József
– a nevelőapa
Olvasmány: Mt
2:13-23
„Íme, az Úr angyala megjelent neki
álmában, és ezt mondta: József, Dávid fia, ne félj feleségül venni Máriát, mert
ami benne fogant, az a Szentlélektől van. Fiút fog szülni, te pedig majd
Jézusnak nevezed, mert ő fogja megszabadítani népét bűneiből.” (Mt 1:20-21).
József
volt Jézus nevelőapja. A nevelőszülő az élet egyik legnehezebb feladatát
vállalja magára, egy olyan gyermek nevelését, aki biológiailag nem az övé. Józsefnek
sem volt könnyű a helyzete. Először is azért, mert amikor József megtudta, hogy
jegyese, Mária valaki másnak a gyermekét készül a világra hozni, mérhetetlen
fájdalom járhatta át a szívét. Az akkori törvények szerint Józsefnek jogában
állt volna házasságtörés miatt vádat emelni Mária ellen. Ám mivel József nagyon szerette Máriát, így
nem akarta megszégyenítetni vagy megköveztetni, csupán arra gondolt, hogy
titokban elbocsátja őt. Ekkor József még nem értette, hogy mi Isten terve
Máriával és azt sem, hogy ki az a gyermek, aki titokzatos módon megfogant Mária
méhében. De amikor Józsefnek álmában megjelent Isten angyala és elmagyarázta
neki, hogy mindaz, ami Máriával történ a Szentlélek munkája, akkor kész volt
Istennek engedelmeskedni, feleségül vette Máriát, és vállalta, hogy nevelőapja
lesz Mária születendő gyermekének. Kétségtelen, hogy Mária mellett Józsefnek is
fontos szerepe volt az Isten tervében. Ezt mutatja az is, hogy Józsefhez Isten
egymás után háromszor is elküldte angyalát valamilyen fontos üzenettel.
Józsefnek
ugyanis újra és újra olyan feladatokkal kellett szembenéznie, amit ő egyáltalán
nem tervezett és a legkevésbé sem kívánt, de Istennek engedelmeskedve mégis
megcselekedett. Először is oltalmába kellett vennie egy várandós nőt a születendő
gyermekével együtt, aki nem tőle származott.
Aztán pedig azt a parancsot kapta, hogy hazáját elhagyva meneküljön
Egyiptomba. Végül pedig arra utasította Isten angyala, hogy térjen haza
szülőföldjére.
Egy
dolgot biztosan elmondhatunk Józsefről, azt hogy minden nehézség ellenére,
engedelmesen követte Isten parancsát. Kötelességtudó és szerető nevelőapa volt,
aki úgy bánt nevelt gyermekével, mintha a saját fia lett volna. Mint ácsmester
ő tanította meg Jézust a kalapács és a fűrész használatára, a munka
szeretetére. De zsidó apaként vallásos nevelésben is részesítette gyermekét,
istenfélő emberként jó példát mutatott nevelt fia számára.
A
Biblia azonban nem sokat mond el Józsefről. Utoljára akkor hallunk róla, amikor
Jézus már tízenként éves volt és magukkal vitték Jeruzsálembe a pászka
ünnepére. Ezután már csak Jézus anyjáról és testvéreiről hallunk a
Szentírásban, de József már nem szerepel többet. A bibliamagyarázók
valószínűnek tartják, hogy József még azelőtt meghalhatott, hogy Jézus
megkezdte volna nyilvános működését. Erre utal az is, hogy Jézus a halála előtt
arra kérte egyik tanítványát, Jánost, hogy viselje gondját az anyjának.
József,
a hűséges nevelőapa, Isten engedelmes eszközeként, az egész világra kiható
események részesévé lehetett.
1.
József meglepő
adventje
Mi
emberek leginkább akkor érezzük magunkat biztonságban, ha az életünk egy előre
eltervezett és jól kiszámítható úton halad előre. Ezért is törekszünk arra,
hogy mindent kiszámítsunk, megtervezzünk, kézben tartsunk. Így van ez az ünneplésünkkel,
adventi készülődésünkkel is. A legtöbben
mindent előre eltervezünk: a lakásdíszítést, a fenyőfa és az ajándékok
beszerzését, az ünnepi menüt, stb. De egy váratlan vendég, egy nem várt
esemény, egy baleset, egy odaégett pörkölt, könnyen felboríthatja a mi kis
világunkat. A váratlan és meglepő dolgok ugyanakkor mégis elkerülhetetlenül jelen
vannak az életünkben. Ha jól megfigyeljük a Bibliában leírt adventi
eseményeket, azt láthatjuk, hogy azok is tele vannak meglepetésekkel és
váratlan fordulatokkal.
Ma
Jézus nevelőapja, József történetén keresztül azt vizsgáljuk, hogy mit üzen
Isten nekünk az advent lényegéről.
Kétségtelen,
hogy József adventje egészen más volt, mint amire ő számított. Váratlan és
érthetetlen események követték egymást. Isten pedig meglepő módon éppen ezeken
keresztül munkálta a maga tervét. De ha elfogadjuk, hogy ezek a számunkra
sokszor érthetetlen események, nem véletlenek, hanem részei az Isten tervének,
akkor megérthetünk valamint az advent titkából, s talán a saját életünknek a nem
tervezett, fájdalmas eseményei is más fénybe kerülhetnek.
József
adventjének első váratlan fordulata akkor következett be, amikor megtudta, hogy
jegyese, Mária áldott állapotban van. Mivel még nem házasodtak össze, József
számara ez a hír azt jelentette, hogy a jegyese hűtlenné lett hozzá. A helyzet József számára nemcsak meglepő, de
botrányos is. Igaz, hogy Mária még csak jegyese volt Józsefnek, de a jegyesség
akkoriban jogilag a házasságkötéssel egyenrangúnak számított.
A
házasságtörés bűnéért a mózesi törvények szerint eredetileg megkövezés járt. Jézus
idejében azonban általában a nyilvános megszégyenítés után a férfi elbocsátotta
a hűtlen asszonyt, vagyis megkövezés helyett a válás volt a megoldás.
Amikor
tehát arról olvasunk, hogy „József végiggondolta magában, hogy mit
tegyen” (Mt 1:20), akkor neki is ezen a két lehetőségen kellett
elgondolkodnia. József úgy tűnik a humánusabb megoldást szerette volna
választani: „Nem akarta őt
szégyenbe hozni, elhatározta, hogy titokban elbocsátja.” (Mt 1:19/b).
József
egyáltalán nem lehetett könnyű helyzetben. Egyrészt ő maga „aki igaz ember volt.”
(Mt 1:19/a), és tisztelte az Úr törvényét nem hunyhatott szemet a nyilvánvaló
bűn felett. Mivel már eljegyezte magának Máriát, így a feleségének számított, akkor
is, ha az esküvőt még nem tartották meg, és még nem éltek együtt. De a két
család már megegyezett és a nagyobb közösség előtt is nyilvánosságra hozták a
dolgot. Ezt tehát mát nem lehetett letagadni. Így József számára, aki szerette
és tisztelte a jegyesét, nem maradt más lehetőség, mint a válás, amit ő a
nyilvános megszégyenítés nélkül titokban akart véghezvinni.
Így
kezdődött tehát József adventje. Várakozással teli izgalommal készült a
szeretett jegyesével való közös életre, gyönyörködött a szépségében, bízott
benne, erre a kapcsolatra építette fel a jövőjét, a terveit, amikor egyszerre
csak minden összeomlani látszott. Mint derült égből villámcsapás jutott
tudomására a hír, hogy jegyese, akit szeretett, de akivel még nem kelt egybe,
gyermeket vár. Ebben a helyzetben Józsefnek valóban mindent újra végig kellett
gondolnia. Ez a várakozás, ez az advent azonban fájdalommal, csalódással,
keserűséggel volt tele. Nehéz órák, és keserű napok lehettek ezek József
számára. A szíve tele volt kérdésekkel: Megcsalták volna? Hogyan tehetett ilyet
Mária? Kitől eshetett teherbe? Miért engedte meg ezt az Isten? Nyilvánvaló,
hogy József nem kerülhette meg ezeket a kérdéseket.
József
adventje a csalódás és a botrány meglepő fordulatát hozta. Emberi szempontból
nézve semmi sem olyan egyértelmű és problémamentes, mint ahogy azt mi gondolnánk.
Isten mégis az ő fiának eljövetelét ilyen körülmények között engedte
megvalósulni. Nem kímélte meg Józsefet sem a csalódástól, és Máriát sem a
rosszindulatú pletykáktól.
Isten
munkája nem a mi elképzeléseink, terveink szerint halad előre. A váratlan és
meglepő, a kínos, a botrányos, a fájdalmas és csalódással teli helyzetek minket
is megpróbálnak, épp úgy, mint Józsefet. Ezekben a nehéz helyzetekben talán mi
is inkább szeretnénk csendben magunk mögött hagyni mindent, úgy ahogy József is
tervezte. Istennek, azonban más volt a terve. József története arra ad példát,
hogy Isten a meglepő, az érthetetlennek tűnő, a botrányos eseményeken keresztül
is munkálkodik
Az élet sok területén élhetünk át
hasonlót: munkahely elvesztése, sikertelen felvételi, csalódás a házastársban
vagy egy barátban, stb. József adventje arra figyelmeztet minket, hogy Isten
titokzatos munkája ezeken az eseményeken keresztül valósulhat meg, ha figyelünk
rá és engedelmeskedünk neki.
2.
József
örömteli adventje
Józsefet
Isten nem hagyta magára a nehéz helyzetben. Nem kellett bizonytalanságban és
kétségek között maradnia: „Íme, az Úr angyala megjelent neki álmában,
és ezt mondta: József, Dávid fia, ne félj feleségül venni Máriát, mert ami
benne fogant, az a Szentlélektől van. Fiút fog szülni, te pedig majd
Jézusnak nevezed, mert ő fogja megszabadítani népét bűneiből.” (Mt
1:20-21).
József
meglepő, váratlan és kínos eseményekkel teli adventje örömteli és boldog
várakozásba fordult. Isten nem hagyta kétségek között vergődni Józsefet,
megszólította és helyére tette mindazt, amit ő addig kínos és botrányos
helyzetnek látott. A meglepő és érhetetlen, a kínos és botrányos helyzetből így
lett a legnagyobb örömüzenet és megtiszteltetés mindaz, ami Józseffel történt.
Kiderül, hogy Mária nem egy hűtlen jegyes, hanem az Isten által kiválasztott
szűz, aki a Szentlélek által fogant. Isten emberré, testté-lételének a
csodájával szembesült itt József. Isten ígéretei beteljesedtek, az ószövetségi
nagy advent a céljához ért. Az Úr már nincs távol, hanem egészen közel jött. A
mindennapi eseményekben, a fogantatásban, a születésben, az emberi életben van
velünk. A testi, a hús-vér valóság szintjén látogatott meg minket. József pedig
ezzel a csodával szembesül.
Az
advent minden váratlansága ellenére reménnyel és örömmel teljes, mert Isten
cselekszik, munkálja népe megígért üdvösségét. Az Úr nem egyszerűen a
botrányosnak látszó és fájdalmat hozó események ellenére munkálkodik, hanem pont
ezek közepette viszi véghez akarata megvalósulását. Sőt éppen az Isten
közbeavatkozása, az Ő eljövetele borítja fel a mi általunk jól kiszámított, szépen
eltervezett, egyértelmű életet. Ha Isten nem készült volna ebbe a világba
eljönni, József, az igaz ember, a kitűzött időben feleségül vette volna a
jegyesét, és minden ment volna a megszokott rendben. De a meglepetés, a
váratlan fordulat, a fájdalom, a gyötrelem, mindaz, amivel nem számolunk, éppen
azt jelenti, hogy Isten cselekszik. Ezt értette meg József az Úrtól jött
magyarázatból.
Advent
örömüzenete a számunkra is az, hogy Isten nem hagyta magára a világot. A világ,
benne az életünk, az egyéni és a közösségi is, a helyi és a nemzetközi is, nem
Istentől elzárt valóság. Ő emberré lett, beavatkozott a világ életébe, a
történelem menetébe, közel-valóvá lett, velünk az Isten! Az Ige testté lett! A
Szentlélek ma is cselekszik, itt van Isten köztünk! Jézus Krisztus születése
ezt hirdeti. A név, Immánuel, velünk az Isten, erről vall mindenkinek: nem
vagyunk egyedül! Isten nincs távol. Isten nem tehetetlen, nem néma.
Isten
ma is munkálkodni akar a mi életünkben is. Hiszen nincs távol egyikünktől sem.
Hiszen semmi sem ismeretlen neki, legyen az kínos, fájdalmas, vagy botrányos
számunkra. Ő az, aki bármikor meglepetésszerűen meg tud bennünket világosítani,
és másképpen tudja láttatni velünk a dolgainkat. A bánatból, a keserűségből, a
csalódásból örömöt, reménységet áldást formálhat. Felnyithatja szemünket arra,
hogy mindaz, ami nekünk elfogadhatatlannak látszik, amiből mi kilépni,
elmenekülni szeretnénk, az valamilyen módon az Isten tervének részévé válik.
Megteheti ezt az Igén keresztül, amit hallgatunk vagy olvasunk, vagy egy
testvérünk szavai által, vagy esetleg az imádságos elcsendesedés által. Egy pillanat
alatt megnyithatja szemünket az ő csodálatos dolgaira, hogy megértve akaratát,
örvendezve adhassunk hálát neki.
3.
József
cselekvő adventje
József
miután megvilágosodott, mert Isten angyala felnyitotta szemét, hogy helyesen
lássa a dolgokat, elkezdte cselekedni Isten akaratát. Ez pedig egyáltalán nem
volt könnyű és egyszerű. Azzal, hogy Isten beleszólt az életébe, meglepő, kínos
és botrányos helyzetbe került. Most azt gondolnánk, hogy miután József
túljutott ezeken, már minden szépen és jól alakul az életében. Azonban ez nem így van. Józsefnek nemcsak a szívébe
kellett fogadnia az Istentől jött örömüzenetet, hanem cselekednie is kellett
azt: „József
pedig, amikor felébredt álmából, úgy cselekedett, ahogyan az Úr angyala
parancsolta neki: magához vette feleségét.” (Mt 1:24).
Az
Istentől jött örömhír nemcsak információ volt, hanem József egész életét
igénybevevő küldetés és feladat is. Ez pedig azt jelentette, hogy Józsefnek
Istennek engedelmeskedve továbbra is vállalnia kellett a kínos helyzetet, a
kétértelműséget, hiszen a vád tovább élt, amely szerint Jézus törvénytelen
gyermekként született. József azzal mondott igent Isten szavára, hogy úgy
cselekedett, ahogyan azt az Úr kérte tőle. Nem kilépett a helyzetből, mondván,
ez túl nehéz, túl kellemetlen a számára, felforgatja nyugalmas életét, hanem
elfogadta Isten munkáját, befogadta az emberré lett Istent, vállalta, hogy
apaként gondoskodni fog róla és Máriáról.
Az
evangélium, az Istentől jövő örömüzenet, mindig életünk egészében kíván
megszólítani. Ehhez pedig igent kell mondanunk arra is, ami elsőre
elfogadhatatlannak látszik. József története alapján, most azt kell
megkérdeznünk magunktól, hogy mi készek vagyunk-e befogadni az Úr Jézus
Krisztust saját életünkbe? A Biblia azt mondja róla, hogy a „Saját
világába jött, és az övéi nem fogadták be őt. Akik pedig befogadták, azokat
felhatalmazta arra, hogy Isten gyermekei legyenek.” (Jn 1:11-12). Krisztust befogadni sokaknak talán ma is meglepő és kínos.
Mit fognak rólam gondolni az emberek? Mi történik akkor, amikor átadom az
életemet Istennek? Ha pedig már egyszer igent mondtunk az Úr Jézus Krisztusnak,
akkor engedelmeskedjünk is neki, cselekedjük is az Ő akaratát! József, az igaz
ember története azt mutatja nekünk, hogy az Isten akaratának engedelmeskedők
életében ugyan sok minden lehetséges, ami fájdalmat, kínt, és próbatételt hoz,
de ezeken keresztül is az Úr akarata valósul meg. Ha vállaljuk, és
engedelmeskedünk neki, Jézus Krisztust fogadjuk be az életünkbe. Boldog az az
ember, aki szívét megnyitja az Úr előtt, és kész minden időben cselekedni
akaratát. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése