100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI
– 29.
Saul
– az első király
Olvasmány: 1Sám
15:1-35
„Akkor ezt mondta Sámuel: Talán
ugyanúgy tetszik az Úrnak az égő- és a véresáldozat, mint az engedelmesség az
ÚR szava iránt? Bizony, többet ér az engedelmesség az áldozatnál, és a szófogadás
a kosok kövérjénél! Olyan az engedetlenség, mint a varázslás vétke, és az
ellenszegülés, mint a bálványimádás. Te megvetetted az ÚR igéjét, ő pedig
elvetett téged, és nem leszel király!” (1Sám 15:22-23).
Saul volt
Izrael első királya. Sámuel, Isten szavának engedelmeskedve, keresett királyt a
népnek. A bibliai leírás hangsúlyozza, hogy Isten választotta ki Sault, Ő
munkálkodott az események hátterében. Saul eredetileg az apja elveszett
szamarainak keresésére indulva találkozott Sámuellel, a „látóval”. Találkozásuk
alkalmával Isten parancsa szerint Sámuel titokban felkente Sault királlyá. Majd
pedig Sámuel Micpában „országgyűlést” hívott össze, melynek témája a
királyválasztás volt. Itt sorsolással választottak királyt, ahol Saulra esett a
választás. Ezt követően Saul nagy népszerűséget szerzett, amikor vezetésével
legyőzték a tízszeres fölényben lévő ellenséget. Ezek után a nép egyöntetűen
megerősítette Sault a királyságban. Külső adottságait figyelembe véve kiváló
döntés volt Sault választani meg királynak. Emberi szemmel nézve imponáló
megjelenése ígéretes jelöltté tette őt: „Szép ifjú volt, nem volt nála
szebb Izráel fiai között; egy fejjel magasodott ki az egész nép közül.”
(1Sám 9:2).
Istennek
azonban más volt a véleménye: „Mert
nem az a fontos, amit lát az ember. Az ember azt nézi, ami a szeme előtt van,
de az ÚR azt nézi, ami a szívben van.” (1Sám 16:7).
Saul
életútja hamarosan rossz irányba fordult és tragikus véget ért. Az első baljós
jelek már nem sokkal a királlyá választása után megjelentek. A filiszteusok
elleni hadjáratra készülve, miközben Sámuel érkezésére várt, akinek az
áldozatot be kellett volna mutatnia, Saul egyre türelmetlenebbé vált. Végül nem
törődve az Isten törvényével, amely szerint csak felszentelt pap mutathatott be
áldozatot az oltáron, Saul maga végezte el a szertartást. Tettét azzal
indokolta, hogy Sámuel késett, s a hosszú várakozás miatt emberei is kezdtek
elpártolni tőle, ezért döntött úgy, hogy elkezdi bemutatni az Istenek szánt
áldozatot.
Történetesen éppen
akkor érkezett meg Sámuel, aki ezért a tettéért keményen megfedte Sault, és
szavaiban már akkor előrevetítette későbbi tragikus sorsát: „Ostobaságot
követtél el! Nem teljesítetted Istenednek, az Úrnak a parancsát, amelyet
parancsolt neked, pedig most véglegesen megerősítette volna az ÚR Izráelben a
királyságodat. Most azonban nem lesz a királyságod maradandó. Keresett
magának az ÚR valakit, aki a szíve szerint való, és őt tette népe fejedelmévé
az ÚR, mert te nem teljesítetted, amit megparancsolt neked az ÚR.”
(1Sám 13:13-14).
Saul
elhamarkodott tette, meggondolatlansága itt még talán nem tűnik olyan súlyos
vétségnek, de már világosan rámutat azokra a belső, lelki gyengeségekre, jellemhibákra,
amelyek csak később lettek nyilvánvalókká.
Legfőbb hibája
Saulnak abban keresendő, hogy eltért az Isten parancsától. Szorongatott
helyzetben, nyomás alatt Saul hajlamos volt elhajolni Isten törvényétől, a maga
feje után menni, teljesen figyelmen kívül hagyva azt, hogy mi az Isten akarata.
Nem sokkal
később lezajlott az a bizonyos ütközet, amelyben Saul fia, Jonatán hőstettének
köszönhetően megfutamodtak a filiszteusok és Izrael fényes győzelmet aratott.
Ebben a győztes csatában azonban maga Saul előbb csak bizonytalanul, majd pedig
elhamarkodottan cselekedve vett részt. Eleinte félt, és nem tudta rászánni
magát a támadásra, majd egy elhamarkodott fogadalmat tett, mellyel szétzilálta
az izraeli hadsereget, ezzel lehetőséget adva az ellenségnek az elmenekülésre.
A következő
alkalommal, amikor ismét nyomás alá került Saul, újra csak kapkodott, és
következetlenül járt el. Ebben az esetben sem követte Isten parancsát, ismét
Sámuel volt az, aki leleplezte és megfeddte őt: „Te megvetetted az ÚR igéjét, ő
pedig elvetett téged, és nem leszel király!” (1Sám 15:23).
Saul
uralkodása elején hatalmas ígéretet kapott Istentől: „Akkor megszáll téged is az ÚR
lelke, velük együtt prófétai révületbe esel majd, és más emberré leszel.”
(1Sám 10:6). Engedetlensége, önfejűsége következtében azonban hamarosan elvesztette
vezetői képességeit. Kudarcának oka abban volt, hogy nem ismerte el, hogy nem
ő, hanem az Úr az igazi uralkodó. Saul bizonytalan ember volt, Sámuel
támogatása nélkül hamarosan elveszette a maradék önbizalmát is. A Biblia így
fogalmaz: „gonosz lélek kezdte gyötörni” (1Sám 16:14). Ahelyett, hogy
szövetségre lépett volna azzal a Dáviddal, akit mindenki hősként tisztelt,
elüldözte őt az udvarából. A félelem végül úgy eluralkodott Saulon, hogy egy
reszkető, tehetetlen és vezetésre alkalmatlan emberroncs lett belőle. Végül,
ilyen körülmények között indulva csatába Saul élete tragikus véget ér. A
csatavesztést látva végső elkeseredésében ő maga öngyilkos lett, a fia Jonatán
is maghalt, az országra pedig ismét nehéz idők jöttek, az izraeliták ismét
idegen elnyomás alá kerültek.
1. Miért volt szükség királyra?
Izrael
tizenkét törzse kezdetben csupán nevében volt egy, de nem alkotott egységes
országot. Semmiféle központi kormányzattal nem rendelkezett. A törzsek Kánaán
elfoglalása után, csak akkor fogtag össze, amikor valamilyen nagyobb támadás
fenyegette őket. Ilyenkor a Lélek által felkent „bírák”, katonai, mint pl.
Gedeon, vagy Sámson álltak a nép élére, vezették csatába a sereget és
szabadították meg az országot az ellenség kezéből. Sámuel idejére azonban
állandósult a filiszteusok katonai fenyegetése. Izrael népének központi
hatalomra volt szüksége. Sámuel ekkor már megöregedett, nem volt alkalmas erre
a feladatra, a fiai pedig nem bizonyultak méltónak arra, hogy apjuk utódai
legyenek. Mivel a környező népeknek már mindenhol király állt az élén, Izrael
népe is úgy gondolta, hogy csak úgy lehetnek képesek győzni az ellenség felett,
ha egy király összefogja és egyesíti az országot. A királyi hatalom két
előnnyel is járt. Először is egységes és erős központi kormányzást jelentett.
Másodszor pedig mivel a királyt a fiai követték a trónon, a népnek nem kellett
mindig az újabb válsággal, széthúzással és vitával szembenézni, valahányszor
egy vezető meghalt. Izrael népe ezért fordult Sámuelhez azzal a kéréssel, hogy
jelöljön ki számukra egy királyt: „Összegyűltek azért Izráel vénei, és
elmentek Sámuelhez Rámába. Ezt mondták neki: Te már megöregedtél, fiaid pedig
nem a te utadon járnak. Tégy valakit királyunkká, hogy ő bíráskodjék fölöttünk,
ahogyan az minden népnél szokás.” (1Sám 8:4-5).
Ez az
elgondolás logikusnak tűnt és mindenki egyet is értett vele, kivéve Sámuelt.
Sámuel ugyanis arra emlékeztette a népet, hogy ez a kérésük valójában Isten
elleni lázadás volt. A királykérés által ugyanis Izrael népe azt utasította el,
hogy maga Isten legyen a vezetőjük. Sámuel arra is figyelmeztette a népet, hogy
a királyok többnyire visszaélnek a hatalmukkal és sanyargatják a népet. Ha
királyt választanak maguknak, akkor katonai besorozásra és magas adókra is
számíthatnak, valamint arra, hogy a király hatalmánál fogva akár rabszolgává is
teheti az alattvalóit.
Isten
önmagában a királyság intézményét nem ellenezte, hiszen törvényében arra nézve
már korábban adott útmutatásokat, miképpen kell királyt választani és hogyan
működjön a királyság intézménye. Isten tehát már eleve számolt azzal, hogy egyszer
eljön majd az az idő, amikor népe királyt követel magának. A királykérés
mögötti indok az, ami igazából kiváltja Isten haragját. A vének ugyanis ezekkel
a szavakkal fordultak Sámuelhez: „Nem! Legyen csak király
fölöttünk! Olyanok akarunk lenni, mint az összes többi nép: királyunk
bíráskodjék fölöttünk, ő vonuljon előttünk, és vezesse harcainkat!”
(1Sám 8:19-20). Isten pedig pont azt nem akarta, hogy az ő választott népe
olyan legyen, mint a többi nép.
Mindezek
ellenére Isten engedett a nép kérésének és arra szólította fel Sámuelt, hogy
válassza ki és kenje fel Sault Izrael első királyává. Isten tehát nem csupán
megengedte, hogy Izraelnek királya legyen, de azt is megmondta ki legyen az.
Istennek egyetlen feltétele, hogy továbbra is az Urat tekintsék végső
uralkodójuknak: „Bárcsak félnétek az Urat, és szolgálnátok neki, hallgatnátok rá, és ne
lázadnátok fel az ÚR parancsa ellen, hanem követnétek Isteneteket, az Urat ti
is meg a király is, aki uralkodik fölöttetek! (1Sám 12:14). Izrael
királya tehát egyeduralkodó volt, aki nem tartozott elszámolással semmiféle
parlamentnek vagy alkotmánybíróságnak, ugyanakkor abban mégis különbözött a
többi nép királyától, hogy Istennek tartozott felelősséggel. Izrael királya
hatalmát Istentől kapta, neki tartozott engedelmességgel, ha ezt az engedelmességet
megtagadta, akkor Isten is visszavonta tőle áldását.
Sault pontosan
ezért vetette el Isten olyan hamar, mert engedetlennek bizonyult Istennel
szemben. Míg a legtöbb király abszolút hatalommal rendelkezett, addig Izraelben
egyedül Istennek volt abszolút hatalma, a király pedig csupán Isten szolgájának
számított. Saul kiválasztatott, király lett, mivel azonban ő maga nem volt
hajlandó elismerni, hogy Izrael népének valódi királya maga Isten, így
méltatlanná vált a királyi tisztségre.
2.
Saul –
ellentmondásos személyiség
Minden Saul
mellett szólt. Magas volt és jóképű, olyan férfi, aki már a megjelenésével is
tiszteletet parancsolt. Isten őt választotta ki arra, hogy Izrael első királya
legyen. Nem sokkal a titokban történt felkenetése után Isten Lelke leszállt rá
és betöltötte őt. Ezt követően sikeres mentőakciót vezetett, amellyel
megmentette az ostromlott város lakosságát a megcsonkítástól. Ezek után nyilvánosan
királlyá koronázták, jóllehet ő maga szerényen a háttérbe húzódott és semmiféle
politikai ügyeskedéshez nem folyamodott a maga érdekében. Királlyá választása
után bölcsen tartózkodott attól is, hogy az ellenfeleit megbüntesse. Bár ő maga
a legkisebb törzsből származott, mégis sikeresen egyesítette maga mögött mind a
tizenkét törzset. Ügyesen választotta ki népe legkiválóbb férfijait, hogy a
hadseregében szolgáljanak. Egyikőjük, Dávid nemcsak rátermett tábornoknak
bizonyult, de lojalitásról is tanúságot tett, akkor sem fordult szembe Saullal,
amikor jó oka lett volna rá. Ez a Dávid Saul lányát vette feleségül és Saul
legidősebb fiával, Jonatánnal a legjobb barátok és szövetségesek lettek.
Mindezek
alapján, amit eddig felsoroltunk, azt gondolhatnánk, hogy Saul sikeres és népszerű
királya volt az országnak. Sajnos azonban ez mégsem következett be. Minden
pozitív tulajdonsága ellenére Saul mégis ellentmondásos személyiség volt. Olyan
vezető, aki pályája elején jól indult, de aki a ránehezedő terhek alatt végül
mégis kudarcot vallott.
De mi okozta
Saul bukását? A szentíró nem részletezi Saul indítékait, egyszerűen csak
beszámol a történtekről. A tények azonban világosan rámutatnak azokra a
jellembeli gyengeségekre és ellentmondásokra, amelyek végül Saul bukásához
vezettek.
A külső
szemlélő számára úgy tűnik, pályája elején Saul számára valóban minden
lehetőség adott volt, hogy sikeres vezetője és jó királya legyen az országnak.
Ha azonban közelebbről is megvizsgáljuk Saul viselkedését, észrevehetjük, hogy
bár a lehetőségek mind adottak voltak, de hiányzott belőle az Isten felé való
szilárd elkötelezettség.
Amikor minden
rendben volt, Saul kész volt Isten törvénye szerint cselekedni. Amikor azonban
valami nehézség adódott, Saul megingott a hitében. Szorongatott helyzetben,
nyomás alatt képtelen volt kitartani Isten törvénye mellett. Az engedelmesség
helyett a maga feje után ment, egyre meggondolatlanabbul cselekedett, egyre
féltékenyebb lett és hibát hibára halmozott.
Saul volt
Izrael első királya, akit mindenki őrömmel fogadott, de ellentmondásos
személyisége, erkölcsi gyengesége, szánalmas kormányzása miatt Izrael végül rosszabb
helyzetbe került, mint amikor még nem volt királyuk. Az ország újra a
filiszteusok elnyomása alá került ráadásul megosztottság alakult ki az északi
és a déli országrész között. Saul példája jól mutatja, hogy milyen súlyos
tragédiához vezethet egy alkalmatlan vezető uralma. Nemcsak saját magát vitte
pusztulásba, de másokat is elkerülhetetlenül magával rántott.
3.
Saul életének
tanulságai
Összefoglalva Saul
életét elmondhatjuk róla, hogy valóban ellentmondásos személyiség volt. Bár
Isten választottja volt, és számos sikert ért el, de Isten iránti
engedetlensége, makacssága miatt sok bajt is okozott. Önfejű volt, nem
hallgatott Isten szavára, el akarta pusztítani Dávidot, de még fiának, Jónathánnak
a sikereire is irigy volt, meglátogatott egy halottidézőt, stb. A bibliai
beszámolók alapján azt mondhatjuk, hogy depressziós hajlamú ember lehetett.
Dávid azért került a királyi udvarba, hogy zenéjével lenyugtassa az ingerült
királyt. Saul végig Gibeában, a saját törzsi területén maradt, nem épített ki
magának királyi rezidenciát. Nem olvasunk arról sem, hogy a harcokon kívül
igazán uralkodáshoz hasonlító tevékenységet folytatott volna, közigazgatási rendszer
kialakításáról sincs szó.
A szó igazi
értelmében nem is király volt Saul, csupán hadvezér. Éppen ezért a klasszikus királyság
korát utódjához, Dávidhoz köthetjük. Érdemei között említhető az ammóniak
legyőzése, a filiszteusok visszaszorítása, az amálekiták fölött aratott
győzelme. De Saul sorra követte el a hibákat. Az Istennek való engedetlenség
büntetése az lett, hogy az Úr elfordult tőle, nem tekintette többé királynak.
Sámuel végleg megszakította vele kapcsolatát. Saját maga okozta a halálát is.
Saul életén
keresztül Isten arra figyelmeztet minket, hogy a kiválasztottság nem elég,
hanem mindvégig hűségesnek kell maradni Istenhez. Attól függően végezzük a
szolgálatunkat jól vagy rosszul, hogy az Isten útján járunk-e, megmaradunk-e a
tanítása mellett. Isten szavára kitartóan, élethosszig kell figyelni. Saulnak
Isten prófétája, Sámuel volt a segítője, ő azonban ezt a segítséget nem vette
mindig igénybe. Isten ad ma is segítőt a hívó emberek mellé, aki a Szentlélek. Kérjük
mi is Isten Lelkének segítségét, vezetését és engedelmeskedjünk neki. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése