arról voltak ismeretesek, hogy tagjai sohasem fogyasztottak alkoholt. Jeremiás borral teli kancsókat tett eléjük, és kínálgatta őket.  Ők azonban egy kortyot sem voltak hajlandók inni.  Ebből aztán újabb prédikáció született. Ha ezek az emberek képesek emlékezni fogadalmukra, nemzedékről nemzedékre megtartják a családi hagyományokat, és nem hajlandók tőle eltérni, akkor Júda népe és Jeruzsálem miért nem képes az élő Isten szavára emlékezni és azt megtartani.

            A következő alkalommal arra szólította fel Isten Jeremiást, hogy vásároljon egy gyönyörű lenvászon övet, majd ássa el a föld alá, amíg az öv teljesen tönkre nem megy. Ezzel szemléltetve, hogy ilyen haszontalanná vált Júda is az gazdája, Isten számra.

            De a leghíresebb szemléltető példája Jeremiásnak az volt, amikor földet vásárolt, miközben a babiloni hadsereg már Jeruzsálemet ostromolta. Akkor, amikor minden elveszni látszott, arról a rendíthetetlen reménységről tett bizonyságot, hogy családja egy nap újra Júda földjén fog földet művelni. Jeremiás ezzel a lehetetlen befektetéssel mutatta meg, hogy hisz abban az ígéretben, hogy Isten hazahozza majd népét a fogságból.

            Mire volt jó ez a sok furcsa és bizarr cselekedet? Tetteivel Jeremiás Isten üzenetét ábrázolta ki, az Isten szavának meghallásra immár süketté lett nép előtt. Az Úr így tette világossá, hogy nem mondott le népéről. Jeremiás botrányos demonstrációi Isten ítéletét, de megtérésre hívó üzenetét is szemléltették.

            Jeremiás egész pályafutásán keresztül elutasításban részesült, még azok sem hittek neki, akik tanúi voltak próféciái beteljesedésének. Isten Igéjének hirdetésért sokszor érte üldöztetés. Többször megverték, kalodába zárták, kiszáradt kútba vetették, vagy börtönbe zárták. A bántalmazások azonban csak megerősítették Jeremiás elszántságát. A mindvégig mellőzött prófétát azonban Isten mindig megerősítette és bátorította. Ámen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Ökumenikus imahét - Bonyhád 2025

  Ökumenikus imahét - Bonyhád 2025   Nap 2025.01.20. Hétfő 2025.01.21. Kedd 2025.01.22. Sz...