100 EMBER, AKIT ÉRDEMES MEGISMERNI
– 28.
Sámuel
– a hűséges vezető
Olvasmány: 1Sám 3:1-21
„Most már a király jár előttetek,
hiszen én megöregedtem és megőszültem, a fiaim is ott vannak már közöttetek.
Előttetek jártam ifjúságomtól fogva a mai napig. Itt állok, válaszoljatok
az Úr előtt és fölkentje előtt: Kinek vettem el a marháját, kinek vettem el a
szamarát, kit nyomtam el, és kit károsítottam meg? Kitől fogadtam el ajándékot,
hogy szemet hunyjak valami fölött? Visszaadom nektek! ” (1Sám 12:2-4)
A váltságos
időkben rendkívüli vezetőkre van szükség. Sámuelnek egy átmeneti időszakban
kellett kormányoznia Izrael népét. Sámuel kisgyermekkorától kezdve Éli pap keze
alatt nevelkedett. Éli, aki egyben Izrael bírája is volt, azonban kudarcot
vallott és a filiszteusok egyre beljebb hatoltak az országban. Miközben az
egész ország forrong, és a helyzet egyre bizonytalanabb, Izrael népének új
vezetőre lenne szüksége. Éli fiai, Hofni és Fineás szégyent hoztak apjukra és
az Isten nevére is. Gonosz tetteik miatt méltatlanokká váltak a papi
szolgálatra és az emberek bizalmát is elveszítették. Végül beteljesedett Isten
ítélete Éli házán, mindkét fia egy napon halt meg. Ezek után olyan emberre volt
szükség az ország élén, aki hiteles, akiben mindenki maradéktalanul megbízik. Sámuel
pedig épp ilyen ember volt. Az ő irányításával ment végbe a laza törzsi
szövetségből a királyságba való átmenet. Ő kente fel Izrael első két királyát, ő
rögzítette írásban a mindenkori királyokra vonatkozó szabályokat, majd
félreállt.
Sámuel úgy
fejezte be pályafutását, hogy egyetlen elmarasztaló megállapítás sem maradt
fenn róla, és a halálát az egész ország meggyászolta. Sámuel figyelemreméltó
sokoldalúságról tett tanúságot. Bírói tisztségét haláláig viselte, rendszeresen
körbejárta Izrael városait és igazságot tett a vitás kérdésekben. Prófétaként
is nagy hírnévre tett szert, mindig éberen figyelt Isten szavára, amelyet
határozottan és világosan hirdetett. Isten kulcsfontosságú üzeneteket közölt
Sámuel által, amelyeket ő mindig őszintén és hamisítatlanul adott tovább. Még
egészen kicsiny fiúcska volt, amikor Isten rajta keresztül hirdette ki
elmarasztaló ítéletét nevelőapjával, Élivel szemben. Sámuel bátran felhívta a
figyelmet a hatalmi visszaélés veszélyeire is. Emiatt kellett később
megfosztania a hatalmától Saul királyt.
Mindezek
felett még a papi szerepkört is ellátta, amikor Isten népéért imádkozott és
áldozatokat mutatott be. De legfőbb vezetői feladatának a népéért való
imádkozást tekintette: „Tőlem is távol legyen, hogy vétkezzem az Úr
ellen, és ne imádkozzam többé értetek. Sőt inkább tanítalak majd benneteket a
jó és egyenes útra. Csak féljétek az Urat, és szolgáljátok őt híven,
teljes szívetekből, mert lássátok csak meg, milyen nagy tetteket vitt véghez
rajtatok!” (1Sám 12:23). A nép emlékezetében hűséges vezetőként maradt
meg Sámuel. Amikor a nemzet többször is a katasztrófa szélére sodródott, Sámuel
magához ragadva a kormányrudat megmentette és kivezette az országot a válságból.
Élete végén, miután sok évig hűségesen szolgálta Istent és a népet, annak a
Dávidnak adta át a vezetést, akiből aztán Izrael legnagyobb és leghíresebb
királya lett.
Ma
Sámuel búcsúbeszédéből olvastunk egy részt. Ezek a szavak hűen tükrözik
mindazt, amit ő a személyével és az egész életével képviselt. Nemcsak egy
öregember visszavonulásának történetét olvashatjuk itt, hanem, egy Istennek
odaszánt életű, engedelmes prófétának az életszemléletét is. Sámuel
több évtizeden át volt Izráel lelki vezetője. Az ő idejében makacsolta meg
magát a nép és követelt királyt magának. Azt mondták, hogy olyanok akarnak
lenni, mint a többi nép. Ez nagyon elszomorította Sámuelt. Végül Isten parancsa
szerint mégis királyt választott a számukra. Így kente fel Sámuel Izráel első
királyává Sault. Majd összehívta a népet egy gyűlésre, ahol bemutatta nekik a
királyt. Ekkor mondta el ezt a búcsúbeszédet, amit most olvastunk. Sámuel
bejelenti visszavonulását, Sault pedig úgy mutatja be, mint a nép új vezetőjét.
Sámuel nem helyeselte, hogy a népet egy földi király vezesse, mert ez
engedetlenség volt Istennel szemben, aki egyedüli királya volt Izraelnek. Az Úr
azonban kegyelmes, földi királyt ad a népnek, és ha hallgatnak rá, akkor ezen a
királyon keresztül is az élő Isten lesz az ő igazi Királyuk, és Ő fog uralkodni
továbbra is. De, ha nem hallgatnak Istenre, akkor egyik baj a másikat fogja követni.
Sámuel kijelenti, hogy ő továbbra is imádkozni fog a népért és hirdetni fogja Isten
szavát. Sámuel, a hűséges, Istennek engedelmes vezető példájaként van előttünk.
1.
A vezető, aki
képes félreállni
Az első,
látszólag semmitmondó megállapítás, amit Sámuel magáról mond ez: „megöregedtem
és megőszültem.” (1Sám 12:2). Ezt azonban nem keserűen mondja,
hanem mint tényt állapítja meg. Tudomásul veszi, hogy Isten az új
helyzetben más feladatokat ad neki. Sok minden megváltozott. Az évek elszálltak,
megváltozott az ő teherbírása, de megváltozott a népnek a szíve is: jobban bíznak
egy emberben, akit királyként tisztelhetnek, mint magában Istenben. Változnak a
körülmények, változunk mi is. Tudomásul kell venni, hogy megváltozhatnak a
feladataink is. Sámuel nem ragaszkodik tíz körömmel ahhoz a feladatkörhöz, amit
évtizedeken át hűségesen betöltött, hanem miután bemutatja a népnek az új
vezetőt, Sault, csendesen visszavonul.
Nem duzzogva,
nem keserűen teszi ezt, hanem alázattal és bölcsen. Nem azt mondja, hogy utánam
a vízözön! Nem is azzal a kaján kárörömmel, hogy na, majd meglátjátok, hogy
nélkülem mire mentek. Ellenkezőleg, noha ő maga nem helyeselte Saul
megválasztását, és egyáltalán a királyság intézményét, mégis odaáll Saul mellé.
Nem ássa alá a király tekintélyét, nem mondja azt, hogy tapasztalatlan
fiatalember, vigyázzatok vele, mert bajba keverhet benneteket. Hanem azt
mondja róla, hogy ő az Úr felkentje. Ő az, aki ezen túl Istent képviseli. Ha pedig
nem ezt teszi, akkor az ő bűne lesz. Sámuel végig ezzel a tisztelettel beszél a
fiatal királyról.
Persze nem
lehetett ez könnyű Sámuelnek. Először is azért nem, amit itt csak úgy egy
mellékes félmondatban említ meg, hogy tudniillik az igazi öröm az lett volna a
számára, ha a saját fiait mutathatta volna be a népnek, mint vezetőket.
Ezért említi fiat, akik „ott voltak a nép között” (1Sám
12:2), de azután többet nem beszél róluk, mert nem sok jót lehetett mondani
róluk. Sajnos fiai nem követték apjuk példáját, nem úgy éltek, hogy méltók
lettek volna vezetőnek. Egy korábbi igeszakaszban ezt olvassuk: „Amikor
Sámuel megöregedett, a fiait tette meg Izrael bíráivá. Fiai nem az ő
útjain jártak, a maguk hasznát nézték, ajándékokat fogadtak el és kiforgatták a
törvényt.” (1Sám
8:1-2). Így Sámuelnek arról a vágyáról, hogy valamelyik fia kerüljön a trónra, le
kellett mondani.
De nem volt
könnyű Sámuel helyzete azért sem, mert tudta jól, hogy Saul alkalmatlan a
feladatra. Sámuel mégis mellé áll, és pozitívan tesz mellette bizonyságot, mert
Isten erre utasította őt.
Akik már
nyugdíjba vonultak, vagy készülnek, azok gyakran úgy vélik, hogy az utód
gyengébb ember, mint ők. Ritkán hallani azt, hogy valaki tisztelettel beszélne
az utódáról. Sámuel azonban nem ezt teszi, ő tisztelettel beszél az utódáról.
Nyilván nem felejtette el, hogy ő sem úgy kezdte, hogy ismerte az Urat, és
mindent tudott. Eleinte ő sem ismerte Isten szavát, amikor először szólt hozzá.
Sámuel nem ássa alá utódának a becsületét, hanem inkább támogatja őt itt is,
meg a későbbiekben is.
Csak az tud
könnyen visszavonulni, aki nem magát tartja fontosnak, hanem az ügyet. Mert, aki
csak önmagát látja, meg a saját érdemeit, és nem azt az ügyet, amit Isten rábízott,
az nem képes alázattal és csendesen félreállni. Sámuelnek nem a maga, hanem az Isten
dicsősége volt fontos, ezért volt képes csendben félreállni. Nem a maga igazát
akarta bizonytani, hanem Istennek akart engedelmeskedni. Mindennél nagyobb
kiváltságnak tartotta, hogy Isten őt használta annak a népnek a javára. Ezért
boldog így öregen is, és ezért állapítja meg tárgyilagos egyszerűséggel, a hívő
ember józanságával: „megöregedtem, megőszültem” (1Sám 12:2), így hát visszavonulok.
Tudja jól, hogy ő eddig is csak sáfár
volt. Nem az övé volt a nép. Nem az övé volt a kijelentés, amit legnagyobb
kincsként adott mindig tovább a népnek. Isten az, aki szólt, Isten adta a
fizikai erőt, Isten hordozta hűségesen ezt az engedetlen népet. Isten hordozta
hűségesen őt is, mert ő sem volt hibátlan és tévedhetetlen. Ezért is áll oda
ilyen alázattal, hogy mielőtt visszavonulna, tisztázza a dolgokat. Ő nem vett
el senkitől semmit, nem tartozik senkinek, vagy ha mégis, akkor most kész
visszaadni. Nem gondolja magát tökéletesnek és tévedhetetlennek, hanem a
visszavonulásában is igyekszik megmaradni Isten alázatos szolgájának. Ez
jellemzi a hűséges és engedelmes vezetőt.
2.
A vezető, aki
nem a maga hasznát kereste
Ismét egy sokat
jelentő megaállapítás hangzik el: „Semmit sem találtatok a kezemben.” (1Sám
12:5). Nagyon gazdag jelentése van ennek a kifejezésnek. Először is azt jelenti,
amire a másik mondatában hivatkozik is Sámuel, hogy soha nem fogadott el
senkitől megvesztegetést. „Senkitől nem fogadtam el ajándékot, hogy
szemet hunyjak.” (1Sám 12:4). Sámuel a nép bírája is volt évtizedeken
át. Sajnos a megvesztegetés már akkor is jellemző volt a közéletre. De Sámuel
megvesztegethetetlen volt. A korrupciónak nem adott lehetőséget. Az igazságot
kereste mindig. Nem engedte befolyásolni magát, nem fogadott el
megvesztegetést, nem nézett az emberek személyére, csak Istenre, és mindig az
igazságot képviselte.
Az, hogy: „semmit
nem találtok a kezemben”, jelenti azt is, hogy nem maradt adósa
senkinek. Pál apostol az efézusi vénektől búcsúzva mond valami hasonlót: „Mert nem
vonakodtam attól, hogy hirdessem nektek az Isten teljes akaratát.” (ApCsel
20:27). Pál úgy látta, hogy elvégezte a feladatát. Kötelességmulasztással nem
lehet vádolni. Számára az volt a legfontosabb, hogy a küldetését elvégezze.
Amit Isten rábízott, amit a kezébe adott, azt nem magának tartotta meg, hanem
tovább adta másoknak.
Megkapta
tőlünk a szülő, a házastárs, a gyermek, a szomszéd, a főnök, a beosztott, amit Isten
embereként nekünk tovább kellett volna adnunk? Számon tartjuk-e azt, hogy mit
bízott ránk Isten?
De jelenti ez
a kifejezés egyszerűen azt is, hogy üresek a kezei Sámuelnek, azaz: szabad. Nem
ragaszkodik semmihez. Nem ügyeskedik, nem erőszakoskodik, hogy valamit mégis
megtartson abból, ami eddig rá volt bízva. Nagy erő kell ahhoz, hogy az ember
ne ragaszkodjon egy íróasztalhoz, egy munkapadhoz, a maga igazához, vagy ahhoz,
hogy feltétlenül megvalósítsa terveit, hanem csendesen el tudjon engedni
mindent. Még terveket is, ha Isten azt mondja, hogy itt most ennek a szakasznak
vége.
Isten
Sámuelnek sem azt mondja, hogy itt mindennek vége, hanem csak azt, hogy új szakasz
kezdődik. Ha Sámuel most belekapaszkodik a régi szerepébe és hivatásába, akkor
Isten nem tudja majd használni őt az újban.
Az öregember
sem felesleges az Isten országában. Ha a fizikai ereje megfogyatkozik is
valakinek, attól ő még nem lesz sem használhatatlan, sem pedig értéktelen.
Isten nem a teljesítményeink alapján minősít minket, hanem a neki való
engedelmesség alapján. Sámuel éppen ebben látja az új feladatait. Beszéde végén
részletesen szól is erről. Felismeri, hogy Isten nem csupán kivesz a kezéből
most dolgokat, hanem ezeket a megöregedett kezeket valami másra akarja
használni. Sámuel pedig kész erre. Nemcsak azt nézi, amit elveszít, hanem azt
is, amire Isten hívja, és amivel megajándékozza.
Tehát Sámuel nemcsak
azt éli át, ami miatt ma is sok beteg vagy idős ember panaszkodik, hogy már nem
tudja úgy végezni a feladatait, mint korábban, hogy úgy érzi, csak terhére van a
szeretteinek, mert most őt kell kiszolgálni. Sámuel a veszteség helyett az előnyökre
koncentrál. Felismeri, hogy a vezetés terhét letéve, most több ideje lesz az
elcsendesedésre, az imádkozásra. Korábban is a népet szolgálta, de akkor nem
volt annyi ideje, hogy ott állhasson egész nap az Isten előtt. Bíróként örökké
úton kellett lennie, hol az egyik faluban, hol a másikban kellett valami ügyet
elrendeznie. Most ezért nincs kétségbeesve, mert meglátja a lehetőséget ebben
az új helyzetben, „Tőlem is távol legyen, hogy vétkezzem az Úr ellen, és ne imádkozzam
többé értetek. Sőt inkább tanítalak majd benneteket a jó és egyenes útra.”
(1Sám 12:23).
Gondolkozzunk
el ma Sámuelnek ezen a két rövid mondatán, amit itt magáról mond. Hívő emberként
számolnunk kell azzal a ténnyel, hogy helyzetünk és az Istentől számunkra kijelölt
feladatunk az idő múlásával változhat. Mindenkor
késznek kell lennünk arra, hogy elfogadjuk, ha Isten új helyzettel és
feladattal szembesít. Törekedjünk arra, hogy mi is elmondhassuk, hogy semmit
nem találhatnak a kezünkben, ami nem a miénk. Ne az emberekre, hanem Istenre
nézzünk, neki engedelmeskedjünk! Ne tartozzunk senkinek, vagy ha mégis, akkor igyekezzünk
azt pótolni, amíg lehet. Legyen üres a kezünk úgy is, hogy nem kapaszkodunk olyan
dolgokba, melyeket Isten szerint már rég el kellett volna engednünk.
Sámuel búcsúbeszédében
nem arról számolt be, hogy mi
mindennel van tele a keze, hogy mennyire megszedte magát
addig, míg a nép vezetője volt, hanem arról, hogy semmi nincs benne, nem
gyűjtött semmit magának, mert nem élt vissza a hatalmával. Ami benne volt, azt
mind Isten rakta bele, és azt ő tovább adta.
Sámuel ezért
tud boldog, megelégedett, szabad és Isten szerint gazdag lenni. Kész
alázattal félreállni, elengedni a dolgokat, üres a keze, de tudja, hogy majd Isten
tesz bele mást, olyat, ami egy öregember kezébe való. Rábízza magát arra az
Istenre, aki tudja, hogy ki mire való, és kinek mire van szüksége. Segítsen
minket Isten abban, hogy mind fiatal mind pedig idős korban ilyen Istennek
engedelmes életet tudjunk élni! Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése