100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 53.
Ézsaiás
– próféta, költő és politikus
Olvasmány: Ézs
6:1-12
„Majd az Úr szavát hallottam, amint
ezt kérdezi: Kit küldjek el, ki lesz a követünk? Én ezt mondtam: Itt vagyok,
engem küldj! Ő így felelt: Menj, és mondd meg ennek a népnek: Hallván
halljatok, de ne értsetek, látván lássatok, de ne ismerjetek! Tedd kövérré e
nép szívét, tedd süketté a fülét, és kösd be a szemét, hogy szemével ne lásson,
fülével ne halljon, szívével ne értsen, és megtérve meg ne gyógyuljon.” (Ézs 6:8-10)
Ézsaiás
próféta a zsidó történelem kimagasló alakja. A héber irodalom Shakespeare-jének
is szokták nevezni. Könyvéből az Újszövetség többet idéz, mint az összes többi
prófétától együttvéve. Egyetlen más szerző sem vetekedhet gazdag szókincsével
és különleges költői ábrázolásmódjával. Életét azonban nem
elefántcsonttoronyban élő költőként, hanem a király tanácsosaként az ország
ügyeinek intézésével töltötte.
Ézsaiás
sorsdöntő korszakban élt. A Saul és Dávid által alapított királyság fénykora
ekkora már véget ért. Az országot polgárháború szakította ketté, így jött létre
az északi királyság Izrael néven és a déli királyság Júda néven. Ézsaiás a
vallási hagyományaihoz hűségesebb déli királyságban élt. Pályafutásának
kezdetén a nemzet még erősnek és gazdagnak tűnt, de a próféta már ekkor látta a
vészjósló jeleket. A gazdagok arra használták erejüket, hogy nyomorgassák a
szegényeket. A férfiak részegeskedtek, az asszonyokat pedig jobban érdekelte a
divat és az öltözködés, mint éhező szomszédjaik.
Az
emberek csak a szájukkal tisztelték Istent, a vallásosságnak pedig csupán a felszínes
látszatát igyekeztek fenntartani. Mindeközben a külső veszélyek egyre nőttek. Minden
oldalról hódítani akaró nagybirodalmak emelkedtek fel, különösen is Egyiptom és
Asszíria jelentett nagy veszélyt. Júda népe harapófogóba került. A két
fenyegető nagyhatalom közül vajon melyikkel kössenek szövetséget?
Ézsaiás
próféta úgy ítélte meg, hogy Júda népe olyan útelágazáshoz érkezett, amely az
egész további sorsát meghatározza. Vagy
megtér Istenhez és talpra áll Júda, vagy megállíthatatlanul tovább csúszik a
lejtőn a végső pusztulás felé. A próféta radikális üzentet képviselt és nem
volt hajlandó a népszerűség kedvéért tompítani rajta. Kérlelhetetlenül mutatott
rá azokra a területekre, amelyeken a népének változásra volt szüksége.
Bár
királyi körökben forgolódott, soha nem vált a politikai hatalom kiszolgálójává.
Néha egyedül kellett szembefordulnia az optimista áramlattal. Nevének
jelentése: „az Úr megszabadít.” Arra intette a királyokat, hogy ha nem Istenben
bíznak, hanem saját katonai erejükben, gazdagságukban vagy bármilyen más erőben,
az katasztrófához vezet.
Ézsaiás
négy király uralma alatt is szolgált. A negyedik király, Manassé, aki teljesen
elfordult Istentől, nem tűrte a prófétai kritikát, üldözte majd végül
kivégezette Ézsaiást. A hagyomány úgy tartja, hogy a király parancsára
kettéfűrészelték a prófétát. Ézsaiás neve azonban könyvén keresztül fennmaradt,
mint minden idők egyik legnagyobb prófétája, költője és politikusa.
Ézsaiás
könyve az Ószövetség egyik legismertebb és legékesszólóbb könyve.
1.
Isten
üzenetével a hatalmasok között
Ézsaiás
próféta szokatlan megbízatást kapott Istentől. Ézsaiás könyvének 6. fejezete
részletesen beszámol arról, hogy miképpen hívta el őt az Úr a feladatra. Személyes
elhívása egy különös látomással és ezzel a szózattal kezdődött: „Kit
küldjek el, ki lesz a követünk?” (Ézs 6:8). Ez az elhívás történet
egészen különleges. Isten üzenetét szeráfok közvetítették. Ez a kifejezés csak
itt fordul elő a Bibliában. A szeráf szó azt jelenti: „valami lángoló és
káprázatos”. A szeráfok tehát fényes, lángoló alakban megjelenő küldöttei,
hírnökei Istennek. Ezeket az isteni hírnököket máshol angyaloknak is nevezi a
Biblia.
Ézsiás
próféta könyve elején bemutatja azt a döntéshelyzetet, amihez Júda népe
elérkezett ebben az időben. Júda válaszút előtt állt. Az északi országra
jellemző erkölcsi problémák a déli királyságra is átterjedtek. Most dönteniük
kellett. Vagy Izrael példáját követik, akik bálványimádásba süllyedtek és végül
elpusztultak. Vagy visszatérnek eredeti küldetésükhöz, Istennek engedelmeskedve
élik az életüket és a pogány világ felé a világ világosságaként bizonyságot
tesznek Isten igéjéről.
Ézsaiás
Istentől azt a különleges megbízatást kapta, hogy Isten üzenetét képviselje a
királyi udvarban. Munkásságát Úzijja király idején kezdte meg, aki még többé-kevésbé
igyekezett hűséges maradni Istenhez. De az őt követő két király, Jótám és Áház,
akiknek idején Ézsaiás tovább végezte a szolgálatát, már nem hallgattak
Istenre. Így váratlan fordulatot jelentett az, amikor Ezékiás, a következő
király, Ézsaiást tette meg az egyik legbizalmasabb tanácsadójának. Ezékiás a
válságos pillanatokban mindig az Isten prófétájához fordult tanácsért.
A
prófétákról az volt az általános előítélet ebben az időben, hogy nem tesznek
mást, csak kritizálják a fennálló rendszert. Az a sztereotip kép alakult ki,
hogy a próféta az, aki az utcasarkon állva és hangosan kiabálva Isten ítéletes
szavaival riogatja az embereket. De ha voltak is ilyen próféták ebben az
időben, Ézsaiás biztosan nem ilyen volt. Ő a napjait nem az utcákon kóborolva,
hanem a királyi palota falai között töltötte, mint az uralkodó legfőbb
tanácsosa.
Ezékiás
király megbízott Ézsaiás prófétában. A király lelkes reformjai jórészt a
próféta hatására vezethetők vissza. Ézsaiás elhívásának története pedig azt is
megmutatja a számunkra, hogy honnan merítette a próféta azt a bátorságot és
elszántságot, amely Júda történetének egyik legmeghatározóbb alakjává tette őt.
Bár a királyi udvarban több királyi tanácsadó is volt, akik más véleményt
képviseltek, Ézsaiás nem volt hajlandó meghátrálni, vagy az igazságot
elhallgatni. Négy király uralma alatt is szilárdan kitartott meggyőződése mellett,
még akkor is, amikor elszántsága az életébe került.
2.
Kiben bízzunk?
Ézsaiás
próféta a pályafutásának még az elején járt, amikor Júda népének egy igen
kényes és fenyegető helyzettel kellett szembenéznie. Az egymással szembenálló
nagyhatalmak, szorításában mit tehet egy kicsiny nép? Azt olvassuk, hogy ebben
a válságos helyzetben Áház királynak és Júda népének reszketni kezdett „a
szíve, ahogyan az erdő fái reszketnek a szélben.” (Ézs 7:2). A király
kétségbeesetten fordult tanácsért Ézsaiás prófétához. Áház király tisztában
volt azzal, hogy Ézsaiás próféta mindig őszintén és egyenesen közvetíti Isten
üzenetét. Ám még ő is meglepődött azon, amikor Ézsaiás azt válaszolta neki,
hogy ne tegyen semmit, maradjon nyugton és bízzon Istenben. Ézsaiás
kijelentette, hogy a támadó ellenséges csapatok, legyenek bármilyen nagyok és
erősek is, csupán „füstölő üszkös fadarabok” (Ézs 7:4). Isten parancsa pedig az,
hogy bármi történjék is, a királynak nem szabad segítséget kérnie egyik
nagyhatalomtól sem, hanem egyedül Istenben kell bíznia. Ha azonban a király
Isten helyett mégis valamelyik nagy birodalom segítségét kéri, akkor saját
vesztét okozza ezzel. A szövetségesként segítségül érkező nagyhatalom ugyanis
előbb-utóbb maga is megszállóvá válik.
Ez
történt 1944-ben Kelet-Európában is. A bevonuló szovjet csapatokat sokan felszabadítóként
üdvözölték, akik megszabadították őket a náci uralom alól. Hamarosan azonban
kiderült, hogy a szovjet csapatok tartósan bent maradnak az országban és
megkezdik a kommunista diktatúra építését.
A
náci úralom alól felszabadult kelet-európai népek így nem kapták vissza
szabadságukat, csupán egy másik birodalom rabságába kerültek. A nagyhatalmaktól
kapott katonai segítségnek mindig súlyos ára van.
Áház
király sajnos nem hallgatott Ézsaiás próféta tanácsára, nem tudott Istenben
bízni. A megszállástól rettegő király gyors megoldást akart. Ezért
tárgyalásokba bocsátkozott a hatalmas Asszíriával, hogy szabadítsák meg Júdát
az arám fenyegetéstől. Áház király arra vetemedett, hogy az asszírok
jóindulatának elnyerése érdekében a jeruzsálemi templom kincseit és szent tárgyait
küldte el kenőpénz gyanánt az asszír királynak.
Áház
döntése látszólag meghozta a várt eredményt. A kor egyetlen hadserege sem
vehette fel a versenyt az asszír hadigépezettel, amelynek mind az arám
királyság, mind pedig az északi országrész, Izrael áldozatául esett. Rövidtávon
Júda nyert, hiszen Asszíria leradírozta a térképről minden korábbi ellenségét.
Végre béke lett az országban. De ennek a békének bizony súlyos ára volt.
Az
Asszíriával kötött szövetség részeként Áház király hozzálátott, hogy
felszámolja Júda régi vallási életét és helyette bevezessék az idegen
nagyhatalom isteneinek tiszteletét. A jeruzsálemi templom kapuit bezárták,
Isten oltárát pedig egy pogány oltárra cserélték le. Júda hivatalosan is
átvette Asszíria államvallását. Áház király attól sem riadt vissza, hogy pogány
módra emberáldozatot mutasson be. A király saját fiát áldozta fel a tűzben.
Áház, tehát minden tekintetben az asszír királynak szolgai módon engedelmeskedő
bábkirály lett. Az országot pedig idegen csapatok szállták meg. Asszíria
segítségének ára a függetlenség elvesztése volt.
Ézsaiásnak,
aki olyan korban nevelkedett, amikor még egy istenfélő király uralkodott és
Júda országa fellendülőben volt, most végig kellett néznie, ahogy hazája
Asszíria játékszerévé válva megtagadja ősei hitét és a végső pusztulás felé
halad. Így válik érthetővé a próféta szenvedélyes hangja, amellyel Isten népét
megszólítja, megtérésre hívja, ellenségeit pedig Isten ítéletével fenyegeti
meg.
Ézsaiás
könyvében megtalálhatjuk egyrészt az ítéletnapnak a leírását, amikor majd
minden nép és minden nagy birodalom megkapja bűneinek és lázadásának
büntetését. A próféta ezért kemény és ítéletes szavakkal ecsetelte a közvetlen
jövőt, amelyet sötétnek és fenyegetőnek ábrázolt. Másrészt azonban Ézsaiás a
távolabbi jövő felé is tekintve már a remény és a vágyakozás hangján szólal
meg. A megtérő maradéknak reményteljes jövőt ígér és a Szabadító, a Messiás
eljövetelét hirdeti.
3.
A remény
üzenete
Ézsaiás
szeme előtt fényesen ragyogott az a jövőkép, amelyet Isten mutatott neki, és
amely alapján újraértelmezte Júda történelmét. Az országban mindenki
katasztrófaként tekintett az ország idegen hatalom általi megszállására.
Ézsaiás azonban, bár ő maga is gyötrődött a népére váró szenvedések miatt,
mégis egy magasabb rendű célt vélt felfedezni az események mögött. A próféta
kijelentette, hogy Júdának azért kell fájdalmat és szenvedést elhordoznia, hogy
megtisztuljon. Óva intett attól, hogy politikai szövetségek kovácsolásával
próbálják elejét venni a büntetésnek. Isten népének át kellett mennie a tisztítótűzön.
Ám a megpróbáltatásokból majd kiemelkedik a „maradék”, egy maroknyi túlélő,
akiket Isten majd fel fog használni, hogy véghezvigye tervét. Ézsaiás ezért a
saját fiának is ezt a jelképes nevet adta: „a maradék megtér”. Ez a gyermek két
lábon járó szemléltetése volt az Isten által ígért reményteljes jövőnek.
Ézsaiás
próféta amellett, hogy a király tanácsadójaként szolgált, írói és költői
tehetséggel is rendelkezett. Ékesszóló beszédeivel igyekezett felébreszteni Júda
népét a lelki kábultságból. A legtöbb prófétához hasonlóan üzenete két részből
állt. A próféta üzenetének egyik része az ítélethirdetés volt: ha a nép nem tér
meg, elkerülhetetlen az ítélet. Igehirdetésének másik része azonban a remény
üzenetéről szólt. Ézsaiás egy olyan jövő reménységét hirdette, melyben Isten
nemcsak Izrael népét, de az egész világot helyreállítja és megszabadítja a bűn
uralma alól. Ézsaiás könyve azt az ősi emberi vágyat tükrözi, amely egy szebb
és jobb világ után sóvárog.
Egy
napon Isten ezt a földet olyan új világgá változtatja, ahol nem lesz többé
könny, fájdalom és halál. Az eljövendő világban a vadállatok és háziállatok
fekszenek egymás mellett békességben, és a fegyverekből mezőgazdasági
eszközöket kovácsolnak.
Olykor
ugyan úgy tűnhet, mintha Isten tehetetlen lenne, vagy egykedvű nemtörődömséggel
nézné a világot elborító erőszakot és gonoszságot. Az asszír megszállás láttán
Jeruzsálem lakosai is elkeseredtek. Ézsaiás ekkor a reménység üzenetével állt
elő és azt hirdette, hogy Isten meg fogja szabadítani őket. Ezt a jó hírt aztán
az egész világra kiterjeszti, minden nép számára meghirdetve a bűnből való
szabadulást. A próféta azt is kijelentette, hogy az ember legnagyobb ellensége,
a halál is meg fog semmisülni. Ézsaiás könyve a világ legvégső szakaszába enged
bepillantást, olyan nagyszerű jövőt fest le, amelyet még elképzelni is nehéz: „Véget
vet a halálnak örökre! Az én Uram, az ÚR letörli a könnyet minden arcról,
leveszi népéről a gyalázatot mindenütt a földön! – Ezt ígéri az ÚR!”
(Ézs 25:8).
Ézsaiás
próféta rámutatott arra, hogy Isten eredeti terve a zsidó nép elhívásával az
volt, hogy Izrael a világ világossága legyen a népek számára, vagyis egy olyan
nép, amely által Isten üzenete eljut minden nemzethez: „Én, az ÚR, elhívtalak az
igazságért, én fogom a kezedet. Megőrizlek, és benned ajándékozom meg
szövetségemmel népemet, világosságommal a nemzeteket.” (Ézs 42:7). Továbbá
Isten Ézsaiás próféta által azt is megígérte, hogy Júdából támasztja majd azt a
hatalmas fejedelmet, aki az egész világ felett uralkodni fog: „Mert
egy gyermek születik nekünk, fiú adatik nekünk. Az uralom az ő vállán lesz, és
így fogják nevezni: Csodálatos Tanácsos, Erős Isten, Örökkévaló Atya, Békesség
Fejedelme!” (Ézs 9:5).
Ézsaiás
legfőbb üzenete tehát, hogy Isten tartja kezében a történelmet. Az Úr nem
vetette el végleg a népét, bármilyen sötét fellegek gyűltek is fölötte. A világ
nagyhatalmai csupán eszközök Isten kezében, használja, majd félredobja őket.
Izrael népe végül misszionárius nemzetté válik, amely Istenre irányítja majd a
többi nép tekintetét. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése