Mária
– aki igent mondott Istennek
Olvasmány: Lk
1:26-38
„Mária ezt mondta: Íme, az Úr
szolgálóleánya: történjék velem a te beszéded szerint! És eltávozott tőle az
angyal.” (Lk
1:38).
Isten
hallgatásának négyszáz évében, a zsidó nép egyre csak várakozott. A zsidóság
minden reménységét az Istenek a Messiás eljövetelére vonatkozó ígéretei jelentették.
Lukács evangélista azzal kezdi mondanivalóját, hogy igyekszik bemutatni ezeknek
a messiási ígéreteknek a beteljesedését. Mint jó történész, megbízható
forrásokat keresett, olyan embereket, akik személyesen átélték az adott
eseményeket. A kutatók szerint Lukács evangélista minden bizonnyal Máriával, Jézus
anyjával is találkozott, és az ő személyes elbeszélései alapján írta le Jézus
születésének történetét.
Ma
ezért Mária személyére figyelünk. Mária a lehető legnagyobb megtiszteltetést
kapta, amit Isten embernek adhat, őt választotta ki arra a feladatra, hogy
anyja legyen az Isten Fiának. Mária semmi különöset nem tett, amivel
kiérdemelte volna ezt a megtiszteltetést. Amikor Isten angyala megjelenik
Máriának és közli vele, hogy ő a kiválasztott, akinek a méhében a Szentlélek titokzatos
és csodálatos munkája által megfogant egy gyermek, még csak tizenéves lehetett.
Mária jegyese volt egy József nevű férfinak, de mivel még nem keltek egybe, így
Mária szűz volt. Mária számára nem lehetett könnyű elfogadni azt a feladatot,
amire Isten kiválasztotta őt. Az angyal szavait eleinte döbbenettel hallgatja
és fontolgatja magában, hogy mit is akar mindez jelenteni.
De
végül Mária igent mond az Isten tervére: „történjék velem a te beszéded szerint!” (Lk
1:38). Istennek igent mondani áldozattal jár. Mária számára ez azt jelentette,
hogy először is szembe kell néznie azzal, hogy megbántja jegyesét, Józsefet,
aki azt gondolja majd, hogy Mária hűtlen lett hozzá és megcsalta őt. Továbbá
vállalnia kell annak kockázatát is, hogy házasságtörés vádja miatt József
bíróság elé állíthatja, megszégyenítheti, és akár meg is ölhetik. De ha József,
nem is állítja bíróság elé, csupán csendben elbocsátja, akkor is vállalnia kell
a szégyent, hogy házasságon kívül születik gyermeke. Igent mondani, Mária
számára azt jelentette, hogy mindezt vállalta. Mária vállalta a kínos
helyzetet, megaláztatást, a gúnyolódást, a gyermekszülés kínjait, a menekülést
a távoli Egyiptomba, a gyermeknevelés felelősségét, sőt mindazt, amit ő akkor
még nem is sejtett, hogy majd végig kell néznie elsőszülött gyermeke keresztre
feszítését és halálát.
De
Mária története nemcsak a nehéz feladatról és a próbatételekről szól. Amikor
utoljára találkozunk Máriával, akkor ott látjuk őt Jézus feltámadása után a
tanítványok között, akikkel együtt a megígért Szentlélekért imádkozik: „Ezek
valamennyien egy szívvel és egy lélekkel kitartóan vettek részt az
imádkozásban, az asszonyokkal, Jézus anyjával, Máriával és testvéreivel együtt.”
(ApCsel 1:14). Kezdetben ő tartotta a csecsemő Jézust a karjában, végül azonban
felismerte, hogy neki van szüksége rá, hogy Jézus a karjában tartsa őt.
Megértette, hogy Jézus nem csupán a fia volt, de egyben az Ura is.
Mária pedig újra igent mondott
Istennek. Elfogadta Jézus Krisztust élet Urának és Megváltójának.
1.
Mária, a
kegyelembe fogadott
Az
előttünk levő igeszakaszban többször is szerepel ugyanaz a cselekvésre utaló
szó. De az egyik esetben az isteni cselekvés kapcsán olvashatjuk ezt: „És lőn, hogy…” (Lk 1:38) „És
történt, hogy…” (Lk 1:41). A
másik esetben viszont Mária
cselekvésénél: „Íme, az Úr szolgálóleánya: történjék velem a te beszéded szerint!” (Lk
1:38).
Amikor
Mária kijelenti: „legyen velem”, „történjék velem” úgy ahogy az Isten akarja,
akkor igent mond, engedi az isteni szót, az Igét benne munkálkodni. Mi volt
Isten beszéde, azaz „cselekvése”, amit ez a fiatal lány vállalt?
A
Szentírás elbeszéléséből megtudjuk Máriáról, hogy még igen fiatal volt, amikor
megjelent neki Isten angyala, és közölte vele, hogy gyermeke fog születni. Ez
azonban csak a mi számunkra meglepő, valójában abban az időben természetes
volt, hogy tizenéves korukban a lányok már férjhez mentek és gyermeket szültek.
Máriáról is megtudjuk, hogy ekkor már mennyasszony volt. Józsefnek a jegyese
volt és az akkori szokások szerint jogilag ez már a hazasággal egyenrangúnak
számított.
Amikor
az angyal megjelent Máriának, már a köszöntésében is arra utal, hogy Mária egy
különleges feladatra lett kiválasztva: „Üdvöz légy, kegyelembe fogadott, az Úr
veled van.” (Lk 1:28/b). Mária
„kegyelembe fogadott” azaz Isten jóakarata, jó tetszése van rajta. Az „Úr veled”, kifejezés pedig szintén ezt
erősíti meg, hogy az ószövetségi hithősökhöz hasonlóan Mária is fontos
feladatra lett kiválasztatva. Az ilyen módon megszólított hithősök aztán nagy
tetteket hajtottak végre Isten kegyelme által.
Például amikor
Isten angyala megjelenik Gedeonnak, így szóltja meg őt: „Az ÚR veled van, erős vitéz!” (Bír
6:12/b). Gedeont Isten arra a feladatra hívta el, hogy gyűjtsön sereget és
szabadítsa meg Izrael népét a midiániták elnyomása alól. Maga Gedeon ugyan
kételkedett és jelet követelt az Úrtól, de végül ő is igent mondott a
feladatra. Mivel Isten választotta ki Gedeont és valóban „vele volt”, így a
lehetetlen feladat lehetségessé vált.
Mária
is nagy feladatra hívatott, Isten angyala szólítja meg és jelenti ki a számára,
hogy ő lesz a Messiás szülőanyja. Mária élete összekapcsolódott Jézus
Krisztussal. Amit Mária, az Úr Jézus szülőanyjaként, fizikai módon is átélt,
hogy Isten szavának engedelmeskedve, igent mondva akaratára, részesévé válik
Isten tervének, megváltói munkájának.
Mária
személye és példája arra tanít minket, hogy Istennek engedelmeskedve, igent
mondva akaratára, mi részesei lehetünk Isten tervének. A Karácsony örömhíre az,
hogy Jézus Krisztussal ma is személyes kapcsolatba lehet kerülni. Az elveszett bűnös
jöhet az Istenhez, mert az elveszett bűnöshöz jött el az Isten, Jézus neve is
ezt jelenti: velünk az Isten.
Isten
minket is elfogadott. Nekünk is azt mondja, hogy kegyelembe fogadottak vagyunk.
Merjük elfogadni, hogy ez ránk is vonatkozik, örüljünk annak, hogy minket is
kegyelembe fogadott az Isten. Mária számára azonban ez egy egészen különleges
dolgot is jelentett. A világ
Megváltójával való személyes életközösség a számára azt is jelentette, hogy ő,
mint édesanya kihordhatta, és megszülhette a Messiást, de amikor Jézus végrehajtotta
megváltó művét, attól fogva Máriának is Jézussal már csak úgy lehetett
kapcsolata, mint nekünk, hogy ő is Urának és Megváltójának vallja. A Jézus
Krisztussal való kapcsolat lehetősége azt hirdeti, hogyha valaki Isten
beszédére igent mond, mint Mária is tette, akkor a Messiásra mond igent, az Úr
kegyelmére mond igent.
2.
Mária, az
engedelmes eszköz
Mária
számára az, hogy igent mondott Isten szavára még nem jelentette azt, hogy
mindent értett is. Az igen után ott van Mária kérdése: Hogyan lesz mindez,
hiszen én nem ismerek férfit, azaz, nem vagyok házas. Még szűz vagyok, hogyan
lehet nekem gyermekem? Zakariás, amikor megtudta, hogy neki is fia fog
születni, nem volt képes elhinni azt és bizonyítékot követelt Istentől. Mária
azonban nem így tesz, ő nem kételkedett, csak azt nem értette hogyan valósulhat
ez meg: „Hogyan lehetséges ez, mivel én férfit nem ismerek?” (Lk1:35). A
Károli így fordítja: „Mi
módon lesz ez?” (Lk 1:35).
Ami
azonban Mária számára lehetetlen helyzetnek látszik, arról az angyal kijelenti:
„Istennek
semmi sem lehetetlen.” (Lk 1:37). Van, amikor a megvalósulást tekintve az
Isten szava a számunkra érthetetlennek látszik. Mindnyájunk életében adódnak
ilyen lehetetlen helyzetek, amikor azt gondoljuk, hogy nincs megoldás, hogy itt
még az Isten sem segíthet.
Kétségetlen,
hogy Mária, amikor az angyal üzenetén keresztül hallotta Isten beszédét, akkor
nem mindent értett belőle. De ennek ellenére kész volt engedelmeskedni
Istennek. Az „Íme, az Úr szolgálóleánya.” (Lk 1:38) mondat így is
fordítható: „Az Úr szolgálóleánya vagyok”, azaz alávetem magam az ő
akaratának, elfogadom azt, amit én lehetetlennek gondolok. Más helyen ezt így
mondja a Biblia: „Ami lehetetlen az embereknek, az Istennek lehetséges.” (Lk 18:27). Lehet, hogy a földi
szintéren az életkörülményeinkben, a saját életünkben valami lehetetlennek
tűnik, de azzal, hogy Mária kimondja: „Íme, az Úr szolgálóleánya” (Lk
1:38), elismeri azt, hogy az Istennél semmi sem lehetetlen. Van, amikor
számunkra sem marad más, csak az engedelmesség, vagyis a lehetetlen helyzetben
is bízni abban, amit Isten mond.
Isten
ilyen hatalmasan és kegyelmesen munkálkodik Mária életében. Az Isten angyala
olyan csodálatos örömüzenetet hirdetett Máriának, amit ő felfogni sem volt
képes, de rábízta magát az Úr akaratára: „történjék velem a te beszéded szerint!” (Lk
1:38).
Mária
példát mutatott a számunkra arra, hogy miképpen fogadjuk az örömhírt. Amikor az
Isten szól hozzánk, amikor kegyelmesen munkálkodni akar életünkben, engedelmes
eszközökként adjuk magunkat oda neki!
Bizonyára
Máriának lehettek még további kérdései, de amit hallott, az számára elég volt. Kijelentette,
hogy kész Isten szavának engedelmeskedni, kész elfogadni azt, amit megértett,
meghallott és szeretne a szerint élni. Attól,
hogy Isten elhív és kiválaszt minket egy feladatra, még lehet nehéz a hit útja,
lehetnek kérdéseink, de ha kimondjuk, hogy „íme, itt vagyok”, akkor engedem,
hogy Isten formáljon, erősítsen és alkalmassá is tegyen.
A
Mária által mondott cselekvésre utaló kifejezés: „Íme… történjék velem…”,
nem más, mint válasz az Isten által mondott szóra, cselekvő igére. Mária
nyomatékosan kifejezte azt, hogy szeretne úgy élni, ahogy az Isten eltervezte
vele. Aki az isteni kegyelem fényében látja a maga életét, az tudja az isteni
kegyelem fényében élni is azt. Még akkor is, ha olykor lehetetlen helyzetekkel
kell szembesülnie.
A
felolvasott igerész folytatásából megtudjuk, hogy azokban a napokban Mária
elment Erzsébethez és meggyőződött arról, hogy az angyal igazat mondott, a
rokona már valóban hat hónapja áldott állapotban van. Amikor Erzsébetet
köszönti Máriát, a pici magzat megmozdul a méhében, Erzsébet a Szentlélektől
vezetve tudja, hogy a Messiás édesanyja érkezett hozzá, elhangzik a magnificát,
Mária és Erzsébet magasztalja Istent. Mária tele van örömmel és ezt az örömöt
Erzsébettel együtt élik át. Emberileg lehetetlen, hogy a meddő foganjon vagy,
hogy a szűz gyermeket várjon, de az Úrnak nem. A két édesanya ezért együtt örül
és magasztalja Istent.
3.
Mária, a
szenvedő anya
Később,
miután már megszületett Jézus és elvitték őt a templomba, az agg Simeon
szájából hangzott el Máriára vonatkozóan ez a prófécia: „A te lelkedet is éles kard
járja majd át.” Lk 2:35). Mária azzal, hogy igent mondott Istennek, még
nem mentesült a szenvedéstől és a próbatételektől. Amikor Mária vállalta az
Istentől rá bízott feladatot, akkor ezt is vállalta. Az örömöt, az áldást, de a
szenvedést és próbatételt is. Mert Máriával nemcsak örömteli dolgok történtek.
Az angyal hamarosan távozott, nem maradt ott, hogy kilenc hónapon keresztül
mindenki előtt igazolhassa, hogy miképpen lehet Máriának gyermeke, amikor szűz.
A menny dicsősége már nem volt Mária mellett, amikor neki a szürke
hétköznapokban teljesítenie kellett a vállalt feladatot. Az első próbatétel
rögtön ott kezdődött, hogy Máriának valahogy el kellett mondania Józsefnek,
hogy gyermeket vár, de nem csalta meg őt, hanem ami vele történik az az Úr
akarata, amire ő igent mondott. Nem csodálkozhatunk azon, hogy József eleinte
nem igazán örült annak, hogy ilyen különös módon lett édesapává.
József,
aki akkor még csak a „lehetetlen helyzetet látja, jegyesét hűtlenséggel
vádolja, és titokban el akarja bocsátani őt. Mária, amikor elvállalta, amit az
Úr tervezett vele, akkor ezt is vállalta, az elutasítást, a meg nem értettséget,
a kételkedő gyanúsítások szégyenét.
Az
evangéliumból tudjuk, hogy József hívő, igaz ember volt, de mégsem tudta
elhinni, amit az Isten kijelentett Máriának. Mária vállalta Jézust és ezért
majdnem elveszítette a vőlegényét. De Isten nem hagyta magára őt a nehéz
helyzetben, hanem ismét elküldte angyalát, aki álomban szólt Józsefhez is. Tehát
nem Máriának kellett a jegyesét, Józsefet meggyőznie, hiszen az gyakorlatilag lehetetlen
lett volna. Ez a lehetetlen helyzet is az Úrra tartozott. Mária valószínűleg
csendben imádkozott, ezt a kérdést is az Úrra bízta.
Máriának
ez a kijelentése: „Történjék velem a te beszéded szerint” (Lk 1:38), tehát azt
jelzi, hogy a hívő embernek néha nem könnyű az életútja. Ha vállalja az Úrtól
kapott feladatát, a próbatételeket is vállalnia kell. Viszont, abban is biztos
lehet, hogy az Úr sohasem hagyja magára, és vele lesz a legnagyobb mélységben
is.
Máriára
nem csupán csodálatos események vártak, mint pl. az angyalok, a pásztorok és a
napkeleti bölcsek megjelenése, hanem a hétköznapok terhei is, a babavárás
nehézségei, a betlehembe kerülés nehéz körülményei, aztán Heródes üldözése,
majd menekültként való élet Egyiptomban, végül pedig fiának elvesztése, a
kereszt. Felülről nézve minden az isteni terv szerint történt, de Máriának ezt
a hétköznapok terheként kellett megélnie. Neki a próbatételek között is újra és
újra meg kellett erősítenie a döntését: „történjék velem a te beszéded szerint.”
(Lk 1:38). Isten nem azt ígérte meg Máriának, hogy minden könnyű lesz, de azt
igen, hogy az ő isteni terve, kegyelmes akarata fog megvalósulni az ő életében.
Jézusnak
Betlehemben kellett megszületnie, názáretinek nevezték, úgy kellett megszületnie,
hogy szűztől fogantatott legyen. Mindez pedig a bűn világában történt, ahol a
Sátán mindent megtett, hogy ne születhessen meg Betlehemben a Megváltó. Ezért
része a történetnek a fájdalom, a szenvedés és a kereszt is. Mindez értünk történt,
a mi megváltásunkért és üdvösségünkért. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése