100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI – 43.
Keresztelő
János – az utolsó próféta
Olvasmány: Mt
11:1-19
„Ő az, akiről meg van írva: „Íme, én
elküldöm előtted követemet, aki elkészíti előtted az utat.” Bizony mondom
nektek: az asszonytól születettek között nincs nagyobb Keresztelő Jánosnál; de
aki a legkisebb a mennyek országában, nagyobb nála. Keresztelő János napjaitól
mostanáig a mennyek országa erőszakot szenved, és az erőszakosok igyekeznek
hatalmukba keríteni. Mert valamennyi próféta és a törvény is Jánosig prófétált.”
(Mt
11:10-13).
Általában
minden új divatirányzat azzal indul, hogy megpróbálja valamilyen módon magára
vonni az emberek figyelmét. Ezt a célt pedig leginkább úgy tudják elérni, ha
valami meglepően újat, valami botrányosat tudnak mutatni. Így az újdonság
eleinte mindig sokkolóan hat az emberekre. Legyen szó a legfrissebb
ruhadivatról, a legújabb telefonról vagy a legintelligensebb háztartási
robotról, az új dolognak mindenképpen feltűnőnek kell lennie, ha magára akarja
vonni a figyelmet. A Bibliában ilyen szerepet töltött be Keresztelő János.
Nemcsak az Ószövetség utolsó nagy prófétája volt ő, de kétségtelenül vele
valami új kezdődött el. Nem csak azért, mert az Újszövetség elején először róla
hallunk, hanem azért is, mert meglehetősen elütött a környezetétől. Bár az
apjához hasonlóan belőle is pap lehetett volna, Keresztelő János a papi
hivatást a prófétaival cserélte fel, a díszes papi öltözet helyett pedig az
aszkéták durva teveszőr ruháját öltötte magára.
Ahelyett,
hogy letelepedett volna Jeruzsálemben, ahol papként az Isten oltárához vitt
áldozati állatokból és ajándékokból ő is részesedett volna, és békés, kényelmes
életet élhetett volna, ő inkább a kietlen pusztában tartózkodott, a szabad ég
alatt aludt és sáskával, erdei mézzel táplálkozott.
Kétségtelenül
igaz, hogy János szokatlan és a környezete számára meglehetősen furcsa stílusa
és szokásai is hozzájárultak ahhoz, hogy hallgatói felfigyeljenek arra az
üzenetre, amit ő hirdetett. Keresztelő János volt az, aki elsőként hirdette,
hogy elközelített a Messiás érkezésének ideje. Éppen ezért a hallgatóit arra
intette, hogy változtassanak az életvitelükön. A korabeli beszámolók szerint
tömegek tolongtak, hogy meghallgassák Keresztelő János prédikációját, ő pedig a
bűneik miatt bánkódókat megtérésük jeleként megkeresztelte a Jordán folyóban.
Ezért is illették az emberek Jánost a „keresztelő” jelzővel. Maga Jézus
Krisztus az, aki később úgy nyilatkozik Keresztelő Jánosról, hogy nem élt nála
nagyobb ember a földön, de az Isten országában mégis a legkisebb is nagyobb
lesz Jánosnál. Itt arra a titokra világít rá Jézus, hogy jóllehet János a régi
rend, azaz az Ószövetség legkiválóbb képviselője, de ugyanakkor Isten
országának eljövendő dicsősége messze felülmúlja majd a régi világ nagyjainak
dicsőségét. János számára nem jelentett nehézséget elfogadni ezt az
összehasonlítást. Amikor meglátta Jézust, azonnal felismerte benne az Isten
bárányát, „aki elveszi a világ bűneit.” (Jn 1:29). Ezért még arra is
méltatlannak tartotta magát, hogy Jézus saruja szíját megoldja. Keresztelő
János nem önmagára, hanem Jézusra akarta irányítani a figyelmet.
1.
Az útkészítő
Keresztelő
János élete összekapcsolódott Jézus Krisztus életével. Ő volt az útkészítője a
Messiás eljövetelének. A mindenható Isten az Ószövetség utolsó nagy
prófétájaként őt küldet el, hogy az Újszövetség előkészítője legyen.
Feladatáról ezeket mondja a Biblia: „Kiáltó szava hangzik a pusztában: Készítsétek az
Úr útját, egyengessétek ösvényeit! Minden völgyet töltsetek fel, minden
hegyet és halmot hordjatok el, legyen a görbe út egyenessé, a göröngyös simává,
és meglátja minden halandó az Isten szabadítását.” (Lk 3:4-6).
Vagyis Keresztelő János feladata volt, hogy bűnbánatra hívja a népet, hogy a
megtérők akadály nélkül szívükbe fogadhassák a Messiást. Nem mintha ez azt
jelentené, hogy Jézust egy hegy vagy egy völgy akadályozta volna, bűn és
hitetlenség, visszatartotta volna. Ez egy szép hasonlat, amivel azt fejezi ki a
Szentírás, hogy mi az advent, azaz a Krisztus várás lényege.
Keresztelő
János az útkészítő, aki Jézus rokona (unokatestvére) és barátja is volt.
Szívében és külső megjelenésében is Istenre mutatott. János ugyanis názír volt.
A názírok nem nyírták le a hajukat, nem ittak sosem részegítő italt. János teveszőr
ruhát hordott, sáskával és erdei mézzel táplálkozott. Talán nem volt túl
bizalomgerjesztő a kinézete, de nem is ez volt a lényeg, hanem az, hogy egész
lényével Istent szolgálta. Nagysága nem önmagában volt, hanem abban a
feladatban, amit Isten bízott rá, az útkészítésben, a Jézusról való
bizonyságtételben.
Jézus
nyilvános fellépését tehát megelőzte és előkészítette Keresztelő János munkája.
Őt mindenki prófétaként fogadott, amikor hirdetni kezdte, hogy hamarosan eljön
az Isten országa. Az emberek örömmel vették a hírt, hogy hamarosan beteljesedik
mindaz, amit korábban az ószövetségi próféták megígértek, hogy Isten visszatér
népéhez és megszabadítja őket. Isten uralmát, királyságát az Eljövendő fogja
felállítani, aki megváltást és ítéletet hoz. Keresztelő János kijelentette,
hogy Isten országa olyan közel van, hogy a Messiás kezében már ott van a
szórólapát, amellyel elválasztja a gabonát a pelyvától, vagyis az istenfélőket
a hitetlenektől.
Az
Ézsaiási prófécia szerint János feladata pedig nem volt más, mint utat készíteni
az Eljövendő királynak, vagyis felkészíteni az Isten népét a Messiás fogadására.
Keresztelő
János igehirdetésének középpontjában a bűnbánatra és megtérésre való hívás
állt. Azokat, pedig akik engedtek a hívásnak, János a megváltás jeleként megkeresztelte.
A zsidók számára szimbolikus jelentősége van annak is, hogy mindez hol történt.
János a pusztában élt és a Jordán folyóban keresztelte meg a megtérőket. A
Jordán volt az a hely, ahol Izrael népe több mint ezer évvel korábban a pusztai
vándorlás után belépett az ígéret földjére. János megjelenése ezen a helyen az
új kezdetnek a szimbolikus jele Izrael népe számára. A Jordánhoz való
visszatérés egy új felszólítás Istentől, hogy vigyék véghez az eredeti
faladatot, amit Isten rájuk bízott, de ők hosszú ideje elhanyagolták,
tudniillik, hogy Izrael legyen a népek világossága, vagyis vigye el Isten
üzenetét a többi néphez.
János
keresztsége az új kezdet jelképe, a bűntől való megtisztulásra emlékeztet.
Isten népe szimbolikusan újra átkel a Jordánon, megtisztulva belép az ígéret
földjére, hogy ismét felvállalja a feladatát és valóban Isten világosságává
legyen a népek és nemzetek számára.
Keresztelő
János próféta és apostol volt egy személyben. Egyszerre az Ószövetség utolsó
nagy prófétája, és az Újszövetség első hirdetője. A Szentírás azt mondja róla,
hogy nagy lesz az Isten előtt. S tényleg az volt. Nem ő maga, hanem a küldetése.
A hívő emberek sosem önmagukban eredményesek, mindig Isten Lelke, a bennük lakó
Krisztus teszi őket eredményessé.
Az
eredmény alatt mi általában a kiemelkedő eredményeket, kitüntetést, sikeres
gazdasági tevékenységet, vagy a nagy vagyont és gazdagságot értjük. Valójában
azonban igazán eredményessé a hívőket Isten áldása és Isten Lelke teszi. Azért,
ha elmaradnak a világ szerinti „eredmények”, attól még lehet valakinek az élete
áldott és a Lélek gyümölcseivel teljes.
Keresztelő
Jánosnak igazi programja az volt, amit ő maga így fogalmazott meg: „Neki
növekednie kell, nekem pedig kisebbé lennem.” (Jn 3:30).
Valójában
ez egy mondatban a hívő élet programja. Engedni kell, hogy Jézus növekedjen
bennünk, a mi akaratunknak, elképzelésünknek, pedig alá kell rendelődnie Isten
akaratának és tervének.
Keresztelő
János szavai, tettei, külső megjelenése, alázata, Istennek alárendelt élete mind
Jézusra mutatott. Mindenben betöltötte azt, amit az Isten rábízott.
2.
A kételkedő
próféta
Az
advent egy kicsit a kérdések időszaka is. Keresztelő Jánosnak is volt egy
nagyon fontos kérdése, ami az advent lényegét is összefoglalja: „Te vagy-e az Eljövendő, vagy mást
várjunk?” (Mt
11:7). Vannak kérdések, amelyeket nap, mint nap feltesznek az emberek.
Meddig tart még a járvány? Mikor lesz már vége a maszk viselésének meg a
korlátozásoknak? Lesz-e gyógyszer, vakcina és az valóban hatásos lesz-e? Mi
lesz az egészségüggyel és a gazdasággal?
Mi
keresztyének csak annyit tudunk a jövőre nézve, amennyit Isten igéje az elkövetkező
eseményekről elmond nekünk: „a világ pedig elmúlik, és annak kívánsága
is, de aki Isten akaratát cselekszi, megmarad örökké.” (Jn 2:17). De
azt is hozzáteszi, hogy addig azonban, míg e világban vagyunk, számítanunk kell
arra, hogy lesznek kemény próbatételek és üldözések is, de aki mindvégig
kitart, az üdvözül. Ennek kapcsán merült fel Keresztelő János szívében is a
kérdés: miért engedi meg Isten azt, hogy ő szenvedjen és börtönbe kerüljön,
amikor semmi rosszat nem tett, sőt hűséggel szolgálta az Urat? Sokszor a
számunkra is érthetetlen Isten terve, megengedő akarata. Miért engedi meg, hogy
az övéi szenvedjenek, gyalázzák őket, igazságtalanul és jogtalanul üldözzék
őket? Aki hűséges hozzá annak üldöztetés, börtön és kivégzés a jutalma? Sok
kérdésre ma még nem tudjuk a választ. De azt tudjuk, hogy Isten soha nem téved,
szeret minket és jót munkál, még akkor is, ha ezt mi nem mindig értjük Egészen
bizonyos viszont, hogy az Isten terve célhoz fog érni, s ha engedelmeskedünk,
mi is részesei lehetünk ennek.
Jánosnak
ezt az utat adta Isten, és János engedelmesen végigjárta azt. Akit a Biblia „a vőlegény barátjának” nevez, az most Heródes
börtönében van, és kérdést intéz Jézushoz. Lukács evangélista még azt is leírja,
hogy eljutott Jánoshoz, Jézus csodatételeinek a híre. Megdöbbent és
elgondolkozott. Ha valóban Ő a Messiás, akire olyan régóta várnak, akkor miért
nem segít rajta?
Advent
időszakában vagyunk. Érdemes tehát nekünk is megkérdezni magunktól, hogy a számunkra
kicsoda Jézus? Honnan jött és miért jött? Mit akart tőlünk és mi mit várunk
tőle? Vannak-e kérdéseink vele kapcsolatban? Gyerekektől karácsony után meg
szokták kérdezni: „mit hozott a
Jézuska". De valóban csak ennyi lenne a kérdésünk vele kapcsolatban? Pedig
nemcsak adventben, hanem az egész életünkre nézve ez a legfontosabb kérdés,
hogy kicsoda nekünk Jézus Krisztus!
János
azt kérdezte: „Te vagy az Eljövendő, a Messiás, vagy mást várjunk?” (Mt
11:3). Nem azért tette fel ezt a kérdést, mert nem ismerte Jézust, hiszen ő
maga keresztelte meg a Jordánban Jézust. Látta, amint a Szentlélek leszállt
Jézusra és betöltötte őt. Hallotta a mennyből Isten szavát: „Ez
az én szerelmes Fiam, akiben gyönyörködöm. Őt hallgassátok” (Mt 17:5).
János maga mondta Jézusról a tanítványainak: „Ő az Isten Báránya, aki elveszi
a világ bűnét.” (Jn 1:29). Kérdésének más oka volt. A börtönben, egy
kicsit összezavarodott. Hiszen őt is kötötte korának vallásos meggyőződése,
arról hogy milyennek kell lennie az eljövendő Messiásnak. Jézus azonban
tökéletes ellentéte volt mindannak, amit a zsidók gondoltak. Olyan Messiást
várt János is, amilyet a beszédeiben lefestett. Azt mondta, hogy amikor eljön a
Messiás, akkor szórólapát lesz a kezében, és megtisztítja a világot a
gonoszságtól. Aztán azt is mondta, hogy a fa, amelyik nem terem jó gyümölcsöt,
azt kivágja majd a Messiás. A korabeli zsidósághoz hasonlóan olyan Messiást
várt János is, aki erővel és hatalommal lép fel, aki végre fölszabadítja
Izráelt, aki legyőzhetetlen, sőt halhatatlan. És nem így történt. Jézus nem
ítélettel kezdte, hanem szerető gondoskodással.
János
mindvégig hűséges volt, kitartott a nehéz időkben is, bátran hirdette Isten
igazságát még Heródesnek is, mindig azt adta tovább, amit Isten bízott rá.
Nazírként kizárólag Isten ügyét szolgálta. Uráért mindent odaadott. Hallotta
Jézus munkásságának a hírét, hogy a szegényeknek az Isten országáról szóló örömüzenetet
hirdeti, hogy halottakat támaszt föl, hogy a vakok látnak, a sánták járnak és
leprások gyógyulnak meg. Jézus Isten hatalmával és a Szentlélek erejével
cselekszik. De most érte, a rokonaiért és barátjáért mégsem lép közbe Jézus.
János nem értette, hogy miért nem szabadítja ki őt, miért nem tesz csodát?
Jézus
azonban nem feddi meg a kételkedő prófétát. Eljutottak hozzá a hírek: a vakok
látnak, a sánták járnak, a halottak feltámadnak. Hirdetik az Isten szeretetéről
szóló jó hírt. Jánosnak nem kell mást tennie, mint összevetnie mindazt, amit
lát és tapasztal azzal, amiről a Szentírás beszél. Jézus válasza ez: „Menjetek
el és jelentsétek Jánosnak, amit hallotok és láttok.” (Mt 11:4). János,
tehát megbizonyosodhatott róla, hogy hirdettetik az evangélium, és minden úgy
történik, ahogy a próféták megmondták. Jézus pedig hozzáteszi: „Boldog,
aki nem botránkozik meg énbennem.” (Mt 11:6). A követek visszamennek,
és elmondják Jánosnak Jézus üzenetét. És úgy tűnik, Keresztelő Jánosnak ez a
válasz elég volt.
A
kérdés az, hogy nekünk elég-e? Amikor nehéz helyzetben vagyunk, amikor talán
mindent elvesztettünk, amikor jogtalanul bántak velünk, igazságtalanság ért
minket, senki sem áll mellettünk, s úgy tűnik mindenki elhagyott már, ki tudunk-e
akkor is tartani? Amikor nehéz helyzetbe kerülünk, s nem értjük, hogy miért
hagyja ezt az Isten, elfogadjuk-e hogy ez is része az Isten tervének? János
elfogadta. Elfogadta a börtönt és mindazt, ami még utána következett.
Keresztelő
János pályája úgy ért véget, hogy Heródes parancsára lefejezik. Majd Jézust is
letartóztatták, keresztre feszítették és meghalt. A vőlegénynek és a vőlegény
barátjának ugyanaz lett a sorsa. Elsőre érthetetlen, hogy Isten mindezt miért
engedte? De Ő nem úgy látja a dolgokat, mint mi. Utólag már mi is tudjuk, hogy
Jézus halála nem bukás volt, nem a vég, hanem a kezdet. Nem a gonosz erők győzelme,
hanem Isten tökéletes tervének megvalósulása. Jánosnak ebben az isteni tervben
volt szerepe mind életével, mind pedig halálával. Amikor pedig Jézus meghalt a
kereszten, akkor az értünk elvégzett megváltói küldetése teljesedett be, mert
Isten gondolata nem a mi gondolatunk. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése