2020. december 25., péntek

Igehirdetés: 2020.12.25. - Karácsony másként

                                

 

Karácsony másként

Olvasmány: Lk 1:26-38

„Istenünk könyörülő irgalmáért, amellyel meglátogat minket a felkelő nap a magasságból, hogy világítson azoknak, akik sötétségben és a halál árnyékában lakoznak, hogy lábunkat a békesség útjára igazítsa.

(Lk 1:78-79).

 

            Karácsony táján, ha a boltok feldíszített kirakatait végignézzük, ha rápillantunk a postán érkezett üdvözlőlapokra vagy megnézzük a TV-ben a reklámokat, azt láthatjuk, hogy mennyiféle képzetet társítunk az ünnephez, amelyeknek valójában nem sok közük van a karácsony eredeti történetéhez. A kirakatok, a képeslapok, a reklámok, mind-mind hangulatos hófödte tájakat varázsolnak elénk, zöld fenyővel, csillogó díszekkel, rénszarvasokkal, és csilingelő szánkóval kiegészülve. A vallásos témájú ábrázolásokon persze néha még felfedezhetők az angyalok, a pásztorok és a napkeleti bölcsek is, természetesen jászollal vagy betlehemmel kiegészítve. A nagy és híres művészek által készített közismert alkotásokon is általában a szent családot látjuk, akik rendíthetetlen nyugalommal és békével néznek vissza ránk, mennyei fény ragyogja be őket, a fejük fölött glória lebeg. Szeretetről, boldogságról, melegségről szólnak ezek a képek. Számunkra már mindez nélkülözhetetlenül hozzátartozik a karácsony hangulatához. Kétségtelenül jóleső érzés efféle meghitt képekkel megtölteni az egyik legszebb ünnepünket. Csakhogy a Bibliában található beszámolókat olvasva korántsem ilyen derűs kép tárul elénk.

            Az evangélisták elbeszélése alapján egy egészen más kép rajzolódik ki előttünk. A nyugalom és a béke helyett inkább a zűrzavar és a háborúság jellemzi a történetet. Kegyetlen uralkodókról hallunk, akik parancsokat adnak ki, gyökerestül forgatva fel az emberek egyszerű, mindnapi életét és halálra ítélve ártatlan csecsemőket. A szenvedés, a nélkülözés, a menekülés, a vér és könnyek is hozzátartoznak a történethez. Az áldott állapotban levő Máriának, a kilencedik hónapban, közvetlenül szülés előtt azért kell útra kelnie és megtennie a fáradságos utat Betlehembe, mert Róma császára rendeletet adott ki: „Történt pedig azokban a napokban, hogy Augusztusz császár rendeletet adott ki: írják össze az egész földet.” (Lk 2:1). Betlehembe megérkezve az istállóban kellett meghúzódnia Máriának és Józsefnek: „mivel a szálláson nem volt számukra hely.” (Lk 2:7). A gyermekük megszületése után, Máriának és Józsefnek szinte azonnal menekülniük kellett a zsarnok király haragja elől: „mert Heródes halálra fogja kerestetni a gyermeket.” (Mt 2:13/b). A szent család az angyal intése nyomán ugyan megmenekült, de Betlehemet és környékét mégsem az öröm, hanem a szomorúság jellemzi az első karácsonyon.  Hiszen a Jézus születéséről szóló beszámolók után közvetlenül ezt olvassuk: „Amikor Heródes látta, hogy a bölcsek túljártak az eszén, nagy haragra lobbant, elküldte embereit, és megöletett Betlehemben és annak egész környékén minden kétesztendős és ennél fiatalabb fiúgyermeket ahhoz az időhöz mérten, melyet a bölcsektől megtudott..” (Mt 2:16-18). A bibliai leírás alapján ma azt vizsgáljuk meg milyen is volt valójában ez az első karácsony.

1.      Az alázatos Jézus

            Egy király vagy egy istenség jellemzésére a Jézus előtti időkben, a pogány világban sohasem használták pozitív értelemben az „alázatos” jelzőt. Az evangélisták által leírt karácsonyi történetekben azonban vitathatatlanul egy alázatos Isten képe rajzolódik ki előttünk. Isten Fiának eljövetele nem mindent elsöprő viharos forgószélben vagy a dicsőségének és szentségének ragyogó tűzében valósul meg. A mindenség teremtője úgy döntött, hogy egy kiválasztott szűz, Mária méhében a Szentlélek titokzatos munkája által fogantatva emberré lesz. Isten legnagyobb alázatáról tesznek bizonyságot az Isten Fia eljövetelének körülményei. Pál apostol így ír erről a titokról: „Aki Isten formájában lévén nem tekintette zsákmánynak, hogy egyenlő Istennel, hanem megüresítette önmagát, szolgai formát vett fel, emberekhez hasonlóvá lett, és emberként élt; megalázta magát, és engedelmes volt mindhalálig, mégpedig a kereszthalálig.” (Fil 2:6-8).

            Ézsaiás próféta egykor így jövendölt a Messiás eljöveteléről: „Építsetek utat a pusztában az ÚRnak! Készítsetek egyenes utat Istenünknek a kietlen tájon át! Emelkedjék föl minden völgy, süllyedjen le minden hegy és halom, legyen az egyenetlen egyenessé és a dombvidék síksággá! Mert megjelenik az ÚR dicsősége, látni fogja minden ember egyaránt.” (Ézs 40:3-5). Nyilvánvaló, hogy Jézus idejében a zsidó nép ezt az ézsaiási próféciát olvasva egy dicsőséggel megjelenő Messiást várt. Olyan királyt vártak, aki hatalommal és dicsőséggel érkezik, aki elűzi a rómaiakat és megszabadítja népét az ellenség kezéből. Végül azonban olyan Messiás érkezett, aki egészen másfajta dicsőséget hordozott, az alázat dicsőségét. Míg a mohamedánok azt kiáltják: „Nagy az Isten”, és csak a mennydörgő, az ítélő és bosszúálló Istent ismerik, addig a keresztyének Istene a megbocsátás, a szeretet és az alázat Istene, akiről ezt olvassuk: „Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” (Jn 3:16). Ha az angol királynő ellátogat valahova, az újságírók előszeretettel írnak arról, hogy milyen mennyiségű poggyászt, hány öltözet ruhát, hányféle cipőt, és mennyi ékszert vitt magával és hány főből állt a kísérete és kiszolgáló személyzete. Ehhez képest micsoda kirívó különbség, ahogy Isten Fia eljött a földre, mert a lehető legegyszerűbb körülmények között érkezett meg. A ragyogó királyi palota helyett istállóban született meg. Díszes öltözetű szolgák helyett, csupán néhány pásztor érkezett a fogadására. Nem a nemesek és előkelők között találják meg a napkeleti bölcsek, hanem az állatok között a jászolban, a szalmán fekve. Jóllehet a születéséről égi jel adott hírt, és angyalsereg hirdette a Betlehemi éjszakában eljövetelét, mégis csak kevesen vették észre. Saját hazájából nem érkeznek királyi követek, csak a távoli napkeletről néhány bölcs. Tudósok, papok helyett, és vallási vezetők helyett pedig csupán néhány írástudatlan pásztor vette a fáradságot, hogy elmenve Betlehembe köszöntse az isteni gyermeket. Egy ma divatos keresztyén karácsonyi dalban a szerző így fogalmaz: „Ne keress itt pompát, gazdagságot, keresd azt, ki megváltja világot.” Nos, valóban igaz. Az első karácsony történetében hiába keresnénk a pompát és a gazdagságot.  A fenyőfát és a csillogó díszeket. A havas tájat és a meghitt békés hangulatot.  Ezeket nem találjuk meg. De találunk helyette egy házaspárt, egy egyszerű ácsmestert és a felségét, akik hosszú utat tesznek meg gyalog és szamárháton, egy gyermeket, aki a meleg szoba helyett a hideg istállóban születik meg, bölcső helyett a jászolban a szalmán fekszik, megvetett és mindenki által lenézett pásztorokat, akikhez mégis angyalok jönnek látogatóba, napkeltei bölcseket, akik a pogány világ sötétségéből jönnek, hogy hódoljanak egy gyermek előtt. Békés, meghitt hangulat helyett, a történetből a félelem, a könyörtelenség és bizonytalanság árad. A rómaiak népszámlálása családok ezreinek az életét forgatja fel, és kényszeríti útra kelni. Egy hatalmát betegesen féltő zsarnok, megijed egy gyermek születésének a hírétől és elküldi katonáit, hogy csecsemőket gyilkoljanak. A hithű zsidó család arra kényszerül, hogy hazáját elhagyva, idegen földre meneküljön. Háttérként pedig a havas táj és a zöld fenyő helyett marad Júdea kopár pusztája.

2.      Jézus a megközelíthető

            A hívő keresztyének számára ma teljesen természetesnek tűnik, hogy az imádság által beszélgethetünk Istennel. Azonban ez nem mindig volt így. A pogány világ számára egykor és még ma is, teljesen elképzelhetetlennek tűnik, hogy az istenséghez csak úgy oda lehet menni, meg lehet őt szólítani. A hinduk ma is áldozatot mutatnak be a templomaikban, a mohamedánok pedig letérdelnek, majd lehajolnak és homlokukkal megérintik a földet és csak így közeledhetnek az Istenhez. A vallások jelentős részében tulajdonképpen Isten megközelíthetetlen és az embernek a hozzá való kapcsolatát inkább a félelem és a rettegés jellemezi.

De a zsidóság is a félelem és a megközelíthetetlenség fogalmát társította az Isten imádatához. Mózes nem közelíthet az égő csipkebokorban megjelenő és őt megszólító Istenhez. Ézsaiás prófétának a száját forró parázzsal tisztítják meg, amikor Istenhez közeledik. Amikor Mózes a tízparancsolatot kapta Istentől a nép nem közeledhetett a hegyhez, de akik mégis megtették, halállal lakoltak. Aki pedig a szövetség ládájához illetéktelenül közeledett és megérintette, azt azonnal halállal sújtotta az Úr.

            Ehhez képest Isten Fia meglepő módon kiszolgáltatott csecsemőként érkezik meg ebbe a világba. Egy olyan vallási közegbe és egy olyan nép közé jön el Jézus, ahol egy elkülönített szentélyt tartottak fenn az Isten számára, és az Isten nevét pedig ki sem merték ejteni a szájukon.

            El tudunk-e képzelni az újszülött gyermeknél kevésbé félelmetes dolgot? Keze-lába bepólyálva, teljesen kiszolgáltatott, a szülei gondoskodására szorul. A gyermek Jézus személyében az Isten megtalálta a legjobb módját annak, miképp lépjen kapcsolatba az emberekkel úgy, hogy a félelem lehetőségét kizárja.

            Az Ószövetség idejét sokkal inkább a félelem, a rettegés, a megközelíthetetlen Isten jellemezte. Isten megközelíthetőségéhez az Újszövetségre, vagyis új megközelítésre volt szükség. Olyan új megközelítésre, amely képes áthidalni az Isten és az emberiség között tátongó hatalmas szakadékot.

            Miért kellett Jézusnak emberré lennie? Miért kellett újszülött csecsemőként megjelennie ebben a világban? Ezt a kérdést talán legjobban egy kis történet világítja meg:

            „Egy farmer egy kemény téli estén furcsa dörömbölést hallott a konyhája ablakán. Egy másik ablakon kilesve látta, hogy a hidegtől reszkető apró verebek, amelyeket a benti fény és melegség látványa csalogatott oda, zörgetik az üveget. A földművest meghatotta a látvány, ezért felöltözött, és végigcammogott a friss hóban, hogy kinyissa a pajtáját a didergő madaraknak. Felkapcsolta a lámpát, majd egy kis szénát dobott a sarokba. A verebek azonban minden irányba szétröppentek, amikor kilépet a házból, és félelmükben elrejtőztek a sötétben. A férfi mindenféle csellel próbálkozott, hogy becsalogassa őket a pajtába. Kekszdarabkákat szórt végi az ösvényen, hogy mutassa nekik az utat. Megpróbált a madarak mögé kerülni, és a pajta felé terelni őket. Semmi sem használt. A madarak féltek az idegen óriástól, aki pedig segíteni szeretett volna rajtuk. A gazda visszament a házba, és az ablakon át figyelte a halálra ítélt verebeket. Eközben ez jutott eszébe: "Bárcsak madárrá változhatnék egy pillanatra! Akkor egy lennék közülük, és nem ijednének meg tőlem ennyire. Megmutatnám nekik, hol találnak meleget és biztonságot." Ebben a pillanatban valami kezdet megvilágosodni benne. Megértette, hogy Jézus is éppen ezért született a világra.”

            Mit kellene tenni ahhoz, hogy megértessük magunkat a madarakkal? Csak egy megoldás lehetséges: madárrá kellene lenni. A mi világunkat fel kellene cserélni az ő világukkal. Le kellene mondanunk mindarról, amivel mi többek és nagyobbak vagyunk és alkalmazkodnunk az ő parányi és korlátolt világukhoz és ismereteikhez. Számunkra ez elképzelhetetlen, valójában fizikailag is képtelenség, de Isten számára nem volt az. A szeretet megteszi ezt a távolságot, legyőzi az akadályokat, áldozatot hoz. Krisztus az Ő végtelen hatalma és a határtalan örökkévalóság világából eljött az idő korlátai közé, azért, hogy egy legyen közülünk. Amikor Isten a földre jött, pontosan ezt tette, mert ez volt az egyetlen módja annak, hogy elérje a célját.

 

3.      A kiszolgáltatott Jézus

            A kiszolgáltatott szót mi általában azokra értjük, akik alulmaradtak a küzdelemben, akik vereségre vannak ítélve, akik igazságtalanság áldozativá váltak. A karácsonyi történeteket olvasva azzal szembesülhetünk, hogy Isten kész volt magára vállalni ezt a kiszolgáltatott állapotot. Sőt az egész evangéliumot áthatja az a jó hír, hogy Isten a kiszolgáltatottak felé hajlik. Jézus anyja, Mária is ezt az örömüzentet zengi dicsőítő énekében: „Hatalmas dolgot cselekedett karjával, szétszórta a szívük szándékában felfuvalkodottakat. Hatalmasokat döntött le trónjukról, és megalázottakat emelt fel; éhezőket látott el javakkal, és bővelkedőket küldött el üres kézzel.” (Lk 1:51-53). A saját munkájáról pedig maga Jézus is így beszél: „Nem az egészségeseknek van szükségük orvosra, hanem a betegeknek. Nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem a bűnösöket megtérésre.” (Lk 5:31-32). A názáreti zsinagógában pedig így tett bizonyságot az Ézsaiási próféciát idézve: Az Úrnak Lelke van énrajtam, mert felkent engem, hogy evangéliumot hirdessek a szegényeknek; azért küldött el, hogy a szabadulást hirdessem a foglyoknak, és a vakoknak szemük megnyílását; hogy szabadon bocsássam a megkínzottakat.” (Lk 4:18-19).

            Jézusnak nemcsak a születését, de a gyermekkorát is jellemezte a kiszolgáltatottság állapota. Anyja, Mária házasságon kívül esett teherbe. Jézus születésekor a szülei gyakorlatilag hajléktalanok voltak, a fogadóban nem volt hely és sehol nem fogadták be őket, így maradt az istálló és a jászol. A gyermek Jézust röviddel a születése után a szülei Egyiptomba viszik, ahol jó ideig menekültként élnek. Idegen földön, kiszolgáltatott helyzetben teltek Jézus gyermekkorának első évei.

A bibliatudósok rámutatnak arra, hogy Jézusra gyermekkorában leginkább a körülötte élő szegények, gyengék, elnyomottak, tehát a kiszolgáltatottak gyakorolhatták a legnagyobb hatást. De Jézusnak egész életében el kellett szenvednie a megvetést és a kitaszítottságot. Saját szülőföldjén elutasították: „Vajon nem az ácsmester fia ez? Nem az ő anyját hívják Máriának, testvéreit pedig Jakabnak, Józsefnek, Simonnak és Júdásnak? És a húgai nem itt élnek-e valamennyien? Ugyan honnan van benne mindez? És megbotránkoztak benne.” (Mt 13:55-56). A népének vallási vezetői pedig egyenesen az életére törtek, kiszolgáltatták a római helytartónak és azt kérték tőle, hogy feszíttesse keresztre. Isten Fia pedig mindezt önként vállalta miattunk, értünk és helyettünk!  A karácsony azt üzeni a számunkra, hogy Isten számára nem létezik akadály vagy korlát, ő belépett a térbe és időbe, egy csecsemő testében, a halandó lét veszélyes korlátai között jelent meg, jött közel hozzánk. Velünk az Isten! Ámen.

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Hirdetések: 2024.10.27.

  GYÜLEKEZETI ALKALMAINK: -           Kedd 18:00 óra – A bibliaóra a következő héten (Okt. 29.) elmarad! -           Csütörtök (Október...